Aloittelijanaiselle mettäpyörä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Re: Aloittelijanaiselle mettäpyörä
Ai mutta oot sä niin naisellinen että... melkein, mut ei ihan kummiskaan, 30cm liikaa ja se sänkikin vähäb rajottaa ;D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
No niin kesä vaihtui ja ajatukset samaa rataa, paitsi että...
Tosiaan kokeilin viime kesän puolella tuota ktm 690 enduroa, parkkipaikalla tyylin miten tämän päälle pääsee. Sillon sain ajettuaki mutta isolta se tuntui. Nyt viikko aikaa sitten tuli hieman pakotettuna harjoiteltua ktm 530 exc-f:llä ja sehän tuntui paljon sopivammalta, korkeus on sama mutta ilmeisesti kevyempi paino helpotti kyytiin pääsyä.
Vuoden verran ehätin kuolatan nyt julkaistun kotarin freeriden perään, mutta ilmeisesti tuommonen 350 kuutionen nelari exc kotari tulee hankittua. Kuulemma freerideen ei oikein osia taho alkuun löytyä kun uutukainen on, olishan se matala ko kauhia mutta näemmä sinne korkeanki pyörän päälle pääsee niin sama vissiin semmonen laittaa.
Katupyörä meni eilen myyntiin, ajokamppeet on hankittu ja uutta pyörää silmäillessä... Ajo-oppaita yritän kuumeisesti hakea, etten ryssäytä itteäni ensi käänteessä kääreisiin jonkun typerän kadulta opitun tavan takia.
Kiitokset rohkaisuista, kyllä mie tähän pystyn!
Tosiaan kokeilin viime kesän puolella tuota ktm 690 enduroa, parkkipaikalla tyylin miten tämän päälle pääsee. Sillon sain ajettuaki mutta isolta se tuntui. Nyt viikko aikaa sitten tuli hieman pakotettuna harjoiteltua ktm 530 exc-f:llä ja sehän tuntui paljon sopivammalta, korkeus on sama mutta ilmeisesti kevyempi paino helpotti kyytiin pääsyä.
Vuoden verran ehätin kuolatan nyt julkaistun kotarin freeriden perään, mutta ilmeisesti tuommonen 350 kuutionen nelari exc kotari tulee hankittua. Kuulemma freerideen ei oikein osia taho alkuun löytyä kun uutukainen on, olishan se matala ko kauhia mutta näemmä sinne korkeanki pyörän päälle pääsee niin sama vissiin semmonen laittaa.
Katupyörä meni eilen myyntiin, ajokamppeet on hankittu ja uutta pyörää silmäillessä... Ajo-oppaita yritän kuumeisesti hakea, etten ryssäytä itteäni ensi käänteessä kääreisiin jonkun typerän kadulta opitun tavan takia.
Kiitokset rohkaisuista, kyllä mie tähän pystyn!
-
THA
- Viesti:
Kyllä siihen Freerideen osia saa, jos viikko menee niin ei lie niin paha? Mitä sillä itse kokeilin, tosin maastossa vain, mutta tuntui kovin näppärältä ja helpolta ajaa. Olisi varmaan, metsäajeluun, alottelevalle naiselle jokseenkin optimipeli.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
jaa
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Eiks se alottelevalle miehelle sovi ollenkaan? Anteeksi, oli ihan pakko.THA kirjoitti:Kyllä siihen Freerideen osia saa, jos viikko menee niin ei lie niin paha? Mitä sillä itse kokeilin, tosin maastossa vain, mutta tuntui kovin näppärältä ja helpolta ajaa. Olisi varmaan, metsäajeluun, alottelevalle naiselle jokseenkin optimipeli.
Kaikenlaista naisille tarkoitettua ajo-ohjetta löytyy rapakat.fi sivustolta, ohjeet sopii siinä samassa myös isolle ja rumalle ukollekin. THA ja muut rapa-akat ovat keräilleet ansiokkaasti sinne kaikkea perustietoa. Osoite sinne taitaa kuiten olla http://virtual3.gstdomain.net/rapakat/wwwroot/index.htm
Tuosta vanhan mallin gs650 bemarista on joku "naisten" malli olemassa, selvästi jo tehdasmadallettu. Kaveri sellaisen oli ostanut jostain, vaikka ei ole edes pieni saatika nainen.
