Selventääkö joku minulle tuon lähivalon kahdentamisenan13 kirjoitti:Sekä lähi- että kaukovalon saa kahdentaa. Eli esim 2kpl H4:sta on aivan sallittua.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.0
Valojen rakentelua(?)
Valvoja: Moderaattorit
- gixxerman
- Pyörä: 4xtohtori
Re: Valojen rakentelua(?)
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Joo,ei tässä "ilkeä" ole tarkoitus ollaAnttiL kirjoitti:Olikos extra-ilkeällä mielessä lailliset lähivalot vai vain lisää valoa kansalle...
Jos jälkimmäinen ja aikeissa ajella tien ulkopuolella suljetulla alueella niin nuo sunnyboy halogeenit on kohtuu edullisia ja pieniä.
Jos taas pitäisi saada laillinen lähivalo, niin eihän se onnistu mitenkään kun noita ei saa kahdentaa eli toisaalta voi laittaa mitä kehtaa...
Täytyypä tsekata "aurinkoisia poikia".
Kiitän,tuo kuulostaa kokeilemisen arvoiselta jutulta.Mistä noita saa suomesta ?...Hsippe kirjoitti:Kun ei tuo TNT Duke taida olla mitenkään katulaillinen eli E-hyväksytty niin ei tartte paljoa lisävalon laillisuuttakaan miettiä.
Helppo ja halpa konsti olis vaihtaa noi maskin perus 25W kalustehalogeenit kunnon 35-50W Osram IRC-spotteihin (löytyy myös esim Philipsiltä). Hintaa tulee noin 5-10 €/spotti.
Orginaalimaskia ei mulla olekkaan tuohon,ja oon jotenkin tohon tnt viritelmään tottunut,eli mieluusti jättäisin tuon.
Pikkurahalla tuskin kuitenkaan saa semmosta maskia jossa olisi myös hyvät valot.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Eli siis voisi rakentaa sitten esim.THA kirjoitti:Ja Sunsboy'han on edelleenkin vaan se IRC "hienossa" kotelossa. Hsipen ehdotus ehkä paras.
Mun mielestä toi Finlex'n teksti on selkeetä.
Miten Antti meinaat päitsin ajaa ellei -10C voi ajaa? Keli voi ihan hyvin olla paljon kylmempikin, -09 oli yöllä Lahdessa -23C ja tais olla -19C jo kun tultiin illalla Lahteen. Aamulla mm. Hellsten sai aikasakon kun mopo ei käynnistyny - kaikki SHERCOt (3) lähti kyllä napista heti ;D No se siitä mut pakko oli veistellä pikkasen kun niin moni porkkana jäi vielä viime talvenakin lähtöviivalle useammassa kisassa.
Eli kyl se vaan on paree koittaa että sen mopon saa käyntiin ja testata myös se että varman päälle voit ajaa sen 20m kylmänä kunnes saa pysähtyä lämmittään. Sekä tietty kamppeet, eli vedät spoorissa hikeen ja perään pari tuntia 80km/h -25C niin tiedät pärjäätkö palelematta vai et. Valot olis kans syytä testata pakkasessa ja viimassa, joka päitsillä osalla porukasta kypäräxenonit hyytyy siirtymillä ja maastoon mennessä ei sit sytykään kun tarttis, sitä kylmempää mitä myöhempi ja samalla pimeempi. Samoin kaatosade olis syytä testata, -06 sato koko ajan.
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... %2070mm%22 umpiosta lisävalot tuohon TNT:n alle. Joko xenon tai IRC polttimolla.
Ja onhan tuota kaikkea tullut sentään kokeiltua mitä THA ehdottelee, siis noita ajeluita, mutta ei vain ole tullut mopoa kiusattua kylmästarteilla jos ei ole ollut pakko. ja tulee kyllä kylmä pienemmilläkin pakkasilla hikilenkin jälkeen jos joutuu vaikka vain 20 km ajamaan tietä pitkin. Pitää siis huolehtia niistä siirtymävaatteista erikseen.
