KTM 625SXC mäntä pasahti

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

KTP
Pyörä: KTM 625SXC

KTM 625SXC mäntä pasahti

Viesti Kirjoittaja KTP »

Laitanpa nyt tänne infoa muillekkin mikä mun mopotinta vaivaa.

Pyörä sippas palatessa n. 10km kotoa viimeisellä lomareissulla. Onneksi vasta sitten ja siihenpä loppui mun lomakin, joten ajoitus oli kohtuu hyvä (jos noin voi sanoa)

Mäntä ja sylinteri menee uusiksi. Rengas oli silppuuntunut ja jyrsinyt syliinteriinkin uria. Elcon mäntä maksaa 288e ja sylinteri 399e, joihin luvattiin hiukan alea jahka pystyn osteleen. Takuuseen ei mene :twisted:

Sylinterin kunnostus on vielä harkinnassa, ellei sitten tule yhtähintavaksi kuin uusi.

Niin, mopo on vm03 ajettu vasta 30tkm.
Mun mopottimessa oli samoja oireita (nykimisiä ja välillä ikäänkuin suttas tyhjää) jo tuon viimeisen ajoreissun, 5pv, aikana, mutta ne oli vain hetkittäisiä. Markolla oli "kalkatus" alkanut heti.

ARTilla hajonneen Markon LC4 kilsamäärä oli vain 12tkm ja sama vuosimalli. Markon kohdalla "myyjän" vastaantulo on vielä auki. Markolla meni vain mäntä + renkaat.

Hemmetin huonoa tuuria mulla ja Markolla. Marko tiesi 2 pasahtanutta mäntää, mutta ne taisivat olla eri malleissa. Pikkasen haiskahtaa laatuvialta. Toivotaan että muiden mopot kestää.
Ainaski perässä pysytään :)
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Eihän tuo aivan vähää ole kestänyt jos 30tkm, sehän tekee 60km/h keskivauhdilla 500 tuntia!

Saako tuohon malliin samalla enämpi kuutioita kun pitää kumminkin uusia sekä mäntä että pytty?
KTP
Pyörä: KTM 625SXC

Viesti Kirjoittaja KTP »

Kyllä Heikkiläkin ihmetteli että tuolla kilsamäärällä särkyi, pitäs kestää enemmän. Minähän noista en niin ymmärrä, joten olen itse jäävi heittämään mielipiteeni.
Tekniikkapuoli ei mua jaksa kiinnostaa. Varmaan yhtäpaljon kun teitä miehiä pitsinnypläys :P

Saattais tuohon saadakkin lisää tehoja, mutta mulle riittää jo tuo nykyinen. Hamepuolen etu tuo vissiin, kun jokin katto löytyy tehojen määrässä :D Riittäis mulle vähempikin jopa :oops:

Tuo pyörä on ollut mulle hyvä kompromissi, kestää pakkailla kamaa viikontarpeiksi ja kohtuullisen keveä (siltikin haluaisin vielä keveämmän, mutta eipä ole tarjolla vastaavaa).
Ainaski perässä pysytään :)
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

KTP kirjoitti:Tuo pyörä on ollut mulle hyvä kompromissi, kestää pakkailla kamaa viikontarpeiksi ja kohtuullisen keveä (siltikin haluaisin vielä keveämmän, mutta eipä ole tarjolla vastaavaa).
Harmillinen vika :cry:

Oletkos käynyt kokeilemassa Suzukin DRZ-400:sta? Minusta se oli ihan positiivinen tuttavuus.
A&KTM

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

Onko mitään tietoa mikä tuon renkaan poikkeentumisen aiheutti? Kuulostaa onneks kohtuu edulliselta kokonaisuutena, pytty halvalta ja mäntä kalliilta...

edit
hintahaarukka on näköjään laaja
http://www.ktmax.de/indexa.htm
Männät 190-360
Sylinteri+mäntä kitit 500-1400
Antti
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

KTMax kirjoitti:New forged MAHLE piston cpl. with rings,clips and pin.
Standard in all LC4 2000 and up
Fitted with the new L-type upper ring. ( better sealing )
Diameter : 100,94 mm
Weight cpl. with rings and pin > 532 g
Oliskohan tuo L-männänrengas sitten jotenkin kestoltaan huonompi kuin tavallinen ?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
A&KTM

Vaikea tietää ja ainakin yhtä vaikea spekuloida kun en oo alan miehiä laisinkaan, mutta tuo L-profiili on vissiin nykymopoissa aika yleinen. Liitty jotenkin siihen paineen jakautumiseen renkaalla.
Antti
canam
Pyörä: canam

Viesti Kirjoittaja canam »

Onko kyse "pitkä helmaisesta" männästä?
Niissä on ilmennyt hiushalkeamia.
Kyseinenlaitos on sopinut, että heille laitetaan lyhyet männät.
Tämä on tullut ilmi n.20000 huollossa.
Canam
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

ehkä viritystaso on sellainen, että ei ole järkevää odottaa männän edes kestävän 30tkm. Ehkä 15tkm välein tapahtuva 'varmuuden' vuoksi tapahtuva vaihto olisi tarpeen.

