KTM 690 R Adventure
Valvoja: Moderaattorit
KTM 690 R Adventure
Ei ole varsinaisesti mikään projekti, vaikka toista kuukautta olen tuota ostohetkestä lähtien huoltanut , säätänyt ja yllättävän paljon sai osiakin vaihtaa. Sitähän se on kun käytetyillä peleillä ajelee. Vielä on tekemistä, mutta tänään oli jo pakko päästä ajelemaan kun sääkin oli mitä mainioin.
Taas lähti mopo käsistä
Re: KTM 690 R Adventure
Onpas makian näkönen
Mitäs kaikkea ekstraa siihen on kiinnitelty?
Mitäs kaikkea ekstraa siihen on kiinnitelty?
Good judgment is based on experience. Experience is based on bad judgment.
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: KTM 690 R Adventure
Komeen näköinen fillari.
Mutta, onpa hillittömät tangon korotukset. Noilla korotuksilla on varmaan kiva vedellä sileellä soratiellä seisten, mutta väittäisin, että jos oikein ajaan ruvetaan, niin noista on vain haittaa. Kokeiles piruuttas ensin noilla ja sit otat pois. Mä ainakin aikoinaan juurikin 690:ssä huomasin eron, kun ensin kokeneemmat vinkkas asiasta.
Mutta, onpa hillittömät tangon korotukset. Noilla korotuksilla on varmaan kiva vedellä sileellä soratiellä seisten, mutta väittäisin, että jos oikein ajaan ruvetaan, niin noista on vain haittaa. Kokeiles piruuttas ensin noilla ja sit otat pois. Mä ainakin aikoinaan juurikin 690:ssä huomasin eron, kun ensin kokeneemmat vinkkas asiasta.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 R Adventure
Tangon korkeus sekä ajoasento on aika paljon kiinni siitä minkälaiseen käyttöön pyörä on tehty ja mitkä on kuskin mittasuhteet. Jos tekee seikkailupyörää, joksi 690 Adven luokittelen, en silloin kuuntelisi kovin paljoa oikeiden enskakuskien mietteitä kisapyörien setupeista ja mikä on hyvä enskaspoorissa.
Mulla oli 40mm korotukset 690:ssä ja enskailussa ja krossiradalla ne oli aivan perseestä, varsinkin madaltavilla jalkatapeilla ajoasento on niin pysty ettei tapeilta ajamisesta tahtonut tulla oikein mitään. Seikkailussa ja matka ajossa on taas paljon parempi kun matala tanko, mukava ajaa pitkiäkin matkoja tapeilta mettäteitä kun pystyy ajamaan ryhdikkäässä asennossa ilman isompaa etukyyryä. Nopeassa soratie ja mettätieajossa sama setuppi toimii loistavasti, poislukien ominaisuutta mitä ohjaustangon korotus korostaa, 690:en kevytkeulaisuutta. Tuossa pyörässä se taas kompensoituu tankeilla/katteilla. Madaltavat jalkatapitkin näyttää olevan paikallaan joten ajoasento on rennon väljä eikä kisamaisen rasittava kyyrykyykky mitä monessa pyörässä on.
On kyllä hieno pyörä ja kuuluu siihen kategoriaan että jonain päivänä, tavallinen 690 ei kiinnosta enään pätkääkään... Olen muutaman reissun vastaavalla pelillä ajanut ja 690 Adv on seikkailupyörien ehdotonta ykkösryhmää. Älä Tomppa ajele kovin paljoa meidän kylän läpi ettei kuume nouse ihan mahottomaksi Jos/kun kyllästyt pyörään ja olet sitä myymässä pois niin kilauta ensin mulle
Mulla oli 40mm korotukset 690:ssä ja enskailussa ja krossiradalla ne oli aivan perseestä, varsinkin madaltavilla jalkatapeilla ajoasento on niin pysty ettei tapeilta ajamisesta tahtonut tulla oikein mitään. Seikkailussa ja matka ajossa on taas paljon parempi kun matala tanko, mukava ajaa pitkiäkin matkoja tapeilta mettäteitä kun pystyy ajamaan ryhdikkäässä asennossa ilman isompaa etukyyryä. Nopeassa soratie ja mettätieajossa sama setuppi toimii loistavasti, poislukien ominaisuutta mitä ohjaustangon korotus korostaa, 690:en kevytkeulaisuutta. Tuossa pyörässä se taas kompensoituu tankeilla/katteilla. Madaltavat jalkatapitkin näyttää olevan paikallaan joten ajoasento on rennon väljä eikä kisamaisen rasittava kyyrykyykky mitä monessa pyörässä on.
