KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: KTM 400 RR Adventure rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

timo kirjoitti:Mitäs luulet, pitäiskö mun kanssa kokeilla tuommoista?
Kyllä toi jotain voi auttaa mutta hiljainen tuokaan ei ole, PE muovisen ohjurin kolinaa ei kuule kypärän sisälle mutta kun poika on päästellyt mun pyörällä krossiradalla niin ohjurin kolina on kuulunut varikolle. POM muovinen ohjuri kolisee siihen malliin että itekkin luulee että jossain on vikaa.
timo kirjoitti:Taitaa olla kovan etuseinän yläreuna jo riittävän kaukana edessä(?)
Näitä näkee kaikenlaisia, mutta tuo ei taida vähemmän hallituissa alastuloissa napsia kovin helposti silmille tai kurkkuun.
On se aika kaukana ja yllätyin ettei se olekkaan niin korkealla kun kuvittelin. Normi touhuissa en usko että kate tulee silmille mutta patikossa ja hallitsemattomissa alastuloissa on paree pitää visiiri alhaalla tai krossilasit päässä. Mulla on lievä visio katteen muutoksista jos osumia alkaa tulemaan.
Jani M kirjoitti:Makuasia, mutta minusta umpio olisi nätimpi alkuperäisellä paikallaan kuin ylemmäksi nostettuna.
Juu, nää on niitä makuasioita. Alhaalla oleva umpio jättää turhan korkean/tyhjän otsapinnan katteesen, jos kate olisi matalampi, tai siinä olisi pleksi, ulkonäkö voisi olla mun silmään parempi. Mitään muutoksia ei ole vielä tehty joten on mahdollista että umpio jää omalle paikalleen, se kyllä korvataan 690 H4 umpiolla.
Kylätason kurapyöräilijä.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Koheltaja kirjoitti:[. Mulla on lievä visio katteen muutoksista jos osumia alkaa tulemaan.
.
Mitäs luulet, oisko tää kate lerpsahtanut vahinkossa tuommoiseksi?
Liitteet
KTM%20640%20LC4%20Adventure%2099%20%202.jpg
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Koheltaja kirjoitti:
timo kirjoitti:Mitäs luulet, pitäiskö mun kanssa kokeilla tuommoista?
Kyllä toi jotain voi auttaa mutta hiljainen tuokaan ei ole, PE muovisen ohjurin kolinaa ei kuule kypärän sisälle mutta kun poika on päästellyt mun pyörällä krossiradalla niin ohjurin kolina on kuulunut varikolle. POM muovinen ohjuri kolisee siihen malliin että itekkin luulee että jossain on vikaa.
Onhan teillä svingin laahaimen ja svingin väliin laitettuna pehmustetta?
Siis sinne muovin ja alumiinin väliin haarukan yläpuolella jotain silikoonia tai maakuualustaa tms ohutta pehmustetta niin kolina vähenee todella merkittävästi?
antti
Koheltaja

Mulla kolina ei ole ollut varsinainen ongelmana vaan ketjujen karmee ravistaminen tietyillä kierrosalueilla, siitä syystä rakentelin ketjuohjurin ettei ketjut pääse vatkaamaan itteensä kipeiksi. PE ohjuri välillä vähän kolahtelee mutta se ei haittaa, kun kyse on KTM:stä niin pitää sen vähän kolistakkin että tietää kaiken olevan kunnossa :D
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Koheltaja kirjoitti: kun kyse on KTM:stä niin pitää sen vähän kolistakkin että tietää kaiken olevan kunnossa :D
Niin totta.
Antin vinkistä laitoin kuitenkin tyynyä väliin, tein PEHDistä sivuohjurin ja jätin alkuperäisen ketjusuojan kokonaan pois. Tulos: hiljeni se helevetin pauke täysin.
Kävin päivällä lumilenkillä tutussa korvessa. Huuhkajakin innostui tai sekosi niin, että meinas käydä kypärääni kiinni :x :P

Onkos sulla millainen ketju siinä?
Aattelin vaan, että ihan paskat ketjut tietty valittaa ennen kuolemaansa. Ja o-renkaaton aina.
525 ei heilu niin helposti, eikä ole mun mielestäni ylimittainen mihinkään isotankkiseen. Sopii hyvin kevyeeseenkin mopoon jolla ajetaan muuallakin kuin montussa, eli pääosin isoilla vaihteilla.
Joo, ratas-askartelua vaatii ja pikkaisen lisäpainoakin kertyy, mutta on siinä etunsakin.
Koheltaja

Hyvä että tuunaus auttoi, nyt sun pitää laittaa räpätin pinnoihin että mettän asukkaat tietää pysyä loitolla :) . Antin vinkki oli hyvä ja ihan heti ei itelle olisi tullut mieleen laittaa pehmustetta laahaimen alle.

