Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Rapakko
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Ajattelin talven aikana asentaa kahvalämppärit Tennariin. Mikä olis hyvä ja heleppo asentaa. Olisko valmistuppihärdelli paras, vai omien tuppien alle asennettava. Mitenkä tuommonen omien tuppien alle asennettavan asennus käytännössä tapahtuu, meinaan eikö sielä ole aika aharasta ja saako tuppeja pois iliman puukkoa.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Syke
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Syke »

Viime talvena Twiniin pistin noi tupen alle liimattavat.
Vanhat tupet paineilmapistoolilla puhaltemalla irti ja samoin konstein myös takaisin.
Suitzamanilta tilasin sen setin kolmiasentoisella katkaisijalla.
Ovat vain pirun ohkasilla johdoilla,on jo joutunut pariiin kertaan korjailemaan. :evil:
Braa-aab!
Avatar
Pasi
Viestit: 3075
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

IMHO ne valmistuppikeksinnöt ei oo hyvät. Eli elementit vaan tupen alle. Se kuulostaa paljon hankalammalta mutta on aika helpoo asentaa.

Joissakin pyörissä tupet on liimattu niin hyvin, että niitä ei rikkomatta saa pyörästä mutta onneksi uudet tupet eivät ole kalliita.

Vaimolta kannattaa lainata tukkaspraytä tupenasennusliimaksi.
Jerry Cotton
Viestit: 243
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 4:45 pm
Pyörä: Harkinnassa.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Jerry Cotton »

Valmistuppihärdellit on kalliita ja niiden tuppien halkaisija on turhan paksu ainakin meikäläisen makuun. Mulla on moottorikelkkakaupasta ostetut kolmiasentoiset (HI-LO-OFF) irtoelementit. Asennus meni suurinpiirtein seuraavasti:

1. Vanhat tupit lähti ihan pyörittelemällä, paineilmasta ei juuri olisi apua ollutkaan kun tupin päät ovat avoimet käsisuojia varten.
2. Kytkinpuolelle elementin alle alumiiniteippiä lämpöeristeeksi, etenkin jos on alumiinitanko.
3. Elementit ja tupit liimataan Bostikilla.
4. Piuhojen veto, muista jättää kaasukahvan kiertoa varten muutama sentti ylimääräistä.
5. Sähkön varastaminen pyörästä, siten että virtalukosta kääntämällä katkee lämppäreistäkin virta. Kotarissa tälle on valmiit liitännät jo tehtaalta.
6. Suomen kylmästä kesästä nauttimista.

Koska elementtien pinta on sileä (ohjaustangossahan on karhennus tuppien pysymistä varten) niin tupit saattaa lähteä pyörimään. Tähän auttaa, jos surraa tupit kiinni ohuella rautalangalla niin samalla saa kivasti race-henkeä :lol:

Homma toimii muuten hyvin, mutta kytkinpuolen tuppi tuntuu hieman kylmemmältä, kaasukapulan muovi eristää lämpöä selkeesti paremmin.

Irtoelementtien hinta on luokkaa parikymppiä, eli halvalla pääsee.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Avatar
Hösö
Viestit: 582
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Kuva


Meikällä on nuot excissä. Tosin ei KOTARIN, vaan prikulleen samanmoiset haettu oolraitista tms...

Helepot asentaa. Ja tosiaan gripit saa heleposti pois paineilmalla. Itte varmistan gripit takasin asentaessa vielä hiuslakka+varmistuslanka. EI PYÖRI! Paitti kaasukapula... :lol: :lol: :lol: Ja ranteet... :| :roll: :shock:

Tietty ton lakka+lanka homman jäläkeen se on puukko millä net irotaa. Mut gripithän kuluu tietty vaihtokuntoon aina sillon tällön...

Tuohon johtojen katkeiluun. Itte oon teheny silleen, että aivan sinne lämmityselementin tyveen teippiä, siis siihen tinauksen päälle, sit aivan siitä tyvestä lähtien kutistesukkaa niin pitkälle ku tarvii... Ja jos mahollista venyttää grippiä pikkusen pitemälle, että varmasti on lämmityselementti+johot gripin alla ni ei ankaan tyvestä net ennää katkeile...