Tuosta vanhan mallin gs650 bemarista on joku "naisten" malli olemassa, selvästi jo tehdasmadallettu. Kaveri sellaisen oli ostanut jostain, vaikka ei ole edes pieni saatika nainen.
antti
-
THA
- Viesti:
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Rapakat olikin jo ennestään tuttu, kiitokset kumminki.
Tänään pitäs lähteä hakemaan ajotuntumaa, ihan vähän vain. Se on erikoista miten sitä osaakin jännittää! Kattoa nyt mikä pyörä tulee hankittua, ei enää nuo markkinatkaan niin laajia ole mitä kuukausi sitte...
Tänään pitäs lähteä hakemaan ajotuntumaa, ihan vähän vain. Se on erikoista miten sitä osaakin jännittää! Kattoa nyt mikä pyörä tulee hankittua, ei enää nuo markkinatkaan niin laajia ole mitä kuukausi sitte...
-
Sartre
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
On vaan pikkugessu madallettunakin turkasen painava kapistus mettässä ajoon. Tämmönen neuvolapainonkin ohittanut hujoppi on ollut pariin kertaan ihmeissään, miten muutaman sadan metrin patikkosiirtymä voi viedä niin totaalisesti mehut mieheltä. Assullahan toi madallettu gessu on ketterä kun gaselli pienenkin ajajan hyppysissä, mutta metsään sillä ei oikein ole asiaa.AnttiL kirjoitti:Kaikenlaista naisille tarkoitettua ajo-ohjetta löytyy rapakat.fi sivustolta, ohjeet sopii siinä samassa myös isolle ja rumalle ukollekin. THA ja muut rapa-akat ovat keräilleet ansiokkaasti sinne kaikkea perustietoa. Osoite sinne taitaa kuiten olla http://virtual3.gstdomain.net/rapakat/wwwroot/index.htm
Sitten muutama pikkuvinkki entiseltä pikitiemieheltä.
Itselleni suurin oivallus siirtymässä pikitieltä pehmeämpään maastoon oli, ettei renkaiden pientä luistamista kannata kavahtaa. Assulla jos rengas lähtee alta, niin tangentin suunta tuppaa kutsumaan, tai ainakin kuskilla on sen verran töltä, että tilanteesta selviää ainoastaan todellinen vetomies/nainen. Pehmeällä alustalla pyörä elää hieman omaa elämäänsä eikä pikkuluisto kantatessa oikeasti aiheuta housupykkiä. Lisäksi alusta nielee sellaisia möykkyjä nikottelematta, joista katupyörän alusta olisi ehtinyt pohjaamaan jo pariin otteeseen. Eli routakuoppia ei kannata lähteä hulluntavalla väistelemään, vaan yleensä pelkkä ahterin nostaminen penkistä riittää.
Lisäksi ensikertailaisena kannattaa ängetä mukaan noille porukka-ajeluille ja kysellä rohkeasti miksi joku tuntuu joltain, tai että mikä on paras tapa ajaa millaisellakin pinnalla. Itselle tuo oli ainakin tosi hyödyllistä (kiitoksia vaan tampereen porukoille ensikertalaisen opastamisesta niin tapeilla-ajoon kuin monen muuhunkin asiaan).