Ekat oli 30h ajetut alkuperäiset Reginat ja oletin ravistamisen johtuvan ketjuista. Sitten vaihdoin JT-rattaat ja DID VT2 ketjut, eipä se ravistus siitä miksikään muuttunut. Vastaavaa ravistamista esiintyy monessa kisaenskassa, vaimentamaton takanapa, koneen kierrokset sopiviksi niin ketju humppaa sivu/pystysuunnassa helposti 50-60mm. Jossain oli video Husan penkityksestä missä näkyy vastaava ketjujen ravistaminen mitä mulla oli. Oikeessa endurossa ja krossissa toi ei ole ongelma koska siinä ei ajeta samoilla kierroksilla/ravistuksilla pitkiä vetoja kuten makkaranpaistossa/seikkailussa.

Ohjurin laiton jälkeen ketjut ei juuri pääse vetopuolelta ravistamaan ja kun ravistus väheni, samalla väheni ketjujen kiristys tarve. On aika selvää jos ketju vatkaa rajusti sivu/pystysuunnassa, ei se ainakaan pidennä ketjun käyttöikää. Tuolla on jotain juttua tästä ravistamisesta, olis istä vissiin jossain muuallakin: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... tju+ohjuri
SamiV
Pyörä: AT

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Koheltaja kirjoitti:Laitan tänne toisesta topicista juttuja joita on jo pyörään tehty.
Moni on tehnyt myös öljytilan yhdistämisen, varsinkin ne joilla pyörä on reissukäytössä. Öljynlämmöt madaltuu ja suuremmalla öljytilavuudella voitelukyky pysyy pitempään hyvänä. Muutos vaatii vasemman lohkon irroittamisen ja väliseinästä koneistetaan pala pois, sen jälkeen öljytilavuus on 1.3-1.5L riippuen kenen käyttäjän kokemuksia kysyy.
Ihan oman oppimisen ja mielenkiinnon kannalta ajattelin kysäistä.

Olen joskus ymmärtänyt että esim näissä 400:sissa koneissa ja miksei muissakin noin yleensä jos niitä haluttaisiin muutta paremmin "matkaenskakäyttöön" ja halutaan kasvattaa öljytilaa. Olen käsittänyt että silloin kun aletaan lisäilemään lisäsäiliöitä ym kiertoon että saattaa alkaa tulla ongelmia öljyn paineiden ja kierron ja lämpötilojen kanssa. Miten tuo esimerkiksi tuossa KTM:ssä on todettu on että on toimiva ja luotettava ratkaisu. Eikö tuossa puhuta aika radikaalista prosentuaalisesta muutoksesta öljyn tilavuudessa insinjöörien alkuperäisesti suunnittelemaan toteutukseen varsinkin jos vielä lisäillä lisäsäiliöitä ym.

Vai olenko ihan hakoteillä (mikä ei minun moottorin tekniikan ymmärryksellä olisi harvinaista) :mrgreen:

T: Sami
Koheltaja

Hyvä pointti jota ollaan täällä päässä myös mietitty muutamaan kertaan ennen kun alettiin väliseinän poistoon.

Öljytilojen yhdistäminen ei vaikuta öljynpaineisiin koska öljyn kanavakiertoon ei tehdä muutoksia/pidennyksiä. Moottorin ja vaihteiston puolella on omat öljypumput ja ne pumppaa samalla tavalla öljyä kiertoon kuin ennen öljytilojen yhdistämistä. Yhdistämisen jälkeen suurin muutos on yhteinen öljytila ja yhteiset öljyt, tällä saadaan öljyn lämpöjä alemmaksi ja sitä kautta pidennettyä vaihtovälejä. Muutoksella ei ole vaikutusta paineisiin tai virtausnopeuksiin.

Erillistä öljynjäähdytintä on saatavissa muutamaa eri mallia ja öljymäärän lisäys on niillä 0.5-0.8 litran välillä. Öljynjäähdytin liitetään suoraan öljynkiertoon joko öljynsuodatinkotelon kautta (vaatii sen jälkeen erillisen öljynsuodattimen), tai letkut liitetään painekanaviin. Jälkimmäisen olen laittanut hylkyyn koska painekierto otetaan yläkerralle menevästä öljykanavasta, letku tulee hydraulisen nokkaketjun kiristimen tulppaan, ja samalla melkoisella varmuudella häiritsee hydrauli kiristimen toimintaa.

Toistaiseksi en ole laittamassa erillistä öljynjäähdytintä mutta voi olla että tulee joskus laitettua jos koen sen tarpeelliseksi. Silloinkin pitää vähän katella lohkoja sillä silmällä mihin kohtaan öljynkiertoa letkut laittaisi että se häiritsisi mahdollisiman vähän öljyjen virtauksia ja paineita.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mielenkiinnolla seuraan projektia. On ilmiselvää että vastaavaa laitetta ei saa kaupasta valmiina - ainakaan sellaista johon saisi hyvin varaosia. Oranssileirissä osia saa ja ovat jopa ainakin joiltakin osin kohtuuhintaisia.

