Me mopoilla Mongoliaan

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Me mopoilla Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Jepskukkuu sinnepä sinne.

Kovasti on hommia vielä valmisteltavana ja selviteltävänä ennen reissua, mutta vallan hirmusesti on kaikenmoista puuhattukin.

Jonkinmoisia sivuja reissusta olemme väsänneet kaiken kiireen keskellä. Kovasti puuhasteltavaa on noitten sivujenkin kanssa vielä ennen reissuakin, mutta jotain tarinaa löytyy täältä: http://www.moposivut.com/

Pari-kolme sponsoria on löytynyt ja kunhan saamme lisää niitten bannereita tuonne sivuille niin kovasti käyttäkää kyseisten firmojen palveluksia ja kertokaa miten heidän palveluksia hoksasitte käyttää. Mitään lisäalea ei välttämättä kyllä ole tiedossa, mutta tietävätpä että ovat köyhien opiskelijoiden tukemisesta hyötyneet muutenkin kuin antamisen ilon saamisen muodossa. Halpaa teippitilaa moposta ja banneritilaa tuolta sivuilta on vielä kasapäin kaupan. Rahat menevät taatusti hyvään tarkoitukseen :wink:

Kaikenlainen palaute reissun tai sivujen suhteen on tervetullutta, joko suorana vastauksena tänne foorumiin tai sitten sähköpostitse.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No mahtavaa :o :o :o

Jää ihan suu auki, että noin ne jotkut toteuttaa unelmiaan. Mä lähden vaan BMW kokoontumiseen Garmish-Partenkircheniin.

No tolla reissulla ainakan BMW R1100GS saa kyytiä. Onko Hards Partsit asennettu? Ettei laatikon korvake hajoa. Mikä pyörä sillä toisella kaverilla on?.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vkoivu

Toisel kaverilla on DR800 ja mulla on ite tehdyt hard partsit jotka on hitsattu kiinne suoraan siihen takarunkoon.

Olikohan se viimekesänä kun satuttiin samoille nurkille kun oli kanssa joku BMW kokoontuminen. En muista tarkalleen mikä pitäjä se oli missä ne oli, mutta jossain Itävallan puolella lähellä Saksan rajaa kuitenkin. Ei me mitään tiedetty koko tapahtumasta ihmeteltiin vaan kun oli niin hirveesti Bemareita jokapuolella.
REMO

Viesti Kirjoittaja REMO »

HIENOA! Ei kun onnea matkaan :D

P.S. Olehan kiltimpi pyörää kohtaan kuin Muotkalla... 8)

T. Ralf Molander / Team 9 @ Muotka
Liitteet
Muotka_0056.JPG
(416.13 KiB) Tiedosto ladattu 313 kertaa
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Hienoa kun näistä foorumin vakiokävijöistä joku on lähdössä Seikkailemaan oikeasti. Onnea matkaan !

Onko teidän reissun kulkua mahdollista seurata ts. jonkinlaista reissupäivitystä luvassa ?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Ou jee, nyt päästiin asiaan. Toiset lähtee, toiset jää. Valitettavasti kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Toiset ne näköjään vaan unohtaa tekosyyt olla lähtemättä. Kertakaikkisen hienoa!

Siperian ja Pakistaninmatkaajien, Esa Järvisen ja Markku Raunion sanoin: "Pitää lähteä jo tänään, koska huomenna se voi olla liian myöhäistä. Moottoripyörämatka on paras sijoitus rahoille. Tuloksena suurta henkistä pääomaa, jota ei voida ulosmitata koskaan. Tärkeintä on lähteminen."

Kylläpäs saitte sapetusta aikaan :wink: :lol:

Ps. Onkos tarkoituksena ajella Gobin autiomaan läpi?
vkoivu

REMO kirjoitti:HIENOA! Ei kun onnea matkaan :D

P.S. Olehan kiltimpi pyörää kohtaan kuin Muotkalla... 8)

T. Ralf Molander / Team 9 @ Muotka
Kyllähän mä muotkalla olin varsin kiltti pyörää kohtaan.

Viime kesänä Nangulla en sitten niinkään. Tuossa kuvassa olin ajellu tohon sillalle ehkä noin 60-80kmh matkavauhtia ja ehtinyt jarruttaa jälkien mukaan noin 5m pehmeessä hiekassa. Sen jälkeen olin osunut lankuille ja törmännyt silallla olleisiin pariin liikennemerkkiin ja lankkuihin. Itse lensin tuota kaidettapäin ja onneksi kaide hävis mun reidelle 6-1; kaide poikki ja reiteen vain pienehkö turvotus ja mustelma.

