Mikä pyörä kakkospyöräksi?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Mikä pyörä kakkospyöräksi?
Moikka!
Aloitteleva motoristi tarvitsisi neuvoja kakkospyörän hankintaan. Saan ison moottoripyöräkortin käteen tulevana keväänä ja kulkupeliksi valikoitui yli vuotinen uusi 2014 duke390, jolla on varmasti hyvä tutustua moottoripyöräilyn saloihin. Tätä ennen kulkupelinä on ollut jo vuosia tuulta nopeampi kymcon skootteri:) Ajoin tämän talven ekaa kertaa skootterilla ja tajusin, että tämähän on aivan sairaan hauskaa! Eli ensi talveksi on saatava joku vähän tehokkaampi peli alle!
Eli kysymykseni kuuluu: Etsinnässä olisi endurotyyppinen pyörä, jolla olisi tarkoitus pitää kivaa talvella niin kaupungissa, kuin pienesti maastossa.
Joku käytetty kurapyörä mulle ensiksi tuli mieleen, mutta niissä kaikissa taitaa olla liian lyhyet huoltovälit omaan makuuni. Hintaa pyörällä saisi olla max 5 tonnia. Nettiä selaillessa vahvimpana ehdokkaana on noussut wr250r. Vähän se on painava ja lussu, mutta kait noillakin tehoilla talvella luistelee. Entäs joku kevyt piikki esim. hussen sm125? Vai loppuuko siitä vääntö, kun elopainoa on kuitenkin noin 90 kiloa.. Onko teillä ehdottaa muita malleja?
Aloitteleva motoristi tarvitsisi neuvoja kakkospyörän hankintaan. Saan ison moottoripyöräkortin käteen tulevana keväänä ja kulkupeliksi valikoitui yli vuotinen uusi 2014 duke390, jolla on varmasti hyvä tutustua moottoripyöräilyn saloihin. Tätä ennen kulkupelinä on ollut jo vuosia tuulta nopeampi kymcon skootteri:) Ajoin tämän talven ekaa kertaa skootterilla ja tajusin, että tämähän on aivan sairaan hauskaa! Eli ensi talveksi on saatava joku vähän tehokkaampi peli alle!
Eli kysymykseni kuuluu: Etsinnässä olisi endurotyyppinen pyörä, jolla olisi tarkoitus pitää kivaa talvella niin kaupungissa, kuin pienesti maastossa.
Joku käytetty kurapyörä mulle ensiksi tuli mieleen, mutta niissä kaikissa taitaa olla liian lyhyet huoltovälit omaan makuuni. Hintaa pyörällä saisi olla max 5 tonnia. Nettiä selaillessa vahvimpana ehdokkaana on noussut wr250r. Vähän se on painava ja lussu, mutta kait noillakin tehoilla talvella luistelee. Entäs joku kevyt piikki esim. hussen sm125? Vai loppuuko siitä vääntö, kun elopainoa on kuitenkin noin 90 kiloa.. Onko teillä ehdottaa muita malleja?
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Re: Mikä pyörä kakkospyöräksi?
Mun mielestä kuulostaa että joku noista 250 cc katuenskoista on se mitä tarvitset.
Tämänkaltaisten pyörien osalta pyhä kolminaisuus on
-Kawasaki KLX250S
-Honda CRF250L
-Yamaha WR250R
Yhtäkään noista en ole ikinä ajanut, mutta ymmärtääkseni Yamaha on noista "enduroin" eli korkeampi ja parempi alusta kuin muissa. Honda taitaa olla vähiten maastorypemiseen soveltuva, ja Kawa siitä välistä. Itse harkitsin vakavasti tuollaista Kawaa, mutta päädyin sitten KTM:ään. Hyviä vehkeitä kaikki: kestävä tekniikka, pitkät huoltovälit, kätevän kokoisia. Ainakin Kawaan saa 380cc pyttyä muistaakseni jos alkaa tuntea tehontarvetta.
Tämänkaltaisten pyörien osalta pyhä kolminaisuus on
-Kawasaki KLX250S
-Honda CRF250L
-Yamaha WR250R
Yhtäkään noista en ole ikinä ajanut, mutta ymmärtääkseni Yamaha on noista "enduroin" eli korkeampi ja parempi alusta kuin muissa. Honda taitaa olla vähiten maastorypemiseen soveltuva, ja Kawa siitä välistä. Itse harkitsin vakavasti tuollaista Kawaa, mutta päädyin sitten KTM:ään. Hyviä vehkeitä kaikki: kestävä tekniikka, pitkät huoltovälit, kätevän kokoisia. Ainakin Kawaan saa 380cc pyttyä muistaakseni jos alkaa tuntea tehontarvetta.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Suzuki DRZ 400 on mun mielestä aika näppärä. Kulkee paljon paremmin mitä noi 250cc vehkeet, mutta saman painonen ellei jopa kevyempi. Silti huoltovälit pitkiä. Hyvä väli kisapyöriin ja katulaiskoihin, harmi vaan että pitkälti ainoa kategoriassaan (XR400 on, mutta se on melko vanha..)
