Yamaha TT600-96 seos & synkronointi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tepu
Pyörä: Yamaha TT600E

Yamaha TT600-96 seos & synkronointi

Viesti Kirjoittaja Tepu »

Aloha!

Pyörä aloitti temppuilemisen lähes yhtäkkiä. Ongelmana liian laihalla/rikkaalla käynti, tasakaasulla ajo hirveää nytkymistä. Kaasuun vastaavus heikkeni yhtäkkiä huomattavasti.
Vanha omistaja on puheiden mukaan säädättänyt venttiilit reilu 1000km sitten. Huomasin että synkronointiruuvia säätämällä päästiin jo huomattavasti parempaan suuntaan.
Nyt pitkän pohdinnan ja turhan "korjaamisen" jälkeen on pakko nöyrtyä ja aloittaa erittäin tyhmien ja hyvin simppeleiden kysymysten sarja.

Pyöränä siis Yamaha TT600E -96 Kaasuttimena TEIKEI Y30PV-2ATK

1. Seos

- Ilmeisesti suoranaisia seosruuveja tässä masiinassa ei ole, ilmaruuvi ainoastaan kaasarin pohjassa?

2. Kaasuttimen synkronointi

- Ymmärykseni mukaan toimin huoltomanuaalin mukaisesti. Laitoin ensimmäisen kaasuttimen luistin alle 7mm poranterän ja toisesta kaasarista seurasin synkkaruuvia vääntämällä koska läppä alkaa aueta. Täyskaasulla ensimmäisen kaasarin luisti täysin ylhäällä kakkosen läppä vaakatasossa. Ainakaan tämä toimenpide ei auttanut, mututuntumalla ruuvia kääntämällä säätöjä saa kyllä paremmaksi.

3.Synkronointimittarit.
- Googlettelin että näitä diy letkumittareita olisi helppokin vääntää, kysymykseksi tässä herää voiko tällä kaasuttimella käyttää moista. Liitännät siis hukassa, kakkoskaasarissa näyttäisi olevan kurkun päällä tämmöinen tulpattu letkuliitäntä. Ykkösessä taas ei mitään.

4. Oh god why?

- Onko näin monimutkaisesta kaasutin setupista oikeasti jotain hyötyä, vai onko tämä taas näitä aasialaisten insinöörien taidonnäytteitä :lol:

Jos näihin aloittelevan amatöörimekaanikon kysymyksiin osaa vastata olen erittäin kiitollinen :)

Kuvia liitteeksi.

Kaasuttimen räjäytyskuva
Kuva

Kaasuttimen synkronointiohje

Kuva
Yamaha TT600E -96 Wannabee KTM
Perus tee-se-itse miehiä
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Re: Yamaha TT600-96 seos & synkronointi

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Tuo kaasareitten synkka ei jammussa aiheuta käyntihäiriöitä, sillä vaan sääjetään millonka toinen kurkku aukiaa että kone hengittäs paremmin. Se kaasarin kurkun alla oleva ruuvi on tyhyjäkäynnin seosruuvi jolla sääjetään seosta, mitä enemmän auki nii rikkaampi seos tyhyjäkäynnillä. Nuo oireet viittais siihen että tyhyjäkäyntisuutin taikka tyhyjäkäyntipiirin kanavat olis osittain tukossa. Tai sitte sulla on pieni ilimavuoto kurkussa. Ja E10 pensaa nuo ei sulata jos ei vaiha suuttimia isommaksi.
Minusta nuo on hyvät kaasarit, niillä konneen voi säätää palio tarkemmin eri kierroslukualueille ku yhellä kaasarilla. Eikä stumppaa samalla lailla ku yhellä isolla.
Tepu

Kiitoksia, tämä selventeli jo mukavasti. Huomasin eilen rassatessani että toisen kurkun muovinen kappale ( joka yhdistää sylinteriin ) heilui toiselta puolelta. Olisiko about 2 milliä löysällä olevalla kappaleella jo näin dramaattisia vaikutuksia? Tarkastelin että sylinterin ja tämän kappaleen välissä on o-renkaat lieneekö kulunut poikki moinen.

