Talveksi enskanpoikanen?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Talveksi enskanpoikanen?

Viesti Kirjoittaja VAK »

niin joo. En mä ole koskaan nelitahtisella piikkisellä koskaan ajanutkaan. Mun mielestä 2t piikkisellä on kyllä hauska ajaa, kun siinä pitää olla koko ajan sellainen ajamisen meininki. Tarkotan, että kytkintä, kaasua, kierroksia ja jarruja on käytettävä melko aktiivisesti koko ajan ja vaihdetta saa selata melko lailla. Mistään pyörästä mulla ei ole koskaan vaihdepoljin kulunut samaa tahtia kuin piikkisestä.

THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Menee kyllä OT, mut tuo vaihdepolkimen kuluminen kiinnitti huomion. Mä oon laista, siis TOSI laiska, vaihteleen vaihteita. Yks syy varmaan kun tapeilta en saa vaihdettua keventämättä painoo melkein kokonaan oikeelle jalalle - onkohan tää muillekin ongelma?
Mut erikoista on et mulla ei oo ikinä missään pyörässä sanottavasti kulunu vaihdepolkimen pää, vaan tossa Shercossa se profiili jalkatapin suunnasta alkaa muistuttaa kolmioo. Taitaa ajosaappaalla olla osuutta asiaan, koska noilla on ajettu lähes 100% Shercolla? Eihän se nyt mitenkään oo mahdollista että vaihdepoljin kuluis hiekkateillä ym. enempi kun poluilla? Eikä toi polkimen materiaalikysymyskään varmaan oo kun 100h rikki kahdessa varmasti paljon vaihdetussa, eikä niissä moista kulumaa näy.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

Haastattelin MotoJyskyn omistajaa viime kesänä ja hää suositteli aloittelijalle 250nelaria. Ei piikki2Tä. Itteä kuumottanu tuollainen jo pidemmän aikaa, mutta lompakkosively otsaan on avittanu aina. Siis 2t on tekniikalta vissiin yksinkertaisempi = halvempi huoltojen osalta, joten lompakon takia se taitaisi olla viksumpi. Mutta kumpi sitten on viksumpi talvisuharointiin? Josko täällä loskan keskellä joskus pääsi umpiseenkin kokeileen. Siis kun se lompsa antaisi ensiksi myären...
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

THA kirjoitti:Kilpapuolella ainakin nuo jutut liittyy nimenomaan siihe, että piikki vaatii opettelemaan ajotekniikoista, joita voi isommalla vältellä, eikä niitä siksi tahdo oppia. Mutta piikillä kun on pakko, osaa sitten isommallakin ne temput mitä harvemmin tarvitaan. Ja esim. ojan yli hyppäämiset, ei tarvii isolla kytkintä lipsauttaa, piikillä pakko, mut ilman jos heti este edessä, isolla tulee ohjelmaa ilman.
Nelaripiikki opettaa toki käyttämään kroppaa, mutta muutoin se vain estää oikean ajotekniikan oppimista kun kaasun käytöstä ei ole mitään hyötyä ja takarengas sutii ainoostaan mopo kyljellään - noin pikkasen kärjistettynä mut oon mä neljä kertaa kokeillu ja munkaan vauhdilla ja rohkeudella ne ei oo muuta kun vaarallisen tehottomia rääpäleitä.
:lol: :lol: :lol:
Alottajalla ei tainnu olla tarkoitus kyyristellä viivalla, saatikka kirmata ojien yli hyppien.
JK-Lehtinen kirjoitti:Juu... Täällä on paljon mettäteitä ja kovapohjaisia polkuja. Kun lumikelit alkaa niin sitten siirrytään auratuille sorateille. :lol:

