Beta RR 4T 350-498 Enduro
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Kummallista ajella kun kaikki pelaa No, joo...
CZ:n 520 Gold O-rengasketju on kehittänyt yhden jäykemmän lenkin vaikka takana ei ole kuin 35h. Ihmetys oli kova kun TM:ssä tuollainen on pelannut ilman mitään kommervenkkejä.
Piti kaivaa paketti esille mihin olin sullonut aivan seulana olleen Reginan alkuperäisen ketjun. Tehomitoitus näissä 520 CZ:ssa on näemmä vain 55hp, joka ei tavallaan kylläkään kerro yhtään mitään koska ketjuun kohdistuva syklinen maksimivoima on se mikä ketjun(kin) tuhoaa. Tämmönen isohko yksipyttyinen täristin jolla ajellaan hiljaakin ja jopa ryömitellään pitkiäkin aikoja on se huonoin vaihtoehto ketjun kestolle.
Täytyy kaivaa kuvetta ja ostaa DID tms. vahvistettu ketju...
Edit: Pitkällisten tuumausten jälkeen Mybeta.fi sai myydä mulle ketjuksi "Tsubaki Alpha XRS X-ring 520".
CZ:n 520 Gold O-rengasketju on kehittänyt yhden jäykemmän lenkin vaikka takana ei ole kuin 35h. Ihmetys oli kova kun TM:ssä tuollainen on pelannut ilman mitään kommervenkkejä.
Piti kaivaa paketti esille mihin olin sullonut aivan seulana olleen Reginan alkuperäisen ketjun. Tehomitoitus näissä 520 CZ:ssa on näemmä vain 55hp, joka ei tavallaan kylläkään kerro yhtään mitään koska ketjuun kohdistuva syklinen maksimivoima on se mikä ketjun(kin) tuhoaa. Tämmönen isohko yksipyttyinen täristin jolla ajellaan hiljaakin ja jopa ryömitellään pitkiäkin aikoja on se huonoin vaihtoehto ketjun kestolle.
Täytyy kaivaa kuvetta ja ostaa DID tms. vahvistettu ketju...
Edit: Pitkällisten tuumausten jälkeen Mybeta.fi sai myydä mulle ketjuksi "Tsubaki Alpha XRS X-ring 520".
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Ostinpa minäkin sitten Betan, 350RR, ensirekisteröity -17, 500 km. Tosin runkonumeron perusteella se on tehty -15 ja mittari on mallia -16. Ota näistä sitten selvä.
Mittarista puheen ollen mitenkähän siitä taiotaan esiin tuntimäärät? Nyt se suostuu näyttämään nopeuden, kilometrit(ODO), kaksi trippiä, keskinopeuden, maksiminopeuden ja kellonajan.
Vilkkuja ei tullut mukana eikä niitä todennäköisesti ole koskaan asennettukaan. Nyt vain pitäisi ensin selvittää onko minulla jo vilkkurele valmiiksi pyörässä. Mistä päin sitä lähtisi etsimään?
Vaahtomuovinen ilmansuodatin on uusi tuttavuus. Oliko se niin, että Fairylla pestään ja värjäävällä öljyllä käsitellään? Mitä öljyä suosittelette?
Ja kun öljyihin päästiin, niin avataan se Pandoran lipas. Moottorille ja vaihteistolle on kummallekin 7,5 dl osionsa. Kelpaako moottoriin sama täyssynteettinen kuin turbo-Saabiinkin? Entä millaisia luokituksia pitää tai ei saa olla lastikkoöljyssä? Vai ostanko suosiolla 20 litran pöntön Delvac'ia? Vaihtoväliksi käyttöohjekirja antaa 3 tai 30 tuntia. Ensimmäinen on liian vähän ja toinen tuntuu pitkältä. Millaista suosittelisitte ei-kisahenkiseen polkuajeluun?
