Tarvikkeet:
- Kanthal D vastuslankaa 0.3 mm, vastus 19.10 ohm/m
- johdinholkkeja
- mailanauhaa (erkkaria)
- vulkanoituvaa teippiä
- sähköjohtoa
Protokokeilun vaiheet:
1. Kiinnitin johtimet kolminkerroin vedettyyn metrin mittaiseen vastuslankaan johdinholkeilla puristamalla holkit lattapihdeillä littuun ja taivuttamalla ne kaareviksi. Kaareva liitos asettuu hyvin tankoputken päälle. Vastuslangan laskennallinen teho 13.8V jännitteellä on 30W.
Laitoin putken päälle kerroksen eristysnauhaa. Teippasin johtimet vierekkäin ja kiedoin vastuslangan putken ympärille siten, että vierekkäiset kierrokset eivät ota toisiinsa kiinni. Päätylenkistä kannattaa tehdä loiva, koska muuten se kuumetessaan voi sulattaa teippiä.
Seuraavassa kuvassa näkyy eristysnauhalla päällystetty tankoputki, ympärille kiedottua vastuslankaa ja loiva päätylenkki.

Vastuslangan päälle laitoin kerroksen eristysnauhaa ja lopuksi vulkanoituvaa teippiä. PVC-sähköteippiä ei kannata käyttää, koska se sulaa helposti ja voi aiheuttaa oikosulun. Käytin liukasteena sylkeä ja työnsin polkupyörän kumisen tupin tangon päälle. Tuppi vulkanoituu ajan oloon teippiin kiinni, joten sitä ei tarvitse sen kummemmin kiinnittää.
Kuvassa näkyy valmis kokeiluversio.

Tätä viestiä kirjoittaessani on "koepaisto" käynnissä. Proto on kirjoituspöydän kulmalla kuumenemassa. Sähkö tulee 5A:n virtalähteestä, joka syöttää tupeen 2A:n virran.
Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
Aion purkaa proton huomenna ja tutkia mitä muutoksia sen sillä on mahdollisesti tapahtunut.
-Veijo-