BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Valvoja: Moderaattorit
Saksaa taitaville löytyy tieteellisen tarkat 11XX:n säätöohjeet seuraavien linkkien takaa:
http://www.power-boxer.de/
http://people.freenet.de/holger_wiemann ... nc_r11.htm
Oleellisin ero muihin ohjeisiin on että läppärungot haetaan ensin sykrooniin sekä tyhjäkäynnillä että käyttämällä sopivia väliprikkoja stoppariruuvien alla. Väliprikan paksuuden voi valita niin että säätökierrosluku sattuu samaksi kuin pahimman nykimisen kierrosluku. Vasta lopuksi haetaan korkemman kierrosluvun synkka myös kaasuvaijereilla.
Tämä menetelmä on toiminut hyvin ainakin omassa pyörässäni.
			
			
									
									
						http://www.power-boxer.de/
http://people.freenet.de/holger_wiemann ... nc_r11.htm
Oleellisin ero muihin ohjeisiin on että läppärungot haetaan ensin sykrooniin sekä tyhjäkäynnillä että käyttämällä sopivia väliprikkoja stoppariruuvien alla. Väliprikan paksuuden voi valita niin että säätökierrosluku sattuu samaksi kuin pahimman nykimisen kierrosluku. Vasta lopuksi haetaan korkemman kierrosluvun synkka myös kaasuvaijereilla.
Tämä menetelmä on toiminut hyvin ainakin omassa pyörässäni.
Hyvät ohjeet etuteleskooppien stefan vaihtoon yläkautta löytyy täältä:
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873
valokuvien kera.
Helppo homma, tein sen kerran itsekin noin.
Pekka
  
   
  
			
			
									
									
						http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873
valokuvien kera.
Helppo homma, tein sen kerran itsekin noin.
Pekka
 
   
  
Kurkkujen synkkasäädöstä oli juttua jo aikaisemmin.
http://lyhytlinkki.net/?rgc6n8of
No nyt tein samaa hommaa reilussa 90.000 kilometrissa.
Irrotin molemmat messinkiruuvit kurkuista ja ne oli aivan mustaa mönjää täynnä.
Ongelmia ei kuitenkaan ole ollut pyörän kanssa.
No putsasin ne, ja pyörä toimii taas kuin unelma, niinkuin se teki jo ennenkin.
Kannattaa varmaan joskun myös putsata noi ruuvit.
Pekka
  
   
  
			
			
									
									
						http://lyhytlinkki.net/?rgc6n8of
No nyt tein samaa hommaa reilussa 90.000 kilometrissa.
Irrotin molemmat messinkiruuvit kurkuista ja ne oli aivan mustaa mönjää täynnä.
Ongelmia ei kuitenkaan ole ollut pyörän kanssa.
No putsasin ne, ja pyörä toimii taas kuin unelma, niinkuin se teki jo ennenkin.
Kannattaa varmaan joskun myös putsata noi ruuvit.
Pekka
 
   
  
Adventure Riders sivuilta löytyi tuommoinen linkki 100.000 km tsekkauksiin:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=295615
Ohjeet antanut kaveri on kyllä ajanut omallaan jo 260.000 km.
Eli pienenä yhteenvetona jotain tommosta:
- Jos vaihdelaatikko on myöhempää M79 tyyppiä, ei ongelmia liene. Vanhemmissa oli ongelmia laakerien esijännityksissä, jolloin 3 vaihde pomppi pois päältä, kun siirtohaarukat kuluivat.
- keulan swing armin laakerien välys on hyvä tarkastaa.
- Perän laakerien välykset on syytä tarkastaa. ( mutta vaihtaa vasta sitten, kun välyksiä löytyy, Toim. huom. eli mun ajatus )
- Starttinappulan kontaktipinnat on syytä putsata. Pitääpä tehdä tämä nyt talvella.
- Ohjauslaakereihin uudet molybond vaseliinit.
- Tarkista virtakytkimen johdotukset. Ne kovettuvat ja kuoret voivat murtua. Mulla oli tätä ongelmaa. Korjasin sen eristysnauhalla vuosi sitten, mutta täytyy laittaa siihen joku parempi korjaus nyt talvella. Tarkista! Kuinkahan ne olisi parasta korjata?
- tarkista kuskin satulan kiinnitykset. Voivat olla murtuneet. Mulla on kyllä joku muoviosa murtunut itse satuloissa.
- muuten lienee kaikki kunnossa.
- kytkin sitten ilmoittelee itse, kun on vaihtokunnossa. ( Toim. huom )
No tossa lyhyt käännös ko. linkin kommenteista.
Kaikkia teknisiä termejä en kuitenkaan ymmärtänyt ko. linkissä.
Ja saatoin kyllä ymmärtää jotakin väärin myös tuosta ohjeesta.
Mulla tulee 100.000 km pian täyteen.
Mulla oli itsellä semmoinen ongelma valojen kanssa viime kesänä, että päävalon liitin siinä polttimon takana oli osittain sulanut. Jotenkin sinne oli mennyt liikaa virtaa ja yksi johto oli ylikuumentunut. Hyvä ettei syttynyt palamaan koko roska. Sille ei ole ilmeisesti sulaketta ollenkaan. Biltemasta uusi liitin maksoi pari euroa.
Kaveri oli myös vaihtanut ketjukiristimiä nokkaketjuihin, mutta ei vielä 100.000 km:ssä tuota varmaan tarvita.
Pekka
  