Mittarista puheen ollen mitenkähän siitä taiotaan esiin tuntimäärät? Nyt se suostuu näyttämään nopeuden, kilometrit(ODO), kaksi trippiä, keskinopeuden, maksiminopeuden ja kellonajan.
Vilkkuja ei tullut mukana eikä niitä todennäköisesti ole koskaan asennettukaan. Nyt vain pitäisi ensin selvittää onko minulla jo vilkkurele valmiiksi pyörässä. Mistä päin sitä lähtisi etsimään?
Vaahtomuovinen ilmansuodatin on uusi tuttavuus. Oliko se niin, että Fairylla pestään ja värjäävällä öljyllä käsitellään? Mitä öljyä suosittelette?
Ja kun öljyihin päästiin, niin avataan se Pandoran lipas. Moottorille ja vaihteistolle on kummallekin 7,5 dl osionsa. Kelpaako moottoriin sama täyssynteettinen kuin turbo-Saabiinkin? Entä millaisia luokituksia pitää tai ei saa olla lastikkoöljyssä? Vai ostanko suosiolla 20 litran pöntön Delvac'ia? Vaihtoväliksi käyttöohjekirja antaa 3 tai 30 tuntia. Ensimmäinen on liian vähän ja toinen tuntuu pitkältä. Millaista suosittelisitte ei-kisahenkiseen polkuajeluun?
- no fear -
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Putsarin pesu sen mukaan millä se on öljytty.
Bio aineet omalla pesuaineella + vedellä (tai sitten fairyllä tms).
Liuotinpohjaiset sitten sopivalla liuotinpesuaineella, omani oon pessyt pienkone bensalla, karskimmat pesee vaikka pumppubensalla mutta sitä en kyllä suosittele.
Google löytää varmaan monta hyvää ketjua aiheesta...
Öljynvaihtoväli sitten omantunnon mukaan, 10h on paljon käytetty.
Bio aineet omalla pesuaineella + vedellä (tai sitten fairyllä tms).
Liuotinpohjaiset sitten sopivalla liuotinpesuaineella, omani oon pessyt pienkone bensalla, karskimmat pesee vaikka pumppubensalla mutta sitä en kyllä suosittele.
Google löytää varmaan monta hyvää ketjua aiheesta...
Öljynvaihtoväli sitten omantunnon mukaan, 10h on paljon käytetty.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Tervetuloa Betan omistajaksi, vertaistukiryhmä pitää sinusta huolen
Tuntimäärä näkyy siellä mittarissa oikealla ylhäällä kun painelee sitä oikeaa namiskaa. Olikohan tripistä seuraava näyttämä...
Vilkkurele pitäisi olla etumuovin alla, ajovalon takana, mutta ei se siellä ole jos ei ole vilkkujakaan. Tuskastuttavan iso murikka tuo vilkkurele eli osta suosista sirompi, on kahden piuha versio.
Ilmansuodattimet olen pessyt ämpärissä Wurth Pineline + kuuma vesi seoksella. Öljy on ollut Valvolinen suodatinöljy, en tiedä onko hyvä mutta oli ainoa mikä lähikaupassa eli Veljekset Keskisellä hyllyssä.
https://www.valvoline.com/en-europe/our ... filter-oil.
Olen kerännyt ensin niitä likaisia suodattimia sen viitisen kappaletta muovikassiin, kumihanskat käteen ja eikun lotraamaan. Veden joutuu vaihtamaan n. 3 kertaa ja lopuksi huuhtelu kuumalla vedellä. Sitten kuivamaan hyllylle pariksi päivää ennen öljyämistä. Noita suodattimia saa aina jossain välissä -30% tms. esim. 24mx.fi .
Öljyt olen vaihtanut n. 10 tunnin välein, homma on helppo kunhan ei kiristele niitä proppuja liikaa, hommaa siis 1/4" momenttiavain, filtterin saa ulos aukeavilla segerpihdeille.
