lc4 startti ongelma
Valvoja: Moderaattorit
lc4 startti ongelma
Starttimoottori ei jaksa pyörittää konetta käyntiin vaikka akku on täynnä (=uusi) , solenoidikin on vaihdettu ja starttimoottori on uusi. Vaikka puolipuristinta käytetään startti pyörii heikosti. Elikkä mistä vikaa voisi löytyä?! Kiitoksia etukäteen avuista!
- matti
- Viestit: 452
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Re: lc4 startti ongelma
Voisi olla automaattisen puolipuristimen toimimattomuutta,
katso lisää aiheesta esim. kurawikistä tai LC4 tikittää -ketjusta.
Oireita voi helpottaa manuaalisen puolipuristimen avulla,
jotta startti saa pyörityksen käyntiin. Ei jaksa välttämättä
näinkään, jos käyttää imua eikä auta pakkasessa, omassa
toimi aina +5 - + 10 keleihin. Jos vika on tällainen, niin vaatinee
uuden nokka-akselin, puolipuristimen osia ei ilmeisesti saa erikseen.
katso lisää aiheesta esim. kurawikistä tai LC4 tikittää -ketjusta.
Oireita voi helpottaa manuaalisen puolipuristimen avulla,
jotta startti saa pyörityksen käyntiin. Ei jaksa välttämättä
näinkään, jos käyttää imua eikä auta pakkasessa, omassa
toimi aina +5 - + 10 keleihin. Jos vika on tällainen, niin vaatinee
uuden nokka-akselin, puolipuristimen osia ei ilmeisesti saa erikseen.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: lc4 startti ongelma
Startti irti ja testausta irtonaisena.
Ja se uusi akku ei automaattisesti meinaa täyttä akkua.
Kaikkien startti-akku välillä olevien liittimien kireytys ja kunto?
Myös maadoituksien kunto.
Mitenkäs kicksillä, onnistuuko käynnistys sillä normaalisti?
Karsinee jotain noista puolipuristin ongelmista kai pois?
Entäpä suoraan akusta kaapelilla startin plus-napaan?
Pyöriikö?
Ja se uusi akku ei automaattisesti meinaa täyttä akkua.
Kaikkien startti-akku välillä olevien liittimien kireytys ja kunto?
Myös maadoituksien kunto.
Mitenkäs kicksillä, onnistuuko käynnistys sillä normaalisti?
Karsinee jotain noista puolipuristin ongelmista kai pois?
Entäpä suoraan akusta kaapelilla startin plus-napaan?
Pyöriikö?
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
- Pyörä: Canyon ja Cube
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: lc4 startti ongelma
Mulla aikanaan LC4 starttas huonosti. Vaihdoin akun, purin ja putsasin solenoidin, katselin kaikki kaapelit läpi, --> ei vaikutusta asiaan. Testasin starttia irrallaan pyörittämällä auton akulla ja pyöri hienosti. Lopulta vika selvisi kun avasin startin. Toinen hiili oli jumissa eikä virta kulkenut kunnolla sen kautta roottorille. Hiilien putsauksen ja startin uudelleen rasvauksen jälkeen jaksoi pyörittää paremmin kun koskaan aikaisemmin.
Vaikka kirjoitit, että starttimoottori on uusi, kannattaa noi hiilet varmaan vilkaista. Ei oo hankala homma.
-petteri
Vaikka kirjoitit, että starttimoottori on uusi, kannattaa noi hiilet varmaan vilkaista. Ei oo hankala homma.
-petteri
Re: lc4 startti ongelma
Pääseekö koko + ja - startille? Huono liitos voi aiheuttaa kyseisen kaltaista ilmiötä, pyörii huonosti tai ei ollenkaan, mutta yleismittari näyttää kaiken olevan ok. Pikku virta riittää yleismittarille ja ehkä startin hitaaseen pyörimiseen, mutta merkittävä osa tarvittavasta käynnistysvirrasta hukkuu löysän liitoksen kuumenemiseen.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: lc4 startti ongelma
Ylläolevasta tuli mieleen se perus mittaus tällaisissa tapauksissa, jännitehäviö akun +-navan ja startin +-navan välillä startatessa.
Re: lc4 startti ongelma
Puolipuristin vaikuttaa olevan kunnossa.
Laitoin eka uudet hiilet starttiin ja kun se ei auttanut ostin uuden.. Sekään ei auttanut...
Akku on kyll kunnossa ja on mä yrittänyt boosterilla mutta pyörii silti heikosti.
Kicksillä starttaa ekalla (lämpimässä tallissa.)
Suoraan akusta starttiin ei auta..
Laitoin eka uudet hiilet starttiin ja kun se ei auttanut ostin uuden.. Sekään ei auttanut...
Akku on kyll kunnossa ja on mä yrittänyt boosterilla mutta pyörii silti heikosti.
Kicksillä starttaa ekalla (lämpimässä tallissa.)
Suoraan akusta starttiin ei auta..
Re: lc4 startti ongelma
Oletko katsonut kopan sisään, että siellä kaikki toimii ok?
