Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Joulu 15, 2017 7:34 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Marras 12, 2006 10:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Aloitin vihdoin kahvalämmitinprojektin. Tavoitteeni on asentaa lämmittimet skootteriin (Kymco Vitality 50cc 4T) ja supermotoon (Suzuki DRZ400SM). Ennen varsinaisiin kohteisiin asentamista teen kokeiluja kotona tyttären potkulaudasta lainaamallani tangolla ja polkupyörälaatikosta löytyneellä tupella.

Tarvikkeet:
- Kanthal D vastuslankaa 0.3 mm, vastus 19.10 ohm/m
- johdinholkkeja
- mailanauhaa (erkkaria)
- vulkanoituvaa teippiä
- sähköjohtoa

Protokokeilun vaiheet:

1. Kiinnitin johtimet kolminkerroin vedettyyn metrin mittaiseen vastuslankaan johdinholkeilla puristamalla holkit lattapihdeillä littuun ja taivuttamalla ne kaareviksi. Kaareva liitos asettuu hyvin tankoputken päälle. Vastuslangan laskennallinen teho 13.8V jännitteellä on 30W.
Laitoin putken päälle kerroksen eristysnauhaa. Teippasin johtimet vierekkäin ja kiedoin vastuslangan putken ympärille siten, että vierekkäiset kierrokset eivät ota toisiinsa kiinni. Päätylenkistä kannattaa tehdä loiva, koska muuten se kuumetessaan voi sulattaa teippiä.

Seuraavassa kuvassa näkyy eristysnauhalla päällystetty tankoputki, ympärille kiedottua vastuslankaa ja loiva päätylenkki.
Kuva

Vastuslangan päälle laitoin kerroksen eristysnauhaa ja lopuksi vulkanoituvaa teippiä. PVC-sähköteippiä ei kannata käyttää, koska se sulaa helposti ja voi aiheuttaa oikosulun. Käytin liukasteena sylkeä ja työnsin polkupyörän kumisen tupin tangon päälle. Tuppi vulkanoituu ajan oloon teippiin kiinni, joten sitä ei tarvitse sen kummemmin kiinnittää.

Kuvassa näkyy valmis kokeiluversio.
Kuva

Tätä viestiä kirjoittaessani on "koepaisto" käynnissä. Proto on kirjoituspöydän kulmalla kuumenemassa. Sähkö tulee 5A:n virtalähteestä, joka syöttää tupeen 2A:n virran.

Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä

Aion purkaa proton huomenna ja tutkia mitä muutoksia sen sillä on mahdollisesti tapahtunut.

-Veijo-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 12, 2006 11:11 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Viestit: 809
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: SE
Veijo kirjoitti:
Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä

30W per tuppi kuulostaa kyllä aika paljolta. Mulla on valmiselementit ja muistaakseni ne on 15/20W per puoli ja nekin on sillä rajalla että kärsiikö niitä pitää koko aikaa täysillä päällä.

_________________
Hannu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 9:34 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Hannu kirjoitti:
Veijo kirjoitti:
Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä

30W per tuppi kuulostaa kyllä aika paljolta. Mulla on valmiselementit ja muistaakseni ne on 15/20W per puoli ja nekin on sillä rajalla että kärsiikö niitä pitää koko aikaa täysillä päällä.


On se 30W liikaa. Tämä olikin kokeiluversio.

-Veijo-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 10:30 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 972
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
Vaihdat nimen hanskankuivaajiksi niin wattimäärä on kohdallaan...

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 11:52 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1573
Eikä oo liikaa. Kylmällä on hyvä olla starttipotentiaalia eli lämmittää täysillä sen aikaa että tanko, tangon kiinnikkeet, etuiskari ja ainakin etujarrulevyt ehtii lämmetä ja sitten pudottaa jännitteen tasolle joka riittää käsien pitämiseksi sulana. Itse tein elektronisen säätimen joka pätkii tasajännitettä ja toimi kahvalämppäreiden säätimenä hienosti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 12:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
TTA kirjoitti:
Eikä oo liikaa. Kylmällä on hyvä olla starttipotentiaalia eli lämmittää täysillä sen aikaa että tanko, tangon kiinnikkeet, etuiskari ja ainakin etujarrulevyt ehtii lämmetä ja sitten pudottaa jännitteen tasolle joka riittää käsien pitämiseksi sulana. Itse tein elektronisen säätimen joka pätkii tasajännitettä ja toimi kahvalämppäreiden säätimenä hienosti.


Olisiko sinulla laittaa tuon säätimen kytkentää esille tai lähettää sähköpostilla?

-Veijo-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 1:56 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Viestit: 634
Pyörä: -
Saiton elementeissä starttiteho oli 60W, suuri teho muistaakseni 20W ja pieni 15W. Pieni teho riitti normaalissa ajossa hyvin kun kädet oli lämmenneet.
Noista arvoista voisi vetää johtopäätöksen että kun käyttää startissa rinnankytkentää ja normaalikäytössä sarjaa niin homma toimii. Tämän voi toteuttaa yksinkertaisesti kolmiasentoisella kytkimellä , Kytkentä.