No, tuo nykyinen on niin uusi että ei ole ollut vielä talveakaan ja luulisin 2t vehkeen jonkinlaisella jumpalla polkemalla käynnistyvän jos ei napista mitä tuskin kannttaa edes kokeilla kun on tuo poljinkin. Sellaista hardparts kaasarinlämmitintäkin ajattelin kokeilla vaikkei kai käynnistyvyyteen vaikutakkaan.
Kypärä xenonin varmaankin luulisi toimivan kun on suoraan moposta virran ottava, ei ole akut jäässä. Ja kyllähän tuota on helppo kelkkaillessa kokeilla kovemmillakin pakkasilla jos rupeaa mopostelu ahdistamaan. Onhan sitä tullut yli 40 asteen pakkasessakin kelkkailtua.
antti
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Eli eihän sulla ole hätiä mitiä 
Mutta tohon Xenoneiden hyytymiseen, taitaa ne ballastit hyytyä. Mullakin alko toissa tai viime talvena hyytyä, teippasin sit ihan jesarilla solumuovia ballastin ympärille niin alko syttyyn normaalisti. Mulla tosin sälä lipan/potan päällä. Jonain vuonna Päitsillä Auttoisten lähdössä (muistaakseni, kumpi nyt ensin tuli, saatto olla Evokin) useampi kuski valitteli/taisteli ettei kypärävalo syty ja siitähän se heti mieleen juolahti.
E: onkos toi 3-satku startti muuten re-starter vai pitäiskö sillä lähtee kuitenkin kylmänäkin? Isot nelarit on kyllä helpompia polkee kuin isot 2T:t, ainakin mun mielestä. Ja molemmat mehustaa nopeesti jos kaikki ei oo kunnossa/säädöissä.
Mutta tohon Xenoneiden hyytymiseen, taitaa ne ballastit hyytyä. Mullakin alko toissa tai viime talvena hyytyä, teippasin sit ihan jesarilla solumuovia ballastin ympärille niin alko syttyyn normaalisti. Mulla tosin sälä lipan/potan päällä. Jonain vuonna Päitsillä Auttoisten lähdössä (muistaakseni, kumpi nyt ensin tuli, saatto olla Evokin) useampi kuski valitteli/taisteli ettei kypärävalo syty ja siitähän se heti mieleen juolahti.
E: onkos toi 3-satku startti muuten re-starter vai pitäiskö sillä lähtee kuitenkin kylmänäkin? Isot nelarit on kyllä helpompia polkee kuin isot 2T:t, ainakin mun mielestä. Ja molemmat mehustaa nopeesti jos kaikki ei oo kunnossa/säädöissä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Hsippe
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Noita saa ainakin tilaamalla jokaisesta sähkötukusta, hyvällä säkällä saattaa löytyä K-raudastakin tms rautakaupasta.x-mean kirjoitti: Kiitän,tuo kuulostaa kokeilemisen arvoiselta jutulta.Mistä noita saa suomesta ?...
Avainsanat ovat "Osram Decostar IRC", ja esim Elektro-Skandia myy aivan vastaavaa Philipsin Masterline ES-sarjaa.
Ao linkistä Osramin tyyppikoodit:
http://www.valoforum.com/10irc.htm
Mopokäytössä on toimiviksi todettu 10 ast "spottikeila" ja 24 ast laajempi keila, tehot sitten sen mukaan mitä käytettävissä on.
Ei sitten tieliikenteeseen ainakaan lähivaloksi...
-
kajoh
- Pyörä: DR650SE, EXC200, TDM900, ntv650m
Osram halospot eco 111 (http://www.osram.com/osram_com/Professi ... OT_111_ECO) voi myös olla kokeilemisen arvonen, 65wattisessa 8 asteen lampussa muistaakseni kolme kertaa enempi valoa kuin mun nykyisessä decostar eco 50w 10 astetta-virityksessä..
Kun vaan löytäs edes hiukan tehdastekosta muistuttavan rungon tolle
THA kirjoitti:Eli eihän sulla ole hätiä mitiä
Eli makuualusta auttoi pitämään balastin lämpöisenä. Mutta mistä se lämpö tuli? Tuskin oli virrat päällä ilman että oli valoa?
