Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pjodr
Pyörä: F800GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Pjodr »

Miikka kirjoitti:
Å kirjoitti:
Jos pöntössä on E-hyväksyntä kyseiselle pyörälle ja killeri on paikallaan, niin eipä heillä ole siihen sanomista.
+1.

Jos läntisessä Euroopassa päristelet, niin asian pitäisi olla pihvi E-leimatulla pöntöllä.
Jos taas itäisessä blokissa taikkas vielä eksoottisemmissa kohteissa taivallat, niin sikäläistä virkavaltaa
kiinnostaakin sitten aivan muut asiat. Jos on kiinnostaakseen.

-m
En tiedä lasketaanko Suomi L-Eurooppaan, mutta noita viime syksyisen ääniratsian jälkipuinteja lueskelleena olen päättänyt pitää biimerissä vakioänkkärin (kolmessa edellisessä pyörässä on kyllä ollut leovincen pöntöt, hyviä olivat). Syynä tähän se, että poliisi on käyttänyt valtaansa melko vapaasti äänimittausten yhteydessä, kilpiä on viety myös e-hyväksyttyjen änkkäreiden takia jne.
Maininta muutoksista putkistossa rekisteriotteessa on varmasti hyvä apu.

Eipä sillä, nyt gessulla ajaessa on jotenkin oppinut arvostamaan hiljaisia ääniä, kehtaa ajella syrjäkylillä pihapiirin läheltä meneviä sorateitä paljon paremmin. Ajat muuttuu, edellinen nakupyörä tuntui hengettömältä laitteelta ilman kunnon ääniä...
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Pjodr kirjoitti:
Miikka kirjoitti:En tiedä lasketaanko Suomi L-Eurooppaan, mutta noita viime syksyisen ääniratsian jälkipuinteja lueskelleena olen päättänyt pitää biimerissä vakioänkkärin (kolmessa edellisessä pyörässä on kyllä ollut leovincen pöntöt, hyviä olivat). Syynä tähän se, että poliisi on käyttänyt valtaansa melko vapaasti äänimittausten yhteydessä, kilpiä on viety myös e-hyväksyttyjen änkkäreiden takia jne.

Eipä sillä, nyt gessulla ajaessa on jotenkin oppinut arvostamaan hiljaisia ääniä, kehtaa ajella syrjäkylillä pihapiirin läheltä meneviä sorateitä paljon paremmin. Ajat muuttuu, edellinen nakupyörä tuntui hengettömältä laitteelta ilman kunnon ääniä...
Mikäli E-hyväksyntä ei ole kyseiselle pyörälle, niin änkkä on laiton. Jos taas poistaa hyväksytyn änkän killerin, änkkä on laiton (dB:t kasvaa liikaa). Ei tuo Leovince kovin paljon enemmän möykkää kuin alkuperäinen, äänimaailma on tosin matalampi kuin orkkiksessa.

Itse en vaihtanut änkkää äänien takia. Syy oli sen tuoma muutos alakierrosten toimintaa eli selkeä väheneminen stumppailussa. Nimim. Kauhunhetket risteyksissä mennyttä elämää.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Pjodr

Å kirjoitti:
Pjodr kirjoitti:
Miikka kirjoitti:En tiedä lasketaanko Suomi L-Eurooppaan, mutta noita viime syksyisen ääniratsian jälkipuinteja lueskelleena olen päättänyt pitää biimerissä vakioänkkärin (kolmessa edellisessä pyörässä on kyllä ollut leovincen pöntöt, hyviä olivat). Syynä tähän se, että poliisi on käyttänyt valtaansa melko vapaasti äänimittausten yhteydessä, kilpiä on viety myös e-hyväksyttyjen änkkäreiden takia jne.

Mikäli E-hyväksyntä ei ole kyseiselle pyörälle, niin änkkä on laiton. Jos taas poistaa hyväksytyn änkän killerin, änkkä on laiton (dB:t kasvaa liikaa). Ei tuo Leovince kovin paljon enemmän möykkää kuin alkuperäinen, äänimaailma on tosin matalampi kuin orkkiksessa.

