Eikös konserni ole lentokoneenkin ilmaan saanut
Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: uusi africa twin 2014-15
Ja mitä olen Hondia ajellut ja sormeillut, ei ne kaikki ole laivan ankkuriraudasta.
Kiinnostaa.., ja varsinkin tuo trikolori! Jos vaihtuu niin minulla vaihtuisi kevyempään, DCT Crosstourer + pohjapanssari ja suojat painaa sen 300 (!) kiloa..
Hyvä pointti tuo vertaus SE :hen!! Mun mielestä yli sata heppaa hiekalla on ihan naurettavaa, esim. tolla mun norsulla vietän varmaan enemmän aikaa jarrulla kuin kaasulla... Ja silti, hiekkatieajelut on kyllä mun juttu
Hyvä pointti tuo vertaus SE :hen!! Mun mielestä yli sata heppaa hiekalla on ihan naurettavaa, esim. tolla mun norsulla vietän varmaan enemmän aikaa jarrulla kuin kaasulla... Ja silti, hiekkatieajelut on kyllä mun juttu
TiuSo
- jlohikoski
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
Rohkean liikkeen Honda teki. Ei erityisen kevyt eikä tehokas uusi tulokas.
Kuka tuollaisen ostaa.
Mutta sitten tuli mieleen minkä näköistä sakkia kokoontumisajoissa ja mp näyttelyissä nykyisin näkyy, (itse mukaan luettuna) huomaa, että Honda on markkinatutkimuksensa tehnyt.
Kuka tuollaisen ostaa.
Mutta sitten tuli mieleen minkä näköistä sakkia kokoontumisajoissa ja mp näyttelyissä nykyisin näkyy, (itse mukaan luettuna) huomaa, että Honda on markkinatutkimuksensa tehnyt.
No, lainauksen mukaan taka iskunvaimennin (sic) on "säädettävissä". Muissa lähteissä on kerrottu vain esijännityksen olevan säädettävissä. Eihän se säätely ole itsetarkoituksellista, mutta yleensä nuo tuppaavat olemaan hyvinkin heikkolaatuisia iskunvaimentimia. Ei kyllä olisi ihan ensimmäinen matkaenduro heikkolaatuisilla jousituskomponenteillä. Itselleni ehkä suurin pettymys tämän pyörän paperitiedoissa. Toinen pettymys on hinta. Toivottavasti haarukan vaimennus sentään on shimmilevyillä. Muutenhan tuo on paperilla hyvinkin kilpailukykyinen 10 vuoden takaisen Kotarin kanssa.mek kirjoitti:Lainaus Hondabikesin sivulta, eli täysin säädettävät Showat molemmissa päissä, haarukan putkien halkaisijaa ei mainittu.
Etujousitus on täysin säädettävissä oleva Showan valmiste ja etujarrut ovat 310mm kelluvat ”piparkakkulevyt” 4-mäntäisin radiaalipuristimin. Takajarrun ABS järjestelmän voi kuljettaja halutessaan kytkeä pois toiminnasta. Taka iskunvaimennin on niin ikään Showan valmistama ja säädettävissä.
- petteripunakuono
- Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Mitenhän nuo nappivaihteet toimisivat hitaassa hiekka yms pehmeässä ajattaessa? Äkkiseltään kuulostaa hyvältä kun saisi seisaaltaan ajaessa vaihteet vaihdettua tangosta ja kytkinvivun tilalle voisi sitten laittaa jalkajarrun (on ehkä jopa lisävarusteena?). Ja mitä youtubesta katselin dct:n toimintaa, niin sehän vaihtaa ilman vedon katkeamista, voi vaikka kesken käännöksen vaihtaa.
Se vaan että miten tuo toimii kun ajetaan ihan hiljaa, kuten normivaihtestolla "kytkin puolivälissä" ajaessa... vai toimiiko mitenkään. Ja kestääkö, ja tuleeko kalliiksi jos kitkalevyt palaa, pitää purkaa puoli konetta että pääsee vaihtamaan?
Se vaan että miten tuo toimii kun ajetaan ihan hiljaa, kuten normivaihtestolla "kytkin puolivälissä" ajaessa... vai toimiiko mitenkään. Ja kestääkö, ja tuleeko kalliiksi jos kitkalevyt palaa, pitää purkaa puoli konetta että pääsee vaihtamaan?