On kyllä hieno pyörä ja kuuluu siihen kategoriaan että jonain päivänä, tavallinen 690 ei kiinnosta enään pätkääkään... Olen muutaman reissun vastaavalla pelillä ajanut ja 690 Adv on seikkailupyörien ehdotonta ykkösryhmää. Älä Tomppa ajele kovin paljoa meidän kylän läpi ettei kuume nouse ihan mahottomaksi Jos/kun kyllästyt pyörään ja olet sitä myymässä pois niin kilauta ensin mulle
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: KTM 690 R Adventure
Rally Raidin setti on tuohon asennettu aiemman omistajan toimesta. Pääpiirteittäin siinä on, etutankit, vesitankki/pohjapanssari, evo 2 kit, katesarja/tarrasarja, kahvalämppärit, SeatConsepts penkki, xenonvalot, Wingsin vaimennin, matalemmat jalkatapit, yms.
Tangon korotuspalat olivat myös valmiina, vähän niiden korkeus minuakin arvelutti, ajattelin nyt ajella kuitenkin ainakin alkuunsa niillä, pitänee kokeilla myös matalampia. Koheltajan kuvaamissa ajo-olosuhteissa ne kyllä tuntuu hyvinkin toimivan, ainakin on mukava ajoasento.
690 treadin kahlasin läpi ja sitämukaa kävin pyörää läpi mitä sieltä vikkiä löytyi. Monenlaista ennakoivaa varmistusta ohjeiden mukaisesti tein, ja kohtuu kattavan perushuollon myös. Lataavan navitelineen ja usb lataussysteemin asentelin lisäksi. Etu ja takapään vaimentimet käytin Skogin verstaalla. Tarakan tein 8 mm Etolan muovilevystä, pleksin tein polykarbonaatista. Sivulaukkutelineitä olen lisäksi harkinnut, yritän metsästää käytettyjä.
Pitänee karttaa sitten naapurustoajoa, en halua ylimääräisiä sydämmentykytyksiä aiheuttaa Koheltajalle, mutta jos satutaan samalle kulku-uralle, niin heiluta tai tööttää . Numero on tallessa, soittelen sitten kun myyntiajatukset alkaa myllertää mieltä!
Tangon korotuspalat olivat myös valmiina, vähän niiden korkeus minuakin arvelutti, ajattelin nyt ajella kuitenkin ainakin alkuunsa niillä, pitänee kokeilla myös matalampia. Koheltajan kuvaamissa ajo-olosuhteissa ne kyllä tuntuu hyvinkin toimivan, ainakin on mukava ajoasento.
690 treadin kahlasin läpi ja sitämukaa kävin pyörää läpi mitä sieltä vikkiä löytyi. Monenlaista ennakoivaa varmistusta ohjeiden mukaisesti tein, ja kohtuu kattavan perushuollon myös. Lataavan navitelineen ja usb lataussysteemin asentelin lisäksi. Etu ja takapään vaimentimet käytin Skogin verstaalla. Tarakan tein 8 mm Etolan muovilevystä, pleksin tein polykarbonaatista. Sivulaukkutelineitä olen lisäksi harkinnut, yritän metsästää käytettyjä.
Pitänee karttaa sitten naapurustoajoa, en halua ylimääräisiä sydämmentykytyksiä aiheuttaa Koheltajalle, mutta jos satutaan samalle kulku-uralle, niin heiluta tai tööttää . Numero on tallessa, soittelen sitten kun myyntiajatukset alkaa myllertää mieltä!
Taas lähti mopo käsistä
Re: KTM 690 R Adventure
Mielenkiintoista...
Tämä kotarin 690 oli kyllä hauskan tuntuinen peli koeajon perusteella,paitsi ehkä ohjauksen kääntyminen,tottumiskymysys sekin lie.
Mietinkin että olisitko saanut tähän semmosen pikakoosteen "must check" paikoista kyseisessä pyörässä?(ties vaikka joskus tommoseen taipuis)
Tämä kotarin 690 oli kyllä hauskan tuntuinen peli koeajon perusteella,paitsi ehkä ohjauksen kääntyminen,tottumiskymysys sekin lie.
Mietinkin että olisitko saanut tähän semmosen pikakoosteen "must check" paikoista kyseisessä pyörässä?(ties vaikka joskus tommoseen taipuis)
Foorumin "sekakäyttäjä"
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 R Adventure
Johtosarja on prioriteetti ykkönen, pa-suodatin/ruiskun tukkeutuminen, venttiilinostajat, tulpanhattu, vipujen sensoreiden toiminta jne. Siinä oleellisimmat viat ja vikojen aiheuttajat. Iskareiden uudelleen shimmaus huollon yhteydessä niin alkaa alusta toimimaan muualla kun tasaisella asfaltilla, keulan shimmaus herkemmäksi on lähes välttämätön että saa vähennettyä keulan lipsumista.
