Millä pestä ketju?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pecca
Pyörä: Suzuki dr 650 rs

Millä pestä ketju?

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Mikä ois paraskeino ketjun puhdistamiseen,oon jostaki lukenu/kuullut että polttööljy pesu,pitääkö paikkansa vai löytyykö jotain toista hyvää tapaa??? :shock:
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Asiasta oli juuri keskustelua Sekalainen tarinointi -ryhmässä, ks. viewtopic.php?t=471.

Se kyllä sopisi varmaan paremmin tänne T&N:ään, joten ehkäpä joku moderaattori innostuisi siirtämään sen ja vaikka nukettamaan nämä viestit tms?
Hannu
Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Polttoöljyä olen itse käyttänyt. Jos ketjut saa irti niin vatiin löpössä lillumaan. Myös hammasharjalla pesu vitjojen ollessa paikallaan on toiminut hyvin varsinkin kun nykykalustossa ne tuppaavat olemaan aina niitatut tai "yhtä puuta". Monet ovat maininneet myös moottoriöljyn hyvänä pesuaineena. Pesun jälkeiseen voiteluun käy sitten vaihteistoöljy loistavasti.
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Joo..polttoöljyllä on tullut pestyksi ketjut 8) Vanha tiskiharja apuna, mutta kun emäntä on keksinyt nyt sen vaihtopää systeemin niin on ollut pula noista varrellisista tiskiharjoista :mrgreen:
-jarkko-
Kuvat
Pecca
Pyörä: Suzuki dr 650 rs

juu

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Kiitoksia vastaukseista..elikkäs huomenna ostaan polttoölyä ja kettingin pesulle! Mitä mieltä olette millä kannattas voidella kettinki pesunjälkeen..mulla on tommosta shell advance ketjuspraytä. Jotkut väittävät että spray aiheutta Orenkaille kulumista, Pitääkö paikkansa? Onko normaali esim:vaihteisto öljy hyvä voiteluun?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

pecca kirjoitti:Jotkut väittävät että spray aiheutta Orenkaille kulumista, Pitääkö paikkansa? Onko normaali esim:vaihteisto öljy hyvä voiteluun?
Useimmissa spraypurkeissa on maininta ettö ko kampe sopii myös O-rengasketjuille. Mielestäni vaihteistoöljy on hyvä, se on helppo ja tarkka levittää jollakin pensselintapaisella. Pesuun olen käyttänyt lamppuöljyä (helpompi ostaa pieni määrä, ei haise).

Sulla on pecca muuten näppärännäköinen mopotin. Ei se tuo virkavalta ole innostunut nokertelemaan tuosta rekisterikilvestä?
eizzi
Pyörä: Transalp-92,DR-Z400E

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Itse sein dominatorin ketjut tavallisella uudella moottoriöljyllä. Liotin ketjuja ensin muutaman päivän ja penslasin ketjut pensselillä puhtaaksi. Vaihdoin öljyt pesu astiaan pari kertaa ja penslasin uudelleen sit valutin ketjut kuivaksi. Ai ai kun tuli nätit ketjut taas kesää varten.. :lol:

Jotkut sanovat ettei saisi käyttää poltto-öljyä tai muita liuottimia ketjujen pesuun ainakaan o-rengas ketjuilla. Liuottimet menee läpi pienistä o-renkaista vieden mennessään rasvat ketjulenkkien sisältä ja sinne kun ei uutta rasvaa saa.

Rasvaukseen olen käyttänyt ketjuvahaa tai muita saatavilla olevia spray sumutteita jotka hylkivät likaa ja vettä.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Dominator kirjoitti:Jotkut sanovat ettei saisi käyttää poltto-öljyä tai muita liuottimia ketjujen pesuun ainakaan o-rengas ketjuilla. Liuottimet menee läpi pienistä o-renkaista vieden mennessään rasvat ketjulenkkien sisältä ja sinne kun ei uutta rasvaa saa.
.
Olen käsittänyt että ylläoleva neuvo koskee voimakkaampia litkuja kuin p-öljy, esim. etanolia ja pensaa.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Itse olen katsonut että paras keino pitää ketjut puhtaana on öljytä niitä tarpeeksi. Kyllä ne sonnat sitten lentää ketjuista ajon aikana pois.

