Sekalaista harrastekalustoa kevyestä päästä

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja ttv »

Pitäähän pöllöt kyljessä olla :lol:

Katoin että tutun näköinen auto kun joskus nähnyt Jampan eläinpelastuksen liikenteessä.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja Syke »

Onko tuo se rengaslukko se Motonetin kopio Motion Pro:sta vai aito tuote?
Mulla vääntyi kopiosta koko pultti aivan kieroksi ja vieläpä etuvanteesta.
Eli kakkaa, ei jatkoon.
Braa-aab!
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Motonetin lukko se on. Merkkiä en muista. Ostostakin on jo aikaa, mutta on tähän asti ollut etupäässä varalla. Viime talvena taisi jääradalla pyöriä muutamana päivänä. Veikkaisin nyt noin modattuna tuon ajavan asiansa.

Ducatoa tuli pajoitettua viikonloppuna. Hukkasi hehkutuksen ja siten startit oli vähän pitkiä. Ensin ei tullut koko hehkureleelle syöttöä, sitten kun se löytyi, niin hehkutulpille asti ei virta edelleenkään päässyt. Tuon välin kun kaapeloi uusiksi, niin kaikkien hehkujen välillä ei sitten seuraavaksi virta kulkenut. Sitä siltaa kun purin niin nelosen hehku poikki. Lähti sentään loppupätkä kannesta pois. Aika pyhällä hengellä se on tähän asti hehkuttanut ja veikkaan ettei ihan kaikilla tulpilla. Melko monta hapettunutta liitosta ja puhki kulunutta kuorta tuolla välillä oli. Nyt vielä kun tuon yhden uuden tulpan hakee, niin pelannee ainakin syöttöpuoli seuraavat 20 vuotta taas.

Jotain hyödytöntäkin niin laittelin yhden toimivan kaiuttimen tilalle 5,25" erillissarjan ja penkin alle vielä 8" aktiivisubin :lol: Ei se oikein käytiin lähde, mutta sentään musiikki soi nyt ihan suht hyvin :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Ducatokin alkoi taas herätä henkiin kun tuon yhden hehkun uusi. Kun se lähti käyntiinkin, niin sitten tositoimiin ja kamaa kyytiin:

Kuva

Hyvin tuo nielaisee yhden ison mopon ja pari pienempää. Täytyy vielä sitä vähän varustella ja katsella perustarpeille kiinteät paikat. Mukava kuitenkin kun ei tarvitse missään hiekkapöllyssä kamppeita kuskata. Omalle pyörälle ostin vielä sellaisen pikapukin ja se täytyy tuonne jossain välissä pultata. Vähentää liinojen kanssa pelaamista ja onhan se nopea kuormata.

Crossirataa aukesi täälläpäin ja tuli Betalla räimittyä sitä ympäri. Kyllähän tuo keula armotta on pehmeä. Ruuvit kiinni ja pohjaan kolisee. Jotain sille on tehtävä, ei ole turvallinen noin. Ja ajoin varovasti tuota crossirataa enkä suinkaan koittanut saada tuota pohjaamaan. Kun hyppää pöydän päälle niin pohjaa ja kun hyppää pöydältä alas niin pohjaa..

Tuota aiemmassa videossa näkyvää metsärataa tuli viime viikonloppuna kunnostettua. Traktorilla pintamaan kuorintaa ja lanailua sekä urien täyttöä ja kuluneiden hyppyrien ja pattien uudelleen profilointia. Traktorin perälevyllä tietty homma on vähän sinnepäin, mutta ei se ainakaan huonommaksi tullut. Sitten kivien kaivelua ja viskelyä sekä aika paljon sahaamista että sai puita ja oksia pois. Tarkoitus oli että voisi käyttää koko radan leveyttä ja saisi edes kaksi ajolinjaa koko radan matkalle. Aika hyvin tuo onnistui. Lopuksi vielä mönkijällä ajoin lenkkiä ja tamppasin pohjaa ja hyppyrien nokkia. Eilen illasta tuli tuota vähän käytyä koittamassa kun oli jo hieman kuivahtanut. Mukava se oli nyt ajaa vaikkakin "pääsuora" oli edelleen aika liejua. En siihen viitsinyt uria kaivaa, eli pintakaasulla se osa aina läpi. Eiköhän sekin tässä kesän mittaan kovetu. Vielä tuli huomattua jotain puita ja risuja mitkä pitää käydä poistamassa. Täytyy jossain vaiheessa napata uusi video.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Tilasin tähän vakio etujouset ja ne ehtikin viikonlopuksi:

