GPS-Kyssäri

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

CAD

GPS-Kyssäri

Viesti Kirjoittaja CAD »

Tiedän, että aihetta on varmaankin käsitelty täällä lukemattomia kertoja aiemminkin. Laiskuus ja hakuhittien määrä väsytti. Vinkatkaa vaikka sopivaan ketjuun - tänx.

Kysymys on siis: Onko hyviä tai (älä missään nimessä) kokemuksia navigaattorista, johon saisi sekä maantie-, että OffRoad-karttoja?
K1200LT & XL1000V - kaksi aika erilaista...
AM
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja AM »

POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
CAD

Viesti Kirjoittaja CAD »

Kiitos!
Jussi H.
Pyörä: R65 GS mil
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi H. »

Moneen karttanäyttö-gps:aan saa topografi- ja maantiekartat (ja merikortit) erillisinä muistimoduleina. Investointia on syytä hieman laskeskella, koska karttoihin käytetty raha lopulta ajaa moninkertaisesti yli itse vehkeen hankintahinnan.
Itselläni on Garmin 60 Csx, kun tarjouspakettiin tuli mukavasti topografikarttoja mukaan.
CAD

Viesti Kirjoittaja CAD »

Jussi H. kirjoitti:Moneen karttanäyttö-gps:aan saa topografi- ja maantiekartat (ja merikortit) erillisinä muistimoduleina. Investointia on syytä hieman laskeskella, koska karttoihin käytetty raha lopulta ajaa moninkertaisesti yli itse vehkeen hankintahinnan.
Itselläni on Garmin 60 Csx, kun tarjouspakettiin tuli mukavasti topografikarttoja mukaan.
Tuota Garminia kerkesinkin jo hieman tutkistella. Ovatko kokemukset millaiset?

- toiminnallisuus
- käytettävyys MP:ssä
- varusteet (telineet ja kytkettävyys mopon sähköihin)
- muuta????
Jussi H.
Pyörä: R65 GS mil
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi H. »

Aika vähän olen sitä käyttänyt, lähinnä kuskannut mukana varmuuden vuoksi silloin tällöin. Karttapohjana minulla vain tuo Erätukun Topo+ -kartta ja merikortit; 'asennuspaikkana' pyörässä tankkilaukun karttatasku. Tämän rajallisen kokemuksen perusteella seuraavaa:
- näyttö on pieni mutta terävä. Riittää maastokartan ja merikortin lukemiseen
- Topo-kartan lukemiseen tankkilaukulta pitää /on erittäin suositeltavaa pysähtyä. Käytän gps:iä tosin lähinnä kun luulen olevani eksyksissä
- topokartan esitysmuoto on ainakin Topo+:ssa sekalainen: kaiken maailman tontin rajaa ym. on sekoittamassa polun kohtaa etsiessä
- Velipoika laittoi siihen reissuaan varten Baltian kartat ja asensi pidikkeen mittaritaulun yläpuolelle; siitä ehtii katukarttaa vilkaisemaan liikennevaloissakin
- gps toimii ok: löytää satelliitit ja ehtii vauhtiin mukaan hyvin
- sama värkki toimii myös veneessä ja metsällä, mikä minulle on plussaa.

Erityisenä ansiona omassa tapauksessani pidin sitä, että Garminiin sopivat karttamuistipalikat (joihin kuitenkin tulee laitettua aika paljon rahaa)sopivat myös muihin isompiin Garmin-tuotteisiin, jos joskus tulisi vaikka hankittua veneeseen ihan oikea isompi karttaplotteri.
Piedro
Pyörä: V_Strom 650

Viesti Kirjoittaja Piedro »

CAD kirjoitti: - toiminnallisuus
- käytettävyys MP:ssä
- varusteet (telineet ja kytkettävyys mopon sähköihin)
- muuta????
Itsellä ollut juuri tuo 60Csx nyt kuukauden päivät, käyttökokemuksia ei hirvittävästin vielä ole kertynyt mutta
se vähä mitä olen kerennyt sitä käyttämään niin olen ollut kyllä ihan tyytyväinen kapulaan.
Käyttö on suht yksinkertaista ja Mapsuorce:lla reittien teko on aika vaivatonta (pelkäsin alkuun että olisi vaikeampaakin)
Siihen saa ostettua joko Garminin oman tankotelineen tai Ram telineen, molemmat näyttää aika tukevilta ja uskon että kestää mp:käytössä ihan hyvin. Navigointi toimii moitteettomastin ja jälkilogeja on mukava katella Google Earth:sta myöhemmin tai näyttää kavereille missä päin on tullut surauteltua. Patterit kestää yli 10h helposti ja akuilla aikaa saa pidennettyä entisestään tai sitten tupakansytytin piuhalla suoraan virrat.
panu..
Pyörä: Versys
Viesti:

