Hyrrävoimat pitävät pyörän pystyssä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Hyrrävoimat pitävät pyörän pystyssä

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Katselin tossa Raahen moottorikerholta lainaamaani Moottoripyöräkoulu DVD:tä.

Työntöohjaukset ja hätäjarrutukset oli aika selvää pässinlihaa, mutta sitten tuli uusi juttu:

Videolla sanottiin, että hyrrävoimat pitävät pyörän pystyssä.

Niinhän se tietty on, kun sitä miettii. Heurekassa Vantaalla on semmoinen laukku, jossa on joku hyrrä sisällä ja kun siihen laittaa kierroksia, niin eihän laukkua saa käännettyä millään.

No onkos tää nyt se syy miks mä lippasin pari kertaa lumisilla teillä, kun en ajanut tarpeeksi kovaa. Videossa sanottiin, että 40 km/h jälkeen hyrrävoimat pitää pyörän pystyssä. Mä ajoin varmaan kahtakymppiä, eturengas lähti alta lumella ja meikä turvalleen.

Kertokaas nyt kokeneemmat miten pitää toimia. Saman ongelman olen kokenut pehmeällä hiekalla, viimeksi Markon kanssa viime keskiviikkona, kun ajelin hiljaa niin pehmeä hiekka vei pyörää etupäästä ihan kummasti. En kuitenkaan lipannut.

Eli pitäiskö vaan pehmeällä hiekallakin laittaa hanaa.

Pekka
:shock: :shock:
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Re: Hyrrävoimat pitävät pyörän pystyssä

Viesti Kirjoittaja MrB »

Pekkavee kirjoitti: Eli pitäiskö vaan pehmeällä hiekallakin laittaa hanaa.
Noin mä oon yrittäny - kierroksia runsaasti että jaksaa mennä ja painoa taakke. Toistaiseksi kaatumatta, mutta siinä on enempi tuurilla tekemistä kuin taidolla. Sen mitä on pokka pitäny ja uskallus antanu ni tuolla reseptillä on menny aikamoisessa juoksuhiekassa kohtuu vakaasti. Kääntymistä tuolla tavalla pitää vielä reenata =)
-- Backman
kuvagalleria
Pekkavee

No tota täytyy oikeesti kokeilla.
Vaikka vähän hirvittää. Ehkä pitäisi mennä johonkin hiekkarannalle, missä ei ole puita ihan vieressä niin kuin noilla metsäteilllä.

Voi olla, että siinä on portti ihan uuteen maailmaan.

Pekka
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Kyllä hyrrä- ja keskipakoisvoimat auttavat, jos vaan nuppi kestää pyörän vientiä. Kannattaa vaan kasvatella sitä vauhtia vähän kerrallaan, ettei ne hyrrävoimat tartu kuskiin :shock:
Pekkavee

No kiitos kommenteista.

Niiden pohjalta voin varmaan kehittää omaa ajotaitoani pehmeän hiekan suuntaan.

Mä olen vasta muutaman kuukauden ( 3000 km ) harjoitellut tätä sorapyöräilyä, joten kaikki vinkit on tervetulleita. Noin muuten moottoripyörällä ajo sujuu jo ihan mallikkaasti asfaltilla jne.

Aikaisemmin ajelin asfalttipyörillä enemmänkin.
Nyt toi sora kiinnostaa.

Pekka
Agitheosis
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Viesti:

Pyörivistä voimista

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Menee ehkä hieman ohi aiheen mutta sellanen on jääny mieleen että kun joissakin vanhoissa sotalentokoneissa tähtimoottori pyöri itse koneeseen nähden niin kaartosäde oli yhteen suuntaan kolminkertainen toiseen suuntaan verrattuna. Tuo tietysti tarkoitti että kun taistelutilanteessa ei ollut sen enämpiä aikaa kuhnailla niin kaarrot tapahtuivat aina siihen nopeampaan suuntaan. Se vaan jäi arvoitukseksi - kun en ennen ole tullut ajatelleeksi - että kumpaas suuntaan se sitten on nopeampi, jos kallistaa pyörimisen suuntaan taikka sitä vastaan......
niffestone