Pyörä voitti rojut ja sen tolpan joka osoitti sillan nimeä noin 6-2. Tolppa napsahti poikki ja pyörä vei mukanaan ison kasan rojua. Pyörään ei tullut muuta vikaa kuin etupyörän akseli taipui ja toisen etutolpan stefa korkkas.

Pari kuvaa tapahtuneesta:

http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... nangu2.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... nangu3.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... nangu4.jpg

Tilannenopeutta oli liikaa ja vika oli toki minussa, mutta haluaisin silti kiittää sitä henkilöä joka oli repinyt maasta irti ne metalliset liikennemerkit jotka varottivat sillasta ja jättäneet ne sillalle lojumaan sinne kasattujen ja muitten rojujen kanssa. Vihjeeksi vielä sen verran, että kannattaa nostaa ne putkien päät vähän parempaan kulmaan ja asetella ne naulaset lankut paremmin. Nyt ei edes kukaan kuollut.

Seuraavana päivänä tourilla sitten vedin taas kerran turhan suurta tilannenopeutta sateisella metsäpätkällä eikö öljyt valutttanu keula toiminut parhaalla tavalla. Mutkan takana oli sitten tielle kaatunut puu ja sopivasti "tiessä" oli painauma josta pikkasen menetin ohjausta ja ajoin sitä puuta päin. Sen tarkempaa muistikuvaa mulla ei ole tapahtuneesta, mutta takana ajanut kaveri näki kuinka lensin sarvien yli ja pyörä lensi päälleni. Itselläni on ensimmäinen muistikuva tapahtuneesta sen puun näkemisen jälkeen se kun avasin silmät ja makasin mopon alla pää takarenkaan yläpuolella pyörien ja mopon ollessa käynnissä. Seuraavaksi näin pitkän jussin joka nakkasi kotarinsa metsään ja tuli nostamaan tohtorin pois mun päältä.

Tällä kertaa puu voitti sekä mopon, että kuskin. Moposta hajosti se "tuulilasi" ja jotain pientä kosmeettista vauriota tuli. Multa ei hajonnut kaiketi mitään ainakin niin röntgenin täti sanoi. Lapaluu tuli vain niin kipeeksi ettei enää kärsinyt touria jatkaa. Lähdin sitten ajelemaan kohti kotia asfaltteja pitkin. Tässä on kuva moposta niitten lippojen jälkeen:

http://www2.lut.fi/~vkoivu/lappilipa.jpg

Tietysti ennen rovaniemeä sitten ketjut katkesi ja tietenkin mulla mukana olleet lukot ei käyneet mun ketjuihin. Liikaa oli taas siihen luotettu, että porukassa kun ajellaan ja huoltoauto on aina illalla käytettävissä eikä tullut mieleen, että saattaa se kotimatka koittaa näin yksin ajellenkin. Puolellatoista kädellä sitten laittelin vääränkokosen ketjulukon johon ei enään saanut sitä lukkkolevyä mitenkään kiinne. Laittelin pikaliimaa siihen levyn ja tapin väliin ja ajoin läheiseen metsään yöksi. Tietysti satoi ettei olisi ollut liian kivaa puolellatoista kädellä pystyttää telttaa.

Aamulla sitten köröttelyvauhtia viimoset 100km rovaniemelle josta ei sitten löytynyt yhtään ketjulukkoa joka olisi sopinut. Yhdet oikeanlevyeiset ketjut ois löytyny mutta nekin ilman lukkoa olevat avonaiset ja tietenkin sellaista merkkiä ettei mun lukot käyneet.

Seuraavat paikat mistä sitä ketjua voi etsiä olisi kuulemma oulu ja kajaani. Kävin mäkkärissä syömässä jossa joku papiksi esittäytynyt henkilö tuli mua jututtamaan ja toivotteli siunausta yms. En tiedä mikä oli miehiään, mutta kylläpä sitä tuli vähän kelailtua kypärää päähän laittaessa ja tämän jannun peukkua näyttäessä ikkunasta, että monta juttua olisi voinut tapahtua toisin.