Jaa aika moni oli jo vastaillu täsä välisä...
Jerry Cotton kirjoitti: 2. Kytkinpuolelle elementin alle alumiiniteippiä lämpöeristeeksi, etenkin jos on alumiinitanko.
Tuo onkin muuten hyvä kikka. Varmaan kytkin puoli lämpiää myös nopiammin? Ittellä on tosiaan suoraa alutangossa kiinni ja tuntuu että ei lämpö siirry ylöspäin tarpeeksi nopiaa... No eipä ainakaan valokatkasia pääse jäätymään ku o tangossa kiinni... :mrgreen:
Viimeksi muokannut Hösö, To Marras 13, 2008 6:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Avatar
Omakinen
Viestit: 551
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 12:31 pm
Pyörä: KTM 950 SE
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

Tuollaiset on itselläni. Lämmitys teho on ollut ihan riittävä, ei toki olisi pahitteeksi vaikka olisivat vielä tehokkaammatkin.

Se kannattaa huomioida että kytkimen puolella olisi hyvä olla tehokkaampi elementti. Siinä kun ei ole välissä eristävää muovia toisin kuin kaasun puolella, lämpö siirtyy enemmän ohjaustankoon. Jos mahdollista niin osta kaverin kanssa puoliksi vaikka 20W ja 25W sarjat. Ne kun laittaa puoliksi niin saa molemmat tasalämpöiset kahvat.

Itseäni häiritsi aluksi todella paljon se, että toinen kahva on kuumempi. Mutta siihenkin tottuu :P Myyjät ei oleensä miellään pura pakkauksia ja myy toista 20W ja toista 25W elementtiä.

Kipa lähetti minulle vielä jostain autosta puretun potikan niin saa lämpöä säädettyä portaattomasti. Asennus onnistui hyvin tuolla paineilmalla ja liimaksi on riittänyt elementtien oma liima.

Edit

Oho :shock: Tuli jo kaksi vastausta kun omaani kirjotin.
Avatar
Menor
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 9:45 am
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Menor »

Kun ostin pyöräni oli siinä kiinni tällaiset lämppärit. Niitä en ainakaan voi suositella. Kun kierrokset nousee lähelle 5000 rpm alkaa lämppärin ohjaimen valot vilkkua ja yleensä se menee silloin pois päältä. Toisaalta se menee myös samasta syystä itsestään päälle. Onneksi edellinen omistaja oli laittanut kahvalämppärille vielä erillisen katkasijan ettei kahvat lämpene ainakaan kesäkeleillä.

Kuva
Mikko

Kuva
Budder
Viestit: 57
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 11:01 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Budder »

Ja sitten mitä mallia EI pidä hankkia.
Allright myy Dice merkkistä kahvanlämmitin sarjaa H:55€ niin älä osta ainakaan tätä sarjaa.
Minulla on Yamahassa ja saa ajella ~15min ennen kuin alkaa käsiä lämmittää ja tuntuu ettei riitä silloinkaan lämmitysteho nuissa.
Jarno
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kytkin puolella nyt kokeiltu lämppäriä suoraan tangon päällä, alumiiniteipin päällä, kangaserkan ja alumiiniteipin päällä ja nyt viimeisimpänä elementin ja tangon välissä on pätkä silikoniletkua.
Nyt kytkimen puoli lämpenee yhtä vikkelään toisen puolen kanssa.
Paras vaihtoehto tähänastisista.

Ulkohalkaisija ~23mm ja ~2mm seinällä oleva letku venyi tangon päällä lapsilta kielletyn metelin avulla :evil:
Siihen sprayliiman kanssa elementti päälle ja vielä raivoisamman puhinan säestyksellä tuppi paikoilleen...

Ohuempiseinämäisempi letku olisi varmaankin toiminut yhtä hyvin ja ollut helpompi asentaa...
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Jari »

Väsäsin paremman tekemisen puutteessa tällaiset.
viewtopic.php?t=4385

Puolimillistä kanthal lankaa metri per tuppi ja kun laiska ei ole saanut säädintä kasattua niin ovat sarjaan kytkettynä reguloimattomassa AC ulostulossa kiinni ja toimivat jatkuvasti.

Hinnaksi jää muutamia euroja jos laskee pelkät käytetyt tarvikkeet + pakollisten asennuskaljojen hinta.
Jerry Cotton
Viestit: 243
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 4:45 pm
Pyörä: Harkinnassa.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Jerry Cotton »

Jarno kirjoitti:Kytkin puolella nyt kokeiltu lämppäriä suoraan tangon päällä, alumiiniteipin päällä, kangaserkan ja alumiiniteipin päällä ja nyt viimeisimpänä elementin ja tangon välissä on pätkä silikoniletkua.
Nyt kytkimen puoli lämpenee yhtä vikkelään toisen puolen kanssa.
Paras vaihtoehto tähänastisista.

