Kattavampi ketjunsuoja? ketjurasvarin lisäämisen seuraus..
Valvoja: Moderaattorit
Kattavampi ketjunsuoja? ketjurasvarin lisäämisen seuraus..
Rakentelin ketjurasvarin, sellaisen täysin mekaanisesti ja manuaalisesti toimivan. Yhden päivän kokeilujen perusteella olen varsin tyytyväinen toimintaan, paitsi että takarengas ja muu ympäristö kyllä likaantuu nyt öljyroiskeista.
Tuo rasvari siis toimittaa öljyn molemmille puolille takaratasta, josta se erään nyt toimivaksi todetun teorian mukaan keskipakoisvoimalla siirtyy ketjuun. Vika on siinä, että samalla osa siitä öljystä siirtyy samalla voimalla kauemmaksikin, ihan mihin suuntaan vain voi vapaasti lentää. Transalpin alkuperäinen ketjunsuojahan ei mitenkään erityisen peittävä ole.
Onkos kukaan rakennellut kattavampaa ketjunsuojaa? En näe mitään syytä siihen, etteikö takaratas voisi olla melkeimpä kokonaan suojattu, vai onko sellaisia? Tyylirikko matkaenduroissa? Minulla ajo on ehkä n.97% kestopäällysteteitä, joten ei liene vaaraa siitä, että juuttuisin kiinni suohon ketjunsuojasta...
Tuo rasvari siis toimittaa öljyn molemmille puolille takaratasta, josta se erään nyt toimivaksi todetun teorian mukaan keskipakoisvoimalla siirtyy ketjuun. Vika on siinä, että samalla osa siitä öljystä siirtyy samalla voimalla kauemmaksikin, ihan mihin suuntaan vain voi vapaasti lentää. Transalpin alkuperäinen ketjunsuojahan ei mitenkään erityisen peittävä ole.
Onkos kukaan rakennellut kattavampaa ketjunsuojaa? En näe mitään syytä siihen, etteikö takaratas voisi olla melkeimpä kokonaan suojattu, vai onko sellaisia? Tyylirikko matkaenduroissa? Minulla ajo on ehkä n.97% kestopäällysteteitä, joten ei liene vaaraa siitä, että juuttuisin kiinni suohon ketjunsuojasta...
Ei ole liikaa liikkuvia osia, eli ei käytännössä ollenkaan. Ennen liikkeelle lähtemistä puristetaan pulloa ja lähetetään öljy valumaan kohti ratasta; laitoin 3mm sisähalkaisijalla olevaa letkua, joten se jo säätää vaihteistoöljyn valumisnopeuden niin hitaaksi, ettei se ainakaan liian nopeasta syötöstä ole kiinni? tuli kokeiltua, että pienenkin tilkan valuminen kestää niin kauan, ettei tuota voi käyttää ollenkaan alle puolen tunnin matkoilla. Voi tietysti olla, että kyse on annoksen määrästä ja harjoittelun puutteesta.
Minulla on myös transalpissa tuo Laurin keskipakovoima rasvari ,nimittäin loobmannin rasvari.
- Minullla tosin kun sitä pulloa pursitaa ja antaa täyttää öljyllä sen rasvarin putken mitallisen, se ei minulla ime enää siitä enempää kun sen putkellisne on imenyt.
lienekö minulla toimintahäiriö syötössä.
Toimiiko Larin rasvari siten että syötää öljyä pitemmänkin ajon aikana eli aian olisi putkessa öljyä. ?
- Minullla tosin kun sitä pulloa pursitaa ja antaa täyttää öljyllä sen rasvarin putken mitallisen, se ei minulla ime enää siitä enempää kun sen putkellisne on imenyt.
lienekö minulla toimintahäiriö syötössä.
Toimiiko Larin rasvari siten että syötää öljyä pitemmänkin ajon aikana eli aian olisi putkessa öljyä. ?
-
iisiraider
Tuolta nettikaupastahan niitä saa http://www.chainoiler.co.uk/iisiraider kirjoitti:Mistä olette noita Loobmaneja shoppailleet? Onko kimppatilausaikeita?
Sorakäytössä vaan tuo rattaalle syöttöpalikka ei tunnu olevan hirveän pitkäikäinen kun siinä on äkkiä risuja ja poronsarvia kiinni. Pitäisi olla joku lisäextra suoja tai virittää se eturattaalle.
Perustuu etolasta ostettuihin osiin ja ideointiin ilman piirustuksia työkalujen äärellä, joskin erilaisista nettilähteistä poimittujen ideoiden avustuksella.
Olin 1.5 viikkoa poissa, pyörä seisoi tallissa, mutta lähden nyt huomenna muutamaksi päiväksi matkaan pyörän kanssa; laitan kuvia laitteesta palattuani ellei mitään ongelmia ilmene.
(ja siitä toimintaperiaatteesta sen verran, että minulla on siinä pullon jälkeen palikka, jossa olevaan "kammioon" öljy puristetaan, siihen sitten pääsee korvausilmaa toista letkua pitkin joten mitään jatkuvaa öljyn syöttöä siinä ei ole, pullosta öljyä lähtee vain kun puristetaan... 80w90 vain valuu hitaasti alas)
Olin 1.5 viikkoa poissa, pyörä seisoi tallissa, mutta lähden nyt huomenna muutamaksi päiväksi matkaan pyörän kanssa; laitan kuvia laitteesta palattuani ellei mitään ongelmia ilmene.
(ja siitä toimintaperiaatteesta sen verran, että minulla on siinä pullon jälkeen palikka, jossa olevaan "kammioon" öljy puristetaan, siihen sitten pääsee korvausilmaa toista letkua pitkin joten mitään jatkuvaa öljyn syöttöä siinä ei ole, pullosta öljyä lähtee vain kun puristetaan... 80w90 vain valuu hitaasti alas)
Tuo on itse asiassa täysin sama idea minkä Loobman on "kaupallistanut". Itselläni on käytössä siitä jäljellä oleva purkki jota puristellaan ja letkut suoraan ketjun päälle vaan hieman roiskuen, tuon syöttösysteemin jäätyä matkalle.Lauri kirjoitti:(ja siitä toimintaperiaatteesta sen verran, että minulla on siinä pullon jälkeen palikka, jossa olevaan "kammioon" öljy puristetaan, ...