Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Iski (taas) pyöränvaihtoviikot eli nyt on BMW F650GS Dakar myyty ja tilalle piti saada jotain isompaa. Intensiivisen etsinnän jälkeen tilalle löytyi Tuusulalaisen toimitusjohtajan vähälle käytölle "hylkäämä" BMW R1150GS Adventure vuosimallia 2002. Kilometrejä pyörä oli kaupantekohetkellä kerännyt vaivaiset 21 tkm, joista ensimmäiset 17,5 tkm Saksassa berliiniläisen toimitusjohtajan ajokkina. Keväällä 2007 pyörä haettiin edellisen omistajan toimesta Suomeen. Siihen tehtiin heti maahantuonnin jälkeen 20 tkm huolto ja sen jälkeen sillä on ajettu 3500 km. Lienee siis syytä vaihtaa nesteet, koska kilometreistä huolimatta ne ovat jo aika iäkkäät. Siinäpä hyvä projekti Pekan huoltokurssia ajatellen.

Varusteina löytyy Hepco & Beckerin Alu Standard -sivulaukut sisäkasseineen, kaatumaraudat, kahvalämppärit ja ABS-jarrut. Lisäksi pyörään on vaihdettu matalampi satula. Jalat tuntuu ylettävän sen kanssa todella helposti maahan, mutta vastaavasti jalkatapit ovat kovin ylhäällä (varsinkin kun tottui kimppatappitilauksen mataliin tappeihin Dakarin kanssa). Kävin ostoprosessin aikana koeajamassa yhtä GS:ää, jossa oli Wunderlichin tappien madallussarjat ja täytyy kyllä laittaa sellaiset harkintaan tähänkin. Toinen harkinnassa oleva lisävaruste on RAM-kiinnityslaite GPS:lle.

Pyöräni on muuten mielenkiintoinen yksilö, kun se ei oikein noudata noita perinteisiä tunnistussääntöjä jarrujen osalta. Pyörässä on nimittäin BMW-jarrusatulat ja ABS, mutta ei servoja eikä puoli-integraalijarruja, tulppia on yksi per pytty. Yleinen peukalosääntöhän on ollut, että jos R1150GS:n jarrusatuloissa lukee BMW, niin pyörässä on integraalijarrut ja servot. Pitää nyt vielä käydä BMW-huollossa kyselemässä millä varusteilla ja optioilla pyörä on tehtaalta aikanaan tilattu, samalla saanee vahvistuksen kilometreille järjestelmästä löytyvien huoltokirjausten pohjalta.

Sen verran pihi mies on ollut saksanpoika aikanaan, että on myynyt pyörän ilman työkalusarjaa edelliselle suomalaiselle ostajalle, joten nyt pitää aloittaa sopivan työkalusarjan kokoaminen sitten omatoimisesti.

Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä :lol:

Toivomus on, että Latesta ei tule oikeasti projektia, vaan voimme pääasiassa nauttia hyvistä hetkistä yhdessä tien päällä. Dakarista saamieni kokemusten perusteella tämä lienee realistinen toive.
Liitteet
IMG_0309_small.jpg
IMG_0310_small.jpg
Avatar
MViktor
Viestit: 313
Liittynyt: To Elo 28, 2008 4:39 pm
Pyörä: R 850 GS
Paikkakunta: Heinävesj

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja MViktor »

Varaosakirja ja osanumerot tuolta, työkalut loytyy kohdasta 77-accessories

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011

Viktor
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

daddy0 kirjoitti:...
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä :lol:...
Kuva Kuva

:lol: Kahvit meinas tulla näpikselle. Aikas loistava huomio.
Sami
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja Å »

SaPeKa kirjoitti:
daddy0 kirjoitti:...
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä :lol:...
Hyvä veto - lähes 1:1. Samasta syystä itsellä tuli tuo Dirdy Birdy avatareks, kun se muistuttaa niin kovin kasigessun nokkaa...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja THA »

Mikäs mun domi sit olis?
Toi kuvavertaus O HYVÄ, OSUVA!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Pastori
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Pyörä: Pyörätön
Paikkakunta: Joensuu

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja Pastori »

:lol: :lol: Emäntä suurena tähkälatefanina veti herneitä nekkuun kun näytin nuo kuvat :lol: :lol:

On ne kuin kaksi marjaa :lol: :lol:
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Jeps. Ei vaan kovin imartelevaa. Mulle töisä yks jätkis kysy että onko tuo sun pyöräs tuo Lauri Tähkän näkönen tuosa pihalla. En kyllä tunnistanu tuota.

Tuo mun räpsy on kans 2002 vuoden ja siinä on käsittääkseni se I-ABS mutta iliman servoja.

Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.

Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Peltsi kirjoitti: Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.
Ei toi tappien madallus ole mielestäni hyvä idea. Jos oikeesti haluaa ajaa sillä pyörällä vaikka missä.
Mun jalkatapeista kului reilu sentti pois, kun ajelin sillä radalla.
Piti hitsata jonkun mopon jalkatapeista niihin lisää rautaa.
Mun on kyllä R1100GS, mutta on toi R1150GSA pyöräkin varmaan helppo kantata kurveissa kunnolla.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Edelliseltä omistajalta löytyy normipenkki tallista. Käyn hakemassa sen ja kokeillaan miltä polvikulma sitten tuntuu. Lassen pyörässä ne madallukset oli ja aika lokoisat oli polvien oltavat. Polvivammaisen pitänee joustaa sitten tappien maavarassa, jos korkeampi penkki ei auta.
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Peltsi kirjoitti:Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.
Yritys on kova, tänäänkin tuli 250 km ilta-ajelua. Pääsin jo kokeilemaan pyörän nostamistakin, kun pitihän se lentohiekkakuopalle mennä kokeilemaan miten raskas pyörä ja 19" vanne toimii. Loppujen lopuksi paremmin kuin pelkäsin.
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

daddy0 kirjoitti:Edelliseltä omistajalta löytyy normipenkki tallista. Käyn hakemassa sen ja kokeillaan miltä polvikulma sitten tuntuu. Lassen pyörässä ne madallukset oli ja aika lokoisat oli polvien oltavat. Polvivammaisen pitänee joustaa sitten tappien maavarassa, jos korkeampi penkki ei auta.
Nyt on muutama satanen ajeltu normaalikorkealla penkillä ja kokemukset on kokonaan positiivisia. Polvikulmaa ei tarpeen näillä näkyminen enää laskea ja yhden sentinhän saa tarvittaessa pois jalkatappien kumeista luopumalla. Pyörän käsittelykin korkealla penkillä tuntuu sujuvan, ilmeisesti mulla on 185 senttiseksi poikkeuksellisen pitkät jalat, kun edellinen omistaja saman mittaisena ei normipenkillä pärjännyt. Itselleni tuo normipenkki istuu muutenkin paremmin päin peetä, puutumista ei ihan heti tapahdu. Eilenkin kävin heittämässä vajaan kolmensadan aamulenkin.

Penkin korkeuden nosto aiheutti tosin sen, että pleksi ei enää suojaa yhtä hyvin ja kypärä paukuttaa turhan kovaa. Onkos suosituksia korvaavaksi pleksiksi tai auttaako esim MRA:n lisäspoilerit?
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Vedon aaltoiluun tasakaasulla eli surgingiin tuntuu olevan selityksiä ja kikkoja maailma puolillaan. Aika moni on saanut avun Steptoen ohjeilla moottorinohjausta säätäen: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97657

Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu :)
Viimeksi muokannut daddy0, La Heinä 23, 2011 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
repa
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Pyörä: 950 Adventure
Paikkakunta: Salo

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja repa »

Oli tollanen -02 Adventure ajossa pari vuotta, normisatulalla ja Touratechin madalletuilla jalkatapeilla, aika paljon mukavampi kuin normitapeilla. Meikä on 189 cm pitkä ja orggistappien kanssa polvikulma oli liian jyrkkä.
Helkkarin hyvä reissupyörä, mutta tie pitää olla alla jotta matka jatkuu.
Sitten siihen tappien kulumiseen radalla, kyllä sitä persettä ja painoa pitää siinä satulassakin siirtää, kun tarpeeksi kallistaa niin pyörästä kuin pyörästä löytyy joku kohta joka ottaa asfalttiin, nimittäin kokemusta on.
Avatar
Nomad
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja Nomad »

Jalkatappien kumit kannattaa ottaa pysyvästi pois, niin tapeilta ajossa ei pääse lipsumaan ja ajo on muutenkin varmempaa. Jos polvikulma vielä häiritsee niin sitten matalemmat tapit vaikka tuolta:http://www.q-tech.de/
Kuva

Kyytiläisen jalkatapit on myös korkealla, tein niihin madallukset "omasta päästä". Kuvia voin tänne liimailla jos joku näkee tarpeelliseksi.

Mulla on pleksin nokassa Touratechin pieni lisäspoileri, jota olen itse hieman korottanut ja kantannut. Toimii tällaisella 180 senttisellä ja madallettupenkkisellä hyvin ja ajelenkin visiiri auki aina moottoritienopeuksiin asti (kypärässä aurinkovisiiri). Osin tästä syystä kypäräkin on pysynyt umpikypäränä, vaikka crossipottaa joskus himoitsin. En usko, että lipare välttämättä toimii pidemmällä kuskilla, mutta voit tulla kokeileen jos täälläpäin liikut.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 350-0.html
Kuva

Terveisin,
"-03 Lauri"
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

daddy0 kirjoitti:Vedon aaltoiluun tasakaasulla eli surgingiin tuntuu olevan selityksiä ja kikkoja maailma puolillaan. Aika moni on saanut avun Steptoen ohjeilla moottorinohjausta säätäen: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97657

Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu :)
Kokeilut jatkuu nyt yllä olevan linkin mukaisella Steptoen kytkennällä. Vajaa parisataa ajettu ja kyllä vaan toimii pyörä hienosti sen kanssa. Nykimistä tasakaasulla ei käytännössä lainkaan, kone vetää kauniisti eikä putkessa pauku. Jos vielä kulutuskin on kohdallaan, niin voi että.

Ps. Tänään muuten otin pikkulenkin vanhalla pikkugessullani ja voi kun tuntui sirolle ja tehottomalle.
Vastaa Viestiin