BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ossy-57 kirjoitti:Kannattaa mennä saaristoreittiä mutta niin varmaan aioitkin.
Niin aioin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Ossy-57 kirjoitti:Säädin seoksen 0,4 %.sta 1,1 %.iin ja kyllä lähti pintakaasunykimiset, kyllä oli kiva ajella töistä kotiin, tuntui että että alakieroksille tuli ainakin 15 heppaa lisää tehoa.
Missä mittautit vai löytyykö oma mittari :?: Duunissa olis kunnon pakokaasuanalysaattorit mutta on ollu vaikeeta sovittaa virapelihommia ja aikatauluja, olis kiva tietää mitä sieltä lykkää ulos... :twisted: Jossakin luki että 2,5% on YES :roll:
Ossy-57
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350

Viesti Kirjoittaja Ossy-57 »

Töissä mittasin, 2,5 tuntuu kyllä jo aika paksulta. Säädin ensin tyhjäkäynnillä auki päin niin paljon (ja muuten paljon!) että rupes käymään hyvin, sitten vasta kattelin mittarista että mihin jäi :) ilman kattia olevissa autoissa tommonen 0,8-2,5 on hyvä, parempi tietysti mitä laihemmalla hyvin käy, se käynti ja toimintahan se ratkasee.
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Jep, kyllä toi 1,1 % kuulostaa paremmalta ja jos se kerta lopettaa nykimisen niin aina vaan parempi. Kuinka paljon pyöritit ruuvimeisselillä että 0,4 muuttu 1,1 :?: Useampia kierroksia :?:

EDIT: Itse kiersin vajaan kierroksen ja parani hieman mutta en osaa sanoa missä ollaan kun en ole mitannu...
Ossy-57
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350

Viesti Kirjoittaja Ossy-57 »

Kyllä mä sain kiertää aivan pe..si se on melko tunnoton säätö, luulin jo että putoo ruuvi pois ja rupesin ettimään imuvuotoja mutta ei niitä ollu. Jos sulla käy hyvin tyhjäkäyntiä niin älä turhaan rikasta enempää, mulla parani tyhjäkäynti ja käynnistyminenkin aivan ratkasevasti. No pistin just GS.n talliin huilaamaan pariks viikoks, nyt ajellaan R-100 välillä, se ei nyi eikä nytki kun siellä on Bingit.
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Pekkavee

Näyttääpi siltä, että kahvalämppärien johdot tosiaan tulevat sieltä ohjaustangon päästä.

Kunhan saan sen tangon vaihdettua palaan asiaan.

Pekka
Liitteet
Tanko.jpg
(65.56 KiB) Tiedosto ladattu 244 kertaa
Tangon pää 1.jpg
(84.93 KiB) Tiedosto ladattu 241 kertaa
Pekkavee

Tohon pyörään näyttäisi käyvän tommoisetkin öljynsuodattimet.
Itse ostin viimeksi ton Mahle OC21 suodattimen, maksoi 4.- euroa paikallisessa autovaraosaliikkeessä

Vastaavia

Opel 650.400 (kurze Ausführung wie original)
Opel 650.379 (Langversion für leicht verbesserte Kühlung). Achtung: Die Nummern müssen stimmen, da nur diese Ausführungen Zollgewinde haben.
Weiter gibt es:
Motorcraft FL-1A filter
PureONE PL10241
Purolator L10241
AC PF53 /ACDelco UPF53
Fram PH361
Motorcraft FL-793
Napa 1348
Wix 51348
Bosch 3430
Und dann gibt es noch diese:
FIAAM: FT 4531A (schwarz glänzend ,länger als Mahle)
Mahle: OC21 (schwarz matt, etwas kürzer als FIAAM)
Motorcraft: ELF27 und ELF89
AC: SD
Opel: 90027778
für Austin Allegro, Metro und Mini

Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, Pe Touko 23, 2008 6:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekkavee

Tanko meni vähän solmuun tuolla kaatuillessa ja se piti vaihtaa uuteen.

Homma meni jotenkin näin:

Ensin tankki irti. Parempi jos se on ajettu melkein tyhjäksi niin on helpompi nostaa taaksepäin. Riittää, kun siirtää sitä 30 senttiä taaksepäin. Ei tarvitse irroittaa mitään bensaletkuja tms.

Sitten kahvalämppärien liitin irti.
Se liitin on tossa välissä. Kuva Lämppäriliitin

Tässä vaiheessa on syytä merkitä johtojen sijainti liittimessä. siinä on kaksi ruskeaa ja kaksi mustaa johtoa.