No hyrrävoimista saa hyvän käsityksen, kun yksimukisen 5-tai kuussatasen vierssä seisoo ja kääntää kaasun auki. Etujouset niiaavat melkein puoleen väliin :shock: .
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

niffestone kirjoitti:No hyrrävoimista saa hyvän käsityksen, kun yksimukisen 5-tai kuussatasen vierssä seisoo ja kääntää kaasun auki. Etujouset niiaavat melkein puoleen väliin :shock: .
Kaatuuko iso bemari vastaavasti kyljelleen :lol:
Pekkavee

Re: Pyörivistä voimista

Agitheosis kirjoitti:Menee ehkä hieman ohi aiheen mutta sellanen on jääny mieleen että kun joissakin vanhoissa sotalentokoneissa tähtimoottori pyöri itse koneeseen nähden niin kaartosäde oli yhteen suuntaan kolminkertainen toiseen suuntaan verrattuna. Tuo tietysti tarkoitti että kun taistelutilanteessa ei ollut sen enämpiä aikaa kuhnailla niin kaarrot tapahtuivat aina siihen nopeampaan suuntaan. Se vaan jäi arvoitukseksi - kun en ennen ole tullut ajatelleeksi - että kumpaas suuntaan se sitten on nopeampi, jos kallistaa pyörimisen suuntaan taikka sitä vastaan......
Toi lentokoneteoria ei ainakaan pätenyt mun Bemariin.
Se kaatui yhtä sujuvasti vasemmalle ja oikealla.

Tai ehkä mulla ei ollut tarpeeksi kierroksia, joten taas päästään ekaan teoriaan, että hyrrävoimissa on voimaa ( ainakin pyörien tuottamassa hyrrävoimassa) ja vauhtia pitää olla riittävästi.

Tänään kokeilin liukkaalla savella kunnon vauhteja ja meno oli aika vakaan tuntuista. :D :D Ja osui siihen muutama jäinen lätäkkökin.

Pekka
niffestone

Jari kirjoitti:
niffestone kirjoitti:No hyrrävoimista saa hyvän käsityksen, kun yksimukisen 5-tai kuussatasen vierssä seisoo ja kääntää kaasun auki. Etujouset niiaavat melkein puoleen väliin :shock: .
Kaatuuko iso bemari vastaavasti kyljelleen :lol:
Eikö boxerissa 180 asteen kulmassa makaavat sylinterit kumoa hyrrävoimien vaikutusta? :shock:
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

ko. tapauksessa taitaa kumoutua vain massavoimat.
Pekkavee

Googlettamalla "Hyrrävoima" löytyy kaikenlaista.

Tämä oli aika hyvä yleiseen ajotaitoon.

http://www.motoristisurvival.fi/Ajo_Hanskassa/

Pekka

PS. Tossa jutussa kuitenkin keskityttiin enemmän hyrrävoimien vaikutukseen työntöohjauksessa ( vanha termi vastaohjaus ) kuin pyörän pystyssäpysymiseen.

Tässä juttuketjussahan on ollut kysymys pyörän pystyssäpysymisestä hyrrävoimien vaikutuksesta, joka sekin mun nähdäkseni on selkeä fysiikan juttu, jota pitää käyttää hyväksi sorapyöräilyssä.
Juha H
Pyörä: 525 exr/b-king

Viesti Kirjoittaja Juha H »

kyllähän nuo hyrrävoimat on pehmeässä ajettaessa avuksi sekä tilanteessa jolloin takapyörä ainoastaan maassa :D toki se apu hiipuu pois jonkin ajan kuluttua
Pekkavee

Juha H kirjoitti:kyllähän nuo hyrrävoimat on pehmeässä ajettaessa avuksi sekä tilanteessa jolloin takapyörä ainoastaan maassa :D toki se apu hiipuu pois jonkin ajan kuluttua
Siis tarkoititko että etupyörän hyrrävoima ilmassa auttaa asiaa, vai mitä. Näin se mun mielestä menee kanssa, että vaikka etupyörä on ilmassa ja pyörii huimaa vauhtia, niin silläkin oma hyrrävoimansa, joka tasapainottaa menoa.

Pekka
Juha H
Pyörä: 525 exr/b-king

Viesti Kirjoittaja Juha H »

näinhän se on ja sora tunnustaa tuon ilmiön myös :D tosin aina ei uskalla näyttää sille(siis soralle) kuka määrää ja löytää itsensä merkillisistä paikoista :shock:
Vastaa Viestiin