   
  
PS. Kuka tietää mitä toi "hall sensors" tarkoittaa? Kaveri oli nekin sensorit vaihtanut lähempänä 260.000 km, kun johdotusten kuoret ja eristykset oli murtuneet. Pyörä ei siitä syystä startannut.
			
			
													http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=295615
Ohjeet antanut kaveri on kyllä ajanut omallaan jo 260.000 km.
Eli pienenä yhteenvetona jotain tommosta:
- Jos vaihdelaatikko on myöhempää M79 tyyppiä, ei ongelmia liene. Vanhemmissa oli ongelmia laakerien esijännityksissä, jolloin 3 vaihde pomppi pois päältä, kun siirtohaarukat kuluivat.
- keulan swing armin laakerien välys on hyvä tarkastaa.
- Perän laakerien välykset on syytä tarkastaa. ( mutta vaihtaa vasta sitten, kun välyksiä löytyy, Toim. huom. eli mun ajatus )
- Starttinappulan kontaktipinnat on syytä putsata. Pitääpä tehdä tämä nyt talvella.
- Ohjauslaakereihin uudet molybond vaseliinit.
- Tarkista virtakytkimen johdotukset. Ne kovettuvat ja kuoret voivat murtua. Mulla oli tätä ongelmaa. Korjasin sen eristysnauhalla vuosi sitten, mutta täytyy laittaa siihen joku parempi korjaus nyt talvella. Tarkista! Kuinkahan ne olisi parasta korjata?
- tarkista kuskin satulan kiinnitykset. Voivat olla murtuneet. Mulla on kyllä joku muoviosa murtunut itse satuloissa.
- muuten lienee kaikki kunnossa.
- kytkin sitten ilmoittelee itse, kun on vaihtokunnossa. ( Toim. huom )
No tossa lyhyt käännös ko. linkin kommenteista.
Kaikkia teknisiä termejä en kuitenkaan ymmärtänyt ko. linkissä.
Ja saatoin kyllä ymmärtää jotakin väärin myös tuosta ohjeesta.
Mulla tulee 100.000 km pian täyteen.
Mulla oli itsellä semmoinen ongelma valojen kanssa viime kesänä, että päävalon liitin siinä polttimon takana oli osittain sulanut. Jotenkin sinne oli mennyt liikaa virtaa ja yksi johto oli ylikuumentunut. Hyvä ettei syttynyt palamaan koko roska. Sille ei ole ilmeisesti sulaketta ollenkaan. Biltemasta uusi liitin maksoi pari euroa.
Kaveri oli myös vaihtanut ketjukiristimiä nokkaketjuihin, mutta ei vielä 100.000 km:ssä tuota varmaan tarvita.
Pekka
 
   
  
PS. Kuka tietää mitä toi "hall sensors" tarkoittaa? Kaveri oli nekin sensorit vaihtanut lähempänä 260.000 km, kun johdotusten kuoret ja eristykset oli murtuneet. Pyörä ei siitä syystä startannut.
					Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Joulu 23, 2007 9:54 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
									
			
									
						- Mika TA-91
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Taitaapi olla sytytyksen sensoreita. Auttausiko tämä dokumentti Ilmeisesti ongelmana on tuon paketin löystyminen.Pekkavee kirjoitti:PS. Kuka tietää mitä toi "hall sensors" tarkoittaa? Kaveri oli nekin sensorit vaihtanut lähempänä 260.000 km, kun johdotusten kuoret ja eristykset oli murtuneet. Pyörä ei siitä syystä startannut.
No tuli mieleen joku heitto. "Hall" on "halli". Onkohan tossa kysymys sivujalan kytkimestä, joka estää käynnistyksen? Ehkä olen ihan metsässä.
Terveisin
Mika TA-91
						Mahtavaa Mika TA-91.Mika TA-91 kirjoitti:Taitaapi olla sytytyksen sensoreita. Auttausiko tämä dokumentti Ilmeisesti ongelmana on tuon paketin löystyminen.Pekkavee kirjoitti:PS. Kuka tietää mitä toi "hall sensors" tarkoittaa? Kaveri oli nekin sensorit vaihtanut lähempänä 260.000 km, kun johdotusten kuoret ja eristykset oli murtuneet. Pyörä ei siitä syystä startannut.
No tuli mieleen joku heitto. "Hall" on "halli". Onkohan tossa kysymys sivujalan kytkimestä, joka estää käynnistyksen? Ehkä olen ihan metsässä.
Terveisin
Tuostahan on varmastikin kysymys.
Ja taas tuli lisää opiskeltavaa mun pyörästä.
Näyttävät olevan erinomaiset ohjeet tuosta hommasta.
Kiitos Mika
 
   
   
 Pekka
 
   
  
PS. Tallensin ton pdf-fileen mun koneelle. Löytyy sitten, kun sitä tarvitaan.
No printtasin sen kanssa. 15 sivua luettavaa ja opeteltavaa jouluaatolle.
 
   
  
					Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Joulu 23, 2007 11:36 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
									
			
									
						- Ossy-57
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
- Paikkakunta: Liikola
Pekka, se liitin on sulanut sen takia että se on ollut löysä. Jännite pysyy samana mutta virtamäärä kasvaa niin isoksi että liitin lämpeä ja tarvitesee lisää virtaa jne.. hall antureita kätetään moottorin pyöritänopeutden ja kampiakselin asennon tunnistamiseen, löytynevät vauhtipyörän kotelolta. En ole tutkinut..
			
			
									
									Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
						Heippa Ossy.Ossy-57 kirjoitti:Pekka, se liitin on sulanut sen takia että se on ollut löysä. Jännite pysyy samana mutta virtamäärä kasvaa niin isoksi että liitin lämpeä ja tarvitesee lisää virtaa jne.. hall antureita kätetään moottorin pyöritänopeutden ja kampiakselin asennon tunnistamiseen, löytynevät vauhtipyörän kotelolta. En ole tutkinut..
Niin varmaan on liittimen käynyt. Ehkä noi liittimet pitäisi aina silloin tällöin tarkistaa. Ja vaikka laittaa jotain CRC:tä niihin ja hieman kiristellä.
Toi Hall Sensor homma selvisi Mikan viestissä aika mainiosti.
Kiitos teille molemmille kommenteista.
Tää on mainio palsta. Täällä me kaikki opimme aina uutta, tai ainakin minä.
Pekka
 
   
  
- 
				vkoivu
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Silloin pari-kolme vuotta sitten kun mun mopo sammahti ranskalaisen supermarketin pihalle niin merkkikorjaamon testeri arveli juurikin tuon hall anturin olevan viallinen. He vaihtoivat sen osan, mutta koska diagnoosi oli väärä eikä vaihtaminen auttanut niin en maksanut koko hommasta mitään.
Hieman epäselväksi jäi vaihtoiko se huoltomies sen mun vanhan anturin takaisin vai sainko pitää sen uuden. En ole osan hinnasta perillä niin olettaisin siellä olevan edelleen sen alkuperäinen mikäli se osa maksaa vähänkän enemmän. Kovin halpaa osaa ei merkkikorjaamon kustannuksilla kannata käydä takaisin vaihtamaan.
			
			
									
