janhama kirjoitti:Kuvaajassa suspension travel tarkoittanee liikettä iskarilla?
Kuinkas se peilaantuu liikkeeksi renkaalla?
Linkusto tätä tietysti vähän hankaloittaa.
Oli vissin jo selkeytynyt, mutta tosiaan tarkoittaa liikettä renkaalla. Eli linkusto on huomioitu tuossa laskurissa mukana. Sitten siinä on huomioitu että takarenkaan paino olis n.17kg (jousihan ei kannattele renkaan painoa).
janhama kirjoitti:Jaa, taisin ymmärtää vain väärin..
10%=20mm (static sag)
30%=60mm (race sag)
Ja tohon väliin pitäisi osua.
Static'iin 107,5kg (tai mitä asennuksia kullakin on) ja esijännityksellä kohdalleen ja kulmakertoimella pitäisi hakea race sag niin, että oman painon kanssa osuisi 60mm'iin.
Juu, eli mun pyörällä ja varusteilla oli tuo 107,5kg. Mun pyörä muuten vakio, mutta keskiseisontatuki ja piikkirenkaat poikkeaa vakiosta. En ole ite oikein tuon static sagin arvoa "ymmärtänyt", tärkeämpi mielestäni tuo race sag ja se pitäis saada kohdilleen. Etuhaarukan kanssa voi tietenkin yrittää laskea jousivakioita kun tietää sekä static että race arvot ja lisääntyneen painon. Takapäässä se ei linkuston progressiivisuuden takia ole niin suoraviivaista.
Jos nyt noilla omilla lukemilla määrittäisin jousta niin, puntari näytti 173,5kg takarenkaalla ja tähtäsin 60mm race sag'in. Linkin kuvassa täppäsin tähden sille kohdin missä nuo arvot kohtaa. Sitten katson että minkä värisen jousen MIN (=yhtenäinen viiva) ja MAX (=katkoviiva) esijännitysarvojen väliin tuo tähti osuu. Eli mulle teoriassa vaihtoehtoja kolme jousta joilla saisin säädettyä race sagin kohdilleen: vihreä (80), musta (85) ja sininen (90). Mitä suuremman jousen noista vaihtoehdoista valitsen, niin sen suuremmalla tavaramäärällä saan vielä säädettyä sagin kohdalleen. Jos taas tietää että kesäkunto on 10kg kevyempi kuin punnituksne aikana, niin ei ehkä kannattais valita kaikkein suurinta jousta, vaan valita joku pienempi jossa säätöaluetta riittäis myös alaspäin.
https://drive.google.com/open?id=16nlFL ... beaiNZn26q