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Hondan mönkijöissä nappivaihteet toimii hienosti, se mitä olen niillä ajanut niin eipä ole tarvinnut toimintaa moittia. Niissä vehkeissä kytkimet ja vaihteistot joutuu koville eikä ihan heti tule mieleen että porukat olisi niitä joutuneet availemaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
- jlohikoski
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
Voiko nappivaihteisella ajaa ns. trial ajoa. Seistä trampeilla ja pitää pyörää pysähdykssä/ lähes pysähdyksissä jarrulla ?
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Mä en sinänsä koe että mulla olisi mitenkään oma lehmä ojassa tai tarpeen pahemmin puolustella uutta tulokasta eikä mulla tule olemaan sukupolveen varaa tällaista ostaa, mutta kyllähän esimerkiksi iso Gessu on ihan eri tavalla vanhojen setien matkapyörä tähän verrattuna. Uusin Gessu painaa 30 kg enemmän, maavaraa on 185 mm kun AT:ssä 250 mm, joustot on lyhyemmät, eturengas pienempi jne.jlohikoski kirjoitti:Rohkean liikkeen Honda teki. Ei erityisen kevyt eikä tehokas uusi tulokas.
Kuka tuollaisen ostaa.
Samaten jos vertaa Kotarin 1190 Adveen (edit: verrattu siis Adveen ilman R:ää) niin tehoissa AT on reilusti jäljessä, mutta joustot on jopa tuntuvasti pidemmät, maavaraa enemmän, painoa aika likelle saman verran. Paperispekseillä 1190 vaikuttaa enemmän matkapyörältä ja AT kurapyörältä.
En nyt vieläkään ole ihan ymmärtänyt että miksi tämä on niin kelvoton vehje, mutta ehkä vain katson maailmaa HRC:n väristen lasien läpi
Viimeksi muokannut Jokke Espoosta, Ma Heinä 27, 2015 7:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Ja tuon Hondan tekniikalla ajaa hymyssä suin ainakin pari Kotarin tekniikkaa sileäksi 
Yamaha IT 175 -83
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"
-
jaa
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
En tuomitsemaan lähde ennen kuin pääsee koeajamaan. Mielestäni kaikki muu kuullostaa hienolta ja itselleni riittävältä, mutta paino saisi olla vähemmän. Ei kilpailijoissakaan vähempi ole, mutta tuo on oma toive. Kakspyttystä nykyajan elektroniikalla tuskin saa normikuluttajan lompakkoakutsuvasti kilapilukykyiseen hintaan 150kg nurkille ja se pitää hyväksyä kaikissa kaksimukisissa kait. Mutta olisihan se kiva jos olisi 150kg. Olisi se kiva olla rikaskin...
Kaikenlaisia vertailuja on tehty ja poimin nyt päällimmäiset vertailut mitä on tehty. Otin ylös nyt AT ja 990 & 990R 1050 & 1190 (normi ja R-versio) tiedot. Kun nyt vertailuja harrastetaan niin tein pikaisen vertailun tiedoista (korjatkaa jos joku meni nyt pieleen):
Pyörä: Honda vs 1190 vs 1190R vs 1050 vs 990 vs 990R
teho: 70kw vs 110kw vs 110kw vs 70kw vs 70,5kw vs 84,5kw
paino: 232kg vs 234,25kg vs 235,25kg vs 229,25kg vs ~220 kg vs ~222kg (bensan painolla 0,75kg/l)
maavara: 250mm vs 220mm vs 250mm vs 220mm vs 261mm vs 316mm
etujousto: 230mm vs 190mm vs 220mm vs 185mm vs 190mm vs 248mm
takajousto: 224mm vs 190mm vs 220mm vs 190mm vs 190mm vs 248mm
AT:n joustojen osalta kahmaloin vähän sieltä täältä tietoa kun en nyt ihan kärkeen löytäny suoraa speksiä. Mutta vertailu vain siksi, että jäin vähän ihmettelemään AT:n maasto-ominaisuuksia. Vertailu on mielestäni reilu tuossa 1190R kohdalla, sillä tällöin on samat rengaskoot AT vs KTM kohdalla. 1190 ja 1050 käyttää 19"/17" kun 1190R ja AT käyttää 21"/18" (kuten myös 990 ja 990R). Muut ovat ehken enemmän tarkoitettu matkapyöriksi kuin kurapyöriksi ja näin vertailu ei ole mielestäni "reilu". Näin alla oleva vertailu nimenomaan AT vs 1190R.
