Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
HeikkiL
Viestit: 628
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
Pyörä: Kaik' o mänt
Paikkakunta: Jakarta
Viesti:

Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Kun nuo keulaputket olisivat niin sopivasti irrallaan, niin voisi suunnitella hieman etujousituksen parantelua. Elikkä onko vinkkejä, mitä kannattaa Super Teneren keulalle tehdä (ja vaihtoehto "keulan uusiminen modernimpaan" ei ennen lottovoittoa ole optio)? Uudet vieterit? Onko tuo valmistajan keulaöljyksi suosittelema SAE15 passelia?

Kuskilla paino ajokamppeissa lähentelee sitä sataa kiloa ja pääosa ajosta isoa / nopeaa soratietä ja matkantaittamista tervauraa pitkin.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1466
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Ei juuri samasta pyörästä, mutta TA:n keulan kanssa pelailin pari kesää sitten.
Ilman että vaihtaa koko keulaa seuraavat toimenpiteet voi/kannattaa kokeilla:
- Öljyn vaihto:
- Jo vanhan öljyn korvaaminen uudella tekee ison eron, jos öljyt ovat useamman vuoden vanhat.
- Öljyn paksuutta voi vaihdella (itse olen kanssasi samaa kaliiperiä ja hieman suositeltua paksumpi öljy toimii paremmin)
- Öljyn pinnan korkeutta voi muutella, tosin ei kannata nostaa liian korkealle, menee keula varsin kovaksi.
- Jousien esijännityksen säätö lisäämällä tai vähentämällä jousen yläpuolelle holkkia prikoillla tms.
- Ja se vaihtoehto joka toimi itsellä parhaiten oli vaihtaa vakio jousien tilalle Wilbers:n progressiiviset jouset, jonka jälkeen keula on toiminut niin hyvin kuin TA:n keula vain voi toimia.

Terveisin
Mika TA-91
Avatar
siogo
Viestit: 71
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 10:10 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja siogo »

Vaihdoin Wilbersin progressiiviset eteen keväällä ja kyllä ero on huomattava vanhoihin verattuna. Mutta en ole vielä ihan tyytyväinen tohon vaimennus puoleen. En tiedä kannattaisko kokeilla toista öljyä kautta öljymäärää?
Mikä olis laiskan miehen temppu vai onko sellaista :?: Kaikista eniten minuun teki vaikutuksen WP een takaiskari, varsinainen ahaa- elämys :shock:
tuntui että pyörä rupesi kulkemaan kun juna entiseen verrattuna.
Avatar
HeikkiL
Viestit: 628
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
Pyörä: Kaik' o mänt
Paikkakunta: Jakarta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

siogo kirjoitti:Kaikista eniten minuun teki vaikutuksen WP een takaiskari, varsinainen ahaa- elämys :shock: tuntui että pyörä rupesi kulkemaan kun juna entiseen verrattuna.
No minäkin olen kirjoitellut Joulupukille, josko se toisi vaikka Wilbersin takapumpun. En vissiin vielä ole ollut tarpeeksi kilttinä, kun Pukki epäili vieterin toimituksen tulevan ajankohtaiseksi vasta keväämmällä... :)
Avatar
siogo
Viestit: 71
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 10:10 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja siogo »

Koita nyt puhua se pukki ympäri :D
Avatar
timo
Viestit: 3028
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja timo »

HeikkiL kirjoitti:mitä kannattaa Super Teneren keulalle tehdä (ja vaihtoehto "keulan uusiminen modernimpaan" ei ennen lottovoittoa ole optio)? Uudet vieterit? Onko tuo valmistajan keulaöljyksi suosittelema SAE15 passelia?

Kuskilla paino ajokamppeissa lähentelee sitä sataa kiloa ja pääosa ajosta isoa / nopeaa soratietä ja matkantaittamista tervauraa pitkin.
Modernimpi keula olisi helpompi säätää eri käyttötarkoituksiin, mutta kyllä orkkiskin ihan "hyvin" pelaa.
Muutamakymmenen kiloa kevyempänä (ja ehkä se mopokin vähän oli köykäisempi kuin japanista lähtiessään), oli se minulla takaöhlarin kanssa ihan auttava. Eri paria selvästi, mutta silti. Ajoin kyllä surutta päin mitä vain ja loikatkin se selvitti, kunhan vaan mukana roikkui. Aikomus oli silti vaihtaa se keula viime keväänä johonkin parempaan, vaihtuikin koko mopo.
Oma reseptini säätöön oli; 5mm: prikat jousien jatkeeksi, ohuempi öljy (kymppi oli perstuntumalta ihan hyvä kun niitä sekoittelin) ja enemmän sitä öljyä.
Tällä selvisi kohtuu hyvin ja vannekin pysyi suorana. Paluuvaimennuksen kanssa olikin vähän huonompaa. Se oli mitä oli.
Niin ja vähänkin aktiivisemmassa ajossa keulaöljy pitää vaihtaa usein. Ainakin vuosittain.