Viesti Kirjoittaja panu.. »

Vähän menee aiheesta ohi, mut mä en osaa yhtä juttuu, koskien 60sx:ää. Ostin kyseisen patukan, mukana tuli 128MB muistikortti, trip&waypoint manager ohjelma. Ostin lisäksi siihen pohjoismaiden kartan cne microkortilla. Nyt kaikesta huolimatta, en voi suunnitella ajoreittejä koneellani, koska siinä on vain sellainen karttapohja, mistä ei näy kuin päätiet. Mitä uupuu ja mitä en ymmärrä tehdä?
MTRO
Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI

Viesti Kirjoittaja MTRO »

Voisiko Map detail setting olla liian "pienellä" (eli lowest)?

Itsellä vaan tuo MapSource mutta jos siinä yksityiskohdat liian pienellä, ei näy kuin tosi isoja teitä vaikka kuinka zuumailee.
panu.. kirjoitti:Nyt kaikesta huolimatta, en voi suunnitella ajoreittejä koneellani, koska siinä on vain sellainen karttapohja, mistä ei näy kuin päätiet. Mitä uupuu ja mitä en ymmärrä tehdä?
matti
Pyörä: KTM ADV640

Viesti Kirjoittaja matti »

panu.. kirjoitti:...siinä on vain sellainen karttapohja, mistä ei näy kuin päätiet. Mitä uupuu ja mitä en ymmärrä tehdä?
Ehkäpä katsonet koko ajan koneen muistissa olevaa karkeaa peruskarttaa.
Garmineissa on helppo hypätä kartasta toiseen sen mukaan mitä palasia
tikuilla on mukana ja millaista tietoa kaipaa. Kun karttasivu on näkyvissä,
niin ilmeisesti myös 60:ssä menu-painiketta painettaessa avautuu valikko,
jossa yhtenä vaihtoehtona on setup maps (oisko kartta-asetukset tai
sinnepäin suomenkielisessä valikossa). Kun valitsee sen ja painaa enter,
niin nuolinäppäimillä voi valita info-sivun, jossa on lista käytettävissä
olevista kartoista. Vasemmassa laidassa on kunkin kartan rivillä ruutu.
Kun ruksaa haluamansa ja painaa quit tai page niin avot, uusi karttapa
siinä köllöttää ruudulla iloista surauttelijaa odotellen!
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

panu.. kirjoitti:Vähän menee aiheesta ohi, mut mä en osaa yhtä juttuu, koskien 60sx:ää. Ostin kyseisen patukan, mukana tuli 128MB muistikortti, trip&waypoint manager ohjelma. Ostin lisäksi siihen pohjoismaiden kartan cne microkortilla. Nyt kaikesta huolimatta, en voi suunnitella ajoreittejä koneellani, koska siinä on vain sellainen karttapohja, mistä ei näy kuin päätiet. Mitä uupuu ja mitä en ymmärrä tehdä?
Tässä tapauksessa ongelma taitaa olla siinä, että karttadata on asennettuna suoraan kortille. Koneessa oleva Mapsource tai t&w manager (käsittääkseni yksi ja sama ohjelma) ei pysty käyttämään kapulassa olevaa karttaa vaan vaatii oman karttasoftan koneelle. Siksi tietokoneessa näkyy vain ohjelman mukana tullut pohjakartta.

En osaa sanoa, onnistuuko karttojen siirtäminen "väärinpäin" kapulasta tietokoneeseen. Mulla itellä on käytössä tuo sama 60 CX mutta mulla on koko euroopan kartta ladattuna koneelle. Sieltä siirtelen paloja tarpeen mukaan kapulaan. Tuota toiseen suuntaan siirtoa en ole tarvinnut.

Jos siirto tietokoneelle ei onnistu, pitää reitit suunnitella todennäköisesti suoraan kapulaan tai hankkia tuo sama softa koneeseenkin. Jos siirto jotenkin onnistuu, se todennäköisesti ratkaisee ongelman.

