On ainakin varusteltu vimosen päälle, ja ei uutta häpeä.
Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Laitoinpa loppukauden (onko näillä kausia edes..) kunniaksi omani myyntiin tuonne myyntipalstalle 
-
Perhokalastaja
- Pyörä: F800GS
Tulin juuri 200 km ajolenkiltä, jossa testailin pitääkö jäähdyttäjän ylävesiletku nyt kun vedin letkunpään takaisin perille asti ja lisäsin yhden letkunkiristäjän. Pitänee soittaa arkena Heinolle onko BMW:llä jo takaisinkutsua ko. vian takia ja mikä on korjaussysteemi. Onko vika letkussa, vesipumpun karvissa vai tuleeko liikaa painetta, kun uläveiletku ei pysy paikoillaan ja alkaa vuotamaan. Tämä ongelma sitten kyllä koskee kaikkia 650 ja 800 GS:iä. Pan Amerikan pojilla tuntuu olevan sama ongelma kaikissa 5:ssä kasisatasessa 
Itsellä on ollu kanssa ongelmaa tuon vesiletkun kanssa. Huollossa Heinolla sitä laitettiin toisen kerran kohdalleen ja hiukan se on taas luistanut. Tavallista klemmaria siihen on Englannissa vaihdettu (linkki).
Jätti sitten kasigessu tielle. Lopputulemana oli, että bensa oli loppu, vaikka mittarissa oli vielä pari viivaa, eikä vitutusvalo palanut
Trippimittarissa, jonka nollaan joka tankkauksella, oli 179 km
Minkäänlaisia esioireita bensan loppumisesta ei ollut vaan meno loppui kuin kananlento.
Mitäs muuten ootte mieltä? Pitäiskö sitä osata arvata bensan "hetiloppuminen", kun kaksi viivaa on enää jäljellä? Minusta matkaa pitäisi olla jäljellä vielä kohtuu reilusti!
Kirjoitan johonkin topikkiin tästä ihan oman tarinan, koska asia on saanut aika huvittavia piirteitä tuon BMW:n tiepalvelun osalta. Kannattaa olla melko huolellinen ja tarkka tuon palvelun käytön kanssa - yllätyksiä on odotettavissa...
Mitäs muuten ootte mieltä? Pitäiskö sitä osata arvata bensan "hetiloppuminen", kun kaksi viivaa on enää jäljellä? Minusta matkaa pitäisi olla jäljellä vielä kohtuu reilusti!
Kirjoitan johonkin topikkiin tästä ihan oman tarinan, koska asia on saanut aika huvittavia piirteitä tuon BMW:n tiepalvelun osalta. Kannattaa olla melko huolellinen ja tarkka tuon palvelun käytön kanssa - yllätyksiä on odotettavissa...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
- Kurahousu
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Mihi se bensa oli kadonnu? Ei sitä tankillista ajamalla saa 179 km:n matkalla loppumaan, joku muu vika.Å kirjoitti:Jätti sitten kasigessu tielle. Lopputulemana oli, että bensa oli loppu, vaikka mittarissa oli vielä pari viivaa, eikä vitutusvalo palanutTrippimittarissa, jonka nollaan joka tankkauksella, oli 179 km
...