Kuulemma joissain endurancekisakoneissa on esim alkuun laskettu jonkun osan kestävän esim 100h, niin motti avataan 50h:ssa ja tarkastetaan, ettei ole alkavia hiusmurtumia yms. Jos näyttää hyvältä, niin ajetaan loput vaihtoväliin.

JakeT.
A&KTM

625cm3 ja reipas 50 hepoa ei nyt ole mielestäni kauhean kireä vielä. Se että ne revitään yhdestä sylinteristä tietysti aiheuttaa vähän lisärasitusta useampipyttyiseen verrattuna muttei siltikään puhuta vielä kovin kireästä laitteesta verrattuna 250cm3 2-tahtisiin joista otetaan ainakin sama määrä tehoa yli puolet pienemmästä iskutilavuudesta.
Antti
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

A&KTM kirjoitti:625cm3 ja reipas 50 hepoa ei nyt ole mielestäni kauhean kireä vielä. Se että ne revitään yhdestä sylinteristä tietysti aiheuttaa vähän lisärasitusta useampipyttyiseen verrattuna muttei siltikään puhuta vielä kovin kireästä laitteesta verrattuna 250cm3 2-tahtisiin joista otetaan ainakin sama määrä tehoa yli puolet pienemmästä iskutilavuudesta.
No kaksitahtinen on nyt luku sinänsä, kun sama teho saadaan ulos puolta pienemmällä männän nopeudella. Ainoa ongelma on huuhtelukanavien aiheuttama männän hakkaaminen pitkin seiniä. Muuten ne olisivatkin ikuisia.
Nelareissa on enemmän liikkuvia osia ja pitää ottaa vielä tuplakierrokset, että saadaan samat tehot ulos. Kyllä se 55 heppaa kuristamattomasta on yli 90 heppaa litraa kohden, joten yksisylinteriseksi ihan riittävän kireä, jos joku luulee sillä tosissaan ajavansa pidempiä matkoja. Jos sillä ajetaan crossiradalla ja enskapoluilla, kantsuis varmaan välillä laakeroida ja vaihtaa kiertokankea jne., ettei tule musta rauta kupeesta kurkkimaan. Se on eri asia joku 25-heppainen XR, jolla voi vetäistä sen 20 tuusaa.
Einari
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Viesti Kirjoittaja Einari »

Tämä se näyttää olevan ikuisuusaihe. LC4:n kestävyys. kaikki nämä vuodet siitä on kättä väännetty. Että kestääkö vaiko ei.

Kyllä sen on jo tunnustanut kapitalistinenkin tiedemies, että LC4:llä normaalisti ajetaan 30000-60000 km avaamatta edes kantta. Joten männänrengasmurheet tietyssä mallissa ja tietyssä vuosimallissa (625 sxc -03) ovat kaiken järjen mukaan rengasvalmistajan maanantaikappaleiden syytä. Eikä itse konstruktion.

Nyt pitää vaan saada maahantuojan näkemys ja korjausesitys asiaan. Ehkäpä männänrenkaiden vaihto 10000 km:ssa?

Kuka ottaa selvää? Minäkin tietysti voin, mutta joku on jo voinut ehtiä edelle...
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kieltämättä LC4:n kestävyys on ikuisuusaihe. Joku ilkeämielinen voisi vaikka sanoa, että siitä puhe mistä puute. :roll:

Jos LC4 konetta verrataan joihinkin nelarikrosseihin niin kyllä se sitten on kestävä kone. Tuon 30-60tkm on varmasti jotkut päässeetkin ilman minkäänlaisia laakerimurheita, mutta uskaltaisin väittää että kyllä suurimpaan osaan LC4:sta tehdään jonkinlaista remppaa koneeseen ennen tollasia kilometrilukemia.
A&KTM

No joo, ei aleta vääntämään enempää. Itse aioin aukasta vasta sitten kun laukeaa ja luotan siihen että tiheällä öljyn vaihdolla ja hyvällä muulla huollolla kestää kestää pitkään. Aika näytää...
Antti
Einari
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Viesti Kirjoittaja Einari »

No itse olen vaihtanut öljyt (Shell VSX) tasan 25 h välein ja MOLEMMAT suodattimet JOKA KERTA, että siitä ei homma ainakaan jää kiinni.

Mutta jos tosiaan männänrenkaat on sairaat niin pitäähän niihin hoito keksiä.

Kyselen jossain välissä Lahelan mielipidettä ja ilmoittelen täällä. Ellei joku jo ole asialla ja ilmoita ensin.
Vastaa Viestiin