Mutta rivi riviltä vertailua:
- Tehot 1190R:lle, mutta kyllä minä pärjäisin vallan mainiosti 70kW. Tai ainakin nyt pärjäilen bout samoilla tehoilla oikein vallan mainiosti (niin lihasvoimin
kuin koneellisesti). Testattu on sorateillä, melko pienillä poluilla kuin Saksan Autobahnilla. Ainakaan 990 kanssa 200km/h EI ole marssivauhti päivän pituiselle ajolle asfaltilla. Muita en ole päässyt kokeilemaan kun en tuollaisia omista.
- Paino, no siitä tuli jo mainittuakin. Loivasti ilman "automaattia" AT:lle. Liikaa noissa kaikissa on, kuten omassa nykyisessänikin on mielestäni. Pärjään nykyiselläkin bout 215kg (arvaus, sillä painonpudotusta tehty vähän sieltä vähän täältä omin nokkineni), mutta vähemmän saisi olla kuitenkin reilusti).
- Maavarassa tulee tasapeli.
- Joustoissa AT vetää 10mm pidemmän korren etujoustossa, mutta takajoustossa tulee tasapeli.
Poimin tuohon vertailun vuoksi myös vanhat KTM:t kun niitäkin on jotkut halunneet tuoda esille. Muistelisin, että S-yms muut mallit on tuoneet vähän vaihtelua noihin tietoihin, mutta nuo nyt ensiksi netistä poksahtivat näkösälle. Onhan tuo vanha 990 ihan omilla maastoluvuilla vieläkin R-mallin kanssa. R-mallilla vs uusi AT toki tulee painon osalta vähän apuja ABS:n puuttumisen muodossa. Olisiko nuin 10kg sopiva arvaus. Silti mielestäni liian vähän...
Muita vertailuja on ollut ja yksi on ollut kestävyys. Siinä ainakin perinteiden mukaan taitaa AT vetää monin verroin pidemmän korren. Toivottavasti homma jatkuu ja ei ole taseet painaneet liikaa testiohjelmassa kuten taisi esim. 1190 kohdalla käydä. Kestävyys olisi toki ihan järkevä valintaperuste. Mutta painotus edelleen, että ensin koeajaisin ja sitten miettisin kunpi onpi omalla logiikalla "järkevämpi" vaihtoehto. Tunteella tuo päätös kuitenkin tehdän eikä järkisyillä. Tai ainakin haluaisin nähdä sen defacto järjellisillä syillä ostetun pyörän.
Itsellä nykyinen pyörä tuli valittua 650gs jälkeen valittua puhtaasti WAU efektillä koeajon aikana. "Järjellisiä" syitä löysin koeajon jälkeen vaikka kuinka paljon, miksi pyörä piti vaihtaa. Toki 650gs oli omiin ruumiinmittoihin liian pieni ja ajoasennoltaan liian ahdas (seliseli), mutta järkevä motoristihan olisi ostanut 800gs:n, TransAlpin tai ihan minkä tahansa muun kuin KTM:n. Kait...
Mutta jos rahaa olisi, niin tallissa olisi varmaan ite rakennettu 450 EXC:n tai 690 pohjalle rakennettu adventurepyörä (tai jonkun muun merkin vastaaville laitteille rakennellut) ja toisena 1290 Superenduro. Tai sitten uusi AT. Tai jotain yhtä järkevää. Mutta kun köyhä olen niin tallissa pysyy (melkein) uskollinen 63tkm ajettu 990 sotaratsu josta jouduttiin venttiilit ja männät kertaalleen vaihtamaan. WAU-efektistä en vaan luovu vaikka turhaa tuseerausta tuntuu aina silloin tällöin tulevan. En ainakaan ennen kuin joku muu pystyy saman efektin paremmin esille tuomaan.