Olisi varmaan erinomaisen käyttökelpoinen kalu näiltä kulmilta pohjoiseen surautellessa. Jotenkin on tullut sellainen -vähemmän on enemmän-fiilinki. Tykkään reissata vähin kamppein, pyörässä vois noudattaa samaa.
SF 1098S
MTS V4S
Koheltaja

Hanski T kirjoitti:Jotenkin on tullut sellainen -vähemmän on enemmän-fiilinki. Tykkään reissata vähin kamppein, pyörässä vois noudattaa samaa.
Nyt kyllä osasit lukea mun ajatusmaailmaa tämän pyörän osalta, simppeli kokonaisuus ilman ylimääräisiä hienouksia, hyvää ja kevyttä ajettavuutta pitkällä tankkivälillä.

Matkajuhtaa tästä ei tehdä joten on hyvin kyseenalaista että laitanko tähän edes pientä tarakkaa saati "hetekkahäkkyrää" mihin saa kiinni kolme pallogrilliä. Wolfilla oli joku näppärän näköinen satulamallinen pussi jonka saa hyvin perään kiinni ja mahtuu muutaman päivän kamppeet kyytiin. Sellaisen voi joskus hankkia mutta mitään kiinteää tavarakeissiä en tähän halua. Ekalla sivulla olevassa pyörässä on hyvin pitkälti sellainen reissuvarustus joka on mun mieleen, mukaan saa tarpeellisen ja pyörän "luonne" ei rikkoudu kun pussukat sopii pyörän tyyliin. Reppu ja reissumies, koruton kulkija aurinkoisessa kesäyössä.

On ollut mukava huomata että projekti on herättänyt kiinnostusta ja siitä annetaan palautetta sekä kysymyksiä, jotka pakottaa miettimään että tuliko sittenkään tehtyä joku ratkaisu tai päätelmä oikein ja pitäisikö se tehdä toisin.
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Melkein voisi semmoista ihan pientä tarakkaa suositella mihin sitten voisi teltan ja merimiespussin vetää pitkittäin tai poikittain niille reissuille joissa pitää yöpyä, saa paremmin kiinni ne wolfmanitkin tarvittaessa.

Omassa tuommoinen pieni Touratech http://shop.touratech.co.uk/media/image ... 05-0_a.jpg vaikka pitkään yritti pärjätä ilman mutta en onnistunut saamaan telttaa kulkemaan kunnolla muuten.
Koheltaja

Tollaselle voi antaa lievä ehkä äänen, alumiinille lokasuojan sävyinen adonisointi niin se katoaa paremmin pyörän muotoihin eikä hyökkää silmille. Takapää on aika hento rakenteeltaan joten pitää tutkia mahdollisuutta miten siihen olisi mahdollista saada lätkä kiinni. 690 takaloksussa oli nostokahvat ja ne toimitti hyvin tavaratelineen virkaa, niihin oli hyvä hirttää reppu tai/ja merimiespussi kiinni parilla liinalla.

Military puolelta tuttu Molle- kiinnitys systeemin teko on käynyt mielessä, oranssista 20mm leveästä liinasta harva verkko takaloksuun ja sivukatteisiin mihin saa sidottua tarpeetonta kampetta kiinni.

Joku tämän tapainen pikkulätkä voisi ehkä mennä harkintaan.

Kuva
Laihopa
Pyörä: KTM 990 ADV RR & KTM 400 EXC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laihopa »

Moro.

Runko sai vihdoinkin arvoisensa värin, ei mikään hondan punainen :o Gessuli

Muutkin releet alkaa olla valmiita niputtamista varten.
Rojekti näyttää menevän ennakkosuunnitelmien mukaan, pääsiäisenä piikeillä ADV retki?

Loopin kojootteja odotellessa sovittelen tankkia paikoilleen.

Toiseen etuiskariin pitäisi saada uusi alapatruuna, menin mysöön simmipakan kierteet vituiksi.

Ja se valomaski.......

-Pasi-
Liitteet
KTM Runko (640x480).jpg
Lapsena, äitini kielsi kuraleikit...
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Pystyisiköhän ylläpitäja estämään minun pääsyn tähän projektisivustoon, menee näppis aina oikosulkuun liiasta kuolasta :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Laihopa kirjoitti: Ja se valomaski....... -Pasi-
Kuva

ATC kirjoitti:Pystyisiköhän ylläpitäja estämään minun pääsyn tähän projektisivustoon, menee näppis aina oikosulkuun liiasta kuolasta :lol:
Sama juttu täällä!

Yritän pitää tämän oman pyörän rakentelun maltillisena, mutta tätä projektia täytyy kyllä seurailla sillä silmällä, josko jotain ideoita tarttuisi :wink:
Liitteet
44.jpg
Vastaa Viestiin