650 GS/Dakar Kysymyksiä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

kasipallo

650 GS/Dakar Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kasipallo »

Eli tuommoinen laite tuli syksyllä hankittua ensimopoksi ja nyt huiman 500km kokemuksella alkaa kysyttävää kertymään.

1. Mopo papattaa tyhjäkäynnillä, väännän hanat kaakkoon niin kone hyytyy hetkeksi johonkin kolmen tonnin kierroksen hujakoille hetkeksi, vähän samalla tapaa kuin silloin kun kone kiertää rajoittimelle asti. eli tulee semmonen boooom...BOOOOOO :D. Kun vaihde on silmässä niin kone vetää tasaisen tuntuisesti rajoittimelle asti. Miten teidän vekottimet tekee? Vika vai ominaisuus?

2. Toinen etuiskarin stefa vuotaa, eli kunnon rynkytyksessä valuttaa öljyä ulos, onko hankala vaihtaa kotikonstein ja miten tuota etupäätä saisi hieman jämäkämäksi samalla?

3. Pleksi, aluperäinen heittää pyörteet just soppelisti kypärään, ikävää kun matkaakin on tarkoitus ajaa hieman. Mitä virityksiä olette tehneet plekseille?
Tuossa samalainen vakio kuin minulla. Kokeilin ilmankin mutta eipä se auttanut
Kuva

Tämmöistä viritystä ajattelin kokeilla, onko kokemuksia?
http://www.xs4all.nl/~gnieveld/motorbik ... etech6.htm

4. Moottori vuotaa kylmänä muutaman tipan öljyä suoraan pakoputkeen siihen anturin viereen, sitä koteloa ei tohdi enempää kiristää ettei jengat mene. Annako vuotaa, vuoto loppuu hetkessä, tietenkin se öljy käryää ensimmäiset minuutit?

5. Minkälaisia käsisuojia olette ruuvanneet mopoihinne? BMW alkuperäiset ämpärimuovi vehkeet ei kiinnosta kovan hinta/suojaavuus suhteen takia

Ja pyörä on tosiaan BMW F 650GS vm.2000 ja 17000km ajettu. Luulen että tuossa ei ole esim. softaa päivitetty koskaan. Öljyt, suotimen, ilmansuotimen, jäähdytysnesteet ja jarrunesteet olen jo vaihtanut, mitä vielä kannattaisi tehdä?

Edit: Näyttä siltä että tuo kone vuotaakin öljyä vasta ajon jälkeen sen muutaman tipan, pitänee kokeilla kiristää vielä aavistus kun kone on lämmin
Viimeksi muokannut kasipallo, Ke Touko 16, 2007 2:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahma

Viesti Kirjoittaja Ahma »

No ainakin etupäähän 15w oljyt. Alkuperäiset on kai 7,5w tai korkeintaan 10w.

Hyytymiseen 3000rpm kohdalla mulla auttoi ilmasnorkkelin modifiointi tosin laitoin samalla uuden akun ja poistin vasemmasta pakopöntöstä "pillin" teräsvilloineen.. jo kulkee kevyemmin ilman hyytymisiä.

Enemmän tietoa--> http://faq.f650.com
Timo Kalkkila
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo

Re: 650 GS/Dakar Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

kasipallo kirjoitti:2. Toinen etuiskarin stefa vuotaa, eli kunnon rynkytyksessä valuttaa öljyä ulos, onko hankala vaihtaa kotikonstein ja miten tuota etupäätä saisi hieman jämäkämäksi samalla?
Näyttäisi ammattimiehiltä vievän stefan vaihto kaksi tuntia (?). Etupäähän kannattaa vaihtaa progressiiviset jouset.
kasipallo kirjoitti:3. Pleksi, aluperäinen heittää pyörteet just soppelisti kypärään, ikävää kun matkaakin on tarkoitus ajaa hieman. Mitä virityksiä olette tehneet plekseille?
Tuossa samalainen vakio kuin minulla. Kokeilin ilmankin mutta eipä se auttanut
Kuva

Tämmöistä viritystä ajattelin kokeilla, onko kokemuksia?
http://www.xs4all.nl/~gnieveld/motorbik ... etech6.htm
Minulla on Wunderlichin Ergo-pleksi. Se on kohtuullisen hyvä, mutta tilasin just lisäksi Laminar Lipin. Sen pitäisi tulla ensi viikolla, jolloin pääsen kertomaan tuloksen.

Aikoinaan tuossa oli myös Ermaxin pleksi, joka toimi hyvin n. 90 km/h asti, mutta siten nopeammalla vauhdilla ajaminen oli ihan helvetistä.
kasipallo kirjoitti:4. Moottori vuotaa kylmänä muutaman tipan öljyä suoraan pakoputkeen siihen anturin viereen, sitä koteloa ei tohdi enempää kiristää ettei jengat mene. Annako vuotaa, vuoto loppuu hetkessä, tietenkin se öljy käryää ensimmäiset minuutit?
Minullakin moottori jonkun verran "hikoilee", mutta sääntönä olen pitänyt sitä, että jos maahan asti ei mitään nestettä pääse, niin antaa olla.

Sama vuosimalli. Ajettu jonkinverran enemmän.

Timo
fossiili

Viesti Kirjoittaja fossiili »

Timo Kalkkila kirjoitti:Minulla on Wunderlichin Ergo-pleksi. Se on kohtuullisen hyvä, mutta tilasin just lisäksi Laminar Lipin. Sen pitäisi tulla ensi viikolla, jolloin pääsen kertomaan tuloksen.
Lipillä ajettu pari sataa kilsaa vakiopleksin kera... enpä tiedä, pyörteet osuu vieläkin kypärään häiritsevästi, tosin ei niin rajusti kuin ilman.
Kokeilen huomenna ilman mitään pleksejä onko 80km/h mukavampi niin.
kasipallo

Ahma kirjoitti:No ainakin etupäähän 15w oljyt. Alkuperäiset on kai 7,5w tai korkeintaan 10w.

Hyytymiseen 3000rpm kohdalla mulla auttoi ilmasnorkkelin modifiointi tosin laitoin samalla uuden akun ja poistin vasemmasta pakopöntöstä "pillin" teräsvilloineen.. jo kulkee kevyemmin ilman hyytymisiä.

Enemmän tietoa-->http://faq.f650.com
Voitko kertoa hieman tarkemmin että mitä teit snorkkelille ja putkelle? Oliko sinulla juuri tuo sama ongelma?
kasipallo

Ja vielä muutama lisäkysymys, koittakaa kestää :D

Eli

6. Minulla ei ole etulokaria ollenkaan renkaan yläpuolella, semmoisen selvästi tarvii eilisen vesi/rapa ajeluiden perusteella. BMW:n orggis on halpa mutta näyttää kovin lyhyeltä, tekeekö sillä mitään? Touratechillä on pitempää mallia mutta hintakin on valitettavan kova :(

7. Mistä jäähdyttimen suoja, oletteko väännelleet rosterista ite?

8. Etuiskarit kaipaa suojaa, mistä löytyy mahdollisimman vähän ruma :D
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

kasipallo kirjoitti:Ja vielä muutama lisäkysymys, koittakaa kestää :D

Eli

6. Minulla ei ole etulokaria ollenkaan renkaan yläpuolella, semmoisen selvästi tarvii eilisen vesi/rapa ajeluiden perusteella. BMW:n orggis on halpa mutta näyttää kovin lyhyeltä, tekeekö sillä mitään? Touratechillä on pitempää mallia mutta hintakin on valitettavan kova :(

8. Etuiskarit kaipaa suojaa, mistä löytyy mahdollisimman vähän ruma :D
6: Itse en ole Dakarissa tuota tarvinnut, mutta näiltä varustemyyjiltä (TT, Wunderlich jne) sellainen varmaan löytyy.

7: Itse oon tuon kanaverkosta vääntänyt (silmän koko muistaakseni noin 5mm x 5mm

8: Tuohon kun heittää haitarikumit päälle niin pysyy liukuputket hyvässä kunnossa. Näitä pitäisi löytyä melkein mistä liikkeestä tahansa.
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

kasipallo kirjoitti:
Tein itse alumiiniritilästä ja kulmaraud...eikun kulma-alumiinista. Päästää varmaan savivellin lävitseen ja menee tukkoon jos rällää sänkicrossissa ja SE menee ohi? Minun ajossa toimii kun tarkoituksena on estää kivien ja paarmojen pääsy syylärille asti. Edulliset, helpot ja nopeat; ulkonäkö on minulle riittävä.
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

3. Pleksi, aluperäinen heittää pyörteet just soppelisti kypärään, ikävää kun matkaakin on tarkoitus ajaa hieman. Mitä virityksiä olette tehneet plekseille?

Minulla oli Wunderlichin 440mm korkea ergoplexi dakarilla. Olen 183 cm pitkä ja tämä plexi toimii hyvin minulle. Jos vielä ottaa huomioon että dakarilla on korkeimpi istuin kuin sinun pyörä, GS:si voisi muuttaa touringpyöräksi tämän plexin kanssa.

2. Toinen etuiskarin stefa vuotaa, eli kunnon rynkytyksessä valuttaa öljyä ulos, onko hankala vaihtaa kotikonstein ja miten tuota etupäätä saisi hieman jämäkämäksi samalla?

Kun Bemarin haarukkaputket eivät ole suojattu, stefat ei kestää kauan. Kannattaa ostaa haitarikumit.
Minulla on 15W haarukkaöljy ja alkuperäiset jouseet.
Garba
Pyörä: 12gs,650gs,11s,75/5

Viesti Kirjoittaja Garba »

kasipallo kirjoitti: 4. Moottori vuotaa kylmänä muutaman tipan öljyä suoraan pakoputkeen siihen anturin viereen, sitä koteloa ei tohdi enempää kiristää ettei jengat mene. Annako vuotaa, vuoto loppuu hetkessä, tietenkin se öljy käryää ensimmäiset minuutit?

Edit: Näyttä siltä että tuo kone vuotaakin öljyä vasta ajon jälkeen sen muutaman tipan, pitänee kokeilla kiristää vielä aavistus kun kone on lämmin
Kantsii tarkistaa jos se öljy/neste vuotaa aukosta pumppukotelossa jolloin edessä on öljy/vesipumpun remppa!

Kari
kasipallo

kasipallo kirjoitti:
Ahma kirjoitti:No ainakin etupäähän 15w oljyt. Alkuperäiset on kai 7,5w tai korkeintaan 10w.

Voitko kertoa hieman tarkemmin että mitä teit snorkkelille ja putkelle? Oliko sinulla juuri tuo sama ongelma?
Snorkkelin laajennus on meneillään mutta tuolle putkelle en osaa tehdä mitään ilman kunnon selostusta, voisiko joku auttaa?
Ahma

Viesti Kirjoittaja Ahma »

kasipallo kirjoitti:
kasipallo kirjoitti:

Snorkkelin laajennus on meneillään mutta tuolle putkelle en osaa tehdä mitään ilman kunnon selostusta, voisiko joku auttaa?
Jep, sama ongelma oli. Äänenvaimentimen poisto ei ollut helppoa, mutta lopulta onnistui. Kannattaa lukea ja katsoa kuvat -->http://faq.f650.com/GSFAQs/ExhaustModificationsGS.htm.
Kaasuun reagointi huomattavasti parempi. Ääntä lähtee enemmän, mutta ei häiritsevästi(harrikat pitää paljon lujempaa ääntä). Toinen vaihtoehto on ostaa Remuksen tms. putki, mutta ne maksaa 500-700 euroa. Ja tietty kannattaa vaihtaa K&N metallinen ilmansuodatin n. 50-60 euroa.. päästää ilmaa paremmin läpi varsinkin ilmankosteuden ollessa korkeampi.
kasipallo

Ilmasnorkkeliin on nyt tehty modaus, eli 25*50mm neliöreikä samaan kohtaan kuin ao. kuvassa

download.php?id=2551

Tulos oli vaan päinvastainen, eli nyt tuo boo...boo jatkuu koko kierrosalueen läpi :(

Eli, booo....boooo....boooo...boooo :oops:

Mikäs nyt on hätänä, auttaako jos saan tuon saamarin tulpan irti putkesta. Ei vaan meinaa lähteä :(

Apua
kasipallo

kasipallo kirjoitti:Ilmasnorkkeliin on nyt tehty modaus, eli 25*50mm neliöreikä samaan kohtaan kuin ao. kuvassa

download.php?id=2551

Tulos oli vaan päinvastainen, eli nyt tuo boo...boo jatkuu koko kierrosalueen läpi :(

Eli, booo....boooo....boooo...boooo :oops:

Mikäs nyt on hätänä, auttaako jos saan tuon saamarin tulpan irti putkesta. Ei vaan meinaa lähteä :(

Apua
komento takas! tyhjäkäynnillä jos vapaalla vetää kaasun pohjaan niin tulee tuo booo.....booo...boooo...booo efekti! MUTTA kun lähtee ajamaan niin nyt vastaa kaasuun paljon paremmin ja on muhevat imuäänet. Pitää huomenna koittaa löytää tarpeeksi pitkä pultti että saa vedettyä tuon vaimentimen pois :twisted:
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Sahasin orkkispleksiä n. 10 cm lyhyemmäksi, ja olin lopputulokseen tyytyväinen. Ravistelu loppui, ja metelikin väheni oleellisesti.

Vaihdoin omaani KooäNnän ilmansuodattimen. Jos jätti pois suodattimen mukana tulleen vaahtomuovin palan, jonka tarkoitus on pitää imuvastus alkuperäisellä tasolla, ruiskun kartta ei enää piisannut ja seos jäi liian laihaksi. Annoin vaahtomuovin olla paikoillaan, koska kone pelasi ja kukkui mielestäni hyvin. Vaikutti siltä, että jos hengitystä kovasti helpottaa, niin täytyy jollain konstilla saada lisää kakkua. Miten olette tuon tehneet?

Make & Laku
Vastaa Viestiin