-
Pikku Hukka
- Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
Nyt mie vähän nielasin tyhjää kun tämänkin viestiketjun luin. Olen lyhykäinen nainen ja katupyörä lähti uuteen kotiin toukokuussa. Tilalle tuli juurikin tuo parjattu 690 enduro R. Korkeahan se oli, mutta ei ole enää kun ammattimiehet sen madaltivat. Varpaankärjet maahan molemmin puolin riittävät. Painavahan se on jos meinaa yksin suolle mennä. Tarkoitus on ajaa sora-ja hiekkateitä reipasta vauhtia. Kuivat metsäpolutkin ovat tähtäimessä. Jos metsään menee, sinne otetaan kaveri mukaan varmuuden vuoksi. Pienemmät pyörät eivät tulleet kysymykseen juurikaan sen takia, kun niillä ei isompien perässä pysy isommilla teillä. Itse myös vierastan kilvettömiä pyöriä, koska ne vaativat kuljetuskaluston käytön ennen ajoa ja erityiset alueet. Monesti myös tankit ovat pieniä ja huoltovälit tiheitä. Itse ainakin olen tällä erää tyytyväinen, lyhyt naiskuski uuden "norsukotarin" kanssa. Ajelen pyörällä myös työmatkaa, sen verran sivistynyt allroad se on. Minä ainakin suosittelen ja tykkään. Katupyörää ei ole ollut ikävä.
"I am not so serious driver"
-
THA
- Viesti:
Ota ny huomioon että jalkojen pituus ratkasee, sun jalat ei kovin lyhköset ole kun 690:llä kerta yltäsit madaltamattakin
, alustasta ei voi ottaa R:ssäkään kun 40-45mm max., penkistä ei ole varaa ottaa tos mopos juur mitään. Verrokiks: mun pyörä on rungostaan matala, eli tankin ja penkin mataliksi tehden ja alustasta 40mm madalluksella sai 13cm pois jakkarakorkeudesta, kankku penkin reunalla saa just varpaan maahan. Mut kerro ihmeessä tuntuko valinta onnistuneen kun pyyhkäset Lievestuoreen enskalenkin (koko lenkki, kivet ja juuret kans) läpi, mikä mettämopo se on ellei sillä mettässä pääse... Ja tosiaan naiskuskeja, ihan kisaa ajaviakin, on puolenkymmentä lyhytkoipisempaa kun sä 
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
On tuo 690 minunki koparoilla (169kokonaispittuus) aika korkean olonen... Mutta tosiaan tuo 690 on tosiaan enempi semmonen allroundi, että asfaltin päällä tieten ainaki pienikokosena kannattaaki haluta ajella. Paino on aika hurja kunnon enskalenkkejä ajatellen ko kuskina on hentonen nainen, eli varmasti sinun tarpeisiin just sopiva pyörä! Ei tartte kyllä huolta kantaa, että väärän valinnan olis tehny - jos itte on tyytyväinen niin sillon son oikea! 
Itte olen pyörää laittamassa sillä mentaliteetilla, että ko kerta kurapyörän laitan niin sillä mettässä ajan ja pakolliset siirtymät mettästä toiseen sitte asfaltin päällä, vaikka seittämääkymppiä sitte. Eli mie en halva enkä tartte kompromissipyörää, laitan ens kesänä katupyörän sitte erilaisen jos rahaa tulee säästettyä talven aikana. Mie olen vähän niinkö ehoton, että enemmin yhteen asiaan täyellinen ko että sitte semmonen millä tekkee vähän kaikkea, muttei mithään kunnolla...
Itte olen pyörää laittamassa sillä mentaliteetilla, että ko kerta kurapyörän laitan niin sillä mettässä ajan ja pakolliset siirtymät mettästä toiseen sitte asfaltin päällä, vaikka seittämääkymppiä sitte. Eli mie en halva enkä tartte kompromissipyörää, laitan ens kesänä katupyörän sitte erilaisen jos rahaa tulee säästettyä talven aikana. Mie olen vähän niinkö ehoton, että enemmin yhteen asiaan täyellinen ko että sitte semmonen millä tekkee vähän kaikkea, muttei mithään kunnolla...
-
Pikku Hukka
- Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
Hei, mie olen 161 pitkä. Olen testannut pyörää kovemmalla hiekalla, pehmeämmällä hiekalla ja enduropoluilla. Pehmeälle hiekalle ei ollut juurikaan asiaa, mutta kovempipohjainen hiekka on ok, samoin juurakkopolut. Ne olosuhteet ovat juurikin sellaisia, että yksin sinne ei kannata mennä tuon pyörän kanssa. Lievestuoreen enskaradankin aioin testata, mutta tarvitsen sinne "oppaan".
