Ajoin KLE500lla n 3vuotta ja kilometrejä kertyi n35tkm.
Ainakaan tuossa -97 mallissa ei ehtinyt olla mitään teknistä vikaa ja jousitus pelasi. Ostin sen käytettynä n20tkm ja möin pois n50tkm, eikä mitään vikaa vieläkään. Pyörä on kuulemma yhä kunnossa tyytyväisellä omistajallaan.
Ehdin reissata pyörällä mm Norjassa. Lastia pyörässä oli paljon viikon matkaa varten. Asvalttiajossa, mutkaisilla teillä tosi hauska/ketterä peli. Tehoja mulle riittävästi.
Bensankulutus painavimmillaankin ja kovallakin kaasulla vain n7l. Elikkä jos vie enemmän, niin silloin on jotain häikkää mopottimessa. Alimmillaan jopa alle 4l, kun ajettiin hitaasti vaikeassa maastossa.
Istuinkorkeus 82cm, elikkä riittää lyhyemmällekkin kuskille kapean penkin ansiosta. Penkki oli pehmeä, joten peffa ei puutunut.
MUTTA Aloitin sitten sorasurauttelut ja meninpä alkajaisiksi ARTille, joka oli minulle todellinen ajamisen oppikoulu
Siellä tuli ajettavaksi monenmoista uutta pintaa, minulle ennenkokematonta
Kovilla teillä pyörä on helppo käsiteltävä ja ajosta nauttii mutta pehmeiköillä oli todella hankalaa. Muuten mielenkiinnosta missäs Stobe sinä olet ajellut KLElläsi?
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että pehmeiköt on viisaampi kiertää tällä pyörällä. Nyt kun olen kokeillut muita pelejä, niin huomaan, että ero on todella huima. Mulle KLE oli todella vaikea "suo- ja uppohiekanpyörä"
Pyörässä on myös ne muovisivukatteet, jotka helposti särkyy kaaduttaessa, kuten mulle kävi ARTilla. Onnex oli kasko. Onnistuin mä loukkaamaan polvenkin siellä pahasti, pirun kipee olikin, mutta ei murtumia. Nyt näkee, että aika pahasti nasahti, koska lumpio on muhkurainen.
Kyytiläistä mulla ei ole ollut koskaan, joten kax päällä ajosta ei omia kokemuksia. Veikkaan kyllä, että reissuun kyytiläisen ja pakkauksien kanssa ei riittävä. Osta isompi, jos meinaat matka-ajoa kaksin harrastaa.
Jos eka pyörää hankit, niin vähän käytetty on hyvä hankinta, koska jos (lue kuitenkin) kohta haluaa vaihtaa, niin ei häviä rahallisesti yhtä paljon. Ainakin näitä KLEtä saa kohtuu hintaan käytettyinä.
Pyörähän painaa 180kg jo ilman bensoja, joten ei se niin kevee ollut siellä maastossa käsitellä. Ajamallahan se kyllä menee, mutta neiti ei sitä noin vain yksinään työntele.
Kannattaa miettiä tarkkaan mihin pyörää enimmillään käytät ja valita sen mukaan. Tuo kax päällä ajokin vaikuttaa paljon. Ja oikeestaan ei oo ihannepyörää, joka sopii täydellisesti sorasurautteluun ja matka-ajoon. Mopoja pitäs olla useempia, jotta olis aina mukavaa. Rahapussi vaan on sekä joka sanelee omat painavat ehdot.