Sitten seuraa koko homman vaikein vaihe.
Siitä liittimestä pitää irroittaa ne johdot irralleen. Ne on lukittu siihen liittimen sisään semmoisilla kynsillä, jotka pitäisi saada väännettyä sisäänpäin. Yritin ensin pienellä ruuvarilla, sitten neulalla ( jonka asennusohje neuvoi), mutta ei onnistunut.
Lopuksi painoin ne liittimien kynnet monitoimiveitsen terällä sisään suoraan siitä liittimen sivusta.

Sitten olikin jo helppoa.
Vasen kumi irtoaa, kun irroittaa ne kaksi ruuvia siinä kumin juuren alla, jotka on kierretty tangossa oleviin kierteisiin. Kumia pitää vähän venyttää auki. Sitten vaan kahvojen lukitusruuvit auki, vasemmalla se on jo näkyvillä ja oikealla se on siinä valokytkinkopan alla. Ensin tietty peilit irti jne. Niitä näkyvillä olevia pikkuruuveja, jotka sitovat sen tangon päät kiinni siihen keskiosaan, ei tarvitse avata. Ne jäävät tankoon kiinni.

Sitten vedellään varovasti ne kahvat irti ja lämppärijohdot perässä.

Uuden asennus on sama homma toisinpäin. Lämppärijohdot saa vedettyä sieltä tangon läpi, kun käyttää rautalankaa, noin

Kuva Johdon veto tangon sisään.

Suurin ongelma oli sitten laittaa ne lämppärijohdot kiinni siihen liittimeen. Taitaisi olla helpompi homma vaikka juottaa ne kiinni.

Pekka
Liitteet
JOhtojen irrotus liittimestä.jpg
(22.1 KiB) Tiedosto ladattu 245 kertaa
Johdon veto tangon sisään.jpg
(73.26 KiB) Tiedosto ladattu 257 kertaa
Vanha vasen kahva.jpg
(73.52 KiB) Tiedosto ladattu 253 kertaa
Lämppäriliitin.jpg
(151.19 KiB) Tiedosto ladattu 276 kertaa
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Pekkavee kirjoitti:Suurin ongelma oli sitten laittaa ne lämppärijohdot kiinni siihen liittimeen. Taitaisi olla helpompi homma vaikka juottaa ne kiinni.
Ei kannata paljon juotella johtoliitoksia ajopeleissä.

Koittakaa vaikka googlata sfnet.harrastus.mp tai .autot tms. piiitkänpitkä säie johtojen juottelusta. Mukaan tuli vielä jossain vaiheessa veneilyryhmä, suolavesi ja korroosio. Ei ole pelkästään kustannussyistä ajoneuvoissa yleensä puristusliittimiä.

Säikeisen johtimen kanssa juote kipua kapillaarisesti säikeitä pitkin johdinta ylöspäin. Juottajan taidosta ja juotteen käytöstä riippuen tulee johonkin kohtaan johdinta jäykän (juotteinen) ja taipuisan raja. Jos tämä ei ole kutistesukalla tuettu pitkältä matkalta, tai vedonpoistolla suojattu, niin ennuste on, että johtoa saa seuraavaksi jatkaa tuosta rajakohdasta.

Puristusliitokset on hyviä. Samoin ruuviliitokset.

Itse olen onnistunut noita Pekan manaaman tyylisiä autoliittimiä purkamaan neulalla tai pikkumeisselillä, mutta montaa purkua ne ei yleensä kestä, kun jo se johdinpinnin lukitusklipsu tekee laupeutensa ja sitten ihmetellään, josko jostain saataisiin uusia vastaavan liitinmallin 'sieluja'. Hommaa ei helpota sekään, että kokoomisen helpottamiseksi pyörissä käytetään varmaan viittä tai useampaa eri liitinmallia, joissa on kaikissa erimalliset sielut. Tukusta saisi ehkä ostaa uuden sielun, jos olisi itsellä Ly-tunnus ja ostaisi 10 000 kpl.

Jos siitä stongan rei'ästä ei edes ohuin apicojatko tms mahdu sujahtamaan, ja haluaisi tuon tangon purkuoperaation tehdä helpommaksi, tulisi mieleen joku ihan sokeripalan tyyppinen ruuviliitin tai riviliitin sinne stongajohtojen ja tuon orkkisliittimen väliin. Purettavissa ja koottavissa lukemattomia kertoja, ja siitä saa aina sen paljaan johdon irti, joka on sitten helppo ujuttaa kolosta kuin kolosta.