Itse en vaihtanut änkkää äänien takia. Syy oli sen tuoma muutos alakierrosten toimintaa eli selkeä väheneminen stumppailussa. Nimim. Kauhunhetket risteyksissä mennyttä elämää.
Meneeköhän jo OT, ymmärtääkseni äänenvaimentimessa riittää yleisesti E-hyväksyntä, mutta pyörän tyyppikilpeen merkitty db-arvo ei saa ylittyä kuin 5db. Ja juuri tämä äänimittauksen suorittaminen tienvarressa lainsäätäjän ohjeen mukaisesti ei ole kaikkien mielestä onnistunut, vaan kilvet ovat lähteneet aika heikoilla perusteilla.
Lisää juttua määräyksistä http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Alakierrosten stumppailu on kyllä yksi ärsyttävimpiä piirteitä kasigessussa..
Kode
Pyörä: F800GS /-11

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Tää onkin mielenkiintoinen juttu tää äänimittaus, jos poliisi mielivaltaisesti ottaa kilpiä äänitason ylityksestä. Kuitenkaan tienpäällä äänitason mittaus luotettavasti on täysin mahdotonta, koska saadusta melutasosta tulisi laskea pois ympäröivän kokoajan muuttuvan taustamelun vaikutus? Poliisilla varmaan myös todistukset mittareiden kalibroinneista ( kalibrointitodistukset ) ja mittalaite kalibroituna myös juuri ennen mittausta / mittalaitteen tarkkuusluokka kyseiseen mittaukseen hyväksytty.. Jos ylittyy, pitäisi voida todistaa että asia todella on näin, eli tarkistusmittaus tulisi suorittaa kaiuttomassa / puolikaiuttomassa huoneessa jossa taustamelu saadaan kokonaan pois??
Esim. Pyörän melutaso alkuperäisellä putkella 2dB;n päässä hylkäysrajasta ja putki vaihdetaan E-hyväksyttyyn mallikohtaiseen putkeen. Äänitaso muuttuu 1dB,n suuremmaksi ja ollaan jo lähellä hylkäysrajaa.. Sitten poliisi mittaa tienpäällä kovassa taustamelussa pyörän äänitason kalibroimattomalla mittalaitteella hieman liian läheltä ja hieman väärässä kulmassa. Näin voi mittaustavasta ja mittalaitteen virheestä tulla mittausvirhettä jo useita desibelejä. Ja niin taas jää tienposkeen yksi prätkä ilman rekisterikilpiä..
Lopputulema, kyllä Suomi on sarvikuonojen maa. :mrgreen: Valjakkala juoksee vapaana ja prätkän 1dB;n melutason ylitys elämää suurempi asia. :twisted:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
anahonda

Viesti Kirjoittaja anahonda »

Aikanaan kun omasta pyörästä kauppaa hieroin, väännettiin samalla Akrapovicin pöntöstä. Sopimukseen päästiin ja olen ollut tyytyväinen. Se on paljon kevyempi, kapeampi ja äänet on mukavan matalat, eikä oikeastaan ollenkaan kovat.
Se on siis E-hyväksytty tuohon ja killerillä varustettu. Huvikseni tietenkin kokeilin ilmankin, mutta mökä on kaamea ilman sitä.
Muutin kaverin avustuksella alkuperäisen putken linjaa katin jälkeen jolloin sain pöntön huomattavasti sisäänpäin. Näinollen myös laukkuraudat tulivat samaan linjaan molemmilla puolilla. Tämä muutos olisi mun mielestä pitänyt tehdä jo tehtaalla.
Pjodr

anahonda kirjoitti:Aikanaan kun omasta pyörästä kauppaa hieroin, väännettiin samalla Akrapovicin pöntöstä. Sopimukseen päästiin ja olen ollut tyytyväinen. Se on paljon kevyempi, kapeampi ja äänet on mukavan matalat, eikä oikeastaan ollenkaan kovat.
Se on siis E-hyväksytty tuohon ja killerillä varustettu. Huvikseni tietenkin kokeilin ilmankin, mutta mökä on kaamea ilman sitä.
Muutin kaverin avustuksella alkuperäisen putken linjaa katin jälkeen jolloin sain pöntön huomattavasti sisäänpäin. Näinollen myös laukkuraudat tulivat samaan linjaan molemmilla puolilla. Tämä muutos olisi mun mielestä pitänyt tehdä jo tehtaalla.
Ihan mielenkiinnosta, tuliko maahantuojan/jälleenmyyjän puolesta rekisteriotteeseen merkintä tuosta sliparista? Nythän kyseessä on ikään kuin "tehdaslisävaruste", mutta silti muutos tekniikassa.
anahonda

Viesti Kirjoittaja anahonda »

Ei, eipä tullut, enkä edes älynnyt sitä pyytää. Pitäiskö mun nyt sitte näin jälkikäteen käydä se merkintä hakemassa? Mä oletin, että pöntön laillisuus näkyy jotenkin siinä itessään..pöhh. Vaikka ei siinä ole mitään merkintöjä, laillisena se mulle myytiin. :shock:
Miikka

Viesti Kirjoittaja Miikka »

anahonda kirjoitti:Ei, eipä tullut, enkä edes älynnyt sitä pyytää. Pitäiskö mun nyt sitte näin jälkikäteen käydä se merkintä hakemassa? Mä oletin, että pöntön laillisuus näkyy jotenkin siinä itessään..pöhh. Vaikka ei siinä ole mitään merkintöjä, laillisena se mulle myytiin. :shock:
Taaskaan en mitään mistään tiedä, mutta arvailla tekee mieli.