Öljymääränä olen pitänyt moottorissa ja vaihdelaatikossa 0.8l ja mitannut sen etukäteen, näin koska vaihdelaatikon tarkistusreikä on liian alhaalla. Ylitäyttö taas aiheuttaa nelareissa ongelmia ja voi pullauttaa tasapainoakselin stefan jolloin öljyt sekoittuvat.
Öljyn laatu riippunee käytöstä eli jos tuota vinguttaa jossain suossa kone kiehuen niin kalleimmat esteripohjaiset koneeseen ja laatikkoon mitä kaupasta löytyy. Jos on flekti asennettu ja ajelu rauhallista soratiemummoilua niin halvemmatkin öljyt ok. Itse olen käyttänyt moottorissa Castrolin 10w50, ja laatikossa Motul Transoil Expert 10W-40. Tärkeintä on että laatikon öljyssä on märkäkytkimelle sopiva lisäaineistus jottei ala luistamaan. Jos katti on siivottu pois niin moottorissa voi käyttää näitä esim. Delvac:in raskaan dieselkaluston öljyjä jos ominaisuudet muuten ovat sopivat. En ota kantaa mitä Delvac:ia tai Rotellaa sinnen kannattaa kaataa, tulee vaan mun syyksi jos kone leipoo kiinni...
Tuossa alla "lailliset" öljyt.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/593040/ ... ttinen-4-L
https://m.motonet.fi/fi/tuote/593058/MP ... nteettinen
Nyt on pänikät tyhjänä ja Delvac ainakin itseä kiinnostaisi koittaa, ei niinkään hinnan takia vaan kytkimen aiheuttaman ryömimisen takia. Oletus on että tuon Motulin lisäaineistus on jo liikaa eli kytkin ei irrota enään kunnolla sen takia.
Öljypumpun muoviset rattaat kannattaa vaihtaa ajoissa (100h vaihtoväli) tai jos joutunut luistattamaan kytkimellä rankasti kone kuumana. Aiheuttaa koneen täystuhon jos hampaat häviävät noista koneen käydessä.
https://www.youtube.com/watch?v=mBeBDEOu8Ec
Rattaat saat esim. mybeta.fi samoin kuin kytkimen lukkoprikan (murtuu irrottaessa). Rattaiden asennus ei ole paha rasti ja suo mielenrauhan jatkoa ajatellen.
Tuntimäärä näkyy siellä mittarissa oikealla ylhäällä kun painelee sitä oikeaa namiskaa. Olikohan tripistä seuraava näyttämä...
Vilkkurele pitäisi olla etumuovin alla, ajovalon takana, mutta ei se siellä ole jos ei ole vilkkujakaan. Tuskastuttavan iso murikka tuo vilkkurele eli osta suosista sirompi, on kahden piuha versio.
Ilmansuodattimet olen pessyt ämpärissä Wurth Pineline + kuuma vesi seoksella. Öljy on ollut Valvolinen suodatinöljy, en tiedä onko hyvä mutta oli ainoa mikä lähikaupassa eli Veljekset Keskisellä hyllyssä.
https://www.valvoline.com/en-europe/our ... filter-oil.
Olen kerännyt ensin niitä likaisia suodattimia sen viitisen kappaletta muovikassiin, kumihanskat käteen ja eikun lotraamaan. Veden joutuu vaihtamaan n. 3 kertaa ja lopuksi huuhtelu kuumalla vedellä. Sitten kuivamaan hyllylle pariksi päivää ennen öljyämistä. Noita suodattimia saa aina jossain välissä -30% tms. esim. 24mx.fi .
Öljyt olen vaihtanut n. 10 tunnin välein, homma on helppo kunhan ei kiristele niitä proppuja liikaa, hommaa siis 1/4" momenttiavain, filtterin saa ulos aukeavilla segerpihdeille.
Öljymääränä olen pitänyt moottorissa ja vaihdelaatikossa 0.8l ja mitannut sen etukäteen, näin koska vaihdelaatikon tarkistusreikä on liian alhaalla. Ylitäyttö taas aiheuttaa nelareissa ongelmia ja voi pullauttaa tasapainoakselin stefan jolloin öljyt sekoittuvat.
