BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Nipatzu
Pyörä: Xchallenge

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Nipatzu »

Joo ei tuo uutta vastaavassa kunnossa ole, eikä ylimääräistä huolenpitoa ole paljoa viitsitty tarjota... , mutta toisaalta en pitäisi tuota nyt ihan rääkättynä ruoskanakaan. Väitti kovaa, että mukamas oli ajellut "mökille ja takaisin" 8) Tietysti mahdoton se on mitään arvioida, kun myyjän puheita on aina arvioitava tietyllä kriittisyydellä...

Näillä nyt mennään ja toivotaan parempaa onnea jatkossa. Vesi-leipä-kaurapuuro-dieetti odottaa opiskelijaa, jos vielä pääsen varaosamyyjää rahoittamaan :P
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Vain 10000km ajettu! :shock: :shock: :shock:

Mä kuvailisin omia n.30 tuhatta ajettua kilometriä erittäin vaivattomiksi.
jylppy
Pyörä: Husaberg 390

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Mä olen enää jäävi tänne kirjoittelemaan kun olen omani myynyt, mun ajossa pelasi 22000 km täysin virheettömästi ( tietty normaalit kuluvat osat vaihdettu ja huollot tehty, viimeisempänä venttiilien säätö ), ei oo pyörästä kuin pelkkää hyvää sanottavaa. Toivotan huolettomia kilometrejä sille myös jatkossa. Nyt harraste jatkuu pojan kanssa yhteisellä kilpaendurolla ( minä tankkaan ja huollan poika ajaa :| )
Sottapytty

jylppy kirjoitti:Mä olen enää jäävi tänne kirjoittelemaan kun olen omani myynyt, mun ajossa pelasi 22000 km täysin virheettömästi ( tietty normaalit kuluvat osat vaihdettu ja huollot tehty, viimeisempänä venttiilien säätö ), ei oo pyörästä kuin pelkkää hyvää sanottavaa. Toivotan huolettomia kilometrejä sille myös jatkossa. Nyt harraste jatkuu pojan kanssa yhteisellä kilpaendurolla ( minä tankkaan ja huollan poika ajaa :| )
Etkä muuten oo jäävi.

Koitappa sitten vaan kestää vierotusoireita :wink:
jylppy
Pyörä: Husaberg 390

Viesti Kirjoittaja jylppy »

En kestänyt vierotusoireita :oops:
Pojankin hussekin meni torstaina kaupaksi, perheemme yhteenlaskettu kuutiotilavuus painui alle kriittisen seitsemän litran rajan eikä tallissa ollut yhtään mopoa. Tilanne kävi kahdessa tunnissa täysin kestämättömäksi, niipä ajoin vielä samana iltana espooseen hakemaan "laastaria" . Nyt aamun sitä ropanneena tilanne on palautunut lähes ennalleen.
Pyörä on pikkunelari Husqvarna TE 250 -08. syitä valintaan oli :
- merkki kuuluu BMW konserniin 8)
- pojan kanssa yhteispyörä, kustannussyistä ( 450 olis ollu alkuun hänelle vähän liian raju, mulla on ollut kaks pikkunelaria aikaisemminkin )
- kevyt, helppo ajaa ja sopii hyvin möyrimiseen
- valmiina virtalukko ( ei kovin yleinen kilpapyörissä )
- valmiina flekti
- ruisku ( väkemmän mukana kuljetettavaa bensaa ) ja kuitenkin käynnistyspoljin
- kestävä moottori ja hyvin suojattu johtosarja
- asiantunteva huoltoliike vieressä ( topbike )
- ruiskua pystyy säätämään siellä tietokoneella suoraan ilman commanderia
- osat halpoja
- takahäkkiin pystyy hyvin rakentamaan lisätankkitelineen ja takakuljetustelineen vedenpitävälle säkille
- edullinen hankintahinta
- riittää tallisa puuhasteltavaa öljynvaihtojen ansiosta :lol:
Tässä se taas nähdään, että " kyllä sika syitä keksii kun kärsä on kipeä "
Niin ja kyllä tollaisella pyörällä kovaakin pääsee sen on jo Salminenkin MM sarjassa todistanut :mrgreen:
jarip
Pyörä: Husqvarna Norden 901

Viesti Kirjoittaja jarip »

Ei tämä ropellitehtaan vehje kyllä ole maastoon tarkoitettu, aina menee rikki jostain paikasta.

Nyt meni runko pala poikki, onneksi se pitäisi olla saatavilla erikseen ainakin netin mukaan.
Liitteet
P1010143.JPG
P1010140.JPG
Viimeksi muokannut jarip, Ti Helmi 28, 2012 5:27 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sottapytty

jarip kirjoitti:Ei tämä ropellitehtaan vehje kyllä ole maastoon tarkoitettu, aina menee rikki jostain paikasta.