Kuva

Lanka on noin 0,3 mm paksumpi. Esijännitystä noilla on vähän yllättävän paljon, käsittääkseni usein ei hirveästi olisi. Tässä on kuitenkin alun toistakymmentä milliä. En tuolle kuitenkaan mitään vielä tehnyt koska ajattelin muuttaa yhden asian kerrallaan. Kun nuo avasin, niin mittasin myös öljypinnan ja se oli 165 mm. Ehdin jo aiemmin lisätä 20 ml/putki. Tuokin tuntuu kovin matalalta edelleen?

Toisen putken rebound-säädin oli jonkin aiemmin purun yhteydessä saatu pois alueeltansa ja oli pudonnut kierteiltään. Tuota piti hetki miettiä ja iteroida, että sain sen taas tolkkuihinsa. Mutta nyt sekin pelaa kuten kuuluu.

Kovin kokeilemassa ja kyllä se pohjaan kolisee edelleen:

Kuva

Ajoin kuitenkin melko pyöreästi ja pehmeästi enkä suinkaan mitään päin. Kyllä tuon kanssa jo pärjää eikä se niin rajusti ota pohjaan mitä aiemmin, mutta pehmoinen on edelleen. Kaikki säätöruuvit vedin täysin kiinni. Erilainen se on ajaa, mutta aika äkkiä tuon kanssa pääsi sinuiksi. Kun kulkee ryhdikkäämmin niin vähän enempi on keskityttävä etupyörään mutkissa. Vallan hyvä kuitenkin edelleen.

Öljyt ei olleet enää ihan priimaa, mutta kun ei uuttakaan ollut riittävästi niin en noita vaihtanut. Ehkä voisi tuolta keulasta ottaa muoviholkeista pois ja siten vähentää tuon esijännityksen vaikka puoleen ja laittaa samalla uudet öljyt ja vähän enempi. Tuon enempää ei itse pysty tekemään. Joko ajaa sitten noin ja hyväksyy että se pohjailee tai sitten laittaa nuo kepit shimmitettäväksi :roll:


Toisena hommana korjasin puolisukulaispojan kiinacrossin takavannetta:

Kuva

Techno-Weldillä täytin rattaan kiinnityspulttien reikiä. Oli olleet löysällä ja pari revenneet. Yllätyin miten hyvät noista tuli. Sitkasta tavaraa porata ja kesti hyvin vetää rattaan napakasti kiinni. Tuon pohjalta luulisin, että kestää kyllä muksujen ajossa kunhan pultit on tiukalla. Vingulla ajoin ensin lastuavalla terällä pinnat puhtaiksi ja sitten vain lämmittelemään. Ihan sellaisella reilu 200 g butaanipolttimella sai napaan lämpöä riittävästi kun kääri sen palopeittoon.

Kannattaa pitää tuo tavara mielessä jos jotain tällaisia tarvitsee joskus korjailla. Väittävät että ottaa titaaniinkin :shock:
Neljä vaihdetta riittää.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Se öljynpinta eli keulan ilmatila vaikuttaa paljon paineenkasvuun pohjaamisen lähellä. Ehdottomasti kannattaa tarkastaa se. Eikö ohjekirja anna sille säätöväliä?
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Ohjekirja antaa ainoastaan kokonaisöljymäärän grammoina (545 g). Hemmetin näppärää.. Edes mitään race sagia ei kirja kerro.

Ajattelin tuoreilla öljyillä laittaa pinnan johonkin 120 milliin. Noin olen itsekin öljypinnan käsittänyt, että suurin vaikutus on nimenomaan tuolla ihan loppuiskussa. Vielä kun tuota esijännitystä vähentää jousilta, niin toiminta pitäisi olla reilusti progressiivisempaa.

Ei se tietty huono välttämättä olisi jos ihan ammattilainen vähän noita keppejä roplaisi. Noinhan sen kyllä pitäisikin periaatteessa olla että crossiradalla ruuvit kiinni ja siitä sitten muualla hölläten. Ehkä kolmasosan verran olisi hyvä saada tuota säätöikkunaa siirrettyä.


