Tekniikka tutummaksi.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Hinku.
Pyörä: Honda nx650

Tekniikka tutummaksi.

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Saattais luulla, että miessukupuolella konetekninen osaaminen johtuu geeniperimästä. Voihan se johtuakin? Kun naisen pölynimuriin/autoon/hiustenkuivaajaan tulee vika, se talutetaan/vedetään/työnnetään miehen eteen. Mies raapii hetken partaa, ottaa esille muutamia työkaluja ja korjaa koneen. Taas homma toimii.
Ja etten nyt sortuis pahamaineiseen yleistykseen, totean heti, että niin naisia kuin miehiäkin on toki moneksi. Joskus asetelma voi olla jopa päinvastainen, eikä siinä mitään, hyvä niinkin.
Väittäisin kumminkin että nämä tekniikkanerot, (joiksi tosin tällä palstalla luen kaikki, jotka osaavat tehdä pyörälleen muutakin kuin käynnistää sen) eivät kuitenkaan ole ihan kaikki syntyneet jakoavain kädessä, vaan ovat vaikkapa pikkupojan pelottomuudella purkaneet solikoita ja tunturiloita ja niitä vaihtelevalla menestyksellä kasanneet, ja tällä tavoin oppineet sähkö- ja voimansiirtotekniikan saloja?

Moottoripyörä vaikuttaa muiden koneiden tavoin loogiselta laitteelta, eikä siihen "käsiksi käyminen" pelota muuten kuin siltä osin että jos siihen alkaa ns. tutustumaan syvemmin, niin siinä saattaa hurahtaa ohi ajokausi, jos toinenkin.. :roll:
En väitä, että ihan täysi tumpelo olisin koneiden kanssa, hoksaan kuivata ruohonleikkurin kastuneen tulpan, vaihtaa polttimot ja korjata ompelukoneen, ja Asconan tuulilasin pyyhkijän nivelen kesken matkan katkenneen pultin korvasin kerran sukkahousuilla, milläpä muulla.. Osaan käyttää työkaluja ja ennakkoluulotonta luovuutta löytyy.

Mutta oletetaan tilanne, että ajelen yksin jossai ettäällämetässä, ja mopo mystisesti sammuu. Polttoaine ei oo loppu, enkä ole sössiny tappokatkaisijan kanssa. Siinä sitä sitte seistä pojotetaan, eikä osata tehdä mopolle juurikaan mitään. Nykiä ehkä jottai liittimiä.:(

Mitä siis voisin tehdä, tai miten/mistä aloittaa että oma mopo ja sen tekniikka tulisi tutummaksi?

Niin ja vielä, naisille kyllä järjestetään kaikenlaisia huoltokursseja ja muuta, mutta en oikein usko että vierestä katsomalla oppii. Eikä niitä täällä pohjois-karjalassa juur paljon ole edes ollu.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Konkreettinen idea olisi hommata service manual ja alkaa kylmän viilästi tekemään siinä neuvottuja töitä. Kun niitä on kaikessa rauhassa harjotellu kotona niin sitten voisi kuvitella että ossaa tehdä jotain metsän siimeksessäkin.
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Kannattaa lukea ohjekirja ajatuksella läpi ja hommata huoltokirja. Kun tekee kaikki huollot vaikeuksista huolimatta itse, kyllä siinä oppii. Huoltaminen ei ole taidoista kiinni vaan onko siihen aikaa. Vähän kun on maalaisjärkeä voi aika huolettomasti konettakin purkaa. Huoltokirjasta selviää millä momenteilla pultit pitää kiristää ja pitää laittaa ruuvilukitetta. Oikeat työkalut on avainsana.
-Eero K
Pallokala
Pyörä: NX650, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Vaikken minäkään moottoripyöristä juuri mitään ymmärrä, niin rohkeasti olen vaan yrittänyt niitä rassata. Autoista on jo aika kattava kokemus, niillä pohjilla sitä mennään.

Mielenkiintoinen kokemus oli tehdä Dominaattöriin keularemppa autokatoksessa/rivitalon rapppusilla. Naapurin kustomiukko katsoi vierestä ja sanoi, että hän on jättänyt semmoiset suosiolla huoltoliikkeen hommiksi. Manuaalin kanssa se onnistui, vaikken vieläkään ihan hahmota sitä kokonaisuutta... :)
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Re: Tekniikka tutummaksi.