Öljyn laatu riippunee käytöstä eli jos tuota vinguttaa jossain suossa kone kiehuen niin kalleimmat esteripohjaiset koneeseen ja laatikkoon mitä kaupasta löytyy. Jos on flekti asennettu ja ajelu rauhallista soratiemummoilua niin halvemmatkin öljyt ok. Itse olen käyttänyt moottorissa Castrolin 10w50, ja laatikossa Motul Transoil Expert 10W-40. Tärkeintä on että laatikon öljyssä on märkäkytkimelle sopiva lisäaineistus jottei ala luistamaan. Jos katti on siivottu pois niin moottorissa voi käyttää näitä esim. Delvac:in raskaan dieselkaluston öljyjä jos ominaisuudet muuten ovat sopivat. En ota kantaa mitä Delvac:ia tai Rotellaa sinnen kannattaa kaataa, tulee vaan mun syyksi jos kone leipoo kiinni...
Tuossa alla "lailliset" öljyt.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/593040/ ... ttinen-4-L
https://m.motonet.fi/fi/tuote/593058/MP ... nteettinen
Nyt on pänikät tyhjänä ja Delvac ainakin itseä kiinnostaisi koittaa, ei niinkään hinnan takia vaan kytkimen aiheuttaman ryömimisen takia. Oletus on että tuon Motulin lisäaineistus on jo liikaa eli kytkin ei irrota enään kunnolla sen takia.
Öljypumpun muoviset rattaat kannattaa vaihtaa ajoissa (100h vaihtoväli) tai jos joutunut luistattamaan kytkimellä rankasti kone kuumana. Aiheuttaa koneen täystuhon jos hampaat häviävät noista koneen käydessä.
https://www.youtube.com/watch?v=mBeBDEOu8Ec
Rattaat saat esim. mybeta.fi samoin kuin kytkimen lukkoprikan (murtuu irrottaessa). Rattaiden asennus ei ole paha rasti ja suo mielenrauhan jatkoa ajatellen.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Kiitoksia vastauksista. On huomattavasti helpompaa lähteä tutustumaan uuteen pyörään kun ei tarvitse itse miettiä kaikkia yksityiskohtia. Vuosimalliksi on varmistunut -15. Tuolloinhan juurikin 350 oli Betan ensimmäinen ruisku. Vuotta myöhemmin se tuli muihinkin nelitahtisiin.
Vähän tässä on saanut opetella ajamista uudelleen. Aiemmin minulla oli Dominaattori, johon verrattuna herkkyys ja varsinkin kaasuunvastaavuussa ovat ihan eri planeetalta. Ykkösellä ja kakkosella varovaisesti ajettaessa menosta tulee helposti nykivää. Löytyisikö kaasukahvaan erilaisia profiileja vaijerinvetimiksi vai olisiko homma helpompi hoitaa ohjelmoimalla? Ja mistähän sen ohjelman löytää?
Sähköjen kanssakin olen saanut ihmetellä. Ja ne kyllä tosiaankin on vedetty niin ohkaisilla langoilla ettei niihin oikein uskaltaisi koskea. Käsisuojia rupesin asentamaan. Aikani kun irroittelin ja asentelin niitä, kahvoja ja peilejä, niin lopultakin sain kaikki mahtumaan. Kaikki oli hyvin paitsi että pyörä ei käynnistynyt. Pyöritti kyllä, mutta ei lähtenyt käyntiin. Aikani starttailin ja kun virta tuntui akusta vähenevän, niin otin sen irti ja jätin yöksi lataukseen. Epäilykseni kohdistuivat sammutusnappiin ja irroitin sille virtaa vievän johtonipun lampun takana olevasta liittimestä. Lähti käyntiin. Sammumaahan ei sitä saanut kun nappi oli kytketty irti. Kytkin liittimen ja pyörä jatkoikin käymistä(?). Sammui napista. Ja käynnistyi uudestaan. Kaikki hyvin, paitsi että ajovalot puuttuu. Todennäköisesti johtonippu on jossain vaiheessa puristunut ja purkaa nyt pahaa mieltään oikuttelemalla. Pitänee aukaista ja tutkia piuhat yksitellen. Mutta sitä ennen varmistaisin, että virta tulee ja lähtee oikein lampun takaa. Myös johtonipun kuntoa voisi tutkia kun tietäisi mikä johtaa minnekin. Muutamia kytkentäkaavioita olen löytänyt, mutta olisiko jollakulla ehdottaa luotettavaa lähdettä?