Kaikenlaisia vertailuja on tehty ja poimin nyt päällimmäiset vertailut mitä on tehty. Otin ylös nyt AT ja 990 & 990R 1050 & 1190 (normi ja R-versio) tiedot. Kun nyt vertailuja harrastetaan niin tein pikaisen vertailun tiedoista (korjatkaa jos joku meni nyt pieleen):
Pyörä: Honda vs 1190 vs 1190R vs 1050 vs 990 vs 990R
teho: 70kw vs 110kw vs 110kw vs 70kw vs 70,5kw vs 84,5kw
paino: 232kg vs 234,25kg vs 235,25kg vs 229,25kg vs ~220 kg vs ~222kg (bensan painolla 0,75kg/l)
maavara: 250mm vs 220mm vs 250mm vs 220mm vs 261mm vs 316mm
etujousto: 230mm vs 190mm vs 220mm vs 185mm vs 190mm vs 248mm
takajousto: 224mm vs 190mm vs 220mm vs 190mm vs 190mm vs 248mm
AT:n joustojen osalta kahmaloin vähän sieltä täältä tietoa kun en nyt ihan kärkeen löytäny suoraa speksiä. Mutta vertailu vain siksi, että jäin vähän ihmettelemään AT:n maasto-ominaisuuksia. Vertailu on mielestäni reilu tuossa 1190R kohdalla, sillä tällöin on samat rengaskoot AT vs KTM kohdalla. 1190 ja 1050 käyttää 19"/17" kun 1190R ja AT käyttää 21"/18" (kuten myös 990 ja 990R). Muut ovat ehken enemmän tarkoitettu matkapyöriksi kuin kurapyöriksi ja näin vertailu ei ole mielestäni "reilu". Näin alla oleva vertailu nimenomaan AT vs 1190R.
Mutta rivi riviltä vertailua:
- Tehot 1190R:lle, mutta kyllä minä pärjäisin vallan mainiosti 70kW. Tai ainakin nyt pärjäilen bout samoilla tehoilla oikein vallan mainiosti (niin lihasvoimin
- Paino, no siitä tuli jo mainittuakin. Loivasti ilman "automaattia" AT:lle. Liikaa noissa kaikissa on, kuten omassa nykyisessänikin on mielestäni. Pärjään nykyiselläkin bout 215kg (arvaus, sillä painonpudotusta tehty vähän sieltä vähän täältä omin nokkineni), mutta vähemmän saisi olla kuitenkin reilusti).
- Maavarassa tulee tasapeli.
- Joustoissa AT vetää 10mm pidemmän korren etujoustossa, mutta takajoustossa tulee tasapeli.
Poimin tuohon vertailun vuoksi myös vanhat KTM:t kun niitäkin on jotkut halunneet tuoda esille. Muistelisin, että S-yms muut mallit on tuoneet vähän vaihtelua noihin tietoihin, mutta nuo nyt ensiksi netistä poksahtivat näkösälle. Onhan tuo vanha 990 ihan omilla maastoluvuilla vieläkin R-mallin kanssa. R-mallilla vs uusi AT toki tulee painon osalta vähän apuja ABS:n puuttumisen muodossa. Olisiko nuin 10kg sopiva arvaus. Silti mielestäni liian vähän...
Muita vertailuja on ollut ja yksi on ollut kestävyys. Siinä ainakin perinteiden mukaan taitaa AT vetää monin verroin pidemmän korren. Toivottavasti homma jatkuu ja ei ole taseet painaneet liikaa testiohjelmassa kuten taisi esim. 1190 kohdalla käydä. Kestävyys olisi toki ihan järkevä valintaperuste. Mutta painotus edelleen, että ensin koeajaisin ja sitten miettisin kunpi onpi omalla logiikalla "järkevämpi" vaihtoehto. Tunteella tuo päätös kuitenkin tehdän eikä järkisyillä. Tai ainakin haluaisin nähdä sen defacto järjellisillä syillä ostetun pyörän.
Mutta jos rahaa olisi, niin tallissa olisi varmaan ite rakennettu 450 EXC:n tai 690 pohjalle rakennettu adventurepyörä (tai jonkun muun merkin vastaaville laitteille rakennellut) ja toisena 1290 Superenduro. Tai sitten uusi AT. Tai jotain yhtä järkevää. Mutta kun köyhä olen niin tallissa pysyy (melkein) uskollinen 63tkm ajettu 990 sotaratsu josta jouduttiin venttiilit ja männät kertaalleen vaihtamaan. WAU-efektistä en vaan luovu vaikka turhaa tuseerausta tuntuu aina silloin tällöin tulevan. En ainakaan ennen kuin joku muu pystyy saman efektin paremmin esille tuomaan.
Viimeksi muokannut jaa, Ma Heinä 27, 2015 1:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- t.t.tammi
- Pyörä: Pan European 1991
- Viesti:
Omasta mielestä on makian näköne. Timo osu kyl aika ytimeen, eiks kampuran kulmaki oo sama mitä vanhas ST:s et persoonalliset äänet tiedos.
-
Koheltaja
Mitäpä niitä hyviä klassikoita keksimään uusiksi, pieniä parannuksia ja uudistuksia ja uudet tarrat pintaan.