Edit: näköjään 2016 vuoden manuaali antaa öljypinnaksi 110 mm, mutta ei kokonaistilavuutta. Käskee myös käyttämään 32 hytikkaöljyä :?

Joka tapauksessa tuo kaavailemani 120 mm on varmaan ihan ok koittaa. Tähänhän kirja pyytää 5 W öljyä.
Neljä vaihdetta riittää.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mahtaako olla 2-kammiokeula se uusi? Vaimentimessa oma öljy ja putkessa oleva vaan voitelee?
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Kyllä normi avoimeksi keulaksi tuota väittäisin. Nopealla googletuksella:

Kuva

Sisuskalut on tuon ylemmän version näköiset, eli jousi ylhäällä korkkia vasten.

Race-malleissahan näissä olisi 2-kammiot. Tosin kyllähän noita on voitu vaihdella.

Tuo keula on vaan lie haluttu tehdä kivikkoajoon erittäin herkäksi.

Vähän kahden vaiheilla olen, että laitanko tuon Silvanille vai vaihtaisiko vielä itse öljyt. Eihän nuo öljyt tietty montaa kymppiä olisi vaikka tekisi vähän vain huuhteluna. Harmaat nuo öljyt on joka tapauksessa nytkin jo.
Neljä vaihdetta riittää.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noin ison eron öljynpinnassa pitäisi vaikuttaa paljon. Mielestäni kokeilemisen arvoinen kun on kuitenkin aika pikku homma ja suht halpakin. Vaikka tulos ei olisikaan toivottu, jää pikkuisen vähemmän arvaamista iskarisepälle.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Voisi tietty samalla koittaa mihin öljypinta asettuu jos tuon 545 g, eli noin 650 ml sinne laittaa. Pääsisi vähän jyvälle edes lähtökohtana kirjan arvoista.

Silvanihan nämä on tehnyt ja vähän koitin siltä suunnalta kysellä neuvoja näiden havaintojeni perusteella, mutta vastaus oli vain että "laita tänne niin kyllä siihen ratkaisu löytyy" :roll: Varmasti juu, mutta kiva tietty olisi edes joku perussetuppi tietää.
Neljä vaihdetta riittää.
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Oletan että pyörässä 1-kammioiset "open cartridge" Sachsit joissa molemmissa pumpuissa samat säädöt?

Oletko katsellut tämän manuskan läpi:

https://betausa.com/content/SUPPORT_PDF ... manual.pdf

"Measure out 533cc of fork oil
for the 2T and 555cc for the 4T.
With the outer tube as low as
it will go and the damping rod
slightly raised pour 2/3 of the
measured oil into the fork."

"Lower the rod and outer tube
all the way and check the oil
level. Adjust the level with the
appropriate tool.
110mm for 4T
130mm for 2T"

Siinä peruslähtökohta josta voi alkaa säätämään...

Varoituksen sana kun pumput laitat takas: Alakolmiopalan pulttien kiristysmomentti 10-12Nm eikä yhtään enempää, näissä Sachseissa tuo yläputken sisäpinnan kuluminen juurikin tuosta alakolmion kohdalla on ikävän yleinen ongelma. Kurkkaa valoa vasten onko sisäpinnan anodisointi ehjä. Semminkin jos öljyt ovat aukaistessa olleet mustat/harmaat.

Tuolta löytyy muillekkin Betan vuosimalleille vaikka mitä tietoa:

https://betausa.com/other-support/
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Kiitän! Useampaa manuaalia olen lukenut, mutta tuota en ole löytänyt. Noissa on vähän outouksia, koska esimerkiksi omassa printatussa kirjassa osa naksuista käsketään laskemaan täysin kiinni asennosta ja osa täysin auki asennosta :roll: Jossain nettiversiossa taas kaikki kiinni-asennosta.

OC Sachsit juu ja molemmissa samat säädöt. Alapäässä comppi ja ylhäällä rebbi.

Eilen vaihtelin noita öljyjä ja tulin vähän samaan tulokseen. Tuo oman manuaalin 545 g ei voi pitää kutiaan koska sinne ei mahdu 650 ml:aa.