Viesti Kirjoittaja timo »

Hinku. kirjoitti: Kun naisen pölynimuriin/autoon/hiustenkuivaajaan tulee vika, se talutetaan/vedetään/työnnetään miehen eteen.
Tottakai näin, koska mies ei synnytä eikä imetä.
Sitäpaitsi toi on vasta lämmittelyä. Meillä se menee; "kun kyläläisen kännykkään/ pölynimuriin/ hiustenkuivaimeen/ puimuriiin/ lypsykoneeseen/ traktoriin/ siemenviljanlajittelijaan... yms tulee vika, ilmestyy se mun talliin". :)
Ja tottakai homma toimii toiseenkin suuntaan.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hinku. kirjoitti: Mitä siis voisin tehdä, tai miten/mistä aloittaa että oma mopo ja sen tekniikka tulisi tutummaksi?

Niin ja vielä, naisille kyllä järjestetään kaikenlaisia huoltokursseja ja muuta, mutta en oikein usko että vierestä katsomalla oppii. Eikä niitä täällä pohjois-karjalassa juur paljon ole edes ollu.
No tekemällä oppii. Siinä olet oikeassa.
Ala tekemään kaikki huollot itse. Hommaa ( tai imuroi ) huolto-ohjekirja itsellesi ja sitten vaan hommiin. Siinä säästääkin monta sataa, kun tekee huoltohommat itse.

Siinä oppii parhaiten.

Jos tulee joku ongelma huollossa, niin kysy täältä neuvoa. Apua löytyy varmasti.

Harvemmin tuolla reissussa tulee semmoisia ongelmia, joista ei selviä.
Perusasiat on kuitenkin aina: Saako kone bensaa ja onko sytytyshommat kunnossa, eli tulpat kipinöi kunnolla? Ei niitä muita ongelmia kulkemiseen paljon ole.

Pekka

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hinku.

Kiitos neuvoista. Jotain tämmöistä olin ajatellu toki itsekin, mutta varmistin ettei teillä vaan olis jottai simsalapokkus-konstia jolla tämmösestä palikasta tehdään rasvanäppi. :)
Pitääkin alkaa imuroimaan, niitä opuksia nimittäin. Kumpaakaan ei entuudestaan olekaan.

Kjäh, kohta alkaa Domista olemaan kaupan ylimääräsiä osia. :D
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

timo kirjoitti:
Hinku. kirjoitti: Kun naisen pölynimuriin/autoon/hiustenkuivaajaan tulee vika, se talutetaan/vedetään/työnnetään miehen eteen.
Tottakai näin, koska mies ei synnytä eikä imetä.
Sitäpaitsi toi on vasta lämmittelyä. Meillä se menee; "kun kyläläisen kännykkään/ pölynimuriin/ hiustenkuivaimeen/ puimuriiin/ lypsykoneeseen/ traktoriin/ siemenviljanlajittelijaan... yms tulee vika, ilmestyy se mun talliin". :)
Ja tottakai homma toimii toiseenkin suuntaan.
Täysin ohi aiheen, mutta ymmärsinkö oikein tuon kommentin, että vastavuoroisesti, aina kun sun pitää synnyttää tai imettää, niin meet kylälle apua hakemaan... :lol:

Terveisin
Mika TA-91
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Mika TA-91 kirjoitti:[
Täysin ohi aiheen, mutta ymmärsinkö oikein tuon kommentin, että vastavuoroisesti, aina kun sun pitää synnyttää tai imettää, niin meet kylälle apua hakemaan... :lol:

Terveisin
Ei kun; aina kun synnyttimet ja tissit tulee mieleen, niin... :D :D
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

auttaa tehdä, lukea, olla kiinnostunut kuinka laitteet toimii. Tärkeintä on yrittää olla pelkäämättä teknologiaa. Moni ihminen sitä pelkää.

netissä on myös hyviä ohjeita

http://dirtbike.off-road.com/dirtbike/a ... ?id=332677

kannattaa lukea myös sitä huoltokirjaa ja tutustua pyöräänsä jo etukäteen. esim netistä mallivikoihin ja mahdollisiin pyöräkohteisiin 'ominaisuuksiin'. Tällöin pystyy myös välttämään hajottamasta pyöräänsä ja toimimaan/arvioimaan hajoamisen oikein.

osa vioista voi olla helppoja, mutta ei tien päälle jääminen ihme ole, voihan tekniikka hajota helposti niin, että sen vian etsiminen vaatii tallissakin taitoa ja aikaa(harvalla on esim yleismittaria mukana ajossa). pyörällä nilkuttaminen takaisin on välillä kyseenalaista, jos vaarana on aiheuttaa lisätuhoa koneelle. jokainen tapaus pitää arvioida omanaan./soittaa kaverilla ja kysyä neuvoa.