Jos/kun alkaa enemmän kutitteleen niin katsellaan sitten soivempaa peliä alle...
Loppujen lopuksi harvalla suomessa on todelliset mahdollisuudet hyödyntää kilpaluokan enduropyörän ominaisuudet, ainakaan jos on lainkuuliainen kansalainen. Asianmukaiset suorituspaikat on harvinaisia suurimmassa osaa suomea ja laittomuuksiin ei parane kannustaa joten useimmille kuten minullekin jää vaihtoehdoiksi ajella metsäautotieverkostoa ja sorateitä. Metsässä on etenkin syksyisin vilkas liikenne ja siksi siellä huimaileminen ei ole viisasta. Näinpä pienitehoinenkin hiljainen pyörä on oikein kiva maiseman katselu ja makkaranpaisto ajeluun.
Loppupelissä tuo xtreme kisaenska ojan yli hyppely harrastus on erittäin kapea sektori suomen moottoripyöräilyssä, kuten koko siihen soveltuva pyöräkantakin. Huomattavan paljon enemmän on sitten näitä puksuttajia joilla vaan sitkeästi ajellaan vaikkin ovat vaarallisen tehottomia rääpäleitä. :lol:
Pilke silmäkulmassa läppää heitän että elä nyt THA ota ittees :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

ATC kirjoitti: Pilke silmäkulmassa läppää heitän että elä nyt THA ota ittees :lol:
Pääsi näemmä unohtuun saman tien etten mä niitä kisapyöriä tähän keskusteluun tuonu, vaan ville, no vanhuus ei tuu yksin, sanotaan :P

Kovasti niitä takaiskareita näihin kaipaillaan parempia ja moni niinkin suureen projektiin ryhtyyn kuin kisapyörän keulaa sovittamaan, vaikka vain teillä, ajaisi. Tosin ne yleensä vähän huonokuntosemmilla ja pienemmillä sellaisilla. Ja onpa täällä melkosen moni pyörä pyörältä vaihtanut pienempään ja kevyempään, aina vaan kisasempaan. Ja mitä tuohon tarpeeseen tulee, niin olenpa enskakisaankin katuenskalla lähtenyt, ei ollut huonokuntoista hiekkatietä kummempi kohta kun etuakseli katkesi reilun 50km/h vauhdista ja olkapää edellä maahansyöksy.

Muistutan kuitenkin, ehdotin NX250 min. Eikä ole musta oikea tapa opetella MP:n hallintaa pyörällä, jonka käyttö rajoittuu samana mihin pääsee vanhalal pappatunallakin.

Jysky ei varmasti ajattele kisamielessä pyöränvalintaa ja olen täysin samaa mieltä, pikkunelari on niin järjettömän paljon helpompi ja mukavampi vaan pöristellä, että ehdottomasti se! Kisamielessä taas piikki, edes yksi kausi kärvistellä ja kulkea kaikki mahdolliset leirit. Mitä tuohon huoltopuoleen tulee niin eurooppalaisista on aikas paljon hyvää sanottavaa ja kuulostaako se paljolta huollolta että 92h B:n kärkipäässä ajettuna kampuran välykset on uuden arvoissa kaikki ja eka mäntä on just vaihtomitassa? Tää siis viimesin kokemus ja molemmat mun tiimin pikkunelarit sama tilanne. Kummalla tahansa kun kolmannen tai neljännen männän kohdalla vaihdetaan kanki + kaikki laakerit voi sanoo et piikki olis tullu vääjäämäti kalliimmaks - ottaa nyt huomioon senkin et piikillä menee ihan pöristelijällä tuplamäärä bensaa ja vetomiheilläkin enskassa 1,5x.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Heleposti unohtuu nykyjään :lol:
NX 250 on kaudelta jolloin tehtiin hyvin. Nykyään tehdään halvalla, valitettavasti.
Weteraani kurapyöräilijä
jarno78
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

250 nelari se on munkin mielessä kun lakkaa köyhtymästä, sitä ennen mietitään kovasti mitä teen tuon ts suitzan kanssa ja ajeleskelen solikalla polkuja ja köröttelen ja käyn välillä kokeilemassa siipiä trial radalla samalla mopolla :mrgreen:
Yksinäinen Susi
JK-Lehtinen
Pyörä: pyörätön ny juur

Viesti Kirjoittaja JK-Lehtinen »