Hyvin tasan 500 ml tuli molemmista ulos. Tuossa siis mukana aiemmin lisäämäni 20 ml/putki. Siellä on siis ollut 480 ml.

En tiedä tarkkaan paljonko lisäsin. Hyvin liki 550 ml voi olla mihin päädyin. Sattui olemaan ruiskussa sellainen letku kiinni mikä oli kokolailla 110 mm ja tuolla vedin ylitäytöt pois. Hyvä tietää ettei mennyt pieleen.

Voisin vielä lisätä öljytäyttöön, itselle on opetettu että ennen pinnan mittausta pitää putki käyttää täyspitkänä koska täyttäessä osa öljystä voi mennä putkien väliin. Toisesta putkesta sainkin noin liki 10 ml vielä pois, toisessa ei öljyä ollut mennyt sinne väliin.

Yläkolmioissa on tosiaan stanssattu kiristysmomentti 17 Nm ja alemmat 12 Nm. Jotain hajua tuosta Sachin anodisoinnista onkin. Kuitenkin olen ollut siinä käsityksessä että tuota olisi jo korjattu -18 malliin ja ongelma olisi etupäässä koskenut vain Race-mallin CC keuloja. Tiedä sitten. Harmaata oma öljy kyllä oli ja kuten jo aiemmin huomasin, niin ihme kolhua ei keula tarvitse kun sarvet osoittaa minne sattuu. Empä noita kuitenkaan sitten vetele pyydettyä kovempaan. En kyllä myöskään varmasti tiedä kauanko noilla öljyillä on ajettu ja onko ne talvella saaneet kosteutta minkä verran. Toisessa putkessa oli jonkin verran ihan vaahtoa seassa.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Otin muuten holkeistakin 6 mm samalla pois kun öljyt vaihdoin joten nyt etujousien esijännitys on jossain tuolla 6..7 mm tienoilla.

Kävimpä taas kokeilemassa ja parempi se taas on. Pohjaa edelleen, mutta vähän vähempi taas ja esijännityksen vähennyskin tuntui hyvältä. Toki nyt jo tietää hyvin miten tuolla voi ajaa. Hullua ilmaa ja tasaiselle alas se ei kestä. Samoin pehmeässä hiekassa on aika soutaja. Takarengas oli raapinut jälkiä takalokarin alle, eli kyllä peräkin kokolailla pohjassa käy. Se ei vaan samalla tapaa lyö, niin ei siten tunnu niin pahalta. Balanssi lie kuitenkin nyt aika hyvä ja pyörä on hyvä ajaa.

Vähän kahden vaiheilla tekisikö tuolle vielä jotain vai ei. Toki ei sillä voi crossia ajaa täysmääräisesti, mutta ei tuo itsellä varsinaisesti päälaji olekaan. Varmaan nopeammalla CC-reitillä tuo hakkaisi pohjaan ainakin ekat puoli tuntia. Sen jälkeen voi olla, että sopivasti armahtaa kehnokuntoista kuskia.

Voisi ehkä katsoa minkä verran takana olisi vara kääntää lisää comppia. Jos sekin on suht tapissaan, niin tarvitsisi sitten molemmat päät muuttaa. Jos menisi pelkän keulan tiukkaamisella, niin sitten voisi muutoksia harkitakin :roll:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuli parina päivänä käytyä muutamalla eri radalla pyörimässä. Aika kiva tuo on nyt ajaa. Toki pohjaa edelleen, mutta on balanssissa, kääntyy hyvin ja on vakaa. En oikein osaa ihmeempiä tehdä kun ei keulaan enempää comppia saa. Takaa laskeskelin, että siellä olisi 18 naksua varaa piukata. Tuota päätä ei siis ole taidettu vakiosta muuttaa.

Nappasin pihassa kuvan kun autoa tyhjäilin:

Kuva

Aika tarkkaan taitaa olla joustot käytössä takanakin :lol:

Yllättävät hyvin pelaa tuo MC360 takanenkin. Ihan missään kallioilla en ole koittanut, mutta kyllä se sekalaisessa ajossa menee niin pehmeässä/kovassa mudassa kun hiekassakin.

Pieni fiilistelykuva eiliseltä:

Kuva

Lämmintä oli ja pölyä riitti, mutta hupaisaa touhua kaikesta huolimatta.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin