Kielenhuoltoa ja ilmaisuja

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Kipa kirjoitti:Minkälaiseksi laitteeksi kuvittelisi ihminen moottoripyörän, jos ei olisi koskaan moista laitetta nähnyt? Rattaat, tankki, penkki, takahaarukka, etuhaarukka, sarvet.... :wink: Saattaisi tulla hupaisan näköinen laite.
Ja mitä tulee ulos ketjuspray-pullosta? Rasvaa! Mua on petetty, mikä on kuluttaja-asiamiehen numero?

Kipa
Ketjuspray kuulostaa kyllä kaikkien aikojen huijaukselta!

Kuluttaja-asiamies & kuluttajavirasto
Haapaniemenkatu 4 A
HELSINKI
puh 09-77261

Ja muista että nuo kaikki (tai melkein) osat on kiinnitetty runkoon. Jos runko pätkitään, niin siitä tulee tukkeja (parhaassa tapauksessa)
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Ketjuspray kuulostaa kyllä kaikkien aikojen huijaukselta!

:) Niinpä,ja blondille ei kai kannata näyttää "silicon spray" purkkia :roll: ..että spray muodossakin...
Foorumin "sekakäyttäjä"
Lätty

Viesti Kirjoittaja Lätty »

Suurin syy joskus jopa hupaisiin kielikuviin saattaa olla tekstin suomentajilla (kielenkääntäjillä). He osaavat kieliopin ja sanaston, mutta kyseessäolevan asian tuntemus puuttuu.
Esim. cold fast speed delay=kylmän nopean nopeuden viive.
Tämä asetus määrittää, miten kauan odotetaan ennen kuin kylmänlangansyöttö alkaa hitausnopeudella.
Selväähän tuo on, mutta sai sen lukea pariin kertaan.
Kaikki kunnia käännöstyötä tekeville. Heidän ansiostaa jopa minä pystyn suoriutumaan erilaisista tehtävistä.
Tuuba
Pyörä: Transalp Super Four version R -97

Viesti Kirjoittaja Tuuba »

Tää on melkoisen sairas topikki...... :lol:
-Honda Super Four 600 version R by Tuubaxx offroad systems inc. = Hieno nimi raiskatulle PD10 Transalpille :D
LightSpeed
Pyörä: FE390,12GS

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Tuuba kirjoitti:Tää on melkoisen sairas topikki...... :lol:
Kelit kun vähänkin paranee tää paskanjauhanta ja sen lukeminen jää helvetin vähälle. :twisted:
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti: Ja mitä tulee ulos ketjuspray-pullosta? Rasvaa! Mua on petetty, mikä on kuluttaja-asiamiehen numero?

Kipa
Höpöhöpö. Kätevämäkelä on alan mies, eikä valita tuostakaan:

Kuva
Liitteet
KÄTEVÄMÄKELÄ 003.jpg
(151.73 KiB) Tiedosto ladattu 100 kertaa
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Timo muiden lahjojensa ohessa osaa ennustaakin. Hän tiesi tästä ketjuspreistä jo vuonna 1992. Niin se näyttää olevan Mäkelällä peukalo keskellä kämmentä, kuten minulla :D
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Veijo kirjoitti:Timo muiden lahjojensa ohessa osaa ennustaakin. Hän tiesi tästä ketjuspreistä jo vuonna 1992. Niin se näyttää olevan Mäkelällä peukalo keskellä kämmentä, kuten minulla :D
Itse asiassa idea on meikäläiseltä, kuten koko Kätevä-Mäkelä (joka oikeasti on/oli elävä persoona). Kätevä oli töissä tamperelaisessa autoliikkeessä, ja lisänimi on oikeasti ansaittu. Häneltä nimittäin kiellettiin kaikki hommat, johon tarvittiin työkaluja; esim. tulpat meni aina väärille kierteille. Timo vaan toteutti tuon kuviksi, kun tuon(kin) homman taitaa.
Timon hommia kun läheltä on seurannut reilut parikymmentä vuotta, niin itselle tulee kyllä "kätevä"-fiilikset aika helposti, vaikka nyt jotain osaa itsekin nykertää.
Kätevä-Mäkelä seikkailee myös Motoristi-lehdessä tekniikkaosiossa vuonna 19XX, aiheena öljynvaihto. Se on lähtöisin meikäläisen näppikseltä. Löytääkö joku?