Lisäksi olen luopunut liiallisesta ketjujen kiristelystä ja eipä ne tunnu venyvänkään kunhan ovat tarpeeksi löysällä. Saa nähdä milloin tarpeeksi löysä muuttuu liian löysäksi. :(
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Viesti Kirjoittaja alepos »

RTJ kirjoitti:Itse olen katsonut että paras keino pitää ketjut puhtaana on öljytä niitä tarpeeksi. Kyllä ne sonnat sitten lentää ketjuista ajon aikana pois.

Lisäksi olen luopunut liiallisesta ketjujen kiristelystä ja eipä ne tunnu venyvänkään kunhan ovat tarpeeksi löysällä. Saa nähdä milloin tarpeeksi löysä muuttuu liian löysäksi. :(
Minulla on vähän hakusessa tuo ketjujen sopiva tiukkuus. Nyt ne ovatkin melkoisen löysässä. Katselin tuolla krossiradalla pyöriä ja niissä ne vasta löysällä ovatkin. Katsottiin kaverin kanssa DR:n ketjuja kun menin istumaan eivätkä ne nyt kovin häävisti kiristyneet painon kanssa.

Mitä muuta haittaa löysistä ketjuista on kuin riski siitä, että ne putoaa päältä? Kuluuko ohjurit tms. enemmän?
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

alepos kirjoitti:Mitä muuta haittaa löysistä ketjuista on kuin riski siitä, että ne putoaa päältä? Kuluuko ohjurit tms. enemmän?
Parempi hieman löysä kuin kireä ketju. Liian tiukka ketju kuluu nopeasti sekä rasittaa vetoakselin laakerointia.

Moottoripyörän käyttöohjekirjassa on yleensä kerrottu mittaustoimenpiteet ja asennot.

-Veijo-
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Liian tiukalla ketjulla voi jopa katkaista vetoakselin, kun saa jouston pohjaamaan eli jätä löysälle vaan ja laita kunnon ketjunohjurit jostain motocross-mallista. Ei tarvitse sitten kauhistella hävitystä... :roll:
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Ketjujen tiukkuushan pitää tarkastaa sellaisessa asennossa, että etu- ja
takarattaan etäisyys on suurin. Useissa pyörissä tämä löytyy takajousen ollessa melkein pohjassa.

Jos on epävarma tiukkuudesta kannattaa pyytää isoa kaveria painamaan
pyöränperästä jousia kasaan niin on helppo itse tarkastaa ketjujen tiukkuus.

Crossipyörissä on enemmän joustoja, joten rattaiden etäisyyskin muuttuu
enemmän.

Happi
koukero
Pyörä: yamaha wr450 -03

Viesti Kirjoittaja koukero »

poltto öljy kovettaa o-renkaita,mut oon silti itekki pessyt öljy/bensa seoksella ja sit kuivaus ja muutamaksi päiväksi moottoriöljyyn imeytymään, ja se öljy kuumaksi ni imeytyy paremmin.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Happi kirjoitti:Ketjujen tiukkuushan pitää tarkastaa sellaisessa asennossa, että etu- ja
takarattaan etäisyys on suurin. Useissa pyörissä tämä löytyy takajousen ollessa melkein pohjassa.
Onneksi minun tapauksessani valmistaja on miettinyt tätäkin asiaa ja helpottanut mittaustoimenpidettä antamalla mittaustavan ja arvot siten, että pyörä voi olla varikkopukilla takapyörä ilmassa.
Vastaa Viestiin