Ketjun puhdistaminen?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Ketjun puhdistaminen?

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Norjan reissulla käytin öljyn sijasta spray-rasvaa ketjun voiteluun ja nyt on ketju tosi sontanen... Normaalisti olen käyttäny vaihteisto öljyä.
Nyt tuo ketju pitäis puhdistaa. Voiko sitä puhdistaa wd-40:llä vai ottaako ketju siitä nokkiinsa?
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
hako
Pyörä: Puolimaastomopoja

Re: Ketjun puhdistaminen?

Viesti Kirjoittaja hako »

En lähtisi liuottavilla putsaamaan kun koitan tiivisteitä varjella. Nailonharjalla ja normiaineilla vaan, kyllä se lähtee tarpeeksi puhtaaksi.
Harri Hemmilä

Minkälaista ainetta suositellaan puhdistamiseen?
Ainakin takavanteessa ja haarukassa tuo sprayjämppitökötti oli pirun tiukassa :evil:
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
mek
Pyörä: R 1250 GS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Bilteman MP-puhdistusaineessa on aika hyvä hinta-laatusuhde. Litran pullo maksaa muistaakseni 5,90 ja kyllä lähtee öljyt takavanteesta ja haarukasta. Olenpa tainnut sitä joskus ketjuunkin ruutata, vaikka liuotinta sisältäneekin. Samoin hyttyset ja muut töhkä lähtee pyörästä hyvin.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Motul:illa on ketjunpuhdistus spray. Sillä olen putsaillut ja hyvin lähtee. Tosin olisikohan 12tkm mittarissa ja monennetkohan lie ketjut menossa, mutta ei ole ollut asfalttikäytössä tuo minun pyörä kuin korkeintaan 500km yhteensä ja olen hyvissä ajoin vaihtanut ketjut jos vähänkin näyttää venyneiltä... :)

Ja ketjurasvana saman valmistajan OFF ROAD ketjurasvaa (suihkepullosta sekin) ja ei tartu lika ketjuihin kuten noihin katukäyttöön tarkoitettuihin mönjiin. Mutta erittäin hyvin tarttuu ketjuun ja haarukkaan se rasva kyllä.
antti
Corni
Pyörä: Myyty

Viesti Kirjoittaja Corni »

WD40 on oikein passelia ainetta tuohon hommaan, eikä vahingoita O-renkaita.

Edit: Unohtu mainita diesel. Ehkäpä paras puhdistusteho pensselin kanssa, mutta hirmusta sottaamista, eli ei ihan jokapaikassa onnistu... :roll:
Viimeksi muokannut Corni, Pe Heinä 16, 2010 11:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lamppis
Pyörä: KTM 950 Adventure -03

Viesti Kirjoittaja lamppis »

lamppuöljyllä/petroolilla (sellanen litran puteli) itse puhdistan, lähtee vanhat rasvat ja muu töhnä ketjuista todellahyvin
-Harrastus maksaa, mutta hyvästä harrastuksesta ei voi koskaan maksaa liikaa...!
-Pohjolan Kurapyöräilijälle tie alkaa vasta siitä, mihin se useimpien mielestä päättyy...;)
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Kunnon voitelu peräöljyllä ja paanalle. Eivät ne sen kummempaa pesua kaipaa.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
yrmyli
Pyörä: Triumph

Viesti Kirjoittaja yrmyli »

Jep, jotain vaihteisto/peräöljyä automaattirasvariin ja säätö hetkeksi täysille. Putsaantuu aivan itsestään. :P
Harri Hemmilä

Aluksi putsasin wd-40:llä ja sitten laitoin heti perään vaihteistoöljyä, jos viikonloppuna kerkiäis käydä levittämässä ne pitkin takavannetta...
honddalla
Pyörä: varadero

Viesti Kirjoittaja honddalla »

ite oon pessy hydrauliöljyllä,perä ylös ja allas ketjujen alle.siinä kun jynssää tiskiharjalla tulee kuin uudet ja samalla tulee pestyä koko takavanne kaikki paska lähtee ilman kalliita tököttiä,wurtin pine line perään ja huuhtelu haalealla vedellä.
ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Tuolla kettenmax vempeleellä ja yleensä motorexin puhdistus spräyllä olen puhdistanu. Spraytä kettenmaxiin ja hetken pyörittelee rengasta. Lopuksi rätillä pesuaineet pois ja rasvat tilalle. Tuon käsittelyn jälkeen ketjut näyttää melko tuoreilta taas. Siis vain näyttävät, ei tuolla mitään jumiutuneita lenkkejä saa liikkeelle.

Edellisen suitsan ketjut oli pirun hyvässä kuosissa vielä 37 tkm jälkeen. Käytin kylläkin melkein kokoajan vain moottoriöljyä voiteluun.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Vastaa Viestiin