Vähän tässä on saanut opetella ajamista uudelleen. Aiemmin minulla oli Dominaattori, johon verrattuna herkkyys ja varsinkin kaasuunvastaavuussa ovat ihan eri planeetalta. Ykkösellä ja kakkosella varovaisesti ajettaessa menosta tulee helposti nykivää. Löytyisikö kaasukahvaan erilaisia profiileja vaijerinvetimiksi vai olisiko homma helpompi hoitaa ohjelmoimalla? Ja mistähän sen ohjelman löytää?
Sähköjen kanssakin olen saanut ihmetellä. Ja ne kyllä tosiaankin on vedetty niin ohkaisilla langoilla ettei niihin oikein uskaltaisi koskea. Käsisuojia rupesin asentamaan. Aikani kun irroittelin ja asentelin niitä, kahvoja ja peilejä, niin lopultakin sain kaikki mahtumaan. Kaikki oli hyvin paitsi että pyörä ei käynnistynyt. Pyöritti kyllä, mutta ei lähtenyt käyntiin. Aikani starttailin ja kun virta tuntui akusta vähenevän, niin otin sen irti ja jätin yöksi lataukseen. Epäilykseni kohdistuivat sammutusnappiin ja irroitin sille virtaa vievän johtonipun lampun takana olevasta liittimestä. Lähti käyntiin. Sammumaahan ei sitä saanut kun nappi oli kytketty irti. Kytkin liittimen ja pyörä jatkoikin käymistä(?). Sammui napista. Ja käynnistyi uudestaan. Kaikki hyvin, paitsi että ajovalot puuttuu. Todennäköisesti johtonippu on jossain vaiheessa puristunut ja purkaa nyt pahaa mieltään oikuttelemalla. Pitänee aukaista ja tutkia piuhat yksitellen. Mutta sitä ennen varmistaisin, että virta tulee ja lähtee oikein lampun takaa. Myös johtonipun kuntoa voisi tutkia kun tietäisi mikä johtaa minnekin. Muutamia kytkentäkaavioita olen löytänyt, mutta olisiko jollakulla ehdottaa luotettavaa lähdettä?
- no fear -
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Itsellä on kotikoneella lisäyksin varustettu versio kytkiksestä, mutta allaolevallakin pääsee alkuun. Virtalukko sulta puuttuu eli siltäosin tuo on erilainen kuin tuossa RS-mallissa. Olikohan vm. 2019 jossa alkaa näissä ruiskullisissa olemaan kytkis erilainen eli. esim. akun lataus ei mene enään kolmen diodin läpi ja se johdon päässä oleva konkkakin puuttuu (=lataakin paremmin).
http://matkaendurot.net/phpBB3/download ... &mode=view
Tankin alla on liitos etummaiselle johtosarjalle eli sieltä pääsee mittailemaan myös. Yleisimmät katkoksen paikat ovat suojaamattomat (tosipaskat) liittimet etumaskin takana, ohjauslukon yläpuolella oleva johdon pidikkeen kohdalta ja satulan alla oleva kohta missä kaapelinippu menee satulan ja rungon välistä.