Mistäs tuota lankaa voisi kysellä?


Viimeksi muokannut Jari päivämäärä Ma Marras 13, 2006 11:57 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 9:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Viestit: 935
Paikkakunta: Kurikka
Pyörä: BMW R1100GS
TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos :roll:

Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 10:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
AM kirjoitti:
TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos :roll:

Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.


Kohta minun pitäisi osata tehdä mikrokontrollerilla. Olen juuri suorittamassa TTY:llä Mikrokontrollerijärjestelmät kurssia.

-Veijo-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 13, 2006 11:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Viestit: 935
Paikkakunta: Kurikka
Pyörä: BMW R1100GS
Sullahan Veijo kuuluu kurssiin tuo pullssinleveys säätösysteemit.
Anturit molempiin kahvoihin ja vielä ulkolämpötila sekoittamaan asiaa, ettei mene liian yksinkertaiseksi. :roll: .
Tuolla komerossa olis yksi mikrokontrolleri kokeilusarja, kun sais vain aialliseksi tinata se kasaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2006 3:47 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Viestit: 1610
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: none
Kun tuo nyt on kuitenkin (kai) väliaikainen asennus niin eikö olisi helpointa tehdä se tuppien ulkopuolelle?

Itse käärin kanttaalin 1,5m per hantaaki suoraan kahvojen päälle. Kiinteyteysaineeksi laitoin "erkkaa". Pakkasella oli pirullisen pliukas, ei muuta ongelmaa.

Riku


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2006 4:10 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Viestit: 1610
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: none
Veijo kirjoitti:
AM kirjoitti:
TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos :roll:

Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.


Kohta minun pitäisi osata tehdä mikrokontrollerilla. Olen juuri suorittamassa TTY:llä Mikrokontrollerijärjestelmät kurssia.

-Veijo-


Vaikuttaa jotenkin robotiikkanörtin hommilta.

Tv:koneautomaatioins.

P.S. Työnteko on kivaa(NOT!)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2006 11:52 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1573
En pikaisesti löytänyt kytkäriä mistään. Muistaakseni 555 piirillä toteutettu.

Hyvin lähelle tämänkaltainen kytkentä http://www.electronics-tutorials.com/devices/555-light-dimmer.htm

Systeemi jonka tein toimii siis vakiotaajuudella ja potikalla säädettiin pulssin pituutta.

Alunperin säädin tuli akkukäyttöisen valaisimen säätöön mutta se ei toiminut koska pulssin pituutta säädettiin potikan antaman jännitteen avulla ja kun akun jännite laski laski potikan jännite jonka seurauksena valo pimeni tunnin jälkeen hetkessä vaikka suoralla kytkennällä valo paloi vielä ihan kirkkaasti.

Siirsin kytkennän mopoon mutta ihan rehellisesti täytyy sanoa että ei mopossa tarvi kuin kolmiasentoisen kytkennän. Off, teho1 ja teho2. Alkuun teholle 2 ja kun tuntuu kuumalta niin teholle 1. Jos vieläkin polttaa niin napsauttaa pois. Talvella kokoajan teholla 2.
Käytännössä ei käsien lämmittäminen ole niin tarkkaa että tarvis portaattoman säädön. Nykyisessä pyörässä on kolme asentoa ja hyvin riittää.
Mut jännä ettei edes tehdasasenteisissa lämppäreissä ole osattu tehdä molemmista kahvoista yhtä paljon lämpiäviä. Nykyäänkin kaasukahva lämpenee nopeammin ja koska kaasukahvasta ei voi välillä irrottaa niin kytkinkäsi palelee ja kaasukäsi palaa :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2006 12:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
RTJ kirjoitti:
Kun tuo nyt on kuitenkin (kai) väliaikainen asennus niin eikö olisi helpointa tehdä se tuppien ulkopuolelle?

Itse käärin kanttaalin 1,5m per hantaaki suoraan kahvojen päälle. Kiinteyteysaineeksi laitoin "erkkaa". Pakkasella oli pirullisen pliukas, ei muuta ongelmaa.

Riku


Kyllä siitä tulee hyvinkin pysyvä, eli asennan langan tupin alle.

PS. Kaikkia marjoja tarvitaan, sitä alinta nörttimarjaakin, jotta joku voi olla marjakorissa päällimäinen :wink: .

Veijo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 19, 2006 10:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Asensin lämmittimet skootteriini tänään. Laitoin lankaa sen verran, että tehoiksi 12V:n jännitteellä tulee 19W (vasen) ja 14W (oikea). Skootterin ajovalo himmenee melko paljon lämmittimiä käytettäessä. Jos ajan parkit päällä, niin generaattorin teho riittää paremmin. Kymcon skootterissa on kaksi virtapiiriä, 12 V~ ja 12V=. Kytkin lämppärit tuohon vaihtojännitepiiriin. Raportoin lisää, kunhan pääsen skootterilla taas tositoimiin ajaessani sillä TTY:lle tai muualle.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com