lc4 startti ongelma

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

lucki
Viestit: 2
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 6:05 pm
Pyörä: ktm 640 supermoto

lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja lucki »

Starttimoottori ei jaksa pyörittää konetta käyntiin vaikka akku on täynnä (=uusi) , solenoidikin on vaihdettu ja starttimoottori on uusi. Vaikka puolipuristinta käytetään startti pyörii heikosti. Elikkä mistä vikaa voisi löytyä?! Kiitoksia etukäteen avuista!
Avatar
matti
Viestit: 452
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Pyörä: KTM ADV640
Paikkakunta: Kello & Kerava

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja matti »

Voisi olla automaattisen puolipuristimen toimimattomuutta,
katso lisää aiheesta esim. kurawikistä tai LC4 tikittää -ketjusta.
Oireita voi helpottaa manuaalisen puolipuristimen avulla,
jotta startti saa pyörityksen käyntiin. Ei jaksa välttämättä
näinkään, jos käyttää imua eikä auta pakkasessa, omassa
toimi aina +5 - + 10 keleihin. Jos vika on tällainen, niin vaatinee
uuden nokka-akselin, puolipuristimen osia ei ilmeisesti saa erikseen.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Startti irti ja testausta irtonaisena.
Ja se uusi akku ei automaattisesti meinaa täyttä akkua.
Kaikkien startti-akku välillä olevien liittimien kireytys ja kunto?
Myös maadoituksien kunto.

Mitenkäs kicksillä, onnistuuko käynnistys sillä normaalisti?
Karsinee jotain noista puolipuristin ongelmista kai pois?

Entäpä suoraan akusta kaapelilla startin plus-napaan?
Pyöriikö?
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Mulla aikanaan LC4 starttas huonosti. Vaihdoin akun, purin ja putsasin solenoidin, katselin kaikki kaapelit läpi, --> ei vaikutusta asiaan. Testasin starttia irrallaan pyörittämällä auton akulla ja pyöri hienosti. Lopulta vika selvisi kun avasin startin. Toinen hiili oli jumissa eikä virta kulkenut kunnolla sen kautta roottorille. Hiilien putsauksen ja startin uudelleen rasvauksen jälkeen jaksoi pyörittää paremmin kun koskaan aikaisemmin.

Vaikka kirjoitit, että starttimoottori on uusi, kannattaa noi hiilet varmaan vilkaista. Ei oo hankala homma.

-petteri
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Pääseekö koko + ja - startille? Huono liitos voi aiheuttaa kyseisen kaltaista ilmiötä, pyörii huonosti tai ei ollenkaan, mutta yleismittari näyttää kaiken olevan ok. Pikku virta riittää yleismittarille ja ehkä startin hitaaseen pyörimiseen, mutta merkittävä osa tarvittavasta käynnistysvirrasta hukkuu löysän liitoksen kuumenemiseen.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ylläolevasta tuli mieleen se perus mittaus tällaisissa tapauksissa, jännitehäviö akun +-navan ja startin +-navan välillä startatessa.
lucki
Viestit: 2
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 6:05 pm
Pyörä: ktm 640 supermoto

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja lucki »

Puolipuristin vaikuttaa olevan kunnossa.
Laitoin eka uudet hiilet starttiin ja kun se ei auttanut ostin uuden.. Sekään ei auttanut...
Akku on kyll kunnossa ja on mä yrittänyt boosterilla mutta pyörii silti heikosti.
Kicksillä starttaa ekalla (lämpimässä tallissa.)
Suoraan akusta starttiin ei auta..
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja canam »

Oletko katsonut kopan sisään, että siellä kaikki toimii ok?
Tällä en tarkoita ppäätä, moottoria.
canam
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Melkeimpä kannattaisi se startti irroittaa koneesta ja jatkaa pähkäilyä irtonaisen startin kanssa.
Jos kone kerran pyörii ja käynnistyy kicksillä normaalisti luulisi vian olevan startissa tai sähköissä.
Sähkötkin suurimmilta osin suljettu pois jos tuo suora johto akulta starttiin ei tuonut mitään muutosta?