Kipa

Timo höysti juttua "Palomaa & Kivinen", Sammonkadulla toimi tuolloin
yhdessä Mauri Palosen MP-myynti ja Ahti Kivimaan Moto-osat (joka toimii yhä), kaikki kyrsä-kerhon jäseniä (K-SMPK)
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

Mitä se sitten tarkoittaa kun sanotaan, että: "Läpät selälleen" tai "torvi auki".
Mulla on keihinissä luisti. Onko sitten oikein sanoa että "luistin selälleen" tai "luistin auki".
Molemmat ilmaisut voivat antaa väärän kuvan. Joku kävi luistelemassa ja palatessaan heitti luistimet selälle.
Tai tuo jäljempi jos luistellessaan huomaa että luistimen nauhat ovat auki.
Emmävaaantiiiä.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Kipa

Vaikka tuo oma unelmapyörä onkin jo hankittuna, niin silti säästän rahaa moottoripyörään.

Kipa
Liitteet
HPIM0602.JPG
(497.46 KiB) Tiedosto ladattu 207 kertaa
THä
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

timo kirjoitti:Katkaisija katkaisee. :wink:
Ai niin, katkaisija voi olla myös henkilö :wink: :wink:
Mulle on opetettu joskus, että -ja -päätteiset ovat tekijöitä. Eli katkaisin on laite ja katkaisija taas se joka sitä vääntää. Pätee myös siten, että kaasuttaja ei ole moottorin osa, mutta kaasutin on.

Yleisesti vielä, niin kielenhuollollisesti pitäisi mielestäni pystyä hyväksymään, että kaikkea ei pysty suomentamaan järkevästi. Parhaana esimerkkinä on ehkä tietotekniikan sanasto. Ala kun kehittyi nopeasti, niin ei ollutkaan kieltä jolloin se kauhealla kiireellä käännettiin ilman puhekieleen vakiintuneita ilmaisuja. Lopputulokset olivat jotain aivan kauheaa :lol: Vai osaako porukka esimerkiksi sanoa mikä on nökö tai kalvolevyasema? Näytin? Tai vaikkapa pikavalintalämpiömyymiö?

Onhan suomenkielessä vierasperäisiä sanoja vaikka kuinka paljon ja vielä monista eri kielistä. Miksi ihmeessä pitää kynsin hampain tapella vastaan ettei niitä tulisi lisää? Kielen ideana kun kuitenkin on välittää infoa toisille kanssaihmisille niin fiskua lie olisi käyttää ilmaisuja jotka välittävät tiedon mahdollisimaman hyvin ja mahdollisimman pienellä väärinkäsitysvaaralla.

Eli siis niinkin jännä homma kun on, niin sanan merkitys ei aina ole sama kuin mitä se kirjaimellisesti tarkoittaa ja silti tieto kulkee mahdottoman hyvin :lol: Kaasukahva? Polkupyörä? Iskunvaimennin?

Edit: quote kohdilleen.
Neljä vaihdetta riittää.
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Suomen kieli rämettyy,kun siihen tulee liikaa lainasanoja.Äidinkieli on osa kulttuuriperintöämme ja siksi sitä pitäisi mielestäni vaalia.Pahinta on mielestäni tämä chattikieli ja tekstiviestit,niissä oikein kärjistyy huono kieli.Ei osata isoja kirjaimia,eikä varsinkaan yhdyssanoja.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Kipa

gixxerman kirjoitti:Suomen kieli rämettyy,kun siihen tulee liikaa lainasanoja.Äidinkieli on osa kulttuuriperintöämme ja siksi sitä pitäisi mielestäni vaalia.Pahinta on mielestäni tämä chattikieli ja tekstiviestit,niissä oikein kärjistyy huono kieli.Ei osata isoja kirjaimia,eikä varsinkaan yhdyssanoja.
Samoin välilyönnit helposti unohtuvat, tosin ei onneksi tällä palstalla :wink:. Pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti.

pilkunuusija Kipa
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Pilkunviilaajille tehtävä: :wink:

Kuinka monella eri tavalla tällä foorumilla on kirjoitettu englannin kielellä sana seikkailu, joka ilmenee joidenkin pyörien mallinimessä?

Oikea muoto lienee ADVENTURE
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Hep, *pilk* *viil* täällä, ainakin on tullut ulkomuistista vastaan:

- advendure
- aventure
- adventture

En laske noita lukemattomia "Adv" lyhenteitä sitten mukaan, vaan ihan sanat.
Vastaa Viestiin