Ajelisin sitten varovasti pois kaupungista ja ketjut napsahtivat poikki ja kietoutuivat taka-akselin ympärille ja vetivät renkaan lukkoon. Tie oli siinä määrinkapea siinä kohdassa ettei mitään varsinaista piennarta ollut. Takarattaan pulteista oli pari kappaletta poikki ja ketjukin saanut pikkasen vaurioita. Mulla oli kuitenkin matkassa ketjuleikkurit, pätkä ketjua ja pari kappaletta lisää niitä DID:n lukkoja joita Reginan ketjuihin koitin asennella. Onneksi satoi vain niin vähän, että asfaltilla virrannut vesi ei sentään vienyt työkaluja mennessään. Aika heikoilta näytti mahikset saada pyörää enään minkäänlaiseen nippuun niillä välineillä.

Mulla oli tavarat pitkin tienlaitaa levällään, että olin saanut kaivettua vähäiset työkalut penkin alta ja kaiketi niitten rojujen takia ohi ajaneet autot sentään vähän vilasivat mua kohti ohittaessaan mut. Sitten kun kaadoin pyörän huoltoasentoon, että olisin saanut paremmin aennettua autot hiljensivät jo vähän enemmän kun kaiketi luulivat mun lipanneen. Kukaan ei tietenkään pysähtynyt kun näki jotain liikettä olevan. Kunnes sitten eräs ysävällinen nainen pysähtyi huolestuneen ja kerroin hänelle tilanteen. Ihanana ihmisenä tämä nainen sitten hinasi mut ja moponi takaisin Rovanimelle (n.20km) ja vieläpä jonkun rekkafirman pihaan jossa mopo nostettiin rekan kyytiin. Rekkakuski heitti mut rautatieasemalle ja mä sain junaan noustessani syötyä sen viimoisen buranan kipeeseen lapaluuhuni ja pian sitten nukahdin.

Tästähän vois tehä vaikka jonkun tarinan jos kertois kaikki yksityiskohdat tuosta reissusta. :D :D
vkoivu

Raimo kirjoitti:Hienoa kun näistä foorumin vakiokävijöistä joku on lähdössä Seikkailemaan oikeasti. Onnea matkaan !

Onko teidän reissun kulkua mahdollista seurata ts. jonkinlaista reissupäivitystä luvassa ?
Kiitos toivotuksista. Sitä varmaan tarvitaan tuossakin reissussa.

Siellä mongoliareissun pääsivulla taitaa lukea, että kyllä on mahdollista ja sivuja päivitetään sen mukaan miten vain tekstarilla saadaan tietoa tänne suomeen tulemaan. Tietty jos nettimahdollisuuksia löytyy matkan varrelta niin sitten tulee pitempää tarinaa.

Mongolian GSM peitto on melkoisen olematon, mutta katellaan.
vkoivu

Creature kirjoitti:

Ps. Onkos tarkoituksena ajella Gobin autiomaan läpi?
Ei meillä ole hirmuisen tarkkaa suunnitelmaa missä siellä tulee ajeltua. Riippuu paljon miten paljon meiltä ajohaluja löytyy ja kuinka paljon alkaa jo reissu pärjää.

Jos ei ihmeitä tapahdu niin kyllä siellä aavikkoa halkovilla teillä olisi tarkoitus käydä vähän pöristelemässä, että näkisi niitä kameleita.
VesaLaun
Pyörä: gsxr excf
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

Mikäli joku miettii tuon Visan kirjoittaman pohjalta niin Bigi millä reissuun on tarkoitus lähteä ei sentään ole Visan entinen. Joku järjenhiven meikäläisenkin touhuissa on sentään jäljellä. :)

Vesa
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Oikein hyvää ja turvallista matkaa !
Milloin olette lähdössä ?
vkoivu

VesaLaun kirjoitti:Mikäli joku miettii tuon Visan kirjoittaman pohjalta niin Bigi millä reissuun on tarkoitus lähteä ei sentään ole Visan entinen. Joku järjenhiven meikäläisenkin touhuissa on sentään jäljellä. :)

Vesa
Ei sul kyl paljoo järjen hiveniä ole. Melkee kyl olit sitä mun vanhaa mopoakin ostamassa ja kylläpä se ihan ok hintasekseen oli silloo ku sen pois myin.

Vesan tohtoria saa ihailla tääl lontoonkielises foorumissa:

http://www.advrider.com/forums/showthre ... ge=1&pp=15
Viimeksi muokannut vkoivu, Ti Kesä 14, 2005 10:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vkoivu

Marko Hemmilä kirjoitti:Oikein hyvää ja turvallista matkaa !
Milloin olette lähdössä ?
Kiitos toivotuksista

Lähdemme sitten reissuun kun saamme valmistelut valmiiksi. Tällä hetkellä odottelemme Mongolian viisumeita joka on meille luvattu maanantaiksi ja venäjän viisumeita, jotka saanemme kuunvaihteessa.