Mitenkäs se startin väliratas, voisiko se jumittaa niin pahasti ettei startti jaksa pyöriä?
Tuonkaan tarkistamiseen ei kauaa mene...
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mulla lakkas startti toimimasta kokonaan. Jonkun aikaa teki sitä, että rele vaan naksui ja ehkä joka viidennellä pyöritti starttia. Silloin kun pyöri niin pyöri ihan kunnolla. Vaihdoin starttireleen muttei auttanut mitään.

Iltapuhteina tässä otin startin irti, pistin palasiksi ja putsasin sen vähintäänkin huolellisesti. Takas kasaan (rasvan kanssa) ja jopas hyrräs hyvin kun antoi virtaa! Ruuvasin takasin mopoon ja nappia painaessa pärähti käyntiin kuin palmun alta 8)
Jankko
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 10:31 pm
Pyörä: KTM SXC 625

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jankko »

Onkos noitten lc nelosten startteja kukaan joutunut uusimaan? Itsellä 2005 peli ja starttiongelmat vihdoin paikantunut starttimoottoriin. Hiilet kuluneet tai toinen jumissa tms., tarkentunee kohta. Onko kukaan vaihtanut hiiliä tai joutunut hommaamaan kokonaan uutta starttia? Mistäs uusia hiiliä etsimään jos menee vaihtoon? Tiskiltä ilmeisesti uusi startti neljänsadan pintaan...
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Hiilet saa palvelevasta varaosaliikkeestä kun menee mittojen/mallin kanssa kysymään.
Muutaman euron maksaa, ja hetken askartelua mopon parissa.

Omassa mopossa se +115000km mittarissa (tietääkseni, vähintään, ostin tuon ~24000km kohdalla), eikä ole tarvinnut starttiin muuta tehdä kuin silloin tällöin putsata sisältä.
Eli hiiletkin on vielä tietääkseni tehtaan jäljiltä.
Jankko
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 10:31 pm
Pyörä: KTM SXC 625

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jankko »

Ok, lohdullista kuulla. Hiiliä elvyttämään siis. Ja onneksi tuossa on poljin pahan paikan tullen...
Jankko
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 10:31 pm
Pyörä: KTM SXC 625

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jankko »

Jaaha, startin vapaaratas oli jäänyt tietämättömäksi aikaa rallattamaan koneen tahdissa joten startti oli pyörinyt koneen mukana. Seurauksena toinen hiili lopussa ja jumppaaminen ei enää auta. Eikä starttaa. Kuuleman mukaan kylmästartit varsinkin talvella kannattaisi tehdä kiksillä niin säästää vapaaratasta ja ko. probleemat voinee välttää. Hiilet löytyi, seuraavaksi pitäisi tuikata pistehitsillä tms kiinni, ilmeisesti juottamalla vaarana että juotokset sulaa starttivirrassa?
Avatar
Gessuli
Viestit: 1346
Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: lc4 startti ongelma

Viesti Kirjoittaja Gessuli »

Jankko kirjoitti:Jaaha, startin vapaaratas oli jäänyt tietämättömäksi aikaa rallattamaan koneen tahdissa joten startti oli pyörinyt koneen mukana. Seurauksena toinen hiili lopussa ja jumppaaminen ei enää auta. Eikä starttaa. Kuuleman mukaan kylmästartit varsinkin talvella kannattaisi tehdä kiksillä niin säästää vapaaratasta ja ko. probleemat voinee välttää. Hiilet löytyi, seuraavaksi pitäisi tuikata pistehitsillä tms kiinni, ilmeisesti juottamalla vaarana että juotokset sulaa starttivirrassa?

Vaihdathan sen vapaakytkimen myös? Itse kyseisen toimenpiteen juuritein ja startti ongelmat katos.
http://www.brbikers.com

EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
Vastaa Viestiin