No, tuleva kypärävalo on sellainen että ballasti on itse polttimon kanssa samassa kuoressa. Luulisi riittävän lämpöä alumiinikuoren sisällä.
Enpä tuosta re-starter jutusta tiedä, ei kai sitä missään ole sanottu, mutta sellainen se vähän kyllä on. Surkea sekä kylmänä että lämpimänä vakio akulla ainakin.
Ja 625 polkemista ei kannata edes verrata 300 polkemiseen. Siinä saa tosissaan potkaista että saa edes polkimen alas, saati käyntiin, pakko olla krossisaapas ettei tule vahinkoa. 140kg ukkokin on kevyt siinä hommassa. Pitää todella tietää mistä kohtaa ja miten polkaisee ja minä en tiedä. 300 satkuja polkee vaikka crocsit jalassa (kokeiltu juttu) ja lähtee kevyellä polkaisulla todella helposti käymään...mistä kohti tahansa aloittaa.
antti
-
THA
- Viesti:
LIRUTTAA puristuksen yli, kyl se sit. No, vasurilla polkeminen ei tietty ole sama kun oikealla. Mulla lienee joku maaginen lahja noiden nelarien kans (tai puute, joka poistaa jonkun ongelman...) kun useita kertoja oon potkinu kaverin mopon tulille 620 LC4:stä YZ400:aan ja Domikin lähti vasurilla vierestä saman tien kun löys asennon mistä ylsi kiksiin.
Se retkipatjan idea oli pitää kerran syntyny lämpö mahdollisimman pitkään sisällä ja kun se oli kauttaaltaan jesarin peitossa, ei viimakaan päässy ballastiin. Sehän oli ennen tota pinnasta ihan hileessä kun meni metsästä tielle, sammutti ja ajo lk. 10km.
Se retkipatjan idea oli pitää kerran syntyny lämpö mahdollisimman pitkään sisällä ja kun se oli kauttaaltaan jesarin peitossa, ei viimakaan päässy ballastiin. Sehän oli ennen tota pinnasta ihan hileessä kun meni metsästä tielle, sammutti ja ajo lk. 10km.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Siirrettävä fillari/enduro-valo. Tänään neitsytajolla pari tuntia fillarilla pimeessä metsässä ja näki hyvin. http://dl.dropbox.com/u/250073/LedProtoTesti2011.wmv
THA kirjoitti:LIRUTTAA puristuksen yli, kyl se sit. No, vasurilla polkeminen ei tietty ole sama kun oikealla. Mulla lienee joku maaginen lahja noiden nelarien kans (tai puute, joka poistaa jonkun ongelman...) kun useita kertoja oon potkinu kaverin mopon tulille 620 LC4:stä YZ400:aan ja Domikin lähti vasurilla vierestä saman tien kun löys asennon mistä ylsi kiksiin.
Mitähän sitten kun valo päällä, kuinkahan sulaa umpio/muoviosat jos eristetty?
No, pitää kokeilla kelkkahommissa kunnon pakkasissa toimintaa niin saa varmistuksen miten toimii... ja jos tulee nyt se virallinen enskapuisto niin pääsee treenaamaan tosissaan talvella mopeedillakin.
Heh, meidän porukassa Timo taitaa olla munaton mies kun osaa polkea lc4:n käyntiin, muut ei. Kolme entistä/nykyistä omistajaa kuiten joukossa.
antti
-
THA
- Viesti:
Hei, BALLASTIN, en mä nyt sitä valoo perhana rupeis eristään!
Ottasin sulle kuvan siitä lipan päältä mut teippi ja foami ei siinä enää oo kun valo siirty keväällä toiseen kypärään.
Ottasin sulle kuvan siitä lipan päältä mut teippi ja foami ei siinä enää oo kun valo siirty keväällä toiseen kypärään.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Joo, siis siinä virityksessä joka mulle on tulossa missä on valo ja ballasti ja kaikki samassa kuoressa. Sitä vaan että ei varmastikaan kehtaa sitä alkaa eristämään sitten vaan on otettava riski ettei toimi tai laitettava taskuun siirtymien ajaksi.