Täytyy jatkaa tutkimista kunhan kelit sallivat. Talli kun uupuu on tämä fiksaaminen aina vähän erilaista :P
Perus tee-se-itse miehiä
SaPeKa
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Voisin väittää muutaman kuukauden kurapyörä ja TT-jammu kokemuksella, että todennäköisesti kaasuttimien kumikurkku(t) on irronnut näkymättömästä alumiini-rungosta ja vetää ilmaa sieltä välistä. Itsellä oli sama homma. Kaasutinpaketteja kun heilutteli paikallaan, liikkui toinen kumikurkku suhteessa sylinteriin -> not OK.

Irrotin kaasarit ja kumikurkut, niin toinenkin kurkku oli käytännössä irti vulkanoinnistaan. Korjasin kurkut Cascon kumiliimalla tms. Tuli hyvät ja ne oli muutaman viikon paikallaan kunnes tilasin uudet varmuuden varalle Kedolta.
Sami
JR
Pyörä: XT 350

Viesti Kirjoittaja JR »

Minä en pikku XT.n kaasareita ole saanut täysin kunnolla toimivaksi koskaan, aina nykii hiukan jossain kohtaa. Pahin ongelma aikanaan oli epäsäännöllisesti jumitteleva kakkoskaasarin luisti. Synkroni XT.n tapauksessa tarkoittaa sitä, että kun ykköskaasarin läpäisy on maksimissaan, niin kakkoskaasari lähtee sujuvasti ja oikea-aikaisesti mukaan.
Muutaman kerran olen miettinyt, että mitä moottorin huohottimesta tuleva pieni paine mahtaa vaikuttaa seokseen. Muutenkaan säätötoimiin ei kannata ryhtyä ennen, kuin ilmanputsari on hyvin puhdistettu. Kaasari on hankala purkaa ja kohon rungon pienikin vääntyminen muuttaa bensan pinnankorkeutta kohokammiossa.
Että mä olen säätänyt ja säätänyt ja säätänyt...
Voisin myydä koko pyörän pois ja ostaa sähköstartillisen, jalkaan tuli keväällä rasitusvamma ja käyntiin polkeminen on aika kivuliasta. Muuten tykkään pikku XT.stä, mukava lupsutin, helppo kapine pienessä käytössä.
Tepu

Kuten SaPeKa kertoi, kumikurkun perkeleethän ne siellä vispasi. Pesutinnerillä / patapatalla puhdistin ne alumiiniset kurkut.Alumiinin ja kumin väliin heitin kaksikomponentti epoksi liimaa. Luulis kestävän :P yönyli saavat kuivua ja huomenna kiinni ja ihmettelemään tapahtuiko muutosta :)
Perus tee-se-itse miehiä
Rässi66
Pyörä: Honda CR250R

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Täällä tapellaan samojen ongelmien kanssa, gummikurkut oli rikki ja paukkui niin per*keleesti.
Uudet kurkut ebaystä 30€. Nyt löytyi tyhjäkäynti, mutta edelleen ajoittain loppuu keitto koneesta.
Pittää vähän aukasta ja kopistella hiekat pois suuttimista.
Mopona XT600 2KF-malli. (Se paras XT.) 8)
Tepu

No nyt sain kurkut paikoilleen ja väänsin vielä kumien kulmille 300c cascon silikoniliimaa. Säädin kuitenkin tyhjäkäynnin seoksen ilmaruuvin manuaalin mukaan = Ensin kiinni ja sitten 3 kokonaista kierrosta ja puolikkaan auki. No eihän se tahtonut toimia lainkaan. Fiksuna poikana viiksekkäänä en myös tullut huomioneeksi ilmaruuvin kierroksia ennenkuin väänsin kiinni.