Mieti kato sitä - lukittu tankki ja letkut piilossa! Itse olen täysin huuli pyöreänä asiasta ja mulle itketään "roadservicen" puolelta, että oikeastaan vikaa ei ollut- vain pelkästään tyhmä käyttäjä. V..ttu, en mä nyt aivan tyhmä näissä asioissa ole. Ja viimeaikaisen käytön pohjalta voin sanoa, että kilometrit pitää kutinsa jotakuinkin ainakin tuntumatasolla! Voiko sekalaisessa (taajama-ajoa sisältävässä)ajossa nostaa kulutuksen aivan noin rajulle tasolle, siis kaksinkertaiseksi? En ole minä nähnyt vastaavaa kulutuksen nousua - no ehkä Volvo 240 vetämässä hlvetin isoa asuntovaunua. Siinä meni kaverilta tuplamäärä menolientä. ...rkele mä alan saada tarpeeks tästä bemarin venkoilusta, sitä on riittänyt. Pitäiskö katsella tonne oranssin suuntaan - kuten aikomus oli ennen tätä Saksan ihmeen sekoilureissua. Pyörästä vois tulla jotain hyvää, mutta tämä vastuun pakoilu on jotain käsittämätöntä. P...rkele, pelaavat hölmöillessään pskan maineen loistavalle laitteelle. Tsorppa toi kielen käyttö, mutta ketutus on aivan tapissa, kun tullaan syyttämään käyttäjää selkeästä pyörän virheellisestä toiminnasta ja siitä yritetään vielä vierittää kulut asiakkaan maksettavaksi - oikein roadservice-palvelua, ...ttuKurahousu kirjoitti:Mihi se bensa oli kadonnu? Ei sitä tankillista ajamalla saa 179 km:n matkalla loppumaan, joku muu vika.Å kirjoitti:Jätti sitten kasigessu tielle. Lopputulemana oli, että bensa oli loppu, vaikka mittarissa oli vielä pari viivaa, eikä vitutusvalo palanutTrippimittarissa, jonka nollaan joka tankkauksella, oli 179 km
...
No, mä avaan tälle oman jutun jonnekin sivuston alle, ja sieltä saa sitten lukea, mitä juttu sisälsi - kerron jutun kaikkine detaljeineen. Itse kukin saa sitten antaa halutessaan palautteen asiasta kyseiseen topikiin, mutta mun mielestä tämä tapaus on seuraamisen arvoinen. Ei ole ihan standard case - luultavasti. Jos olen ollut tyhmä asiassa, niin senkin palautteen otan vastaan - osaanpahan sitten viisastua, toivottavasti.
Ei tuo kulutus normaalilta kuulosta. Varo vain, että ei liputeta liian saastuttavalla pyörällä ajolla tieltä pois. Itse en ole keskikulutusmittaria nollannut missään välissä ja se näyttää nykyisin 4.1l/100km ja aika hyvin se taitaa pitää paikkansa. Jos muistelee hetkellistä kulutusmittarin näyttöjä, niin en minä saa tuollaisia kulutuslukemia edes täysin kylmällä pyörällä, vaikka silloin kulutulukemat ovat hiukan suuremmat. Lähinnä ajattelin, että ruisku ei saisi koneen lämpötilatietoja ja ajelisi "ryyppy päällä" jatkuvasti. Tuon luulisi näkyvän, kun laittaa huollossa tietokoneen pyörään kiinni.
- Kurahousu
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Vielä ennen sitä uutta topikkia kommentoin tänneÅ kirjoitti: No, mä avaan tälle oman jutun jonnekin sivuston alle, ja sieltä saa sitten lukea, mitä juttu sisälsi - kerron jutun kaikkine detaljeineen. Itse kukin saa sitten antaa halutessaan palautteen asiasta kyseiseen topikiin, mutta mun mielestä tämä tapaus on seuraamisen arvoinen. Ei ole ihan standard case - luultavasti. Jos olen ollut tyhmä asiassa, niin senkin palautteen otan vastaan - osaanpahan sitten viisastua, toivottavasti.
Kerro lisää siitä roadservicen oikuttelusta niin voin viedä palautetta eteenpäin maahantuojalle.
