TransAlpin keulan "pompotus"

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Ruuhis
Pyörä: DL1000K3

TransAlpin keulan "pompotus"

Viesti Kirjoittaja Ruuhis »

Nyt en enää itse keksi mikä voisi alppia vaivata...
Ajomukavuus jo kärsii ja vielä nyt kun säätkin suosisivat :roll:

Kaupunkinopeuksissa ajaessa etupää "pompottaa" ikävästi, niin kuin etuvanne olisi soikea.
Olen tutkaillut vannetta ja se vaikuttaa olevan kuosissaan ja rengaspaineet OK.
Renkaina on tuhennen kilometriä ajetut Mezlerin Tourancet (meniköhän se nyt oikein?).

Keväällä vaihdoin uudet etujouset (Touratech progressiiviset) ja keulaöljyt (hiukan jäykemmät).
Jousien vaihdon aikaan meinasin jättää pois yläpäästä sellaiset holkit, jotka tulivat siihen yläpään "kannen" alle. Jouset olivat noiden holkkien kanssa älyttömän vaikeat puristaa takaisn paikoilleen.
Meniköhän koko paketti liian jämäkäksi?

Hyviä vinkkejä kellään?

-Ruuhis-
Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

Re: TransAlpin keulan "pompotus"

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Alkoiko oireilu jousien ja öljyjen vaihdon jälkeen? Onko eturengas kulunut tasaisesti? Tasapainotus? Loppuuko pompotus isommissa nopeuksissa? Pinnojen kireys?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Wilbersin progressiivisten jousien kanssa en holkkeja pistänyt. Ovat sen verran pitemmät.

Eturenkaan tasapainotus kannattas kanssa tarkastaa, jos kerran kauheesti pompottaa.

Happi
virta
Pyörä: -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

Etu touranceilla on tapana kulua "aalloille". Vaan tuskinpa tuo varsinaista pompotusta aiheuttaa. Ihan viallisiakin renkaita joskus sattuu kohdalle jos sattuu vanne olemaan suora ja tasapainossakin.
- jani
Mika_Tz

Ja mulla Bilteman Innovilla on jatkuvasti olo kuin ajaisi epätasaisella hiekkatiellä :lol: :lol:

Ei vaan, pitäisi kans tasapainottaa. Kunhan vaihdan seuraavan setin alle, niin sitten teen varmaan samalla.
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Mahtaako tuo "pompotus" olla pelkästään renkaan tasapainoituksesta kiinni, jos ominaisuus esiintyy vain kaupunkinopeuksilla.
Minulla pyörässä ollut samaa ongelmaa aiemmin, eli kaupunkinopeuksilla tuntui kuin ratsastaisi hevosella. Maantienopeuksilla ei ongelmaa ollut. Minulla oli jostain syystä etuakseli vääntynyt :shock: (edit: Ei tämänkään luulisi vaikuttavan pelkästään kaupunkinopeuksissa)sorvautin uuden akselin ja meno rauhoittui huomattavasti.
Olen myös jatkossa asentanut renkaan tarkemmin vanteelle, siis että rengas on kehällä tasaisesti ja oikaissut heitot vanteesta. Lisäksi on Wilbersin prog jouset, jotka toimivat pehmeämmin ja öljy on 7.5. Vielä ei ole ollut tarvetta tasapainoitukseen, pysyy kädet sarvilla maantienopeuksissa; ei häiritse tärinät käsien verenkiertoa :lol:
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Ohagar
Pyörä: Africa Twin

Viesti Kirjoittaja Ohagar »

Mulla on ollut samaa vikaa. Ensin oli alla Michelin Sirac, nyt Michelin T63.
Vanteessa oli hieman hiettoa, oikaisutin sen ja jumputus/pompotus rauhoittui huomattavasti, mutta ei kokonaan hävinnyt.
Sanovat että nappulat kuluu epätasaisesti mikä aiheuttaa pompotusta :?:

Sanoisin kans että jos se on häiritsevää tasoa niin tarkista tasapainotus ja pinnojen kireys.
Jos nämä ei auta niin sitten vanne rihtauspenkkiin.
Let us be a part of the cure, never part of the plague.
We'll only be remembered for what we create. (Mille Petrozza)
Eero R.
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja Eero R. »

Domiin honda suosittelee 10w öljyä keulaan ja willbersin jousilla 7,5w suositus, itsellä etupää pompotti tasapainotuksesta & rihtauksesta huolimatta satunnaisesti 10w öljyillä, vaihto tuohon 7,5w öljyyn niin loppui pompotus kokonaan. Ohjauslaakeri tekee samaa jos on väljä.
Se että onko TA:ssa ratkaisu sama onkin sitten asia erikseen...
kawahtanut
Pyörä: DL650

Viesti Kirjoittaja kawahtanut »

