Mars kioskille ostamaan uusi Motorrad -lehti, jota uusi gessu kiinnostaa.b4rb4p4p4 kirjoitti:Spy Shots : http://www.motorcycle-usa.com/616/10853 ... 200GS.aspx
R1200GS
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- mek
- Viestit: 2705
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: R1200GS
Re: R1200GS
Ja nyt kosahti... Olo on kuin sillä proverbiaalisella Sciurus vulgaris -lajin edustajalla jolla on käpy jäässä ja hampaat kipeät.
Gessuhan siis on kokonaiset 2 viikkoa vanha ja piirua alle 2000 km ajettu. Käytetty tonnin huollossa merkkiliikkeessä jne.
Tuuttasin siihen viime viikolla vajaan tonnin lisää sen huollon jälkeen ja sitten perjantaina toin kotiin ja pistin pressun alle.
Tänään sitten piti lähteä vähän pöristelemään ja rouheasti vaan gessu tulille. Vaan mitäpä käykään. Normaali startup-sekvenssi jonka jälkeen punainen kolmio jää vähäksi aikaa päälle (käytyään sen keltaisen valon kautta) ja sitten kaikki kuolee. Ei valon valoa mittaristossa, ei mitään reagointia mihinkään avaimeen eikä muuhunkaan.
Soitto siis satulan alla olevaan BMW Mobility Service -numeroon ja parin tunnin venailun jälkeen tulee hinausauto paikalle. Booster pack kiinni ja sama tauti.
Mopo lavalle ja kohti korjaamoa. Että osaa ottaa kupoliin. Ja tietty olisi reissuun lähtö noinniinkuin perjantaina.
Argh!
Gessuhan siis on kokonaiset 2 viikkoa vanha ja piirua alle 2000 km ajettu. Käytetty tonnin huollossa merkkiliikkeessä jne.
Tuuttasin siihen viime viikolla vajaan tonnin lisää sen huollon jälkeen ja sitten perjantaina toin kotiin ja pistin pressun alle.
Tänään sitten piti lähteä vähän pöristelemään ja rouheasti vaan gessu tulille. Vaan mitäpä käykään. Normaali startup-sekvenssi jonka jälkeen punainen kolmio jää vähäksi aikaa päälle (käytyään sen keltaisen valon kautta) ja sitten kaikki kuolee. Ei valon valoa mittaristossa, ei mitään reagointia mihinkään avaimeen eikä muuhunkaan.
Soitto siis satulan alla olevaan BMW Mobility Service -numeroon ja parin tunnin venailun jälkeen tulee hinausauto paikalle. Booster pack kiinni ja sama tauti.
Mopo lavalle ja kohti korjaamoa. Että osaa ottaa kupoliin. Ja tietty olisi reissuun lähtö noinniinkuin perjantaina.
Argh!
--
- BMW R 1200 GS '11
- IBA SS1600K
ex: Harley- Davidson Night Rod Special '08
ex: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird '00
--
A - D - DK - EST - F - FIN - IT - LT - LV - PL - SK - SLO - S - RU
- BMW R 1200 GS '11
- IBA SS1600K
ex: Harley- Davidson Night Rod Special '08
ex: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird '00
--
A - D - DK - EST - F - FIN - IT - LT - LV - PL - SK - SLO - S - RU
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viestit: 2618
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Re: R1200GS
Saksan ebay:ssä näyttää olevan uusi adventuren tankki bensapumpuilla myynnissä. http://www.ebay.de/itm/R1200GS-ADVENTUR ... 588f8735ac
Re: R1200GS
Minä olen pohtinut matkaenduron valintaani R1200GS/A -> 800XC -> 800GS -> 990adv.->
Sulkeutuuko ympyrä? Minua kiehtoo tuo 1200gs kardaani huoltovapaus, verrattuna ketjuvetoisiin -> rasvaus/kiristys.
Kuinka usein esim 800gs tai 990 adv. ketjuja käytännössä kiristetään, 500, 1000. 2000, 5000? välein. Minun virallisen mopon(kiinalainen) ketjut joutuu/kannattaa kiristää 500km välein.
Kuinka paljon huonommin 1200gs soveltuu maastoon/soralle, verrattuna 800gs/990 adv. Lehdissä on moitittu korkea painopistettä ja epävakaata käytöstä soralla, ainakin 1200gsa osalta.
1200gs/a 19" etupyörä antaa etumatkaa 800gs ja 990 adv :lle, mutta onko se etumatka aivan älytön kun mennään maastossa.