Mutta tuo tanko taitaa olla jo niin jäykkä, että ei tarvi heti taas vaihtaa vai?

-Tero-
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Adventure kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:Suurin ongelma oli sitten laittaa ne lämppärijohdot kiinni siihen liittimeen. Taitaisi olla helpompi homma vaikka juottaa ne kiinni.
Ei kannata paljon juotella johtoliitoksia ajopeleissä.

Koittakaa vaikka googlata sfnet.harrastus.mp tai .autot tms. piiitkänpitkä säie johtojen juottelusta. Mukaan tuli vielä jossain vaiheessa veneilyryhmä, suolavesi ja korroosio. Ei ole pelkästään kustannussyistä ajoneuvoissa yleensä puristusliittimiä.

Säikeisen johtimen kanssa juote kipua kapillaarisesti säikeitä pitkin johdinta ylöspäin. Juottajan taidosta ja juotteen käytöstä riippuen tulee johonkin kohtaan johdinta jäykän (juotteinen) ja taipuisan raja. Jos tämä ei ole kutistesukalla tuettu pitkältä matkalta, tai vedonpoistolla suojattu, niin ennuste on, että johtoa saa seuraavaksi jatkaa tuosta rajakohdasta.

Puristusliitokset on hyviä. Samoin ruuviliitokset.

Itse olen onnistunut noita Pekan manaaman tyylisiä autoliittimiä purkamaan neulalla tai pikkumeisselillä, mutta montaa purkua ne ei yleensä kestä, kun jo se johdinpinnin lukitusklipsu tekee laupeutensa ja sitten ihmetellään, josko jostain saataisiin uusia vastaavan liitinmallin 'sieluja'. Hommaa ei helpota sekään, että kokoomisen helpottamiseksi pyörissä käytetään varmaan viittä tai useampaa eri liitinmallia, joissa on kaikissa erimalliset sielut. Tukusta saisi ehkä ostaa uuden sielun, jos olisi itsellä Ly-tunnus ja ostaisi 10 000 kpl.

Jos siitä stongan rei'ästä ei edes ohuin apicojatko tms mahdu sujahtamaan, ja haluaisi tuon tangon purkuoperaation tehdä helpommaksi, tulisi mieleen joku ihan sokeripalan tyyppinen ruuviliitin tai riviliitin sinne stongajohtojen ja tuon orkkisliittimen väliin. Purettavissa ja koottavissa lukemattomia kertoja, ja siitä saa aina sen paljaan johdon irti, joka on sitten helppo ujuttaa kolosta kuin kolosta.

Mutta tuo tanko taitaa olla jo niin jäykkä, että ei tarvi heti taas vaihtaa vai?

-Tero-
En ole tutustunut saisiko niitä bemun sähköihin sopivia liittimiä ostaa erikseen, mutta ainakin ennen lousilla oli kaupan sellasia pussukoita joissa oli melko laaja valikoima erilaisia liittimiä. En muista oliko ne merkkikohtaisia, mutta ainakin susnaan sieltä löytyi liittimiä.

Mitä noihin johtojen tinaamisiin tulee niin aiheesta on väännetty kättä iät ja ajat. Aikoinaan harrastin autohifihommia ja niissä piireissä pilkunviilausta riitti erilaisten liittimien yms. suhteen. Lähinnä tuo jäykän juotteen ja taipuisan johdon välistä rajaa pidettiin kovin ongelmallisena. Muistaakseni joku joskus mainitsi, että autohommiin olisi olemassa jotain taipuisaa tinaa, mutta mulla ei sellaista ole ikinä ollut.

Puristusliitoksissa puolestaa tulee ongelmaksi johdon ja liittimen väliin syntyvät hapettumat, jotka on välillä tosi hankalaa paikallistaa kun joku laite alkaa temppuilemaan. Puristettavia liittimiäkin tietysti on olemassa monenlaisia ja ne mopotehtaiden käyttämät liittimet hyvin puristettuna on jotain ihan toista kun halvimmat apikot paskoilla pihdeillä litistettyinä.

Mä olen ollut erittäin allerginen kaikille apikoille ja olen tehnyt tinaamalla lähes kaikki liitokset enkä muista, että mitään ongelmia olisi ollut. Tinauskohdat olen aina suojannut kutistesukalla jolloin se tinatun ja tinaamattoman johdon välinen liitos ei ole muodostunut ongelmaksi.