-petteri
matti
Pyörä: KTM ADV640

Viesti Kirjoittaja matti »

Tikkaoja kirjoitti:...onnistuuko karttojen siirtäminen "väärinpäin" kapulasta tietokoneeseen. Mulla itellä on käytössä tuo sama 60 CX mutta mulla on koko euroopan kartta ladattuna koneelle. Sieltä siirtelen paloja tarpeen mukaan kapulaan. Tuota toiseen suuntaan siirtoa en ole tarvinnut
Ajattelin tuossa aiemmin pelkästään GPS-koneen kannalta. Ilmeisesti
Trip&Waypoint on toiminnallisesti köyhempi kuin MapSource, se ei
Garminin kotisivujen mukaan ainakaan siirrä karttoja PC:ltä GPS:lle.
Tämä voi jotenkin liittyä kopiosuojaukseen, MapSourcehan nimenomaan
käsittelee karttojen kopiosuojauksen avausta ja GPS-laitetunnistusta.

Kannattaa kokeilla, jos se kuitenkin siirtää toisinpäin, siis GPS:ltä PC:lle.
Ainakin MapSource on tässä kätevä, ehkä kannattaisi hommata se ja
avata ostettu kartta sillä, niin reittisuunnittelualusta olisi selkeä.
Trip&Waypoint on vain muiden kuin karttatietojen (reittipisteet, reitit ja
jäljet) siirtämiseen tarkoitettu.

MapSource-siirtoikkuna GPS:ltä PC:lle:
Kuva
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
panu..
Pyörä: Versys
Viesti:

Viesti Kirjoittaja panu.. »

Tikkaoja kirjoitti:
panu.. kirjoitti:Vähän menee aiheesta ohi, mut mä en osaa yhtä juttuu, koskien 60sx:ää. Ostin kyseisen patukan, mukana tuli 128MB muistikortti, trip&waypoint manager ohjelma. Ostin lisäksi siihen pohjoismaiden kartan cne microkortilla. Nyt kaikesta huolimatta, en voi suunnitella ajoreittejä koneellani, koska siinä on vain sellainen karttapohja, mistä ei näy kuin päätiet. Mitä uupuu ja mitä en ymmärrä tehdä?
Tässä tapauksessa ongelma taitaa olla siinä, että karttadata on asennettuna suoraan kortille. Koneessa oleva Mapsource tai t&w manager (käsittääkseni yksi ja sama ohjelma) ei pysty käyttämään kapulassa olevaa karttaa vaan vaatii oman karttasoftan koneelle. Siksi tietokoneessa näkyy vain ohjelman mukana tullut pohjakartta.

En osaa sanoa, onnistuuko karttojen siirtäminen "väärinpäin" kapulasta tietokoneeseen. Mulla itellä on käytössä tuo sama 60 CX mutta mulla on koko euroopan kartta ladattuna koneelle. Sieltä siirtelen paloja tarpeen mukaan kapulaan. Tuota toiseen suuntaan siirtoa en ole tarvinnut.

Jos siirto tietokoneelle ei onnistu, pitää reitit suunnitella todennäköisesti suoraan kapulaan tai hankkia tuo sama softa koneeseenkin. Jos siirto jotenkin onnistuu, se todennäköisesti ratkaisee ongelman.

-petteri
No tuota minäkin nyt olen alkanut epäillä, et mulla on kyl navissa pohjoismaiden kartta mut koneella ei. Miten navista koneelle siirtäminen onnistuu, niin onkin jo toinen juttu.
xx851z
Pyörä: XL1000V

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Morjens

Minulla on gepsinä wanha työhevonen Garmin 2610, tietokoneella asennettuna MapSource 6.13.6 ja karttasoftana mm. CityNavigator v9. Omassa Mapsourcessani on Siirrä-valikon alla kaksi vaihtoehtoa, "Lähetä laitteeseen" ja "Vastaanota laitteesta". En ole vielä joutunut vastaanottamaan, mutta siellä näyttää olevan vaihtoehtoina kartat, reitit, reittipisteet ja jäljet. Uskoisin että näillä se onnistuu ainakin 2610-mallissa, siis miksei muissakin.
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Yllä olevien kommenttien perusteella tuo siirto toiseen suuntaan taitaa siis onnuistua MapSourcella. Käsitykseni samasta ohjelmasta perustui siihen, kun kapulan mukana tuli CD jonka päällä luku Trips&Waypionts, mutta koneelle siltä levyltä kuitenkin asentui Mapsource.

Kapulasta koneeseen oon kyllä trackejä siirrellyt, mutta en niin tarkkaan ole noteerannut tuota karttojen siirtomahdollisuutta. Mites muuten tuo koneeseen päin siirto, tyhjääkö se korttia? Kapulan suuntaan kun siirtää uusia karttoja, niin kaikki vanhat häviää pois alta. Eli lisääminen ei onnistu, vaan pitää joka kerta ladata koko paketti uusiksi.

-petteri
Vastaa Viestiin