Kuljettajan konttori näyttää myös hyvältä. Gepsin saa kiinni mittariston päälle ja ohjaustangon takaa pilkistää neliskulmaiset paikat mihin saa kiinni lisäpistokkeita?

Kuljettajan konttori näyttää myös hyvältä. Gepsin saa kiinni mittariston päälle ja ohjaustangon takaa pilkistää neliskulmaiset paikat mihin saa kiinni lisäpistokkeita?
-
jaa
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Juu ulkonäkö on kyllä hieno. Ja vertailen taas, mutta mielestäni uudet isot KTM:t on vähän mitäänsanomattoman näköisiä, joten ei ainakaan ulkomuodolla herät WAU-efektiä. 990 oli niin ruma että on mun silmään tosi kaunis. Ja edelleen on. AT taas on pyritty tekemään Adventuremaisen kauniiksi ja siinä on onnistuttu. Tosin tuota telttakamiinaa tuolla sivulla ihmettelen, mutta siitä varmaan pääsee eroon jos alkaa ahistaan. Mutta kaiten se on nykymuodin mukainen just.
-
Koheltaja
Telttakamiina...
Vaikka 1050 ja 1190 ei välttämättä ulkonäöltään anna wau-efektiä niin mulle se tuli jälkimmäisen kanssa koeajon aikana. Tykkäsin ihan helkatisti sen pyörän ajettavuudesta, ehkä paras pyörä millä olen koskaan ajanut. Suurin miinus oli liikaa tehoa mulle ja liian sporttisen oloinen, molemmat on vaarallisia yhdistelmiä mun luonteelle ja kaasukädelle. 1050 voisi olla maltillisempi pyörä mun käsiin mutta 19/17 rengaskoko ei oikein nappaa.
Pleksi alaosa on aika jännän mallinen ja pleksin/katteen välissä on aukot. Onko tällä haettu pienempää pyörteilyä vai jotain muuta? Kura/kivi/vesisumu ja pienemmät lokit lentää suoraan mittaristolle/ohjaamoon noista aukoista ja mitään suojaamatonta elektroniikkaa ei voi laittaa ikkunan taakse kuten monissa muissa pyörissä.
Nyt kun on spekseihin tutustunut ja eri kuvia katsellut niin ainoa toivomus on että pyörä osoittautuu suureksi pettymykseksi koeajossa. Muuten jää harmittamaan ihan saakelisti ettei lompakko kykene pitkään aikaan tähän pyörään. Heti alkuun ei ollut mitään varsinaista -tahtoo heti mulle nyt- ilmiötä mutta pala kerrallaan pyörä alkaa vaikuttaa juuri sellaiselta kun se olisi mulle tehty.
Vaikka 1050 ja 1190 ei välttämättä ulkonäöltään anna wau-efektiä niin mulle se tuli jälkimmäisen kanssa koeajon aikana. Tykkäsin ihan helkatisti sen pyörän ajettavuudesta, ehkä paras pyörä millä olen koskaan ajanut. Suurin miinus oli liikaa tehoa mulle ja liian sporttisen oloinen, molemmat on vaarallisia yhdistelmiä mun luonteelle ja kaasukädelle. 1050 voisi olla maltillisempi pyörä mun käsiin mutta 19/17 rengaskoko ei oikein nappaa.
Pleksi alaosa on aika jännän mallinen ja pleksin/katteen välissä on aukot. Onko tällä haettu pienempää pyörteilyä vai jotain muuta? Kura/kivi/vesisumu ja pienemmät lokit lentää suoraan mittaristolle/ohjaamoon noista aukoista ja mitään suojaamatonta elektroniikkaa ei voi laittaa ikkunan taakse kuten monissa muissa pyörissä.
Nyt kun on spekseihin tutustunut ja eri kuvia katsellut niin ainoa toivomus on että pyörä osoittautuu suureksi pettymykseksi koeajossa. Muuten jää harmittamaan ihan saakelisti ettei lompakko kykene pitkään aikaan tähän pyörään. Heti alkuun ei ollut mitään varsinaista -tahtoo heti mulle nyt- ilmiötä mutta pala kerrallaan pyörä alkaa vaikuttaa juuri sellaiselta kun se olisi mulle tehty.
Viimeksi muokannut Koheltaja, Ma Heinä 27, 2015 2:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Pleksin alareunan reikä poistaa pyörteilyä, KTM 1050 ja 1190 löytyy vastaavat, monista matkapyöristä myös.