Nyttemmin olen alkanut käyttämään joissain liitoksissa myös apicoita, mutta niitäkin käyttäessäni tinaan sen johdon puristamisen jälkeen liittimeen ja lopuksi suojaan koko komeuden kutistesukalla. Ennen mongolian reissua tein tuolla metodilla noin 50 liitosta bemarin sähköjärjestelmiin eikä yksikään liitos ole toistaiseksi vielä oireillut.
Pekkavee

Kaasuvaijeri uusiksi

Mulla tuli tossa kaatuiluhommassa myös murtuma kaasuvaijerin siihen yläosan kulmaosaan, joka on siinä kaasukahvan alapuolella.

No tilasin uuden kaasuvaijerin Mototripiltä. Maksaa 33 egee.

Onko muilla kokemuksia, miten kaasuvaijerit yleensä kestää. Huolto-ohjelma neuvoo vaihtamaan kaasuvaijerit 30.000 km välein.
Tuskin kukaan tota neuvoa noudattaa.

Mulla on nyt 73.000 km mittarissa.

On se varmaan hyvä vaihtaa viimeistään nyt.

Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, To Kesä 08, 2006 12:07 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekkavee

No lämppärien koeajo on vielä suorittamatta.

Saa nähdä kulkeeko siellä mitään virtaa.

Jos ei toimi niin pitää sitten varmaan kokeilla tota vkoivun systeemiä, eli juottaa vaikka abikot ja laittaa sitten kutistesukat päälle.

Pekka
jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

joku viikko sitten ,kun pyörästä ruiskuja säädettiin sanottiin kaasuvaijerin vaihdon olevan aiheellista viimeistään ensi talven aikana.hätäapuna voisi koittaa uittaa ohutta öljyä vaijerin ja kuoren väliin.mittarissa on nyt n.100000 km.
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Pekkavee kirjoitti:Kaasuvaijeri uusiksi

Onko muilla kokemuksia, miten kaasuvaijerit yleensä kestää. Huolto-ohjelma neuvoo vaihtamaan kaasuvaijerit 30.000 km välein.
Tuskin kukaan tota neuvoa noudattaa.
Kaasuvaijereista ei juurikaan kokemuksia... Mutta siitä ihmeboksista jossa ne haaroittuu kyllä on...

Kunnon kaadon jälkeen, kun mopo liikkeessä kasattiin kaskon piikkiin, alkoi kaasu ja 'ryyppy' takkuilla. Se boksi mihin menee kaasukahvasta vaijerit, 'ryyppyvaijeri' ja mistä lähtee ne kaasuläppien vaijerit, oli täynnä vettä ja hiekkaa... Uskomaton rubikin kuutio... Vain saksalainen insinööri voi keksiä jotain sellaista. Se boksi kannattaa vaijerien vaihdon yhteydessä siivota ja rasvata. Oli se kai purettavissa... Tää on taas näitä juttuja, kun muistelee vuosien jälkeen.

-Tero-
Pekkavee

Tuolla Orgin sivuilla on ihmetelty R-Bemarien öljynkulutusta, vähän niinkui n täälläkin. Ja pinnan tarkistuksia.

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... ntry697314

Laitoin sinne tommoisen kommentin, jossa mun mielestä voisi olla aika paljon perääkin:

"Yksi syy tohon turhaan öljynkulutukseen voi olla öljylaatu.

Mä olen käyttänuy mun R1100GS:ssä kunnon "vanhan auton " öljyä. Neste Super Motor Oil 20W-50 öljyä. Maksaa Nesteen huoltoasemalla alle kympin neljän litran pönikkä.
Se on tarpeeksi paksua myös kylmänä.
Siihen käy muuten kanssa Mahlen OC21 suodatin, maksaa jotain 4 euroa autovaraosakaupassa.
Ja toi öljy on BMW huoltokirjan mukaan suositeltu öljy.

Joku täyssynteettinen 5W-50 ihmeöljy voi olla niin litkua kylmänä, että sitä hurahtaa muutama lusikallinen männänrenkaiden ohi käynnistyksessä, ja palaa pois taivaan tuuliin. Ei noi ärräpyörät semmoisia öljyjä tarvi.

Vanha tekniikka, vanha kunnon öljy toimii :lol: :lol: :lol: "

Pekka
Vastaa Viestiin