Tällä en tarkoita ppäätä, moottoria.
canam
Tällä en tarkoita ppäätä, moottoria.
canam
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: lc4 startti ongelma
Melkeimpä kannattaisi se startti irroittaa koneesta ja jatkaa pähkäilyä irtonaisen startin kanssa.
Jos kone kerran pyörii ja käynnistyy kicksillä normaalisti luulisi vian olevan startissa tai sähköissä.
Sähkötkin suurimmilta osin suljettu pois jos tuo suora johto akulta starttiin ei tuonut mitään muutosta?
Mitenkäs se startin väliratas, voisiko se jumittaa niin pahasti ettei startti jaksa pyöriä?
Tuonkaan tarkistamiseen ei kauaa mene...
Jos kone kerran pyörii ja käynnistyy kicksillä normaalisti luulisi vian olevan startissa tai sähköissä.
Sähkötkin suurimmilta osin suljettu pois jos tuo suora johto akulta starttiin ei tuonut mitään muutosta?
Mitenkäs se startin väliratas, voisiko se jumittaa niin pahasti ettei startti jaksa pyöriä?
Tuonkaan tarkistamiseen ei kauaa mene...
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: lc4 startti ongelma
Mulla lakkas startti toimimasta kokonaan. Jonkun aikaa teki sitä, että rele vaan naksui ja ehkä joka viidennellä pyöritti starttia. Silloin kun pyöri niin pyöri ihan kunnolla. Vaihdoin starttireleen muttei auttanut mitään.
Iltapuhteina tässä otin startin irti, pistin palasiksi ja putsasin sen vähintäänkin huolellisesti. Takas kasaan (rasvan kanssa) ja jopas hyrräs hyvin kun antoi virtaa! Ruuvasin takasin mopoon ja nappia painaessa pärähti käyntiin kuin palmun alta
Iltapuhteina tässä otin startin irti, pistin palasiksi ja putsasin sen vähintäänkin huolellisesti. Takas kasaan (rasvan kanssa) ja jopas hyrräs hyvin kun antoi virtaa! Ruuvasin takasin mopoon ja nappia painaessa pärähti käyntiin kuin palmun alta
Re: lc4 startti ongelma
Onkos noitten lc nelosten startteja kukaan joutunut uusimaan? Itsellä 2005 peli ja starttiongelmat vihdoin paikantunut starttimoottoriin. Hiilet kuluneet tai toinen jumissa tms., tarkentunee kohta. Onko kukaan vaihtanut hiiliä tai joutunut hommaamaan kokonaan uutta starttia? Mistäs uusia hiiliä etsimään jos menee vaihtoon? Tiskiltä ilmeisesti uusi startti neljänsadan pintaan...
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: lc4 startti ongelma
Hiilet saa palvelevasta varaosaliikkeestä kun menee mittojen/mallin kanssa kysymään.
Muutaman euron maksaa, ja hetken askartelua mopon parissa.
Omassa mopossa se +115000km mittarissa (tietääkseni, vähintään, ostin tuon ~24000km kohdalla), eikä ole tarvinnut starttiin muuta tehdä kuin silloin tällöin putsata sisältä.
Eli hiiletkin on vielä tietääkseni tehtaan jäljiltä.
Muutaman euron maksaa, ja hetken askartelua mopon parissa.
Omassa mopossa se +115000km mittarissa (tietääkseni, vähintään, ostin tuon ~24000km kohdalla), eikä ole tarvinnut starttiin muuta tehdä kuin silloin tällöin putsata sisältä.
Eli hiiletkin on vielä tietääkseni tehtaan jäljiltä.
Re: lc4 startti ongelma
Ok, lohdullista kuulla. Hiiliä elvyttämään siis. Ja onneksi tuossa on poljin pahan paikan tullen...
Re: lc4 startti ongelma
Jaaha, startin vapaaratas oli jäänyt tietämättömäksi aikaa rallattamaan koneen tahdissa joten startti oli pyörinyt koneen mukana. Seurauksena toinen hiili lopussa ja jumppaaminen ei enää auta. Eikä starttaa. Kuuleman mukaan kylmästartit varsinkin talvella kannattaisi tehdä kiksillä niin säästää vapaaratasta ja ko. probleemat voinee välttää. Hiilet löytyi, seuraavaksi pitäisi tuikata pistehitsillä tms kiinni, ilmeisesti juottamalla vaarana että juotokset sulaa starttivirrassa?
- Gessuli
- Viestit: 1346
- Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: lc4 startti ongelma
Jankko kirjoitti:Jaaha, startin vapaaratas oli jäänyt tietämättömäksi aikaa rallattamaan koneen tahdissa joten startti oli pyörinyt koneen mukana. Seurauksena toinen hiili lopussa ja jumppaaminen ei enää auta. Eikä starttaa. Kuuleman mukaan kylmästartit varsinkin talvella kannattaisi tehdä kiksillä niin säästää vapaaratasta ja ko. probleemat voinee välttää. Hiilet löytyi, seuraavaksi pitäisi tuikata pistehitsillä tms kiinni, ilmeisesti juottamalla vaarana että juotokset sulaa starttivirrassa?
Vaihdathan sen vapaakytkimen myös? Itse kyseisen toimenpiteen juuritein ja startti ongelmat katos.
http://www.brbikers.com
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.