Tarkistele nyt aluksi kaikki sulakkeet ja niiden kannat, ne kun on ns. vesieristettyä mallia (=vesi pääsee sisälle muttei pois...). Irrota maakaapeli rungosta, rassaa ruosteet/hapettumat pois ja laita takas.
http://matkaendurot.net/phpBB3/download ... &mode=view
Tankin alla on liitos etummaiselle johtosarjalle eli sieltä pääsee mittailemaan myös. Yleisimmät katkoksen paikat ovat suojaamattomat (tosipaskat) liittimet etumaskin takana, ohjauslukon yläpuolella oleva johdon pidikkeen kohdalta ja satulan alla oleva kohta missä kaapelinippu menee satulan ja rungon välistä.
Tarkistele nyt aluksi kaikki sulakkeet ja niiden kannat, ne kun on ns. vesieristettyä mallia (=vesi pääsee sisälle muttei pois...). Irrota maakaapeli rungosta, rassaa ruosteet/hapettumat pois ja laita takas.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Tuossa RS 500 ruiskumallin kaavio johon lisätty piuhojen värit suomeksi. Englanti on tekijällä ollut huojuvaa, mutta kyllä tuosta selvän saa, jostain ThumperTalk:ing Beta osiosta löytynyt...
https://thumpertalk.com/forums/forum/35 ... torcycles/
https://thumpertalk.com/forums/forum/35 ... torcycles/
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Valottomuuteen löytyi hyvin yksinkertainen syy: kylmäjuotos valokatkaisijassa.
Selkein löytämäni värillinen kytkentäkaavio, joka on tosin 2018-malliin. Erona pyörääni on mm. tappokatkaisijan sijainti toisessa päässä ohjaustankoa.
Meinasi se taaskin temppuilla käynnistymisen kanssa. Taisi olla että painoin starttia eka kerralla liian lyhyesti - ja sitten ei lähtenytkään tulille. Tällä kertaa auttoi kun raotti kaasua hieman, juurikin niin vähän ettei imuääni muuttunut. Jos se rupeaa enempäänsä oikuttelemaan, niin pitänee tutustua kaasuläpän asentoanturin sielun elämään.
Selkein löytämäni värillinen kytkentäkaavio, joka on tosin 2018-malliin. Erona pyörääni on mm. tappokatkaisijan sijainti toisessa päässä ohjaustankoa.
Meinasi se taaskin temppuilla käynnistymisen kanssa. Taisi olla että painoin starttia eka kerralla liian lyhyesti - ja sitten ei lähtenytkään tulille. Tällä kertaa auttoi kun raotti kaasua hieman, juurikin niin vähän ettei imuääni muuttunut. Jos se rupeaa enempäänsä oikuttelemaan, niin pitänee tutustua kaasuläpän asentoanturin sielun elämään.
- no fear -
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Tyhjäkäynnin soft reset kannattaa tehdä:
(-akun kenkä irti jolloin ECU:sta häipyy muisti, ei kuulemma tarvii tehdä ? Itse teen näin jos tuntuu että hevosia on hukassa)
-käynnistä, ÄLÄ koske kaasuun, anna käydä kuumaksi, sammuta
https://thumpertalk.com/forums/topic/12 ... per-motor/
Kotarin kolmitahtisissa ei ole samanmoisessa Synerjectin ECU:ssa stanby-virtaa laisinkaan ja ECU ei opi mitään, Beta taas voi oppia väärille tavoille tyhjäkäynnin suhteen kun kelit muuttuvat tai ilmanputsari vaihtuu raikkaampaan ja puhtaampaan. Tai jos on ilmavuoto ilmanputsarissa, kuten tuossa Thumpertalkin jutussa.
Jotenkin itselle tässä tullut semmoinen fiilis että tuossa soft resetissä nollataan myös TPS anturin "nollakohta" eli säädetään tyhjäkäynti kohdilleen ECU:n toimesta.
