Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Harri Hemmilä
- Pyörä: R1200GS
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Mulla kans pompottaa siinä vauhdissa huomattavasti, on mulla vannekkin vähä soikea...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Kasisatku ei ole suinkaan ainoa 21" renkaalla varustettu mopo, joka pompottaa n. 60 kmh vauhdissa. Ilmeisesti 60 on vauhti, jossa kyseinen rengaskoko on jonkinlaisella ominasvärähtelytaajuudella. Tämä tulee esiin ainakin silloin, kun rengas on kulunut epätasaisesti tai ei ole tasapainossa. Itselläni ei ole huolellisesti tasapainoitettu rengas ryhtynyt pompottamaan edes kuluneena ja vipattavalla vanteella.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Mulla ois hyllyssä orkkis 21" vannekehä. Ajosta vaihdettu. Saa tarjota 
Ei nyt ihan vielä ole kehälle tarvetta, katsotaan saako nykyiselle tehtyä jotain talven aikana. Pompottamista en usko ominaisuudeksi, kun ei (kai?) nämä uutenakaan pompota, vai kuinka? Koeajamani 30tkm ajetun KTM 990 Adventuren 21" etuvanne ei pompottanut lainkaan missään nopeudessa.
Edelliseen viestiini palatakseni: bensatankin huohotusletkun takaiskuventtiili saapui tänään muiden osien kanssa. Takaiskuventtiilin osanumero on 16 11 7 721 943, jos jotakuta kiinnostaa. Takaiskuventtiilissä oleva kuula liikkuu taas iloisesti.
Edelliseen viestiini palatakseni: bensatankin huohotusletkun takaiskuventtiili saapui tänään muiden osien kanssa. Takaiskuventtiilin osanumero on 16 11 7 721 943, jos jotakuta kiinnostaa. Takaiskuventtiilissä oleva kuula liikkuu taas iloisesti.
Tuolla rengaskeskusteluissa tätä 21" pompottamista on ihmetelty useammassakin topicissa ja ei siellä kaikilla ihmettelijöillä ole kasisatku 
Miten tää oikein menee...
- gixxerman
- Pyörä: 4xtohtori
Pompottaa meilläkin kasigessussa ja ei ole soikea etuvanne.Ongelma suureni Wilberssien madallussarjan myötä. TS.tuntuu enemmän.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
-
Texbuxer
- Pyörä: Tuareg 660
Tuli tihennettyä välityksiä omassa pyörässä, hammas molempiin päihin kun myyntipalstalta mukavasti löytyi. Ei negatiivisia vaikutuksia, voi olla että ketjut joutuu kovemmalle. On niin paljon mukavampi kiihdyttää kun vetoja tuli lisää. Istuin myös tuli toinen, ja pitäisi alkaa sitä parantelemaan. Uudempi satula on toki mukavampi istua, olisiko sitten muuttunut vai vaan vähemmän istuttu. Samalta näyttää.
Akku alkoi olla huonossa hapessa, näyttikin olevan vuodelta 2012, eli alkuperäinen. Ostin uuden ja laitoin kiinni, muovit kun oli valmiiksi auki, niin mittasin latausjännitteen yleismittarilla akun navoista. Onkohan tuo saadut arvot ok?
Uudessa akussa jänniten levossa 12.7v
Ajovalot päällä (xsenon) moottori tyhjäkäynnillä 12.5v
2000-3000rpm 12,8v
ajovalot +karvaläppärit 2000-3000rpm 12.5v
Kahvalämppärit täysillä, ajovalot+pitkät ja vilkku päällä. 2000-3000 rpm 12.3v
Muistanko väärin, että jännite saisi olla 13v paremmalla puolella, yleensä minulla on kyllä ollut noita vanhempia pyöriä, onko se näissä elektroniikka härpättimissä toisin.
Uudessa akussa jänniten levossa 12.7v
Ajovalot päällä (xsenon) moottori tyhjäkäynnillä 12.5v
2000-3000rpm 12,8v
ajovalot +karvaläppärit 2000-3000rpm 12.5v
Kahvalämppärit täysillä, ajovalot+pitkät ja vilkku päällä. 2000-3000 rpm 12.3v
Muistanko väärin, että jännite saisi olla 13v paremmalla puolella, yleensä minulla on kyllä ollut noita vanhempia pyöriä, onko se näissä elektroniikka härpättimissä toisin.