ST:n keulakulma on alunperin ihan liian loiva, mutta kun pelkällä perän nostolla jyrkentää sen ja korottaa satulan lankuksi niin, että pääsee jarrutuksissa ja spoorissa liukumaan "tankille", alkaa superikin olla aika vikkelä vietävä.
Avatar
siogo
Viestit: 71
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 10:10 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja siogo »

Mitä mieltä ootte siitä jotta isot pojat tuolla suuressa maailmassa neuvoo hitsaamaan "rebound damper holes" umpeen?
Tase
Viestit: 2633
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Tase »

HeikkiL kirjoitti:Kun nuo keulaputket olisivat niin sopivasti irrallaan, niin voisi suunnitella hieman etujousituksen parantelua. Elikkä onko vinkkejä, mitä kannattaa Super Teneren keulalle tehdä (ja vaihtoehto "keulan uusiminen modernimpaan" ei ennen lottovoittoa ole optio)? Uudet vieterit? Onko tuo valmistajan keulaöljyksi suosittelema SAE15 passelia?

Kuskilla paino ajokamppeissa lähentelee sitä sataa kiloa ja pääosa ajosta isoa / nopeaa soratietä ja matkantaittamista tervauraa pitkin.
Wanhoina hyvinä aikoina pyörien etuiskarien päässä oli venttiilit, joista saattoi säätää iskarien sisällä olevan ilmanpaineen määrää. Tälläistä jousitusta kutsutaan ilma-avusteiseksi. Sittemmin venttiileistä on halvimmissa malleissa ilmeisesti säästösyistä luovuttu, esim DR 600:ssa on sellaiset mutta DR 650 niitä ei enää ole. Minä huomasin viime kesän ajeluilla että toisinaan etupää pohjasi melko rajusti mikä aiheutti ajamiseen ylimääräisiä "immelmanneja". Vaihdoin talven aikana uudet öljyt ja totesin että entinen öljynmäärä oli hieman alakanttiin eli siellä oli 536 ml vaikka pitäisi olla 570 ml. Öljynmäärän lisääminen jäykistää keulaa koska ilmantilavuus pienenee ja sisäänjoustoliikkeen aikana putkien sisällä oleva ilmanpaine kasvaa. Ilmanpaineen kasvulla saadaan jousitukseen luonnollista progressiivisuutta.

Ilmanpaineen kantavaa vaikutusta voidaan lisätä laittamalla venttiileistä lisää painetta, vaan mitäs teet kun venttiilejä ei ole. Onneksi hätä ei ole tämän näköinen. Aloin tutkimaan saisiko minun pyörään sellaisia etuiskarien päätytulppia joissa olisi venttiilit. Saahan niitä mutta uushankinta hinta nousee 100 Euron pintaan. Onneksi venttiilit voidaan asentaa myös itse. Löysin netistä oheisen sivun, jossa asiaa on käsitelty. Tuumasta toimeen ja ostin eilen halvimmat mahdolliset Duro-sisärenkaat joista leikkasin venttiilit irti. Poraan etuiskarien päätytulppiin 8 mm reiät ja asennan venttiilit o-renkaiden ja silikonin avulla ilmatiiviisti paikalleen. Ja ihme ja kumma, nyt minulla on ilma-avusteiset etuiskarit eikä maksanut paljon. :D


Linkki sivulle jossa asiaa käsitellään
http://www.off-road.com/dirtbike/mar200 ... kCaps.html

PS. En tunne Tenerejä joten en tiedä onko niissä iskarien venttiilit jo vakiona.
Maketsu
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 5:14 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: Super Teneren keula - Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Maketsu »

Jostain vieraskieliseltä Super Tenere harrastajien sivuilta muistelen lukeneeni, että Super Teneren keulaan sopii Triumph Tigeriin tarkoitettu Gold valve emulator.
Tarkempaa osoitetta en nyt muista, missä tuo maininta oli, mutta jospa se hakukoneiden avulla löytyisi.
Avatar
MArko
Viestit: 164
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 11:45 am
Pyörä: SE
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja MArko »

uppista

Mitä tehdä keulan kanssa, promoton jouset olleet viime syksystä
ja ovat nyt selvästi painuneet kasaan (kohta saa tuosta jousen ukko haeneliin)
20w öljyjä on koitettu ja nyt on 5w öljyt plus 8mm holkit jousien päällä,
ei hyvä keulaa seilaa holtittomasti ylös alas.
Öljypintaa en ole muutellut vielä.