(-akun kenkä irti jolloin ECU:sta häipyy muisti, ei kuulemma tarvii tehdä ? Itse teen näin jos tuntuu että hevosia on hukassa)
-käynnistä, ÄLÄ koske kaasuun, anna käydä kuumaksi, sammuta
https://thumpertalk.com/forums/topic/12 ... per-motor/
Kotarin kolmitahtisissa ei ole samanmoisessa Synerjectin ECU:ssa stanby-virtaa laisinkaan ja ECU ei opi mitään, Beta taas voi oppia väärille tavoille tyhjäkäynnin suhteen kun kelit muuttuvat tai ilmanputsari vaihtuu raikkaampaan ja puhtaampaan. Tai jos on ilmavuoto ilmanputsarissa, kuten tuossa Thumpertalkin jutussa.
Jotenkin itselle tässä tullut semmoinen fiilis että tuossa soft resetissä nollataan myös TPS anturin "nollakohta" eli säädetään tyhjäkäynti kohdilleen ECU:n toimesta.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Tässähän osuu ainakin kaksi asiaa kohdilleen. Juurikin ennen ongelmia öljysin ja vaihdoin ilmansuodattimen. Nähtävästi en puristellut sitä tarpeeksi kuivaksi, sillä öljyä tippasi vielä pari päivää. Ja toiseksi edellisen Betan kiukuttelun jälkeen latasin akun irrallaan, ja silloinhan akunkengät ovat luonnollisesti olleet irti. Minkä jälkeen pyörä käynnistyi ongelmitta.
Pitääpi kokeilla sitä soft resettiä. Kuinka kuumaksi se kone pitikään käyttää?
Pitääpi kokeilla sitä soft resettiä. Kuinka kuumaksi se kone pitikään käyttää?
- no fear -
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
https://thumpertalk.com/forums/topic/12 ... from-beta/
"I just wanted to post this information given to me straight from Ron at Beta USA since I couldn't find it anywhere else in the manual...ect. Hopefully this helps people in the future and makes it easier to find.
Like posted in other threads in this forum, this procedure will help if riding in a different location than usual(elevation/ temperature changes...ect). This procedure can also help if you bike all of a sudden has a hanging idle issue. (For four stroke FI models).
Stepper Motor Reset Instructions:
1) Bike ignition is off and engine temperature is BELOW 170 degrees Fahrenheit.
2) Turn on the bike's ignition and start the bike. At no point during this process, should you touch the throttle!
3) Let the bike engine temperature get up to at least 215 degrees Fahrenheit. (Fan may also come on. This is okay).
4) Turn off ignition (Reset has been performed). "
215F=102C
"I just wanted to post this information given to me straight from Ron at Beta USA since I couldn't find it anywhere else in the manual...ect. Hopefully this helps people in the future and makes it easier to find.
Like posted in other threads in this forum, this procedure will help if riding in a different location than usual(elevation/ temperature changes...ect). This procedure can also help if you bike all of a sudden has a hanging idle issue. (For four stroke FI models).
Stepper Motor Reset Instructions:
1) Bike ignition is off and engine temperature is BELOW 170 degrees Fahrenheit.
2) Turn on the bike's ignition and start the bike. At no point during this process, should you touch the throttle!
3) Let the bike engine temperature get up to at least 215 degrees Fahrenheit. (Fan may also come on. This is okay).
4) Turn off ignition (Reset has been performed). "
215F=102C
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Laitetaas kootusti Betan osille hankintakanavia.
Itse olen löytänyt osia hyvin ja nopealla toimituksella (lähtee samana päivän ja yleensä seuraavana päivän postissa), alkuperäisosat maksaa liki saman kuin muuallakin:
https://www.mybeta.fi/
Hintatason erikoisemmille alkuperäisosille löytää täältä, huomaa alv 0% hinnat:
https://shop.betamotor.parts/en/products/enduro
Pitemmällä toimitusajalla näitä saa tietysti myös maahantuojan kautta, esim. bensatankin korkissa taisi mennä pari viikkoa kuten myös sytytystulpan hatussa:
https://www.snellmanmotosport.com/
Tarvikeosien saatavuuden ja koodit voit etsiä tällä:
http://www.bbimporters.com.au/search/index.php
Esim. Pro-X:n kytkinlevyt maksaa alle puolet alkuperäisistä.