Hondan piikkejä tuntus saavan reilusti alle 2 tontun, vähän ajettujakin. Tuollainen Honda XL 125 L herätti kiinnostusta mainituista syistä, mut, mut... olisko se sitten niin "mopo" kuitenkin, että parempi unohtaa. Hyytyy piikkipyörillä hyväpintaiseen ylämäkeen ja silleen... :roll:
Honda NX 650 Dominator taitaa olla sitten jo liian kömpelö talvipeliksi?
Forward taapertamista - as early as -62
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Joo ja se 650 on hirvee lötkö rungoltaan. Mä viime kesänä simmasin iskaria (siis siihen laittamaani foksia) tiukemaks ja tiukemmaks kunnes alko linttaan rungon vetelyyden takia sivulel jo ennen kun pohjaanlyöntikumiinkaan hipas.
NX 250 ehdottanu mä kahdesti ja ATC kerran, olisko rok? Okei laiska mut voimaa ihan eri maailmasta kun toi XL 125 ja runko ihan älyttömästi paljon parempi kun 650:ssä.
Mut sit tietty minkä kokonen sä oikein oot? Noissa piikeissä ja NX 250 on tosi lyhyt akseliväli, esim. DR 350 ja XT 350 isompia. Meinaan kun jalkatapitkin noissa on kovin edessä niin tulee vähän semmonen homppeli ajoasento pitkälle...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
JK-Lehtinen

Niin oon tällainen perus tappi 178cm ja reilut 70kg... 8)

Olis tarkoitus käydä katsomassa yhtä NX250 Hondaa... Nyt kun mallista (80 luvun lopulta) vähän lueskellut... Mistä cdi-boksi ja mitä sellanen maksaa tohon pyörään?

Tossahan on varsinaiset minikoon renkaat. :cry: 16" nappularengasta ei saa, vai? Milläs mää tuolla pehmeemmällä hiekalla pystyssä pysyn, mikkä renkaat tohon on hyvät? Mää kysyn vaan ku en tiedä. :oops:
"uuden karheen" Honda XL 125 alle kymppitonnin kilometreillä, sais samaan rahaan kun ton wanhuksen. Kelpais kyllä toi kevarikin, vaikka "mopo" onkin.
lolletti
Pyörä: ostoslistalla

Viesti Kirjoittaja lolletti »

Suosittelen suzuki dr ja dr-z, yamha tt ja xt, honda xr, noita mä rupeisin kattelemaan ja jättäsin heti tolllaseenn 125cc nelarin pois.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Joo se takanakki on haastava, 90/100-16" kasikympin renkaat on liian pieniä, eli 17" vanne ja sit alkaa vaihtoehtoja löytyä. Oman naksuni myin pois -11 kesällä, siitä jäi 17" takakiekko levyjarrulla asennusosineen itselle jemmaan, kun ei se mopo maastokelpoisena ketään kiinnostanut. Kiekko on Talon'n navalla ja tarrakin vielä kiinni ja ehjä, jos naksuun päädyt niin navan hinnan haluan koko paketista.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
JK-Lehtinen

Saas ny nähdä... jos "naksu" on kuvauksen mukainen, niin kyllä se taitaa sitten tulla mulle. Siinä on kuulemma liki uus nappularengas takana, saas nähdä mikä sitten on.
Jos se naksu on tuleva ja meikän mieltä valaiseva, niin saattaa se takavanne kiinnostaa.

Ny kellä olis 250 - 400cc valkokilpinen myydä alle 2 tuhannen, niin kiiruusti tarjoomaan... sanotaan ny max. 300km Orivedeltä. :shock:
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

On muuten päällä viel vasta n. 400km ajettu 4.60-17" nappularengaskin;)
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Joo,heitänpä vettä myllyyn.Itse olen omat talviajeluni pärjännyt hyvin tuunatuilla piikeillä,siis nelareilla jo kaksi talvea ja vähän kesällä leikkinyt myös niillä :lol: :lol: :lol:
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Vastaa Viestiin