Niin, ja mun jutuista ainakaan ei kannata hermostua vaikka mitä höpöttäisin, höpö ukko koko mies.
Olempa siis tilannut cyclops motorsports:in Solstice hid kypärävalon kapealla keilalla.
Lopullisia kustannuksia en vielä tiedä niin empä arvaile. Tulli ja vero vielä maksettavana jne.
Pistämpä kuvaa sitten tänne kun saa valottelu kuvia aikaiseksi.
Niin, ja mun jutuista ainakaan ei kannata hermostua vaikka mitä höpöttäisin, höpö ukko koko mies.
Olempa siis tilannut cyclops motorsports:in Solstice hid kypärävalon kapealla keilalla.
Lopullisia kustannuksia en vielä tiedä niin empä arvaile. Tulli ja vero vielä maksettavana jne.
Pistämpä kuvaa sitten tänne kun saa valottelu kuvia aikaiseksi.
antti
-
THA
- Viesti:
No tuskinpa sulla sit tulee ihan tollasta ongelmaakaan, ei mullakaan Race Tech'n kans tullu ja ihan vastaava paketti, kaikki samoissa kuorissa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
kajoh
- Pyörä: DR650SE, EXC200, TDM900, ntv650m
Polttimo tilattu, 18.15e halus lähikauppa.kajoh kirjoitti:Osram halospot eco 111 (http://www.osram.com/osram_com/Professi ... OT_111_ECO) voi myös olla kokeilemisen arvonen, 65wattisessa 8 asteen lampussa muistaakseni kolme kertaa enempi valoa kuin mun nykyisessä decostar eco 50w 10 astetta-virityksessä..
51mm Decostar ecoon verrattuna tuossa joutuu virittään myös "lasin" polttimon eteen,, Toivottavasti uusikin viritys kestää tärinää ja 14.xv ylijännetettä.
t. Kalle
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Gessun lähivalot ovat hyvillä H7-polttimoilla tyydyttävät, kaukovalot vain välttävät, joten tilasin Jussinmäeltä Bosch Compact 100 -lisäpitkät. Asennuksessa päädyin loppujen lopuksi tilaamaan Best Restin valoraudan, pitkään eri vaihtoehtoja pähkäiltyäni. Nuo Boschit kun pystyy asentamaan myös 90 asteen kulmaan niin, että kiinnike on sivulla. Näin tuloksena pitäisi olla kevyt, mutta tukeva ja tärinätön kiinnitys. Laitan ennen/jälkeen -kuvia kunhan kaikki romut kotiutuu ja saan valot paikoilleen.
Edit: Asennuksessa ei ollut oikeastaan mitään ihmeellistä. Bestrestin valoraudan ruuvaus oli plug and play. Molemmat sivukatteet vaan irti, sitten kahdella ruuvilla takareunasta eturungon korvakkeisiin kiinni ja kahdella U-pultilla eturunkoon kiinni, ihan ohjeen mukaan. Hyvin ja tukevasti istuu, huomaamaton ulospäin.
Lamppujen asennusta varten riittää jommankumman sivukatteen irroitus, ellei sitten halua tehdä johtojen vientiä akulta niin perusteellisesti, että päätyy irroittamaan tankinkin. Itse irroitin vasemman sivukatteen ja vein johdot sitten akulta vanhoja johtoja seuraten tankin alta koneen vasemmalta puolen eteen. Sulake tuli virtajohtoon ilmaboksin kohdalle vasemmalle sivulle, nippusiteilä vanhaan johtonippuun kiinni. Toin sekä virran että maajohdon akulta suoraan releelle ja haaroitin sitten maajohdon lampuille releeltä, ts. en maadoittanut lainkaan runkoon. Releelle tein kiinnikkeen vasemman sivukatteen etureunan alle, nokan vieressä olevan öljyputken kiinnitysruuvin alle. Erillistä kytkintä en näillä laittanut, palavat aina pitkien kanssa. Jos haluaa jostain syystä poistaa käytöstä, niin sulake irti.