Laillinen se sun Akra on (noise killerin kera) myös ilman mitään lisämerkintöjä rekisteriotteessa.
Ainakin minun Akran mukana tuli EC tyyppihyväksyntäpaperi, joka osoittaa desibelien olevan
killerin kanssa tasan samat alkuperäiseen verrattuna.

Se, että kelpaako kyseinen paperi tai leima pöntössä itsessään sille Pöntölle, joka ne äänet
haluaa tien päällä mitata, on kokonaan toinen juttu. Sarvikuonojen maa ja sitä rataa.
Ja jos moisia mittauksia tien päällä harrastetaan, niin mikään leima, todistus taikka edes
alkuperäinen putki ei takaa lopputulosta.

Akrapovicin sivut muuten väittävät, että gessun meteli on 88dB. Alkuperäisellä sekä heidän
vaimentimella. Jenkkilän foorumeilta löytyy kaveri, jolle mitattiin ratapäivillä alkuperäisestä
vaimentimesta 93dB.. :roll:
Ja mitä se sitten taas osoittaa tai todistaa? No ei yhtään mitään. Muuta kuin, että mittaustulokset
heittelevät törkeän paljon mittaajasta ja mittaustavasta riippuen.

Onkos jollain oikeata tietoa, että minkä verran tieliikennelaki sallii meteliä?
("varma" tieto internjetistä: staattinen testi 103dB ja ohiajotesti 85dB..?)

Itse en ole kuullut mitään "ääniratsia" stooreja enkä ole osunut foorumeille, jossa niistä on
keskusteltu.

Omaa verenpainetta en ole ajatellut kyseisen asian takia nostaa.

-m
Pata
Pyörä: CRF250L -19

Viesti Kirjoittaja Pata »

Onko tämä jonkun foorumilaisen vanha?

https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=176691&lang=fi
f1zz
Pyörä: Xf650

Viesti Kirjoittaja f1zz »

Pata kirjoitti:Onko tämä jonkun foorumilaisen vanha?

Ja onko joku käynyt katsomassa ko. pyörää?
Kuvissa näyttää hyvinkin ehjältä?
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

f1zz kirjoitti:

Pistää silmään ehto VARAOSAKUITIT. Näissä pyörissä tahtoo olla varaosahinnat melko huimat, joten ei tarvitse sattua paljon, kun hintalappu on jo melkoinen. Takajalkatapissa näkyy jälkeä joten lieneeköhän takarunko suora. Voi olla, että eivät oikaisemalla hyväksy ja tuo osa maksaa...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
f1zz
Pyörä: Xf650

Viesti Kirjoittaja f1zz »

Å kirjoitti:
f1zz kirjoitti:

Pistää silmään ehto VARAOSAKUITIT. Näissä pyörissä tahtoo olla varaosahinnat melko huimat, joten ei tarvitse sattua paljon, kun hintalappu on jo melkoinen. Takajalkatapissa näkyy jälkeä joten lieneeköhän takarunko suora. Voi olla, että eivät oikaisemalla hyväksy ja tuo osa maksaa...
Takarunko ovh. 870€

varaosaksi kelpaa myös b-osa. Myyhän avk itsekkin varaosia kolariautoihin ja mopoihin..
Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

f1zz kirjoitti:

Kävin katsomassa ohi kulkiessani, takajalkatappi on ottanut hieman osumaa, muuten on kaatumaraudat suojannu suuremmilta vahingoilta. Sinällään hölmöä että tuo jalkatapin sanka on hitsattu runkoon, jos sen takia joutuu koko takarungon vaihtamaan. En ainakaan pikaisesti katsomalla huomannu mitään suurempaa, ihmeteltiin vaan miten vähäisten vaurioiden takia noita mopoja nykyään lunastetaan.
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Onko keula ehjä? Kolmiopalat hajoo kuulema helposti kun nämä pyörät kaatuu. Minulla on semmonen yksilö tallissa. Kolaroitu kasigessuja löytyy runsaasti maailmalla mutta keulanosia ovat harvinaisia. Luulisin että takarungon löytyis aika nopeasti käytettynä.
Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Ja tästä se sitten lähtis... Kylppärissä on ihan sika kivaa tehdä remonttia! Vaimokin tykkää :lol:

-Ilkka
Liitteet
Shiveröinti....
Shiveröinti....
Vastaa Viestiin