Kedolta olen tilaamassa ketjuja ja ajattelin vieterit ottaa samalla, myynnissä kedolla on hyperpro, wilbers ja promoto jousia.
Onko kellään kokemuksia hyperpro jousista? vai kannattaako ostaa wilberssit.

http://www.kedo.com/ ja tuote 23485

-Marko
Avatar
ATC
Viestit: 2296
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Taisi nuot venttiilit etutuupien korkissa olla enemmänkin sen ilman poistamista varten, mutta toki matkaenskassa toimii toisinkin päin, ja hyvinkin, jos vielä laittaa yhdysletkun, jotta molemmissa tuubeissa olisi aina sama paine. Ei keulan säätö ole mitään henkimaailman hommaa, pikemminkin ihan simppeli juttu. Pitää vaan tietää mika siinä keulassa mättää. Onko jousi liian jäykkä, vai pohjaileeko koko ajan? Hakkaako käsille, vai onko kuin valtamerilaiva myrskyssä? Saman merkkisiä ja laatuisia öljyjä voi sekoitella eri viskositeetteja, että saa mieleisen vaimennuksen aikaan. Jos ei niitä säätöruuveja ole, niin silloin säädetään öljyllä toimimaan semmoisessa ajossa, jossa suurin osa kilometreistä kertyy. Jousta voi sekä lyhentämällä löysätä, että holkeilla kiristää, joten ei siinä mitää ihmeellistä ole, Pitää vaan päättää mitä keulalle haluaa tehdä. :wink:
Weteraani kurapyöräilijä
rytila
Viestit: 62
Liittynyt: To Syys 30, 2004 2:57 pm
Pyörä: Bemu F650
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja rytila »

MArko kirjoitti: Kedolta olen tilaamassa ketjuja ja ajattelin vieterit ottaa samalla, myynnissä kedolla on hyperpro, wilbers ja promoto jousia.
Onko kellään kokemuksia hyperpro jousista? vai kannattaako ostaa wilberssit.
-Marko
Itse ostin viime kesänä Hyperprot Funduroon, mutta vaihdoin ne sitten Wilbersiin, koska ne olivat liian kovat. Jousien mukana tuli 20w mineraaliöljyä, joka yhdessä jäykkien jousten kanssa eliminoi jousituksen kokonaan. Keula oli ajaessa kokonaan ulkona, joten ulosjoustoa ei ollut lainkaan. Wilbersit ovat puolestaan liian löysät minun ajotavalle, joten jotain säätöä pitäs vielä tehdä. Itse asiassa Hyperpon jousista olisi voinut saada toimivat ohuemmalla öljyllä ja korvaamalla yläpään holkit orkkisjousista sahatuilla pätkillä. Nyt harmittaa kun hokasin asian liian myöhään. Siis nyt valintani olisi Hyperpro.

Onko kellään kokemuksia noista maagisista Gold-valve emulaattoreista? Saako niillä puristus/paluuvaimennuksen tasapainoon? Funduron virtausputkikeulan ongelmana on se, että kun paluuvaimennus on saatu öljyllä sopivaksi niin puristusvaimennusta ei ole juuri lainkaan. Keula pohjaa silloin liian helposti. Kuvien perusteella Gold-valve emulatorissa on vain yksi jousi ja yksi säätöruuvi. Siis niissä on sama jousikuorma molempiin suuntiin. Jos kiristät puristusvaimennusta, kiristyy myös paluu. Lieneekö niistä sitten lainkaan apua tällaiseen ongelmaan.
Hanski ja enska
Avatar
Pallokala
Viestit: 946
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mopon iskareista en ymmärrä mitään, mutta autopuolellahan puhutaan, että jousi ottaa voimat sisänjoustossa ja iskari ulosjoustossa. Pelaako sama periaate pyörissä?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Vastaa Viestiin