Nythän tuo laitos rötää siihen malliin että pitäisi päästä ilmaruuviin käsiksi, räikkäsarjan irtopäällä sain juuri ja juuri ruuvia auki mutta kiinnilaittamiseen ei kyllä tila riitä.

Onkos tähän olemassa jotain ûberpätevää ruuvimeisseliä mallia lyhyt, nivelellä vai onko tuota mahdoton säätää jo kaasarisetin ollessaan paikoillaan.
Taas tyhmänä mietin että miksi se ruuvi on sinne kaasarin alle luotu :(
Perus tee-se-itse miehiä
Tepu

Vihdoin löytyi säätöjen mahdottomuuteen syypää. Toinen Kurkkukin päästi ilmaa läpi vaikkei mitään päällisinpuolin ollutkaan. Kivasti se sieltä pötsäytteli kumin välistä :roll:
Laitettiin mekaanikko toverin luona lambda putkeen ja katsottiin arvoksi 0,10 CO% normithan on 1,5% - 3.0% noh kun kaasaria tuuppasi pyttyä vasten tiukkaan otteeseen ja piti kurkusta kiinni niin nousi iloisesti arvot yli 3%:n.

Kai tuo on alistuttava tilaamaan uusi kurkku :) vihdoin saa nukkua yöt rauhassa kun tietää mistä vika johtuu.
Perus tee-se-itse miehiä
Rässi66

Hyvähyvä, että löyty vika. Mieki sain hiekat kopisteltua Teikeistä ja taas pöllyää hienosti.
Tepu

Itsellä on pysynyt melkosen puhtaana kun on vaivaiset 1200km päässyt "toimivana" ajelemaan.

Kyllä meinaan kirosi melkein 10 vuoden autokaasarikokemuksella oleva automekaanikko kaveri teikein säätöruuvien paikkoja.
Eipä tuota voi kieltää ilmaruuvi kaasarin alhaalla pirun ahtaassa tilassa ja synkkaruuvi taas tankin alla :/
Jotenkin tulee aina mietittyä aasian insinöörien ajatuksia suunnitteluvaiheessa. Ihan simppelisti voisi kuvitella että esim bensahana olisi mopossa samalla puolella kuin kaasuttimen bensaliitinkin.

Noh mitäpä noita murehtimaan :D Täytynee kysyä osille hinnat ja katsoa taas miten se matti morjestelee ja kohtahan sitä leikitään taas silikonien kanssa :D
Onko muuten porukalla kokemusta vulkanoituvasta teipistä lisänä tämmöisissä paikkausliima operaatioissa? Meinasin jos vetäisi vielä paikatun kurkun päälle tuota varmistukseksi.
Perus tee-se-itse miehiä
Rässi66

kedo.de ja ebay.de - siellä niitä kurkkuja on.
Tepu

Rässi66 kirjoitti:kedo.de ja ebay.de - siellä niitä kurkkuja on.
Kiitoksia vinkistä :) 42€ molemmista kurkuista postitettuna vaikuttaa melkosen edulliselta. Täytyy laittaa tilaukseen ellei löydy kivijalkaliikkeestä kohtuuhintaisia.
Perus tee-se-itse miehiä
Rässi66

Voin melkein luvata ettei löydy.... "Myrsky" tarjosi omaani 72€ pari, Saksasta 30€ posteineen. Helppo oli valita. :twisted:
Tepu

Rässi66 kirjoitti:Voin melkein luvata ettei löydy.... "Myrsky" tarjosi omaani 72€ pari, Saksasta 30€ posteineen. Helppo oli valita. :twisted:
Oikeassa olit. Soittelin Kouvolan tiettävästi ainoaan yamahan alkuperäisosia myyvään liikkeeseen. Toinen kurkku 80€ toinen 60€ hollannista olisivat tilanneet.
Itse en noin edullisesti päässyt 42,99€ maksoivat posteineen saksasta :)

Kyllä ebay on vaan jumalan lahja ihmiselle :lol:
Perus tee-se-itse miehiä
Vastaa Viestiin