Africa Twin TL pinnavanteen oikaisu
Valvoja: Moderaattorit
-
Hurustelija
- Pyörä: Honda CRF 1100 ATAS
Moro. Mistähän löytäisin tekijän kuka suoristaisi AT:n pinnavanteen, kyseessä siis tubeless (cros spoke) vanne. Heittoo on n. 3mm ja pinnat on selkeesti eri kireydellä. Osto/huolto paikasta (bikeworld) en saanut apua. Mielellään etelä-suomesta.Kiitos.
Re: Africa Twin TL pinnavanteen oikaisu
Kysy liikkeestä, mikä myy ja huoltaa enskapyöriä.
Tai katso netistä rihtauksen ohjevideo ja tee itse. Ei se kovin vaikeata ole. Varaa vaan paljon aikaa, virvokkeita ja pinna-avaimen
Tai katso netistä rihtauksen ohjevideo ja tee itse. Ei se kovin vaikeata ole. Varaa vaan paljon aikaa, virvokkeita ja pinna-avaimen
Jos ei ole mitään terävää vekkiä vanteessa, niin ei tosiaan ole mikään ameriikan temppu ja varmasti monikin korjaamo osaa sen tehdä ja kuten mainittua, niin on itsekin kyllä tehtävissä. Perusperiaate on ihan sama olipa kyseessä tubeless tai perinteinen vanne ja myöskin pinnoituskuviosta riippumatta. Jos vanteessa on terävä vekki, niin sitten sitä ei enää saa rihtaamalla pelastettua.
Ihan siinä Bike Worldin naapurissa on LA-racing, veikkaisin että siellä suostuvat tekemään. Eihän tuo kummoinen homma ole itsekkään tehdä, olen useamman kasannut ja vielä useamman oikonut vuosien saatossa. 3mm ei kovin kummoinen heitto ole, sinuna kiristelisin ne löysät pinnat muiden kanssa samaan kireyteen ja ajoa vaan. Laadukkaissakin kehissä kehän liitoshitsin kohdalla on yleensä vähän extraheittoa, sitä ei rihtaamalla saa pois eikä tarvitsekkaan.
-
EJS
- Pyörä: Husse 701 enduro -16
Käy pinnat läpi esim. löymällä niitä kevyesti ruuvarilla, löysimmät soivat matalalta ja kireemmät korkeammalta - tässä on vertailtava saman pituisia pinnoja. Kiristä ensin löysimmät pinnat noin. 1/6 kierrosta. Jatka tätä kunnes pinnat ovat suurinpiirtein samalla kireydellä. Jos jotkut pinnat ovat selvästi kireämmällä kuin muut voit löysätä niitä 1/6 kierrosta kerrallaan kunnes ovat samalla kuin muut ns. kireät pinnat.
Laita vanne pyörimään prätkässä kiinni olevana tai esim. Biltemasta ostetulla tasapainotusakselilla.
Selvitä kummalle puolelle vanne heittää enemmän -siis kun vanne pyörii. Selvitä se kohta mistä vanne heittää eniten ja kiristä tästä kohtaa kolmea vastakkaisen puolen pinnaa symmetrisesti 1/6- kierrosta. Jatka tätä kunnes vanteen heitto" on alle millin.
Joka kerta kun pinnoja kiristää maksimiheiton kohdalta vastakkaiselta puolelta vanne suoristuu hiljalleen.
Tämä toimenpide ei ole vaikea, vaatiin vain jonkun hetken aikaa ja malttia ja sen että kiristää pinnoja vähän kerrallaan.
Laita vanne pyörimään prätkässä kiinni olevana tai esim. Biltemasta ostetulla tasapainotusakselilla.
Selvitä kummalle puolelle vanne heittää enemmän -siis kun vanne pyörii. Selvitä se kohta mistä vanne heittää eniten ja kiristä tästä kohtaa kolmea vastakkaisen puolen pinnaa symmetrisesti 1/6- kierrosta. Jatka tätä kunnes vanteen heitto" on alle millin.
Joka kerta kun pinnoja kiristää maksimiheiton kohdalta vastakkaiselta puolelta vanne suoristuu hiljalleen.
Tämä toimenpide ei ole vaikea, vaatiin vain jonkun hetken aikaa ja malttia ja sen että kiristää pinnoja vähän kerrallaan.
- Totti
- Pyörä: Tenere 700
- Viesti:
Jotkut polkupyörien huoltoliikkeet oikoo moottoripyörien vanteita.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
Kysäise Evas Motorilta Porvoosta. On perehtynyt puolavanteiden huoltoon ja myös ristiinpuolatut onnistuu:
https://www.evas-motor.com/fi/tyosuorituksia
https://www.evas-motor.com/fi/tyosuorituksia
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
Hurustelija
- Pyörä: Honda CRF 1100 ATAS
Kiitos vinkeistä, eiköhän vanne oikene näillä opeilla ja jos ei, niin hyviä korjaamoita löytyy siis hyvinkin läheltä.
-
EJS
- Pyörä: Husse 701 enduro -16
Luin ton ohjeen itse varmaan 10v sitten offroad-lehdestä. Samalla kun tasapainotan vanteen tai vanteen ja renkaan stekkaan ton sivuheiton. Jos sivuheittoa on yli millin niin korjaan samalla sen.
Voin opettaakkin, mulla tallissa tarvittavat vehkeet.
Voin opettaakkin, mulla tallissa tarvittavat vehkeet.
Kannattaa katsoa myös ettei vanteessa ole/rihdatessa tule pystyheittoa. Oman kokemuksen perusteella pystyheitto on ajaessa häiritsevämpi kuin pieni sivuheitto, joten itse rihdatessa pyrin saamaan pystyheiton minimiin ja joskus sivuheittoa jää hieman, koska vanteet eivät ole täydellisiä. Osa vanteista on huonompia ja osa parempia lähtökohtaisesti ja jos kehä on kovin kiero alunperin, niin pinnoja ei oikein millään saa tasakireyteen, niin että vanne pysyisi suorana/heitottomana. Oikein hyvä vanne tulee suoraksi melkein itsestään, kun kiristelee pinnat ensiksi tasaisesti sormikireyteen ja lähtee siitä vähän kerrassaan kirimään. Kiristyksen teen ”perinteisellä” pinnauskuviolla oleville vanteille itse siten, että kiristän aina joka kolmatta pinnaa eli kaikki pinnat tulee käytyä läpi kolmella kierroksella ja kiristys tapahtuu vuorotellen eri puolen pinnoille.