Wesihiisi kirjoitti:
Mutta hyvä tietää tuo, että niiden jotka karttoja tekee, on parasta toimia nyt. Retkikartan tekniikkaa ei sitten saanut fetchmapilla toimimaan?(sehän oli versiohistorian mukaan "työn alla")
Uusi versio 3.0c fetchistä julkaistu, hakee myös retkikartasta.
Värkkäsin tuollaisen skriptitiedoston joka tuottaa UTM-lehtijaon mukaisia tiedostoja. Lehtijako löytyy osoitteesta: http://www.maanmittauslaitos.fi/UTMlehtijako_takka.pdf
Oletuksena kaikki skriptin rivit ovat "kommentoituna", joten kun tiedät mitä karttapaloja tarvitset, avaat tuon skriptitiedoston tekstieditorissa ja poistat haluamaltasi riviltä neljä ensimmäistä merkkiä "REM ". Kaikkien karttojen hakeminen kestäisi about kuukauden ja olisi mielestäni vastuutonta! Lopuksi tallenna päätteellä .bat fetch_mapin kansioon ja suorita skripti. Tämä skripti siis tarvitsee toimiakseen toimintakuntoisen fetch_mapin. Ajattelin vain, että jos helpottaisi kun ei tarvitse jokaisen karttaruudun koordinaatteja pähkäillä. Testasin tuota pikaisesti (fetch_map 2.0c) ja tuntui jotakuinkin osuvan palaset kohdilleen, mutta epäilemättä typoja ainakin on..
Img2ozf Mappilistasta löytyy kartta .png muodossa, mutta kun painaa Convert maps tulee herja
Error The DLL to load PNG files (lpng.dll) was not found or could not be loaded.
Multa jää ilmeisesti jotain tekemättä tai teen sen väärin?
Happi
Moi, mulla herjaa samanlailla. Img2ozf väärässä paikassa? Vai mikä vinkki, neuvokaa pöljää..
Teppi
kyllähän jokainen suoralla tiellä, mutta mennään metsään...
Img2ozf Mappilistasta löytyy kartta .png muodossa, mutta kun painaa Convert maps tulee herja
Error The DLL to load PNG files (lpng.dll) was not found or could not be loaded.
Multa jää ilmeisesti jotain tekemättä tai teen sen väärin?
Happi
Moi, mulla herjaa samanlailla. Img2ozf väärässä paikassa? Vai mikä vinkki, neuvokaa pöljää..
Teppi
Img2ozf ja tuo .dll pitäis molemmat olla OziExplorer ohjelman juurihakemistossa, todennäköisimmin siis C:/Oziexplorer . Tuolla mulla ainakin löytyy tuo lpng.dll .
Ajankohtainen aihe kun karttoja väsäilen Ozille jo Uraa:ta silmälläpitäen
Semmonen juttu tosta fetchmapista tuli mieleen, että map_cache -kansio kannattaa hyvinkin säilyttää, jollei jopa varmuuskopioida välillä (toisin siis, kuin ohjeessa sanotaan).
Sieltä löytyy kaikki aikasemmin haetut "ruudut", jos vaikkapa samalta alueelta haluaa tehdä eri tavalla rajatun otoksen.
Meinasin tuossa tehdä yhtäkkiä pari kohdealueen karttaa ulkomailta gMapMakerilla, mutta eipäs onnistunutkaan. Ohjelma kyllä pyörähtää ongelmitta ja tarvittavat tiedostot syntyvät, mutta karttakuva vaan on tyhjä valkoinen lakana. Koordinaatit tuntuisivat olevan kohillaan tyhjässäkin kartassa, ainakin oikeassa maakunnassa. Ei siis toisella puolen maapalloa tms.
Oletteko törmänneet moiseen? Onkohan googlessa tehty jotain ovelaa tämmöisen toiminnan estämiseksi?
Googlettamalla selvisi, että ongelma on varsin yleinen maailmalla. Syitäkin on erilaisia: Palomuuri, blokkaus googlen taholta, invaliidi cache-kansionimi, ...
Mulla auttoi gMapMakerin päivitys versioon 0.7.2.2
Mutta tuo sun syntax error johtuu siitä olet käynnistänyt Pythonin, lataukseen kun riittää että olet Python24:n juuressa. Siis itse Pythonia ei tarvitse käynnistää, vaan siinä hakemistossa naputtelet tuon fetch_map.py Salo 67044137 3286867 10 15 jolla pyythoni käynnistyy ja alkaa latailemaan.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Mutta tuo sun syntax error johtuu siitä olet käynnistänyt Pythonin, lataukseen kun riittää että olet Python24:n juuressa. Siis itse Pythonia ei tarvitse käynnistää, vaan siinä hakemistossa naputtelet tuon fetch_map.py Salo 67044137 3286867 10 15 jolla pyythoni käynnistyy ja alkaa latailemaan.
Tämä oli kyllä hyvä ohje. Tätä ja Pyövelin tekemää UTM-lehtijaon mukaan toimivaa bat-tiedostoa on nyt lataus menossa. YV:ll' olen myös saanut hyviä vinkkejä, kiitos niistä.
Eka kertaa tänään - eikun eilen - testailin ozin route-toimintoa. On ihan anaalista että pitää ensin napsia waypointeja haluttu määrä, tämän jälkeen tehdä route johon valita ne waypointit ja kun siirtää ne oziCE:hen niin pitää ensin ladata waypointit ja sen jälkeen avata route. Mutta ei se mitään. Ajelut sujui hyvin kunnes jostain syystä Ozi kadotti reitin. Kun laittoi Cancel navigate ja tämän jälkeen Forward route niin gps ehdotti että siirtyisimme takaisin reitin alkuun ja ajaisimme kaiken uudelleen.
Miten saa tuon ozin reitittämään keskeltä reittiä uudelleen?
TTA kirjoitti:Miten saa tuon ozin reitittämään keskeltä reittiä uudelleen?
Minä teen reitit suoraan OziCE:llä, ja olen tehnyt pitkään. Silloin reitti ja reittipisteet tulevat samalla. Ja uusin Ozin pc-versio osaa lukea ja näyttäää näitä .rt2-tiedostoja, mutta kuitenkaan pc-versiolla ei voi tehdä näitä .rt2-reittejä. Ihme rajoitus, kun se olisi on ylivoimaisen kätevä verrattuna pc-Ozin reitin tekemiseen.
Mutta tuota reitittämistä keskeltä reittiä en ole kokeillut, eli en tiedä siihen vastausta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
TTA kirjoitti:Eka kertaa tänään - eikun eilen - testailin ozin route-toimintoa. On ihan anaalista että pitää ensin napsia waypointeja haluttu määrä, tämän jälkeen tehdä route johon valita ne waypointit ja kun siirtää ne oziCE:hen niin pitää ensin ladata waypointit ja sen jälkeen avata route. Mutta ei se mitään. Ajelut sujui hyvin kunnes jostain syystä Ozi kadotti reitin. Kun laittoi Cancel navigate ja tämän jälkeen Forward route niin gps ehdotti että siirtyisimme takaisin reitin alkuun ja ajaisimme kaiken uudelleen.
Miten saa tuon ozin reitittämään keskeltä reittiä uudelleen?
Muistaakseni ainakin yksi keino on laittaa reititys päälle, sen jälkeen avata route navigation toolbar ja sieltä tökkiä "next waypoint" nappulaa kunnes on halutun waypointin kohdalla ja jatkaa siitä. Ongelmana on että pitää tietää seuraavana vuorossa olevan wp:n numero.