-
Perhokalastaja
- Pyörä: F800GS
Ylävesiletkun ongelmiin on GS-forumin mukaan jo BMW:llä ratkaisu http://www.ukgser.com/forums/showthread ... 468&page=5
Samaahan nuo arveli Heinollakin eli että alkuperäinen vesiletku on hiukan liian lyhyt
Samaahan nuo arveli Heinollakin eli että alkuperäinen vesiletku on hiukan liian lyhyt
Vierähti hieman aikaa poissa foorumilta (kirjoittelumielessä), kun piti taloa remppailla, joten nyt vasta asiaa jatkan. Kirjoittelin sen tarinnan tonne sekalaisiin jorinoihin, mutta jos tuosta roadserviestä jotain sanois, niin eipä siellä asiat hoituneet muuta kuin omalla tehokkalla ohjauksella. Mielenkiintoista sikäli, että senhän pitäisi olla apuna, kun asiakas on ongelmissa. On jotenkin hullunkurista, että asiakaan pitää kertoa heille, mitä heidän pitää tehdä. On vähän prosessissa hiomista.Kurahousu kirjoitti:Kerro lisää siitä roadservicen oikuttelusta niin voin viedä palautetta eteenpäin maahantuojalle.
Hinausyhtiöt tuntuvat olevan melko käärmeissään näistä "tiepalveluista" (Autoliiton palvelu kai se tämäkin bemarin versio taitaa loppujen lopuksi olla, mutta en oo varma.). Asiakas odottaa tien poskessa pulassa ja "tiepalvelu" pyytelee tarjouksia ja tinkii hintoja eri hinauspalveluilta, jotta selviäisi hommasta mahdollisimman halvalla. Ja asiakas odottelee sen tinkimiskierroksen ajan. Näillä "tiepalveluilla" ei ilmeisesti ole mitään sopimuksia näistä hinauspalveluista, vaan tinkimisralli käydään tapauskohtaisesti. Suuret hinausfirmat eivät ole lähteneet ollenkaan mukaan näihin "tiepalveluihin" lukuunottamatta vakuutusyhtiöiden vastaavaa toimintaa. Näin minulle tarinoi muutama hinauspalvelutoimija, kun heitä jututin.
Kasigessussa tuntuu olevan ongelmaa tuon polttoainemäärän näyttämisen kanssa - ja tarkemmiin ottaen siellä tankin sisällä olevassa mekaniikassa. Ei tule esille varmankaan kaikissa yksilöissä, mutta virallisesti asiaa/ongelmaa kai ei ole vielä tunnustettu. Minunkin kohdalla asia eteni, kun jaksoin sinnikkäästi olla eri mieltä saamieni "lausuntojen" kanssa, joissa rivien välistä luettuna omistajaa pidettiin tyhmänä! Olen varmaan jo melko mustalla listalla tuolla maahantuojan suunnalla, kun jaksan vaatia rahoilleni vastinetta.
Olkaapa kasigessun omistajat valppaina asian suhteen, ettei ihan korpeen jätä väärän bensamääränäytön takia.
Nyt on sitten tullut talviajelua kasigessulle jonkun verran tarjottua ja hyvinhän tuo on pelannut ainakin -15C pakkasessa. Piti rykäistä testi kylmäkäynnistyvyydestä Talvirallin varalle jo aiemmin ja -14C ei tuottanut ongelmia. Hieman vaisusti pyöritti, mutta kiltisti käynnistyi. Talvirallin reissu ei ollut pitkä (n. 250 km), mutta siihen jo mahtuikin pakkasta, kunnon tuiskua ja lumessa kyntämistä. No problem. Talvirallissa oli toinenkin kasigessu - harmi kun en ehtinyt jututtaa ao. omistajaa kokemuksista.
Viime vuoden F650GS'ään saa myös uudemman softan. Kävin eilen Heinon Espoon liikkeessä ja mainitti, että voi päivittää ilmaiseksi huollon yhteydessä. Oma mopo siellä nyt talvisäilössä ja samalla tehdään huolto, joten päivittävät samalla softan. Pitäis parantaa just tuota kaasun tatsia ja auttaa stumppailuun. Tuo stumppailu ei ole ollu kyllä mulla ongelmana, mutta kaasun on-off luonne kylläkin. Mielenkiintoista nähdä, että kuinka suuri vaikutus tulla sitten on. Uudemman softan pitäisi olla kuulemma huomattavasti mukavampi käteen.