Painossa ainakin tulee takkiin jos maastoajon ominaisuuksia pitää tärkeänä - > 800gs ~80Nm/85hv/220Kg, 990 adv. ~100Nm/109hv/231Kg, 1200gs ~120Nm/110hv/146Kg,
1200gsa ~120Nm/110hv/173Kg. Odottelen kommentteja.
Sulkeutuuko ympyrä? Minua kiehtoo tuo 1200gs kardaani huoltovapaus, verrattuna ketjuvetoisiin -> rasvaus/kiristys.
Kuinka usein esim 800gs tai 990 adv. ketjuja käytännössä kiristetään, 500, 1000. 2000, 5000? välein. Minun virallisen mopon(kiinalainen) ketjut joutuu/kannattaa kiristää 500km välein.
Kuinka paljon huonommin 1200gs soveltuu maastoon/soralle, verrattuna 800gs/990 adv. Lehdissä on moitittu korkea painopistettä ja epävakaata käytöstä soralla, ainakin 1200gsa osalta.
1200gs/a 19" etupyörä antaa etumatkaa 800gs ja 990 adv :lle, mutta onko se etumatka aivan älytön kun mennään maastossa.
Painossa ainakin tulee takkiin jos maastoajon ominaisuuksia pitää tärkeänä - > 800gs ~80Nm/85hv/220Kg, 990 adv. ~100Nm/109hv/231Kg, 1200gs ~120Nm/110hv/146Kg,
1200gsa ~120Nm/110hv/173Kg. Odottelen kommentteja.
- Gessuli
- Viestit: 1312
- Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: R1200GS
Onpas kevyt GSA jossain.. Itellä painaa varmaan lähemmäs 280kg:tä noi painot ei sovi oikeen ees kuivapainoiks.800cc kirjoitti:Minä olen pohtinut matkaenduron valintaani R1200GS/A -> 800XC -> 800GS -> 990adv.->
Sulkeutuuko ympyrä? Minua kiehtoo tuo 1200gs kardaani huoltovapaus, verrattuna ketjuvetoisiin -> rasvaus/kiristys.
Kuinka usein esim 800gs tai 990 adv. ketjuja käytännössä kiristetään, 500, 1000. 2000, 5000? välein. Minun virallisen mopon(kiinalainen) ketjut joutuu/kannattaa kiristää 500km välein.
Kuinka paljon huonommin 1200gs soveltuu maastoon/soralle, verrattuna 800gs/990 adv. Lehdissä on moitittu korkea painopistettä ja epävakaata käytöstä soralla, ainakin 1200gsa osalta.
1200gs/a 19" etupyörä antaa etumatkaa 800gs ja 990 adv :lle, mutta onko se etumatka aivan älytön kun mennään maastossa.
Painossa ainakin tulee takkiin jos maastoajon ominaisuuksia pitää tärkeänä - > 800gs ~80Nm/85hv/220Kg, 990 adv. ~100Nm/109hv/231Kg, 1200gs ~120Nm/110hv/146Kg,
1200gsa ~120Nm/110hv/173Kg. Odottelen kommentteja.
Lisätääs tähän hiukka kokemuksia. Maantiellä ja hiekkateillä gsa menee mukavasti ja tavaraa kantaa mukanaan pienen perheautonverran, sitten kun poiketaan poluille ja pehmeille poluille ym. metsään niin tuo kessu on kyllä aikas painava vekotin, tosin kyllähän silläkin pääsee.. väsyy vaan hiukan enenmmän kuin kevyemmillä mopoilla. KTM:ästä ei ole juuri muuta kokemusta kuin Eestin reissullata pienet tyypin, onhan siinä alusta ihan omaa luokkaansa. Tuolta "ajeluita eestissä" ketjusta löytyy mukavia kuvia mistä gsa:lla on menty lähes kaikista paikoista enemmän ja vähemmän tyylikkäästi.
http://www.matkaendurot.net/wiki/index.php/BMW_R1200GS
http://www.nettimoto.com/bmw/r/1195914
Viimeksi muokannut Gessuli, La Syys 03, 2011 11:03 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
http://www.brbikers.com
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
-
Harri Hemmilä
- Viestit: 1191
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: R1200GS
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: R1200GS
Oon ajnu omalla käytettynä ostetulla kasigessulla nyt n.6500km ja kerran on tarvinnut ketjuja kiristää.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Re: R1200GS
Eikai se ketjun kiristely ketjupyörässä työlästä ole, vaan jatkuva rasvailu. Ja jos sikseen on, rasvan siivoamine. Näissä kun ei mitään kauhean jäykkiä vahoja oikein sovi käyttää hiekkaa keräämässä.
