Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
koukero
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 11:41 pm
Pyörä: yamaha wr450 -03
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja koukero »

niin niin, mutta ku on aika hataralla pohjalla toi lontoon murre.
voisko joku suomentaa palijoko dominaattoriin maksais tommonen tai joku muu sytytys järjestelmä.
Avatar
Artsi_L
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

koukero kirjoitti:niin niin, mutta ku on aika hataralla pohjalla toi lontoon murre.
voisko joku suomentaa palijoko dominaattoriin maksais tommonen tai joku muu sytytys järjestelmä.
Noin 120-140 euroa + postikulut päälle.
Avatar
Pjotr
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 05, 2004 2:18 pm
Pyörä: DR350S, XTZ750
Paikkakunta: Salo

Re: Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Viesti Kirjoittaja Pjotr »

Nyt on minullakin DR350 siinä vaiheessa, että Ignitech on asennettu mutta säätö on vielä täysin hukassa.

Ajoitus tuntuu olevan reippaasti myöhäisellä koska pakoputkessa paukkuu jo käyntiin polkiessa. Tyhjäkäynti on vaikeaa ja pakoputki kuumentuu välittömästi. Olisko kenelläkään tietoa '91 pikkutohtorin base advance:sta.

Boxissa oli ohjelman mukaan base advance 10 astetta ja epäilen sen oikeellisuutta.
Ennakko säädetty muuten vakioksi eli 5° 2300 rpm asti, 30° 4300 rpm ylöspäin.

EDIT: lisäys vielä että tässä mallissa on yksi pickup.
Avatar
Artsi_L
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

En ole lukenut Ignitechin manuaaleja supertarkkaan (päädyin ostamaan toisenmerkkisen sytkän omaan mopooni).

Voi olla että sinulla pick-up käämi (magneeton asennon/sytytyshetken tunnistuskäämi) on liian lähellä yläkuolokohtaa.

Jos ohjelmallisesti olet määrittänyt vaikkapa 5 asteen ennakon EYKK (ennen yläkuolokohtaa), ja sytytyslampulla katsoessasi todellinen sytytyshetki onkin vaikkapa 3 astetta YKK:n jälkeen, niin siirrä pick-up käämiä 8 astetta aikasemmalle.

Voit saada vaihtoehtoisesti sytkän antamaan haluamaasi 5 asteen ennakkoa ohjelmoimalla softaan 13 asteen ennakon (olettaen että pick-up käämi on 8 asteen verran väärässä paikassa). Haittana on se että softan maksimiennakot saattavat tulla nopeasti vastaan, tai sitten softa ei ymmärrä että sytytyshetki voi olla ennen pick-up coililta saapuvaa signaalia.

Mikä on Ignitechin manuaalin mukaan perusennakko, monenko asteen päässä YKK:sta tuon pick-up käämin tulee olla?
Avatar
Pjotr
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 05, 2004 2:18 pm
Pyörä: DR350S, XTZ750
Paikkakunta: Salo

Re: Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Viesti Kirjoittaja Pjotr »

Ongelma voi tosiaan kiertää syöttämällä ohjelmaan ylisuuret ennakot, jotka sitten kompensoivat perusennakon virheen.

Kiinostaisi vaan saada perusennakko kohdalleen niin ohjelmassa olisi oikeat arvot ja selvisi vähemmällä ajoituslampun kanssa kikkailulla.

Missä kohtaa pickup muuten antaa signaalin, vauhtipyörän patin alussa vai lopussa?
Avatar
Artsi_L
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Pjotr kirjoitti: Kiinostaisi vaan saada perusennakko kohdalleen niin ohjelmassa olisi oikeat arvot ja selvisi vähemmällä ajoituslampun kanssa kikkailulla.

Missä kohtaa pickup muuten antaa signaalin, vauhtipyörän patin alussa vai lopussa?
--

En tiedä millä vauhtipyörän kohdalla pick-uppi antaa signaalin.

Pelkään että sinun on pakko leikkiä ajoituslampun kanssa. Se on ainoa tapa millä saat varmuuden että todellinen sytytyshetki vastaa softaan ohjelmoitua lukemaa.

Eräs dynopenkittäjä sanoi minulle että vauhtipyörän koppaan on hyvä tehdä kurkistuspultinreikään ikkuna, että pääsee ajoituslampulla tarkistamaan että sytytyspuoli ei ala puutumaan isommilla kierroksilla, että todellinen sytytyshetki on sama kuin mitä softaan ohjelmoidaan.

Tuohonhan riittää vauhtipyörään viilatut merkit 10 asteen välein, nollasta vaikkapa 40 asteeseen saakka.
Vastaa Viestiin