Luonteeltani olen "ryynääjähenkinen", ja tykkään metsässä mennä. Kuitenkaan en voi omistaa kolmea moottoripyörää; kadulle, soratielle ja pehmeälle hiekalle erikseen. Jokin kompromissi oli tehtävä. Ajoseurani ajelevat sorateitä, joten 690 oli valinta sen takia. Jotta pääsen pienen pienille poluille, suollekin ja kansallispuistoihin, suunnittelen ensi kesäksi tavallisen maastopyörän hankintaa. Että näin.
Luonteeltani olen "ryynääjähenkinen", ja tykkään metsässä mennä. Kuitenkaan en voi omistaa kolmea moottoripyörää; kadulle, soratielle ja pehmeälle hiekalle erikseen. Jokin kompromissi oli tehtävä. Ajoseurani ajelevat sorateitä, joten 690 oli valinta sen takia. Jotta pääsen pienen pienille poluille, suollekin ja kansallispuistoihin, suunnittelen ensi kesäksi tavallisen maastopyörän hankintaa. Että näin.
"I am not so serious driver"
- Lerssi
- Pyörä: KTM 1290 Adventure
Aloittelijanaiselle mettäpyörä
Onnea Pikku-Hukalle hienon pyörän valinnasta. KTM : Huolto pelaa ja varaosia saa joka maitolaiturilta. Ei tarvi pitkin Epsanjaa etsiä googlekääntäjän avulla käytettyjä osia 
Eihän sitä kukhan jaksa!
-
THA
- Viesti:
On se hyvä että jollain on paksu rahapussi, toisilla se vaan on pakko kattoo sitä hintalappuakin, KTM-kaupassakinLerssi kirjoitti:Onnea Pikku-Hukalle hienon pyörän valinnasta. KTM : Huolto pelaa ja varaosia saa joka maitolaiturilta. Ei tarvi pitkin Epsanjaa etsiä googlekääntäjän avulla käytettyjä osia
Kiikkis, ota ja soittele, kysele ennen kun teet valintoja. Mulla on kuitenkin kokemusta koko lailla äärimmäiselle keissille mettämopon tuunaamisesta lähes joka merkistä, hyvät ja huonot puolet kaikista on kutakuinkin tiedossa. Mallikohtasiahan ne asiat on, mutta kannattaa selvää ensin. En ihan tiedä tarkalleen sun mittoja mm. ja turha niitä täällä levitellä. Mut jos jonkun pyörän päälle pääsisit mikä on mulle tuttu, vois vähän haastatella. Esim. jalkapohjan ja polven välinen etäisyys yksin voi rajata koko joukon malleja pois tai tarkoittaa lisää rakentelua (eli mulle ei este, ei edes hidaste ; - monille ensimmäistä) ). Jos se ajatus ny on löytää se hyvä mettämopo. Ja katumopoissa on sit kans se, että niitten kierittely tuol maastos käy tosiaan kukkarolle, esim. 690 parin muovin rikkominen maksaa sen mitä EXC:n koko muovisarja.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Lerssi
- Pyörä: KTM 1290 Adventure
Tottahan on sekin että jos se sivumuovin särkyminen à 60€ estää pyörän valitsemisen, niin perustehan sekin on
Ite olen tuonkin alla usein pötkötelly mutta onneksi ne muovit tuntuvat olevan lujia kun ei ole vielä hajonneet.
Onnea edelleen hienon pyörän ja lajin valinnasta!
PS: Netissäkään se suurinta mölinää pitävä ei välttämättä ole AINA oikeassa.
Ite olen tuonkin alla usein pötkötelly mutta onneksi ne muovit tuntuvat olevan lujia kun ei ole vielä hajonneet.
Onnea edelleen hienon pyörän ja lajin valinnasta!
PS: Netissäkään se suurinta mölinää pitävä ei välttämättä ole AINA oikeassa.
Eihän sitä kukhan jaksa!