Tänään teimme Bander.com:n kanssa sponssihintaan kaupat pmr puhelimista ja kypäräseteistä, jotka luvattiin toimittaa meille viimeistään juhannukseksi. (Meidän haluama malli oli tilapäisesti loppu varastosta.)

Jotain pientä mopon rakenteluakin vielä pitäisi tehdä, mutta muuten alkaa olemaan valmistelut aika hyvässä mallissa.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Niin ja kuten Visa kertoi kaatumisestaan, niin lisätäänpäs vielä se että tapahtumapaikka on Suoltijoen silta Jauratustunturin pohjoispuolella, lähellä Suoltijoen pirttiä. Viime syksynä ajeltiin siitä tietämättä, että paikalla oli sattunut haaveri, mutta meitä oli ainakin varoitettiin sillan reikään nakatun liikennemerkkin avulla. Oliskohan ollut Visan partion laittama varoitus.

Karhutunturin raja-asemalta varoitettiin sillasta, ja taisipas Neukkukin siitä kertoa.

Mutta Mongolian reissulla saattaa olla myös tiestöongelmia tiedossa, vai kuinka isoja teitä reittinne kulkee ?

Tarkoitin tuolla reissupäivitys kysymyksellä lähinnä sitä, että mistäs me kotimaan jännittäjät voidaan seurata reissun etenemistä? Teitin kotisivuilta, täältä foorumista vai MTV3:lta ? :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
vkoivu

Raimo kirjoitti:Niin ja kuten Visa kertoi kaatumisestaan, niin lisätäänpäs vielä se että tapahtumapaikka on Suoltijoen silta Jauratustunturin pohjoispuolella, lähellä Suoltijoen pirttiä. Viime syksynä ajeltiin siitä tietämättä, että paikalla oli sattunut haaveri, mutta meitä oli ainakin varoitettiin sillan reikään nakatun liikennemerkkin avulla. Oliskohan ollut Visan partion laittama varoitus.

Karhutunturin raja-asemalta varoitettiin sillasta, ja taisipas Neukkukin siitä kertoa.

Mutta Mongolian reissulla saattaa olla myös tiestöongelmia tiedossa, vai kuinka isoja teitä reittinne kulkee ?

Tarkoitin tuolla reissupäivitys kysymyksellä lähinnä sitä, että mistäs me kotimaan jännittäjät voidaan seurata reissun etenemistä? Teitin kotisivuilta, täältä foorumista vai MTV3:lta ? :)
Juu me laitettiin siihen sillan eteen jotain puita pystyyn ja ripustettiin muistaakseni joku maasta löytynyt jätesäkin palanenkin liehumaan. "Välillä" kun vauhtia on paljon, silmät vaikkapa gepsin näytöllä ja sopivan paskamainen este tulee tielle niin siitä ei välttämättä hyvää seuraa. Ehkä sitä kanssa oli tiedostamattaa tuudittautunut siihen luuloon, että tuollaiset esteet olisi ollut merkittyinä gepsireittiin kuten niin moni hyväkuntoinen silta oli. Mutta eipä tästä tämän enempää. Liian kovasta tilannenopeudestahan tuo kaikki johtui jos poliisin mielipidettä asiasta kysyisi.

Mongolian reissussa saattaa hyvinkin olla samanlaisia ongelmia tiedossa. Eli huonoja siltoja tai siltojen puuttumisia. Tuo on vaan luonteeltaan täysin toisenlainen reissu. Lappiin jos lähden kaveriporukassa tai tourin muodossa ajelemaan niin siellä haen nautinnon siitä, että vauhtia on vähintään tarpeeksi. Tuollaisella ulkomaanreissulla se "nautinto" haetaan sitten jostain ihan muualta. Jos haluaa kaahata niin se kannattaa tehdä jossain muualla kuin keskellä ei mitään.

Ja vielä kerran siitä reissun seuraamisesta rautalangasta vääntäen: :D

Me lähettelemme tekstareita kaverille tänne suomeen silloin kuin kenttää löydämme. Suomessa sitten yksi kaveri laittelee ne meidän lähettämät tekstarit tuonne sivuillemme jonkinlaiseen päiväkirjamuotoon. Sitten jos sopivasti löytyy jotain paikkoja joissa pääsemme nettiin, kirjottelemme hieman pitempiä kommentteja jotka tulevat myös tuonne sivuillemme näytille.
Vastaa Viestiin