									
						Hieman epäselväksi jäi vaihtoiko se huoltomies sen mun vanhan anturin takaisin vai sainko pitää sen uuden. En ole osan hinnasta perillä niin olettaisin siellä olevan edelleen sen alkuperäinen mikäli se osa maksaa vähänkän enemmän. Kovin halpaa osaa ei merkkikorjaamon kustannuksilla kannata käydä takaisin vaihtamaan.
Alkuperäisenä varaosana saa pohjalevyn ja molemmat anturit, hinta oli pari vuotta sitten 620 eur. 
Omasta 1100sta toinen antureista pimeni ja vaihdoin sen tässä yläpuolella neuvottujen ohjeiden mukaan. Anturin tyyppi on Honeywell AV54 ja löysin sellaisen hetken etsinnän tuloksena tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm .
Ongelmana oli löytää firma, joka myy vain pari kappaletta. Maahantuoja ja jotkut ulkomaiset olisivat myyneet vain 100 kpl.erissä. Itse ostin pari anturia varalle, vpv:llä ne silloin maksoivat muistaaksen 9 eur kpl.
Anturin vian voi yleensä todeta kierroslukumittarista. Jos viisari ei värähdäkään startatessa, tai jos se hypähtelee edes takaisin, kannattaa vikaa etsiä noista hall antureista, jotka GS1100:ssa sijaitsee laturin alimmaisen hihnapyörän takana, koneen edessä. Paikka on aika altis etupyörästä nousevalle kuralle ja tiesuolalle, ja kun pakoputki lisäksi kuumentaa anturia, voi se hapettua tai kuori halkeilla. Lopullinen diagnoosi kannattaa tehdä ohjeessa kuvatulla ledi lamppu systeemillä.
Kertaalleen omastani toi anturi pimeni kokonaan ja toisen kerran kävi niin, että pyörää pestessä oli kaatumarautojen asennuksessa tulleita metallisia porauslastuja valunut veden mukana anturiin. Anturi on magneettinen ja reagoi metalliin. Metallipuru aiheutti osittaisen oikkarin, välillä pyörä kävi nätisti, välillä pätki ja ampui pakoputkesta.
Noiden vikojen löytäminen ei ollut ihan helppoa. Merkkikorjaamon laite ei 1100:ssa anturin vikaa tunnista ja itsekin kävin puoli moottoria läpi ennen kuin älysin hakea vikaa anturista.
			
			
									
									
						Omasta 1100sta toinen antureista pimeni ja vaihdoin sen tässä yläpuolella neuvottujen ohjeiden mukaan. Anturin tyyppi on Honeywell AV54 ja löysin sellaisen hetken etsinnän tuloksena tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm .
Ongelmana oli löytää firma, joka myy vain pari kappaletta. Maahantuoja ja jotkut ulkomaiset olisivat myyneet vain 100 kpl.erissä. Itse ostin pari anturia varalle, vpv:llä ne silloin maksoivat muistaaksen 9 eur kpl.
Anturin vian voi yleensä todeta kierroslukumittarista. Jos viisari ei värähdäkään startatessa, tai jos se hypähtelee edes takaisin, kannattaa vikaa etsiä noista hall antureista, jotka GS1100:ssa sijaitsee laturin alimmaisen hihnapyörän takana, koneen edessä. Paikka on aika altis etupyörästä nousevalle kuralle ja tiesuolalle, ja kun pakoputki lisäksi kuumentaa anturia, voi se hapettua tai kuori halkeilla. Lopullinen diagnoosi kannattaa tehdä ohjeessa kuvatulla ledi lamppu systeemillä.
Kertaalleen omastani toi anturi pimeni kokonaan ja toisen kerran kävi niin, että pyörää pestessä oli kaatumarautojen asennuksessa tulleita metallisia porauslastuja valunut veden mukana anturiin. Anturi on magneettinen ja reagoi metalliin. Metallipuru aiheutti osittaisen oikkarin, välillä pyörä kävi nätisti, välillä pätki ja ampui pakoputkesta.
Noiden vikojen löytäminen ei ollut ihan helppoa. Merkkikorjaamon laite ei 1100:ssa anturin vikaa tunnista ja itsekin kävin puoli moottoria läpi ennen kuin älysin hakea vikaa anturista.
(Rahan)arvokasta tietoa.bemAri kirjoitti:Alkuperäisenä varaosana saa pohjalevyn ja molemmat anturit, hinta oli pari vuotta sitten 620 eur.
Omasta 1100sta toinen antureista pimeni ja vaihdoin sen tässä yläpuolella neuvottujen ohjeiden mukaan. Anturin tyyppi on Honeywell AV54 ja löysin sellaisen hetken etsinnän tuloksena tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm .
Kiitos bemAri
Pekka
 
   
  
- 
				vkoivu
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Mun mopon viaksi se merkkikorjaamon laite juurikin ehdotti joko hall anturia tai moottorinohjausyksikköä. Anturin vaihto kun ei auttanut niin he kävivät epäilemään ohjausyksikön vikaa. Sillä yksiköllä on hintaa luokkaa 1ke ja merkkikorjaamo kehotti etsimään sen käytettynä kun on niin tyyris osa eli kaiketi heidän anturinsa olisivat maksaneet vähemmän kuin 620e kun sen osan hinnasta ei ollut etukäteen mitään puhetta.bemAri kirjoitti:Merkkikorjaamon laite ei 1100:ssa anturin vikaa tunnista ja itsekin kävin puoli moottoria läpi ennen kuin älysin hakea vikaa anturista.
Kaiketi se anturi oli nimenomaan tuo hall. Ei kai siellä laturinhihnakopan alla muita antureita ole, eikä varsinkaan sellaisia jotka tarkkailevat 'koneen asentoa' ja ohjaa sen myötä sytytystä?