Käytännössä vanhempi 690 kannattaa pistää atomeiksi ja kasata uudestaan, aivan kuten Tomppa on tehnyt. Sen jälkeen ei yleensä tarvii tehdä muuta kun ajaa ja huoltaa kun tyyppiviat (johtosarja) ja entisten omistajien laiminlyönneistä johtuvat kulumiset/viat on korjattu.
Käytännössä vanhempi 690 kannattaa pistää atomeiksi ja kasata uudestaan, aivan kuten Tomppa on tehnyt. Sen jälkeen ei yleensä tarvii tehdä muuta kun ajaa ja huoltaa kun tyyppiviat (johtosarja) ja entisten omistajien laiminlyönneistä johtuvat kulumiset/viat on korjattu.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: KTM 690 R Adventure
Ainakaan 2010 enduro R:ssä keulan lipsuminen ei johdu keulan kovuudesta, vaan pehmeydestä. Keula ui liian syvällä, eli on koko ajan kovalla alueella ja siksi ei pysty enää joustamaan. Lyö terävissä kuopissa käsille ja kurveissa luistaa alta. Kun keulaan rakennetaan kantavuutta lisää, niin se rupeaa toimimaan. Pinnasta herkkä ja syvemmältä kantava, pohjaa kohti jäykistyy progressiivisesti. -> toimii.Koheltaja kirjoitti: keulan shimmaus herkemmäksi on lähes välttämätön että saa vähennettyä keulan lipsumista.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 R Adventure
Näin se homma toimii, kokemuksia ja näkemyksiä eri suunnilta
Mulla kokemukset -12 ja -13 mallista ja muutamasta vanhemmasta kaverin pyörästä. Omiin pyöriin en käynyt etukapuloita shimmaamassa ammattilaisella, olisi kyllä pitänyt vaikka toiseen sain tehtyä melko kelvollisen keulan ja toinen pysyi vakiona. Verrokkina parin kaverin pyörä joita tuli ajettua ja molemmissa Skogin käsittelyn jälkeen pyörä oli ihan toisenlainen ajettava kun vakio, mutta kumpaakin tehtiin myös takapää, joka myös vaikuttaa keulan ja etupidon toimintaan, joka on 690:en herkkä alue.
Mulla kokemukset -12 ja -13 mallista ja muutamasta vanhemmasta kaverin pyörästä. Omiin pyöriin en käynyt etukapuloita shimmaamassa ammattilaisella, olisi kyllä pitänyt vaikka toiseen sain tehtyä melko kelvollisen keulan ja toinen pysyi vakiona. Verrokkina parin kaverin pyörä joita tuli ajettua ja molemmissa Skogin käsittelyn jälkeen pyörä oli ihan toisenlainen ajettava kun vakio, mutta kumpaakin tehtiin myös takapää, joka myös vaikuttaa keulan ja etupidon toimintaan, joka on 690:en herkkä alue.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 R Adventure
Siihen pehmeyden/kovuuden tunteeseen vaikuttaa luonnollisesti hyvin olennaisena osana kuskin paino. Petekin on vähän reilumman kokoinen kaveri, niin varmaan tarvitaan vakioalustaan nähden kantavuutta lisää. Ite olen 70 kg, niin kyllä se 2014 690:n vakioalusta on melko kova.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: KTM 690 R Adventure
Airboxin tilalle käpistelin mestat työkaluille ja muulle tarpeelliselle tavaralle.
- Liitteet
Taas lähti mopo käsistä
Re: KTM 690 R Adventure
Luullakseni lähes kaikki tarvittavat työkalut mahtuu tuonne pussukkaan, ainoastaan renkaiden alkselimutteriavain on vielä hakusessa.
Taas lähti mopo käsistä
Re: KTM 690 R Adventure
Motion Pro T6 Combo lever on aika hyvä akselimutterin avaimeksi, samalla saa rengasraudan.
Re: KTM 690 R Adventure
Tässä on Tomi ne pihdit, joista puhuin lauantaina. Joskaan ei halvin, mutta paras malli
http://www.motonet.fi/fi/tuote/763109/K ... ain-180-mm
Samalla pääsee eroon jakoavaimesta ja noista pihdeistä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/763109/K ... ain-180-mm
Samalla pääsee eroon jakoavaimesta ja noista pihdeistä.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Re: KTM 690 R Adventure
Hyviä vinkkejä. Nuo pihdit olinkin jo unohtanut. Leuat ainakin avautuu riittävästi, 32 millinenhän tuo taka-akselin mutteri olisi.
Taas lähti mopo käsistä