Nyt meni runko pala poikki, onneksi se pitäisi olla saatavilla erikseen ainakin netin mukaan.

:cry:
Sivujalanrunkoko otti kiinni?

Onk toi murtuma? moottorilohkossa vanha?
Sottapytty

Viidellätoista eurolla uusi taipuisa vaihdevipu (Huom! sisältää askartelua)

viewtopic.php?f=8&t=6369&p=221091#p221091
jarip
Pyörä: Husqvarna Norden 901

Viesti Kirjoittaja jarip »

Otti pohjakosketusta pienessä hypyssä, tuli kiven päälle.

Moottorilohkossa oleva murtuma tuli samalla kertaa, koneen läpimenevä kiinnityspultti vääntyi ja poksautti lohkosta tuon pienen palan irti.
Onneksi se halkesi tavallaan vain ulkopuolelta mistä pultti menee läpi jotta lohko pysyi ehjänä, ensi katsomalla kyllä säikäytti jotta nyt tuli kallis ja hankala korjattava. Lohko muistaakseni maksaa reilun 1000 euroa kun reilu vuosi sitten Uraalla hajosi vaihdelaatikko edellisestä moottorista jolloin hintoja tuli hiukan selviteltyä. Onneksi silloin löytyi e-bay:ltä käytetty moottori 400 eurolla.
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Minä tuossa viikonloppuna väsäsin Xchallengeen PowerCommander V:hen bensakartan vaihtokytkimen.
PCV-malleissa on siis ominaisuutena tuki kahdelle eri bensakartalle.

Itse PowerCommander softasta vaan aktivoidaan konfigurointiasetus tätä varten, ja sen jälkeen bensakarttaa laitteeseen ladattaessa softa aina kysyy ensin, että tallennetaanko kartta Map1 vai Map2 positioon.

Näiden kahden kartan valintaan tarvitaan vain simppelisti kaksi johtoa, jotka kytketään toisiinsa jollain perusmallin On/Off kytkimellä. Ei tarvitse ostaa mitään PowerCommanderin kallista kytkintä. Johdoille on PCV-laitteessa omat paikat, kaksi laitimmaista johtopaikkaa laitteen keskeltä katsoen. Kun johdot eivät ole kytketty (Kytkin Off), Map1 karttapaikkaan ladattu bensakartta on päällä - kun johdot on kytketty yhteen (Kytkin On), Map2 on päällä. Ja kartat vaihtuu lennossa, pyörän käydessä. Heleppoa!

Minä laitoin omat kartat silleen, että Kytkin Off on oletuksena, ja silloin aina on rikkaampi kartta käytöss (002 malli). Sitten kytkimestä johdot yhteen, ja päälle tulee vakiokartta (000) eli ei mitään muutoksia pyörän vakioasetuksiin. Aattelin, että käytän tuota asetusta lähinnä joillain pidemmillä assuajeluilla tai jos bensat alkaa olla tosi vähissä.

Kytkimelle löysin ihan oivan paikan penkin alta olevasta kiinnikkeestä, joka on tarkoitettu lisävarusteena hankittavalle 12V pistokkeelle. Voihan tuommoisen kytkimen johonkin tankoonkin laittaa, mutta ei mulla ole aikomusta sitä yhtenään kliksutella eri asentoon, rikkaamalle säädetty kartta on yleensä aina käytössä, koskapa se tuntuu niin mukavalta.

Eli asennus on tämän näköinen:
Kuva

Ja tuommoselta se sitten ulospäin näyttää:
Kuva

Kustannukset tämän bensakartan vaihtokytkimen osalta oli varmaan pari euroa.
Helppoa, halpaa ja toimivaa. :)
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Onkos kellään semmoista ulosvetäjää, jolla saisi tuon Challengerin vauhtipyörän irti.
Eli siinä pitäisi olla M38x1.5 mm mutterikierre ja vetotappi sitten keskellä.
Olisi yksi kerholaisen pyörä vähän hoitoa vaille, kun vapaakytkin on hajalla ja pitäisi se magneeton vauhtipyörä saada irti.

Tai tietääkö joku mistä saisi M38x1.5 mm kierteisen mutterin jostain. Sitä voisi vetää ihan tavallisella ulosvetäjällä sitten ulos.

Yritettiin vetää sitä vauhtipyörää ulos tänään ihan tavallisella ulosvetäjällä. Mutta homma ei onnistu, koska kaikki vauhtipyörän ulkopinnat ovat kartioita, joista ei saa kunnolla kiiinni

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Sottapytty

Riemurasioiden-asennusta...

viewtopic.php?f=8&t=6369&start=60
Liitteet
Riemurasiat_kiinnityskoukussa.jpg
Sottapytty

Sama vanha Idle Actuator tyhjäkäyntivika? ongelma ilmaantui PCV:n asennuksen jälkeen.
Tuskin PCV:n aikaansaama? Olettaisin että BMW:n oma systeemi hoitaa tyhjäkäyntijärjestelyt.