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
-
mipy
- Pyörä: 300 tpi, crf250m.
Wr250r nuista vaihtoehdoista. Ruisku, helppo käyttää ympärivuoden. Kohtuullinen alusta, voi harjoitella kevyttä oikeatakin enskaa ja ei jää huippukierroksilla tehossa juuri jälkeen drz:sta lisäksi alusta ja pyörä muutenkin reilusti modernimman tuntuinen. Tekniikka luotettavaa ja kohtuulliset huoltovälit käytöstä riippuen. Itsellä ei ollut vikoja omassa muita kuin itse aiheutettuja vilkkujen rekkaritelineen ym. muiden särkymisiä enskailussa. Tuossa vain käy niin että duke menee seuraavana kesänä myyntiin kun aloittaja huomaa miten tylsää asfaltilla ajo on enskailuun verrattuna. Tai niin ainakin itselle kävi.
Tännehän on tullut hyvin vastauksia! Eli vähän nyt haiskahtaa siltä, että pyörä mitä haetaan olisi wr450r tai ktm390 enduro, joita ei tietenkään ole olemassa;)
Täytyy varmaan siis siirtä tuo mun duken kone johonkin kevyeeseen exc:n runkoon.....
Kaikkia ehdotettuja pyöriä olen netistä ihmetellyt ja lukemani perusteella tuo wr250r olis tehonpuutteesta huolimatta ehkä paras käyttötarkoitukseeni. Kysyisin vielä, että onko mitään 2t dualsport mallia, missä ei olisi niin kisakireä kone? Vai onko 2t laitteiden kanssa aina kauhea säätäminen joka tapauksessa? Koska vähän kyllä himottas tollai iso ja tuhma 2t päristin.
Ps. Olen hyvinkin tietoinen siitä, että nää enskahommat vie varmasti sydämmein mennessään, siksi en ostanut tuota dukea kalliimpaa katupyörää:)
Täytyy varmaan siis siirtä tuo mun duken kone johonkin kevyeeseen exc:n runkoon.....
Kaikkia ehdotettuja pyöriä olen netistä ihmetellyt ja lukemani perusteella tuo wr250r olis tehonpuutteesta huolimatta ehkä paras käyttötarkoitukseeni. Kysyisin vielä, että onko mitään 2t dualsport mallia, missä ei olisi niin kisakireä kone? Vai onko 2t laitteiden kanssa aina kauhea säätäminen joka tapauksessa? Koska vähän kyllä himottas tollai iso ja tuhma 2t päristin.
Ps. Olen hyvinkin tietoinen siitä, että nää enskahommat vie varmasti sydämmein mennessään, siksi en ostanut tuota dukea kalliimpaa katupyörää:)
-
mipy
Metsässä ja poluilla ei varmasti lopu teho kesken 250 nelarista. Isommalla tiellä kylläkin, mutta ottaa ne pelkkinä siirtyminä ajopaikoille niin ei niin häiritse. 2t olisi toisaalta paras omasta mielestä enskaksi ja taitaa uudemmissa olla vähemmän rassaamista kuin vastaavissa kisanelareissa. Ainakaan nuissa 250/300 2t. Mutta niissä on kyllä sen verran raakasti voimaa aloittelijalle että voi tulla pienemmällä polulla mielenkiintoisia tilanteita kaasunkäytön kanssa. Nuo piikki 2t taitaa olla suurinosa käytetyistä teinien pilalle raiskaamia. Mutta jos löytää hyvin hoidetun enskakäytössä olleen niin mikäpä siinä. Siinä olisi varmaankin paras harjoittelu pyörä.
-
Syke
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Mulla saattais olla jouten iso ja tuhma 2-tahtari. 350cc 2-tahti. Herättää kunnioitusta kanssa-ajajissa.
Dual sportiksi tuosta ei kyllä mielestäni ole
Dual sportiksi tuosta ei kyllä mielestäni ole
Braa-aab!
Puoltoääni KLX250S:lle.
Kawa on hiljainen, helppo ajaa, halpa ostaa, edullinen pitää, kiva tiellä ja poluilla, pärjää auttavasti myös maastossa. Tehoa ei ole paljon mutta vähemmälläkin pärjää. Pikkukawoilla olen ajanut reilusti yli 10 000 km.
Jos ajo on enemmän maastopainotteista niin sitten WR250R. Korkeampi, kalliimpi ja lienee myös parempi. Tällainen on alla nyt.