JT
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

jaket kirjoitti:Tärkeintä on yrittää olla pelkäämättä teknologiaa. Moni ihminen sitä pelkää.
Mä oon yleensä mulle outoja kohteita purkaessa ajatellu että ihmisen tekemä tämäkin laite on.

-petteri
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo sama täällä, ei se mikään universumin synnyn mysteeri ole. se on kone. :D
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

Tikkaoja kirjoitti:
jaket kirjoitti:Tärkeintä on yrittää olla pelkäämättä teknologiaa. Moni ihminen sitä pelkää.
Mä oon yleensä mulle outoja kohteita purkaessa ajatellu että ihmisen tekemä tämäkin laite on.

-petteri
Tai paremmin ihmisen suunnittelema, joskus (Jopen möreällä äänellä: aina) sellaisen joka ei ymmärrä muuta kuin sen kuinka robotti kokoaa tehtaalla, ei sitä että toinen ihminen joskus korjaisi. Sama suunnittelija ei myöskään tiedä että peukalon tilalla ei ole vaihdettavaa erikoistyökalua eikä sitä että käsivarressa ei ole ranteen ja olkapään välillä pariakymmentä 360 asteen niveltä, eikä sitä että ko. speksin mukaisia käsiä ei ole ihmisellä kuutta kappaletta eikä koukkua kul**ssa :evil: :twisted: :wink: :P
Yamato
Pyörä: Hakusessa

Viesti Kirjoittaja Yamato »

ankara kirjoitti:
Tikkaoja kirjoitti:

-petteri
Tai paremmin ihmisen suunnittelema, joskus (Jopen möreällä äänellä: aina) sellaisen joka ei ymmärrä muuta kuin sen kuinka robotti kokoaa tehtaalla, ei sitä että toinen ihminen joskus korjaisi. Sama suunnittelija ei myöskään tiedä että peukalon tilalla ei ole vaihdettavaa erikoistyökalua eikä sitä että käsivarressa ei ole ranteen ja olkapään välillä pariakymmentä 360 asteen niveltä, eikä sitä että ko. speksin mukaisia käsiä ei ole ihmisellä kuutta kappaletta eikä koukkua kul**ssa :evil: :twisted: :wink: :P
Mielenkiintoinen kommentti näin koneinsinöörin näkökulmasta katsottuna :)
Ainakin Suomessa homma menee koulutusjärjestelmästä johtuen niin, että suunnittelija suunnittelee hienon laitteen ja tuotantoinsinööri keksii keinot sen valmistamiseksi.. Lopuksi joku talouspuolen ihminen tyrmää kaikki ideat vedoten kustannuksiin :cry:

Itse aiheesta sen verran, että tekniikka alkoi tulla tutuksi noin kuusivuotiaana, kun ensimmäiseen mopooni tuli joku vika. Isäni korjasi sen silloin ja totesi jälkeenpäin, että olisithan tuon itsekin osannut. Noh, seuraavalla kerralla sitten otin avaimet pieniin käsiin ja aloin ruuvailemaan. En kyllä muista kuka mopon aina kasasi loppujen lopuksi, mutta siitäpä sitä pikku hiljaa oppi tekemällä ja vierestä katsomalla.
Hinku.

Tätä hetkeksi ylös, koska ylpeänä nyt ilmoitan että olen onnistunut irroittamaan eturenkaan avustettuna, ja täysin ilman avustusta saanut sen paikalleen! :D (Pieni askel ihmiselle, mutta suuuri minulle!:D)
Se mies kun meillä asuu, oli toki henkisenä tukena ja epäilemättä sekalaisin tuntein seurasi ähellystä renkaan kanssa, mutta tyynesti kieltäydyin tarjotusta avusta kuin 4-vuotias: "Minä ite."
Noniinno, jossain vaiheessa jarrusatulasta (vai mikä se on) tippui semmoset pyöreet läpyskät jostain sylinterien päältä tai jostain ja niiden paikalleen laittamisessa tarvitsin kyllä apua, ja satulan loppukiristyksestä tuli miinusta (liian löysällä) mutta muuten sain pyörän paikalleen yksin!
Apua tarjottiin erittäin painokkaasti jopa jossain vaiheessa, mutta levollisena totesin oppivani asian paremmin itse, vaikkakin sitten vaikeuksien kautta.

Aika mukavalle tuntuupi nyt. :)
Vastaa Viestiin