Mitä 12gs:n maasto/soratie-kelpoisuuteen tulee kyllä tuo menee niin kauan kun jonkun näköinen tie on. Paino on samalla hehtaarilla kilpailijoiden kanssa, mutta pyörä on aika paljon leveämpi -> hankalampi hallita (en nyt tarkoita sylintereitä, ne ovat ylhäällä eikä juuri haittaa, vaan penkin kohdalla) ja kuivakytkin rajoittaa vähän todella hitaasti ajamista / kytkimellä luistattelua. 19" etuvanne ja telelever tekevät keulasta vähän pintakovemman. Adventuren alusta on soratiellä huomattavasti normi-GSää parempi.
Toisaalta sitten matkailukäytössä ja huollon helppous on kyllä aika omaa luokkaansa.Itsellä kun ei ole ajomaastoja joissa olisi laillista ajaa, on helppo ottaa tälläinen vain tielle sopiva kulkine (kartalla olevalla tiellä tuossakin). Niin pientä tietä ei ole vielä vastaan tullut ettei tuollakin läpi olisi ajellut. Ja toisaaalta pienet haasteethan ne näissä hommissa hauskoja on. Tuolla niitä haasteita löytää laillisista paikoista aika paljon helpommin
. Toki jos ajokavereilla on kovasti pienempiä/maastokelpoisempia pyöriä saattaa tuolla liikkuminen käydä liiankin työlääksi.
Mitä 12gs:n maasto/soratie-kelpoisuuteen tulee kyllä tuo menee niin kauan kun jonkun näköinen tie on. Paino on samalla hehtaarilla kilpailijoiden kanssa, mutta pyörä on aika paljon leveämpi -> hankalampi hallita (en nyt tarkoita sylintereitä, ne ovat ylhäällä eikä juuri haittaa, vaan penkin kohdalla) ja kuivakytkin rajoittaa vähän todella hitaasti ajamista / kytkimellä luistattelua. 19" etuvanne ja telelever tekevät keulasta vähän pintakovemman. Adventuren alusta on soratiellä huomattavasti normi-GSää parempi.
Toisaalta sitten matkailukäytössä ja huollon helppous on kyllä aika omaa luokkaansa.Itsellä kun ei ole ajomaastoja joissa olisi laillista ajaa, on helppo ottaa tälläinen vain tielle sopiva kulkine (kartalla olevalla tiellä tuossakin). Niin pientä tietä ei ole vielä vastaan tullut ettei tuollakin läpi olisi ajellut. Ja toisaaalta pienet haasteethan ne näissä hommissa hauskoja on. Tuolla niitä haasteita löytää laillisista paikoista aika paljon helpommin
- jani
- jlohikoski
- Viestit: 230
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
- mek
- Viestit: 2705
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: R1200GS
Voiko -10 vuosimallin LED-takavalon vaihtaa -07:n tavalliseen valoon ihan tuosta vaan? Onko liitin samanlainen ja/tai herjaako ajotietokone särkyneestä polttimosta tms?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viestit: 2618
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Re: R1200GS
Taas ois ebayssä myynnissä Adven tankki. Mukana kaikki pumput yms ja hinta 399€ sofort kaufenilla http://www.ebay.de/itm/R1200GS-adventur ... 23148eb955
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viestit: 2618
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Re: R1200GS
Onko kukaan vaihtanut isoon gessuun venttiilivarren kumeja (ohjurinkumeja)?
Onko millainen homma?
Mittarissa noin 180tkm ja alkaa tuntua että aavistuksen öljyä tihkuu palotilaan. Tulpat ovat kuitenkin todella hyvännäköiset.
Joka tapauksessa ennen talvea käyn mittauttamassa puristukset ja sen jälkeen katson että riittääkö tuo kumien vaihto.
Pyörä kulkee kuten ennenkin, ei savuta, eikä juurikaan syö öljyä, mutta omasta mielestä tuo vähän haiskahtaa sille kuin öljyä palaisi (oonko sitten tulossa luulotautiseksi...)
Onko millainen homma?
Mittarissa noin 180tkm ja alkaa tuntua että aavistuksen öljyä tihkuu palotilaan. Tulpat ovat kuitenkin todella hyvännäköiset.
Joka tapauksessa ennen talvea käyn mittauttamassa puristukset ja sen jälkeen katson että riittääkö tuo kumien vaihto.