Eli, mopo käynnistyy muutamaksi hetkeksi/sekunniksi ja sammuu. Voi antaa myös kaasua, silti sammuu.
Ensin vikaili pari kertaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tänään n.15 kertaa kylmänä, kunnes pääsi pienelle ajolenkille, mutta ei jaksanut ylläpitää tyhjäkäyntiä edes lämpöisenä.

BMW:n ohjelmallinen vika?
Koska kun, otin Idle Actuatorin irti ruiskusta, laitoin virrat päälle, kartiotappi ei liikahda. Sormella tunnustellessa saattaa jollain kerralla tuntea tyyliin sadasosamillin nytkähdyksen. Toimivan actuatorin pitäisi liikahtaa n. pari milliä, muistaakseni edestakaisin. Tämä oli jonkinlainen liikeradan raja-alue tsekkaus. Samankaltaista liikkumattomuus ongelmaa oli vanhan ja muutaman kerran tämän uuden IdleActuatorin kanssa. Silloin tyhjäkäynti jäi kylmäkäynnistys asentoon, eli ryypylle. Eikä sitten käynnistynyt kuumana. viewtopic.php?f=8&t=6369&start=30

Mekaniikka toimii?
Netistä löytämäni vinkki ei auttanut: Kaasukahva täysin auki, virrat päälle ja pois. Tämä sai aikaiseksi kartiotapille ehkä n.reilun sentin pituisen edestakaisen liikkeen, vika ei poistunut.

Taitaa joutua viemään mopo huoltoon BMW-tietokoneen resetointiin tms..?
Onko kellään ideoita tai kotikorjaus niksejä?
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

En tiedä auttaako, mutta kokeilisin ekana puhdistaa paikat hyvin, jollain sopivalla carb cleaner tms. vaikka ihan tärpätillä:
- just se tyhjäkäyntilaite, että se on puhdas eikä tappi tarraile
- ruiskun koko läppärunko kaikkine onkaloineen, jos tuntuu ja löytyy likaa
- ja ilmanputsariboksi

Kaikki siis liuotintyyppisellä aineella puhtaaksi, että lähtee mahdolliset epäpuhtaudet ja jankit pois.
Ja sen jälkeen tekisin vielä tyhjäkäyntipiirin resetoinnin: virrat päälle, hitaasti kaasukahva täysin kiinni-auki-kiinni-auki, virrat pois, virrat päälle. Jos ei auta, irrottele PCV/AT pois ja kokeile uudestaan. Ja varmistele että akku ei ole huonossa hapessa. Ja varmistele tulpanjohdot, tulpat. Sähköviat, nuo veemäisimmät ;/
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Sottapytty

MarkkuHoo kirjoitti:En tiedä auttaako, mutta kokeilisin ekana puhdistaa paikat hyvin, jollain sopivalla carb cleaner tms. vaikka ihan tärpätillä:
- just se tyhjäkäyntilaite, että se on puhdas eikä tappi tarraile
- ruiskun koko läppärunko kaikkine onkaloineen, jos tuntuu ja löytyy likaa
- ja ilmanputsariboksi

Kaikki siis liuotintyyppisellä aineella puhtaaksi, että lähtee mahdolliset epäpuhtaudet ja jankit pois.
Ja sen jälkeen tekisin vielä tyhjäkäyntipiirin resetoinnin: virrat päälle, hitaasti kaasukahva täysin kiinni-auki-kiinni-auki, virrat pois, virrat päälle. Jos ei auta, irrottele PCV/AT pois ja kokeile uudestaan. Ja varmistele että akku ei ole huonossa hapessa. Ja varmistele tulpanjohdot, tulpat. Sähköviat, nuo veemäisimmät ;/
Kiitti!

Tuollainen resetointi täytyy kyllä heti aamulla kokeilla! (EDIT: Eipä auttanut.)

Paikat ovat puhtaat, akku pirteä kuin peipponen, sekä tulpat että Actuaattori ihkauusia.

Tällaisen kaasuläpän ohjelmoinnin yritin tehdä, mutta kun ei se käy tyhjäkäyntiä noin pitkään :cry:
Akusta virta pois - virta takaisin - avaimesta virta päälle - kierretään kaasukahvaa kolme kertaa täysin auki ja kiinni - käsi pois kaasukahvasta - startataan - annetaan käydä tyhjäkäyntiä kunnes tuuletin käynnistyy. Vehje on nyt ohjelmoitu ja kaasukahvaan saa taas koskea.
Vastaa Viestiin