Mulla on KLE:ssä just samanlaisia oireita, eli matalammissa nopeuksissa keula pompottaa ärsyttävästi.
Olen löysännyt pumput kolmiopaloista, kokeillut eri rengaspaineita, vaihtanut keulan öljyt ja tasapainottanut
eturenkaan, mutta jumputus jatkuu edelleen. Vannekaan ei mielestäni ole kiero.
Renkaana on Pirellin MT60, joka kyllä on kulunut hiukan epätasaisesti, liekö vika sitten siinä. Uutta kumia en ole vielä
raaskinut ostaa, kun hiekalla vikaa ei juurikaan huomaa.
...karuilla sorateillä kurja joukkomme kun kurvaa... (kummeli)
ijasj
Pyörä: Husqvarna TR650

Viesti Kirjoittaja ijasj »

Onkos tuossa oikeasti jotkin holkit yläpäässä,
mun -94 ei ollut mitään. No laitoin sinne kyllä sellaiset
tuumaset pätkät ja 15W öljyt, tuli kyllä aika jäykkä, mutta eipähän pohjaa :)
Ensiviikolla jos kerkiää, niin notkeammat öljyt laitan sisälle.
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Niin alkoko se pomputus tuon keulan rempan vai renkaan vaihdon jälkeen?

Mullaki oli toissakesänä tuon sukusta oiretta. Ei ollu kumi kunnolla vanteella. Oli tasapainotuski ihan ok vaan yhdestä kohdasta ei ollu kumi noussu kunnolla. Teki tuota juttua just kaupunkivauhdissa.

Aikasemmin kuluneilla Touranceilla oli oiretta maantienopeudessa suunnilleen satasen päällä pitkässä kurvissa alko muistaakseni oikealle kääntäessä pompottaa tosi kovasti. Se parani keulan öljyjen vaihdolla tai sitten renkaiden vaihdolla. En tiiä kun ne molemmat oli ohjelmasa yhtyä aikaa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

ijasj kirjoitti:Onkos tuossa oikeasti jotkin holkit yläpäässä,
mun -94 ei ollut mitään. No laitoin sinne kyllä sellaiset
tuumaset pätkät ja 15W öljyt, tuli kyllä aika jäykkä, mutta eipähän pohjaa :)
Ensiviikolla jos kerkiää, niin notkeammat öljyt laitan sisälle.
Kuva

Jarkon kuvia.
Oikealla alkuperäinen jousi ja holkki. Vas "valkoista voimaa" vieterit.

Happi
Tuuba
Pyörä: Transalp Super Four version R -97

Viesti Kirjoittaja Tuuba »

Mulla teki RAnsiitti tuota samaa.

Syynä oli yksinkertaisesti se, että Tourance ei ollu noussu kunnolla vanteelle laiton jälkeen. Kaikki näytti silmällä ookoolta, mutta otin renkaan irti ja penkkiin pyörimään, niin kas.

Oli palanen vannenauhaa jääny pingottamaan sisäkylkeä, niin eihän se sitte ihme ollu.
-Honda Super Four 600 version R by Tuubaxx offroad systems inc. = Hieno nimi raiskatulle PD10 Transalpille :D
Ruuhis
Pyörä: DL1000K3

Viesti Kirjoittaja Ruuhis »

SUURET KIITOKSET kaikille vihjeitä antaneile!!
Olen aikaisemminkin ollut sitä mieltä että täältä saa apua (ennen on riittänyt vaan vanhojen juttujen lukeminen) mutta nyt olen sen avun itse saanut kokea...

Nyt on sitten aika ryhtyä tuumasta toimeen... Mutta ensin viikonloppuna käyn pojan ja rätkäporukan kanssa kiertämässä ns "Saariston rengastien", sääkin näyttäisi suosivan retkeä. Ollaan yksi yö saaristossa, mutta sinne ei kai ole kohteliasta muita kohtaan ottaa työkaluja mukaan.
Tai jos vaikka illalla ehtisin ottaa pois ne holkit sieltä jousien yläpäästä ja vaihtaa 10w keulaöljyt ohuempiin ja ehkäpä vielä katsoa tuon renkaan asettumisen vanteelle, rengas olikin talvisäilytyksessä tyhjentynyt ja sen takia siinä voisi olla jotain...
-Ruuhis-
Mika_Tz

Jos et ehdi tekemään, ota työkalut mukaan. Ainakin aikoinaan "rättäriporukoissa" takuuvarma remppa-avun saantikeino oli se, että avasi konepellin, niin jo oli puolisen tusinaa äijää pyörimässä Sitikan ympärillä. Italiassa näin tehtiin Dyaneen kytkimen kunnon tarkistus ja kytkinakselin korjaus :lol: :lol: :lol:

Ja eikun hyvää reissua! Harmi, kun iski leiri samaan saumaan, muuten olisi ollut kiva lähteä teidän mukaan.
Vastaa Viestiin