Jos F650GS(twin)/F800GS omistajia kiinnostaa hommata Leo Vincen slipareita edullisesti, niin Saksasta ZIMO Motorradista saa kohtuu hintaan. Tästä näkyy myös kuvat sliparit mopoilla kiinni:
http://www.zimo-motorrad.de/index.php?k=1303&lang=eng (F800GS)
http://www.zimo-motorrad.de/index.php?k=1302&lang=eng (F650GS)
Esim. Suomessa Stormilla Leo Vincen Evo II alumiinisena maksaa 345€. Tilasin tuollaisen ja Saksasta putki tuli maksaan 236,88€ + tk 25€, yhteensä 261,88€. Reilu 83€ halvemmalla. Vastaava hiilikuituisena olis maksanu 308,88€ + pk 25€. Toimitus tilauksesta kesti 8 päivää.
Vielä ei ole päässy ruuvaan putkea kiinni ja testaamaan, kun mopo on vielä Heinolla talvisäilössä.
http://www.zimo-motorrad.de/index.php?k=1303&lang=eng (F800GS)
http://www.zimo-motorrad.de/index.php?k=1302&lang=eng (F650GS)
Esim. Suomessa Stormilla Leo Vincen Evo II alumiinisena maksaa 345€. Tilasin tuollaisen ja Saksasta putki tuli maksaan 236,88€ + tk 25€, yhteensä 261,88€. Reilu 83€ halvemmalla. Vastaava hiilikuituisena olis maksanu 308,88€ + pk 25€. Toimitus tilauksesta kesti 8 päivää.
Vielä ei ole päässy ruuvaan putkea kiinni ja testaamaan, kun mopo on vielä Heinolla talvisäilössä.
- Per Saukko
- Pyörä: --?--
Ostin tuollaisen LeoVincen Stormilta pikku tinkimisen jälkeen kohtuu hintaan, verrattuna saksasan pojan hintoihin. Olihan se vähän kalliimpi, mutta toimitus aika 15 sekuntia.
Nyt on jo pyörässä kiinni ja savut otettu. Äänet on matalat murinat ja ilman db-killeriä ehkä jopa hieman kovat.
Ajoon/tehoon vaikutusta en tiedä, kun ei ole nastoja alla.
Paljon pienempi ja kevyempi se ainakin on alkuperäiseen verrattuna.
Kokeillaan, kun kelit lämpenee ja sulattaa tiet.
Nyt on jo pyörässä kiinni ja savut otettu. Äänet on matalat murinat ja ilman db-killeriä ehkä jopa hieman kovat.
Ajoon/tehoon vaikutusta en tiedä, kun ei ole nastoja alla.
Kokeillaan, kun kelit lämpenee ja sulattaa tiet.
-millähän nyt ajelis???
Et sattunut punnitsemaan noita eli paljonko on painoeroa? Jos se orkkispönttö on irrallaan, niin saisitko punnittua sen? Itseä vaihto voisi kiinnostaa painomielessä - jos tehot ei kovin paljon tipu. Tehojen tai väännön muutos parempaan kun ei taida olla ihan kiveen hakattu...Per Saukko kirjoitti:Ajoon/tehoon vaikutusta en tiedä, kun ei ole nastoja alla.
Omassa on sitten se softapäivitys laitettu ja mielestäni ei sanottavaa parannusta tapahtunut. Ehkä kerran on pelastunut stumppamiselta, mutta kulmikkuus on kivasti tallella. Todellista vertailua pääsee tosin tekemään vasta kevväämmällä, kun päivitystä edeltävät ajot oli sulan aikaan ja sen jälkeen on ajeltu lumella.
Laukutkin pitäis olla tulossa...