Kisaenskat, varsinkaan 2-t, eivät ole ajelemista vaan ajamista varten. Ei tielle, ihan riippumatta siitä onko valkokilpi vai ei, vaan spooriin. Jopa lyhyet tiesiirtymät kisoissa ovat ikävää puuhaa.
4-t kisaenska voisi olla ok, mutta jos et vielä tarkasti tiedä mitä haluat niin en suosittele. Eivät yhtä hermostuttavia ajettavia kuin 2-t kisapyörät mutta siltikin vain aktiiviajoon, ei kevyeen iltakruisailuun.
Kawa on hiljainen, helppo ajaa, halpa ostaa, edullinen pitää, kiva tiellä ja poluilla, pärjää auttavasti myös maastossa. Tehoa ei ole paljon mutta vähemmälläkin pärjää. Pikkukawoilla olen ajanut reilusti yli 10 000 km.
Jos ajo on enemmän maastopainotteista niin sitten WR250R. Korkeampi, kalliimpi ja lienee myös parempi. Tällainen on alla nyt.
Kisaenskat, varsinkaan 2-t, eivät ole ajelemista vaan ajamista varten. Ei tielle, ihan riippumatta siitä onko valkokilpi vai ei, vaan spooriin. Jopa lyhyet tiesiirtymät kisoissa ovat ikävää puuhaa.
4-t kisaenska voisi olla ok, mutta jos et vielä tarkasti tiedä mitä haluat niin en suosittele. Eivät yhtä hermostuttavia ajettavia kuin 2-t kisapyörät mutta siltikin vain aktiiviajoon, ei kevyeen iltakruisailuun.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
950/990 SE/ADV?
- On ikäänkuin endurotyyppinen
- On ainakin joskus saanut alle 5 k€
- On yhdelläkin tulpalla tehokkaampi kuin 390 duke tai kymcon skootteri
- On melko kiva kaupungissakin kunhan ei yritä ajaa liian siististi
- On melko kiva myös maastossa
- On pidempi huoltoväli kuin WR250r
- On vääntöä 90 kg kuskille ainakin talvella
- On mahdollista luistella välittämättä vuodenajasta tai alustasta
Kaikki speksit täyttyy, ei muuta kun mopokaupoille.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Eli siis sen 2t:n joutaa varmaan unohtamaan.. Mää olen aika lyhyt tappi 170cm ja nää endurotyyppiset käkistimet on aina aika hiton korkeita, niin kehtooko näitä madaltaa kuinka paljon, ilman että ajo-ominaisuudet kärsivät hirveesti? Entäs talvella renkaiden nastoitus. Millä nastoituksella pystyy vielä ajamaan asfaltilla ilman, että kipinät sinkoilee ja meno on kauhian kulmikasta. Onko rallinasta siihen liian raju?
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
CRF250L on kohtalaisen matala ja siinä ylettää jalat hyvästi maahan, Kawa taisi olla vähän korkeampi ja WR250R on kisapyörän korkuinen.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
mipy
Itsekin olen 170 cm lyhyt ja ei ole tarvinnut pyöriä madaltaa. Tuommoiseen kevyemmän pyörän korkeuteen tottuu viikossa eikä se sitten häiritse. Pitää vain hyväksyä se että pyörä on välillä kumollaan kun jalka ei yltänyt maahan. Ja kyllä se tasaisella alustalla pysyy pystyssä lyhyemmälläkin. Sillon korkeus on lähinnä ongelma jos vauhti loppuu viistorinteessä tai jalka on kuopan päällä pysähtyessä.
Tästä on helppo olla juuri samaa mieltäsuok kirjoitti:
antti
SE:lle ääniÖÖ. kirjoitti:950/990 SE/ADV?
kulettaa isompaakin kuskia vähintäänkin riittävästi, eikä tarvii vilkuilla olan yli jotta sutiiko
Tommoi tonninen enska voi olla vähän turhan raju ja painava talvella ja vielä tämmötteelles ummikolle. Eihän sitä jaksa ees punnertaa ylös, jos ja kun sen kaataa.. Sitä voi ruveta tammista arkkua ittelleen kattelee, ku tommosella raapasee kunnolla kaasua jäisellä tiellä:)
Kotarin 690 enduro tai hussen vastaava vois olla semmonen, millä pärjäis yhellä pyörällä koko vuoden. Ainii ja mulla ei ole autoa ollenkaan, että moottoripyörä tulee olemaan ainut kulkupeli.
Kotarin 690 enduro tai hussen vastaava vois olla semmonen, millä pärjäis yhellä pyörällä koko vuoden. Ainii ja mulla ei ole autoa ollenkaan, että moottoripyörä tulee olemaan ainut kulkupeli.