Pyörä kulkee kuten ennenkin, ei savuta, eikä juurikaan syö öljyä, mutta omasta mielestä tuo vähän haiskahtaa sille kuin öljyä palaisi (oonko sitten tulossa luulotautiseksi...)
Re: R1200GS
Jos on ajanut Gessulla noin paljon, tautia on varmasti niin pyörässä kuin kuljettajan päässäkin.Marko Hemmilä kirjoitti:... omasta mielestä tuo vähän haiskahtaa sille kuin öljyä palaisi (oonko sitten tulossa luulotautiseksi...)
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viestit: 2618
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Re: R1200GS
Just vasta alkaa olemaan sisäänajettuKunkku kirjoitti: Jos on ajanut Gessulla noin paljon, tautia on varmasti niin pyörässä kuin kuljettajan päässäkin.
Kyllä kai tuolla toisen satsin vielä ajaa?
Re: R1200GS perän huohotin?
Onko perässä huohotinta ja jos on niin missä? Nimittäin eilen illalla ajellessa kuuntelin perästä jotakin vollotusta ja kun pysähdyttyäni avasin propun, niin siellä oli painetta siinä määrin että korkki oikein "posahti" irti. Kyseisellä pelillä ajettu 47 tkm. Joko vaihdan suosiolla perän laakerit? ääni muuttui kun takajousitus jousti. Olen uusi näiden kanssa, tapellut aikaisemmin KTM Adventuren kanssa...
Parasta aikaa matkalla.
Re: R1200GS
"Kuinka paljon huonommin 1200gs soveltuu maastoon/soralle, verrattuna 800gs/990 adv. Lehdissä on moitittu korkea painopistettä ja epävakaata käytöstä soralla, ainakin 1200gsa osalta.
1200gs/a 19" etupyörä antaa etumatkaa 800gs ja 990 adv :lle, mutta onko se etumatka aivan älytön kun mennään maastossa."
Ajatuksiani tästä: Ottamatta kantaa painoihin. Ajo-ominaisuuksissa 21" ja 19" on merkittävä ero. Mitä huonommaksi tiestö käy, sitä suuremmaksi kasvaa ero. Edes moottorin ruuti ei korvaa ajo-ominaisuuksien puutetta pehmeällä, rokonarpisella, juuri sorastetulla metsäautotiellä. KTM 990 Adv pesi poikkeuksetta Afrikkalaiset ja BMW:t sekä Venäläisellä, että Suomalaisella nk. alemmilla tieverkoilla.
Tänä syksynä meitä oli 2 Afrikkalaista ja 2 BMW1200 GS ja GSA, sekä yksi 1200 Super Tenere. Afrikkalaisten eduksi homma kääntyi aina kun tiet olivat surkeita, tai niitä ei ollut:)
Mielestäni kaikki 19" etukumiset kuuluvat ns. "muljukumien" heimoon. Ja tämä ei silti ollenkaan himmennä BMW:n monikäyttöisyyttä allroad, ei offroad pyöränä. Sitä täytyy vaan uskaltaa viedä, joskin alusta verrattuna Kotariin asettaa omat haasteensa.
1200gs/a 19" etupyörä antaa etumatkaa 800gs ja 990 adv :lle, mutta onko se etumatka aivan älytön kun mennään maastossa."
Ajatuksiani tästä: Ottamatta kantaa painoihin. Ajo-ominaisuuksissa 21" ja 19" on merkittävä ero. Mitä huonommaksi tiestö käy, sitä suuremmaksi kasvaa ero. Edes moottorin ruuti ei korvaa ajo-ominaisuuksien puutetta pehmeällä, rokonarpisella, juuri sorastetulla metsäautotiellä. KTM 990 Adv pesi poikkeuksetta Afrikkalaiset ja BMW:t sekä Venäläisellä, että Suomalaisella nk. alemmilla tieverkoilla.
Tänä syksynä meitä oli 2 Afrikkalaista ja 2 BMW1200 GS ja GSA, sekä yksi 1200 Super Tenere. Afrikkalaisten eduksi homma kääntyi aina kun tiet olivat surkeita, tai niitä ei ollut:)
Mielestäni kaikki 19" etukumiset kuuluvat ns. "muljukumien" heimoon. Ja tämä ei silti ollenkaan himmennä BMW:n monikäyttöisyyttä allroad, ei offroad pyöränä. Sitä täytyy vaan uskaltaa viedä, joskin alusta verrattuna Kotariin asettaa omat haasteensa.
Parasta aikaa matkalla.