Taas lähti mopo käsistä
Mulla näyttää taulumittari 14,2V ja sitä luokkaa sen pitää olla ei siis lataa
Asiaa on käsitelty tässä osiossa muistaakseni aiemminkin
Asiaa on käsitelty tässä osiossa muistaakseni aiemminkin
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
joo, no sitähän minäkin, staattori sitten kai??? sökö. Mistä olette noita hommailleet? Ebaysssä näyttäis olevan parinsadan pintaan kyllä. Jostain syystä f800st malliin saa alle satasella, mutta onko siinä jotain eroa gs:n stattoriin?
Taas lähti mopo käsistä
-
Harri Hemmilä
- Pyörä: R1200GS
Mulla staattori hajos pari kolme vuotta sitten, silloin uuden hinta oli 800€ hujakoilla... Täältä löysin käytettynä 100€ ja toimii vieläkinTomppaV kirjoitti:joo, no sitähän minäkin, staattori sitten kai??? sökö. Mistä olette noita hommailleet? Ebaysssä näyttäis olevan parinsadan pintaan kyllä. Jostain syystä f800st malliin saa alle satasella, mutta onko siinä jotain eroa gs:n stattoriin?
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Tossa kuva niin pääset mittailemaan 
Kiitoksia Suke!
selasin tätä topikkia taaksepäin ja siellä olikin ohjeita mm staattorin mittaamiseen yms.
Mittasin ohjeen mukaisesti staattorilta tulevan kolmen keltaisen johdon parien välisen vastuksen, kaikissa pareissa tuo minun halpismittari ilmoitti arvon (0.12).
Samaisesta johtosarjasta mittasin arvon moottorin pultin (vähän kai niinkuin maa?) ja jokaisen keltaisen johdon välisen vastuksen. Jokaisessa johdossa vastus arvo on (04.6).
Vielä tein saman akun miinusnavan ja jokaisen keltaisen staattorin johdon välillä, arvot tässäkin kaikisa samat (0.15).
Pistän vielä kuvat joista näkyy myös yleismittarin valitsimen asento, onkohan se oikein ? Kun ei näistä oikeen kuitenkaan ymmärrä.
Kun nuo arvot ovat johtojen välillä samat, niin eikös ole syytä olettaa stattorin olevan kunnossa?
Vai meniköhän tuo mittaus sessio nyt oikein?
selasin tätä topikkia taaksepäin ja siellä olikin ohjeita mm staattorin mittaamiseen yms.
Mittasin ohjeen mukaisesti staattorilta tulevan kolmen keltaisen johdon parien välisen vastuksen, kaikissa pareissa tuo minun halpismittari ilmoitti arvon (0.12).
Samaisesta johtosarjasta mittasin arvon moottorin pultin (vähän kai niinkuin maa?) ja jokaisen keltaisen johdon välisen vastuksen. Jokaisessa johdossa vastus arvo on (04.6).
Vielä tein saman akun miinusnavan ja jokaisen keltaisen staattorin johdon välillä, arvot tässäkin kaikisa samat (0.15).
Pistän vielä kuvat joista näkyy myös yleismittarin valitsimen asento, onkohan se oikein ? Kun ei näistä oikeen kuitenkaan ymmärrä.
Kun nuo arvot ovat johtojen välillä samat, niin eikös ole syytä olettaa stattorin olevan kunnossa?
Vai meniköhän tuo mittaus sessio nyt oikein?
Taas lähti mopo käsistä
Tohon mittaukseen en ota kantaa kun en ole sitä itselleni selvittänyt, mutta säätimille tulevien punaisten ja ruskeiden johtojen välistä tulee löytyä akun jännite
Säätimen kun saisit jostain lainaksi
Säätimen kun saisit jostain lainaksi
-
ankara
- Pyörä: Hupsvarma&LadyDomina
Jotta staattorin käämien kuntoa voi mitata jotenkin järjellisesti niin staattorilta tuleva liitin pitäisi olla irrotettu, sitä en nyt näe kunnolla kuvista onko (tarkemmin katsottuna on). Sitten mitaten (staattorilta päin tulevien) keltaisten johtojen keskinäinen resistanssi pitäisi olla samaa luokkaa, ja samoista keltaisista runkoa vasten mitattuna resistanssien pitäisi olla ääretön (ei kontaktia), muu arvo tarkoittaa oikosulkua.