Releen ohjausvirran otin Touratechin xenon-lisäpitkien ohjeen mukaan (Juvanderin rohkaisemana) pitkien valojen johtimelta umpiosta. Tätä varten umpio kannattaa irroittaa, se on kiinni vain kahdella pultilla, vilkkujen kiinnikkeiden vieressä. Ruuvit irti, sen jälkeen nostetaan takareuna ylös kumihahlosta ja lampun & mittariston voi vetää etukautta ulos. Lampun, parkin ja mittariston johdinliittimet irti sitten kun käsiä mahtuu väliin. Ajovaloumpion alareunassa keskellä takana on tuuletus"tutti" jota kautta vein ohjausvirtajohdon umpioon sisälle ja haaroitin ohjausvirran pitkän valon liittimeltä valkoisesta johtimesta. Siinäpä se, suuntausta ja testikuvia vaille valmis. Huonosti suunnattunakin pitkien valojen teho enemmän kuin tuplaantui. Lyhyt jää hieman himmeähköksi pitkiin verrattuna, mutta en taida silti sumuvaloja laittaa. Ulkonäöllisesti istuvat ihan mukavasti Gessun keulalle.
Edit: Asennuksessa ei ollut oikeastaan mitään ihmeellistä. Bestrestin valoraudan ruuvaus oli plug and play. Molemmat sivukatteet vaan irti, sitten kahdella ruuvilla takareunasta eturungon korvakkeisiin kiinni ja kahdella U-pultilla eturunkoon kiinni, ihan ohjeen mukaan. Hyvin ja tukevasti istuu, huomaamaton ulospäin.
Lamppujen asennusta varten riittää jommankumman sivukatteen irroitus, ellei sitten halua tehdä johtojen vientiä akulta niin perusteellisesti, että päätyy irroittamaan tankinkin. Itse irroitin vasemman sivukatteen ja vein johdot sitten akulta vanhoja johtoja seuraten tankin alta koneen vasemmalta puolen eteen. Sulake tuli virtajohtoon ilmaboksin kohdalle vasemmalle sivulle, nippusiteilä vanhaan johtonippuun kiinni. Toin sekä virran että maajohdon akulta suoraan releelle ja haaroitin sitten maajohdon lampuille releeltä, ts. en maadoittanut lainkaan runkoon. Releelle tein kiinnikkeen vasemman sivukatteen etureunan alle, nokan vieressä olevan öljyputken kiinnitysruuvin alle. Erillistä kytkintä en näillä laittanut, palavat aina pitkien kanssa. Jos haluaa jostain syystä poistaa käytöstä, niin sulake irti.
Releen ohjausvirran otin Touratechin xenon-lisäpitkien ohjeen mukaan (Juvanderin rohkaisemana) pitkien valojen johtimelta umpiosta. Tätä varten umpio kannattaa irroittaa, se on kiinni vain kahdella pultilla, vilkkujen kiinnikkeiden vieressä. Ruuvit irti, sen jälkeen nostetaan takareuna ylös kumihahlosta ja lampun & mittariston voi vetää etukautta ulos. Lampun, parkin ja mittariston johdinliittimet irti sitten kun käsiä mahtuu väliin. Ajovaloumpion alareunassa keskellä takana on tuuletus"tutti" jota kautta vein ohjausvirtajohdon umpioon sisälle ja haaroitin ohjausvirran pitkän valon liittimeltä valkoisesta johtimesta. Siinäpä se, suuntausta ja testikuvia vaille valmis. Huonosti suunnattunakin pitkien valojen teho enemmän kuin tuplaantui. Lyhyt jää hieman himmeähköksi pitkiin verrattuna, mutta en taida silti sumuvaloja laittaa. Ulkonäöllisesti istuvat ihan mukavasti Gessun keulalle.
Viimeksi muokannut mek, To Loka 13, 2011 3:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.