Mäntiä löytyy taas Vertexiltä.
Itse olen löytänyt osia hyvin ja nopealla toimituksella (lähtee samana päivän ja yleensä seuraavana päivän postissa), alkuperäisosat maksaa liki saman kuin muuallakin:
https://www.mybeta.fi/
Hintatason erikoisemmille alkuperäisosille löytää täältä, huomaa alv 0% hinnat:
https://shop.betamotor.parts/en/products/enduro
Pitemmällä toimitusajalla näitä saa tietysti myös maahantuojan kautta, esim. bensatankin korkissa taisi mennä pari viikkoa kuten myös sytytystulpan hatussa:
https://www.snellmanmotosport.com/
Tarvikeosien saatavuuden ja koodit voit etsiä tällä:
http://www.bbimporters.com.au/search/index.php
Esim. Pro-X:n kytkinlevyt maksaa alle puolet alkuperäisistä.
Mäntiä löytyy taas Vertexiltä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
Eihän kenelläkään olisi jäänyt hyllyyn penkin runkoa? Taitaisi käydä -13..-19 väliltä. Tekisi mieli laittaa omaan korkeampi ja pehmuste sekä päällinen jo olisi, niin jos selviäisi toista ehjää satulaa purkamatta.
Neljä vaihdetta riittää.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
https://huutokaupat.com/2387638/beta-39 ... nduropyora
"Valkokilpinen Enduropyörä. Ajettu edellisen omistajan ilmoittamana 80 h. Mittarissa 1282 km."
Jos pyörä on jonkun foorumilaisen ex-kapistus niin tähän voi kertoa kuinka 80h:ssa saa kulutettua puhki rungon suojamuovit ja myös hinkattua saappaalla kytkinkopan tuohon kuntoon?
Aina välillä miettii näitä ilmoitusten tuntimääriä sekä myyjän sekä ostajan vastuuta tietojen paikkansa pitävyydestä.
Jos itse möisin pyörää liikkeen nimissä niin tässä tapauksessa kyllä ilmoittaisin että kokonaistuntimäärä on tuntematon.
Lisäksi kannattaa muistaa:
https://autoriita.fi/auto-huutokaupasta ... kaupoissa/
Pitäkäähän järki päässä kun ostatte pärriä, varsinkin ns. "huutokaupasta".
"Valkokilpinen Enduropyörä. Ajettu edellisen omistajan ilmoittamana 80 h. Mittarissa 1282 km."
Jos pyörä on jonkun foorumilaisen ex-kapistus niin tähän voi kertoa kuinka 80h:ssa saa kulutettua puhki rungon suojamuovit ja myös hinkattua saappaalla kytkinkopan tuohon kuntoon?
Aina välillä miettii näitä ilmoitusten tuntimääriä sekä myyjän sekä ostajan vastuuta tietojen paikkansa pitävyydestä.
Jos itse möisin pyörää liikkeen nimissä niin tässä tapauksessa kyllä ilmoittaisin että kokonaistuntimäärä on tuntematon.
Lisäksi kannattaa muistaa:
https://autoriita.fi/auto-huutokaupasta ... kaupoissa/
Pitäkäähän järki päässä kun ostatte pärriä, varsinkin ns. "huutokaupasta".
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Beta RR 4T 350-498 Enduro
En nyt sanoisi, etteikö runkosuojia ole mahdollista saada puhki ja kytkinkoppaa tuohon kuntoon oikeassa endurossa 80 tunnissa. Aika samoilla tunneilla olen itsekin joutunut vaihtamaan runkosuojia Kotariin. Kuraiset olosuhteet kuluttaa ja riippuu ajotyylistä, kuinka paljon puristaa saappailla pyörää.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14