Ajosaappaiden vedenkestävyys?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Ajosaappaiden vedenkestävyys?

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Itselläni on tätänykyään Goretex kalvoiset nahkaiset ajosaappaat ja aiemmin mulla on ollut pelkät nahkasaappat jotka olen suojannut vesisateen sattuessa "kortsulla" ettei kastuus jalat. Mitenkäs nyt jos en suojaa kenkiäni millään ja ne "kastuvat" vedestä paljon tai pitkiä aikoja, niin menettääkö nahka ryhtinsä/muotonsa, eli kannattaako silti suojata rankemmissa ja pitempijaksosissa sateissa. Vettähän ei tarvi edes tulla paljoa, koska eturengas näyttää heittävän kaiken saatavilla olevan kosteuden polvien alapuolelle ja kengät ovat kovilla.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Kannattaahan niitä suojata, ei se ainakaan haittaa. Pidemmän päälle vettyneet kengät alkaa tuntumaan sangen ankealle eikä ne enää siinä vaiheessa hengitäkkään yhtään, oli kuinka gore-texiä vaan. Itse käsittelen kengät silloin tällöin Meindlin tai NikWaxin rasvalla, hylkii likaa ja vettä ihan hyvin.
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Käväisin Storm motorilla eilen (23.5.06)ja siellä kerrottiin uusimmassa bikessä olevan saapas testi.Kävin kattelemassa enduro saappaita ja edelleen kerrottiin Dainesen enduro saappaan voittaneen testin.
Ola
Pyörä: KTM 790 ADV-R & RD-07A

Viesti Kirjoittaja Ola »

Tuo testi nyt sinällään oli/on suhteellisen persiistä. Vatiin 10cm vettä ja popot vatiin. Sitten arvioitiin tiettyjen aikojen päästä, että onko sisältä kuivat vai ei. Virungat oli vielä 4 tunnin jälkeen kuivat.

Biken testin voitti jotkin Daytonan yli 300€:n katu/touring-popot eikä suinkaan Virungat.

Ylipäätään kaikki Biken testit on mun mielestä aika köykäisin eväin tehtyjä eikä tämäkään kenkätesti poikkeusta tehnyt. Tosin kait noissa kalvollisissa klapeissa eroja on...huonoimmat kalvolliset klapit imaisivat vettä sisään jo muutamassa minuutissa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Huomaa myös että jos suojaat kengät kortongilla pitemmän aikaa sateessa niin jalat kastuu joka tapauksessa sukkahiestä :D

Itse olen ajellut lukuisia kertoja tuntikaupalla vesisateessa (kenkinä Alpinestarin goret) eikä mitään ongelmia ole ollut vaikka kengillä on ajettu yli 50tkm.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Ei gorekenkiä tarvitse millään pusseilla suojata jos sateessa ajelee. Siinähän menisi koko gorehommasta hohto jos niiden kanssa tarvisi leikkiä.

Mä ostin pari-kolme vuotta sitten Daytonan goret eikä ikinä ole varpaat kastunut jos ei sitten ole kahlannut niin syvässä vedessä, että varresta on hörpännyt. Muuten en ole niitä huoltanut paitsi joskus puutarhaletkulla isompia savia letkutellut pois jos on tullut maastossa ajettua. (Tietty paremmassa kunnossa ne pysyisivät jos niitä jaksaisi puhdistaa ja rasvata.)

Silloin vajaa 300e tuntui isolta rahalta laittaa kenkiin, mutta siitä huolimatta pidän niitä yhtenä parhaista ostoksistani ikinä.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Mulla on ollut muutamat Alpinestarim goret ja niihin oon ite ollut tyytyväinen vaikka hankintahinta onkin vähän kalliimpi.
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Selevä homma, antaa goretex kalvon hoitaa hommansa ilman "kortonkia".
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Ad Venture

Viesti Kirjoittaja Ad Venture »

Mistä löytyisi ns. endurokenkä joka myös pitäisi vettä? Virunga periaatteessa ok mutta se on (luullakseni) lähempänä katusaapasta kuin krossikenkää?

Joitakin endurosaappaita löytyy kyllä kaupasta mutta niissä vedenpitävyys hoidetaan erillisellä sisäkengällä. Ainakin periaatteessa jalka pysyy kuivana mutta en sitten tiedä onko läpeensä vettynyt kenkä silloinkaan miellyttävä jalassa ainakaan pidempiä aikoja. Painaakin ainakin 300 grammaa enemmän :wink:
mika k

Viesti Kirjoittaja mika k »

Itselläni on Diadoran Stone 2 endurosaappaat. Vedenpitävyys tosiaan hoidetaan erillisellä sisäkengällä. Kastuessaan kenkä ei muutu
yhtään epämiellyttäväksi ta painavammaksi ja kuivaa ajossa
aika nopeasti kun sade lakkaa. Ehdottomasti paras saapas
mitä minulla ikinä ollut.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Ad Venture kirjoitti:Mistä löytyisi ns. endurokenkä joka myös pitäisi vettä? Virunga periaatteessa ok mutta se on (luullakseni) lähempänä katusaapasta kuin krossikenkää?

Joitakin endurosaappaita löytyy kyllä kaupasta mutta niissä vedenpitävyys hoidetaan erillisellä sisäkengällä. Ainakin periaatteessa jalka pysyy kuivana mutta en sitten tiedä onko läpeensä vettynyt kenkä silloinkaan miellyttävä jalassa ainakaan pidempiä aikoja. Painaakin ainakin 300 grammaa enemmän :wink:
Neopreeni sukka on kuningas krossisaappaassa. Vaikka kengät kastuiskin niin varpaat pysyy lämpimänä.
tertsu
Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

mika k kirjoitti:Itselläni on Diadoran Stone 2 endurosaappaat. Vedenpitävyys tosiaan hoidetaan erillisellä sisäkengällä. Kastuessaan kenkä ei muutu
yhtään epämiellyttäväksi ta painavammaksi ja kuivaa ajossa
aika nopeasti kun sade lakkaa. Ehdottomasti paras saapas
mitä minulla ikinä ollut.
Tuohan oli mukava tieto :lol: Sadekelit ja muut kurpomiset on vielä viimesyksynä hankittujen Stonejen kanssa kokematta. Samat popot toimivat aivan loistavasti myös kelkkailussa.
Kura lentää...
mika k

Viesti Kirjoittaja mika k »

Itse olen testannut stoneja puolitoista
ajokautta ja kyllähän ne ovat jalassa
aivan erimukavat kuin perinteiset
crossisaappaat ja sisäkengillä myös
tosi lämpimät kylmillä keleillä
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Olisko vinkkiä mistä sais edullisesti Diadora Stone 2 saapasta? EMC:n hinta näky olevan 249.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Pasi kirjoitti:Olisko vinkkiä mistä sais edullisesti Diadora Stone 2 saapasta? EMC:n hinta näky olevan 249.
Ja mitään kokemuksia miten kokonumerointi täsmää.
Varsinkin tuon goresukan kanssa?
Kuuluuko se saappaan hintaan vai joutuuko siitä köyhtymään erikseen?

Yleensä kengät/saappaat kokoa 45, oxtarin infinity saappaat kokoa 47.
Monet crossisaappaat mitä kokeillut ollut myös kokoa 47 ennen kuin sopii jalkaan.
Vastaa Viestiin