Ulkohalkaisija ~23mm ja ~2mm seinällä oleva letku venyi tangon päällä lapsilta kielletyn metelin avulla :evil:
Siihen sprayliiman kanssa elementti päälle ja vielä raivoisamman puhinan säestyksellä tuppi paikoilleen...

Ohuempiseinämäisempi letku olisi varmaankin toiminut yhtä hyvin ja ollut helpompi asentaa...
Tattis vinkistä! Hyllyssä onkin just sopivasti pätkä paksua kutistesukkaa, jota kokeilen seuraavaksi. Saishan ton tupin ahtauden kierrettyä siten, että ostais toisellekin puolelle kaasukahvan puoleisen tupin, silloin jäisi enemmän tilaa väkertää eristettä väliin.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Avatar
timpuktu
Viestit: 411
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Pyörä: Elefant 750
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja timpuktu »

Mullakin on se ihan perus perus tarralämppärisetti. Liimasin ensin vasemmankin suoraan alumiiniin ja seuraushan oli ettei grippi lämmennyt havaittavasti vaikka alutanko oli jo melko lämmin. ''Korjasin'' laittamalla sen vastuksen sille kaasunpuoleiselle elementille ja laittamalla ihan tavallista kirkasta pakkausteippiä muutaman kierroksen vasemman elementin alle ja sitten liimasin elementin uudelleen teipin päälle. Nyt lämpenee kahvat suunnilleen samaan tahtiin, tehoa saisi kyllä olla enemmän.

Ainakin nuo progripit tarttuu tiukasti kiinni tankoon kunhan ne pesee saippuavedellä ja lopuksi huuhtoo niin kuumalla kuin hanasta tulee. Puhdas kumi näyttää melkein vulkanoituvan tankoon kiinni eikä näy haittaavan vaikka paikalleen laittaessa vähän laittaa vettä liukkariksi väliin.

Alumiiniteippiä en kokeillut koska siinä ei näyttänyt olevan muuta eristävää kuin liima. Kutisukkaa ei löytynyt tarpeeksi isona kotoa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Avatar
Kurahousu
Viestit: 680
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Onko joku laittanut akuttomaan pyörään kahvalämppäreitä ja jos on niin miten, suoraan pyörän jänniteregulaattoriin kiinni? Ehkä ei kannata, 130W generaattorin maksimi tuotto ja ylikuormitus voi aiheuttaa ongelmia? Ei joku 10W lämmitä paksujen hanksojen läpi ja tankorukkaset on ehkä järkevämpi sijoitus? Taisin vastata itse itselleni :lol:
Avatar
Rapakko
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Voi prkle poijjat, eihän tämä niin yksinkertaasta ollutkaan, kuin kuvittelin. Jos heti rupiaisin asentaaan jotain lämppärihärdelliä, niin EHKÄ kerkiääsin saada pyörän ajoon ens kevääksi (korjaamon kautta). Omien asennuksien jälkeen ei lämpiääs kumpikaan käsi, vaan pelekästään vasemman takajalan kantapää yläreunasta.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Jari »

Kurahousu kirjoitti:Onko joku laittanut akuttomaan pyörään kahvalämppäreitä ja jos on niin miten, suoraan pyörän jänniteregulaattoriin kiinni? Ehkä ei kannata, 130W generaattorin maksimi tuotto ja ylikuormitus voi aiheuttaa ongelmia? Ei joku 10W lämmitä paksujen hanksojen läpi ja tankorukkaset on ehkä järkevämpi sijoitus? Taisin vastata itse itselleni :lol:

Joo, akuttomassahan minulla on tuo viritys kiinni, AC ulostuloja on kaksi on 100W tehoista, toinen ajaa H4:sta , toinen säätämättömänä suoraan kahvaläppäreitä joitten teho on siten suoraan verrannollinen käytettyihin kierroksiin. Vielä ei ole saanut Hondaa ryntäämään niin että näpit olisi palaneet.
Teho on sarjaan kytkettynä vaatimaton mutta noitten tankorukkasten kanssa luksusta. Ne rukkaset on kyllä suojaavuudessaan omaa luokkaa ja suojaa kämmenien selkäpuolen joita ei millään kahvalämmittimillä saa paistettua kuumaksi.
Vastaa Viestiin