Kurapyöräneitsyelle kurapyörää

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Kamulae
Pyörä: KTM 690 Enduro R

Kurapyöräneitsyelle kurapyörää

Viesti Kirjoittaja Kamulae »

Tsau!

Aiheena kestosuosikki: mitä menopeliä suosittelette ensimmäiseksi kurapyöräksi? Hintaluokka 3000-5000 euroa.

Kokemusta ei tästä maailmasta liiemmin ole joten kerron hieman speksejä mitä metsästän: Tarkoituksena ois viihtyä niin soralla, maastossa kuin asfaltillakin. Toimintasädettä ja -varmuutta sais löytyä jolla pärjäis mm. lapin nurkkia perkatessa. Eli matka-ajoakin tulis tehtyä soralla surauttelun ohessa.

Tästä syystä kiinnostaa myös se, että onko pyörämerkkien laukkuvarustelumahdollisuuksissa eroja? Matkaan tarttis saada telttaa, makuupussia ynnä muuta erästelykamaa jonku viikon reissuille, eikä tietenkään kaikkea maallista omaisuutta, vaan kompakti setti joka ei suuremmin ajomukavuutta haittaisi. Tyyliin 60-80 litraa.

Jostain syystä silmät on kiinnittyny KTM:n 660 lc4:een, Kottaraisen adventureriin ja Yamahan TT600R:ään. Perstuntuman mukaan saattas palvella mun tarkotusperiä. Jammuunhan sai sen +20L tankin joka vähän jeesais toimintasäteen suhteen. Mutta mitä sanoo konkarit? Oisko näistä uudelle tulokkaalle ajopeliksi vai oisko heittää jotakin muuta vaihtoehtoa?

Kaikista kommenteista kiitollisna,
Kamulae
Black Bombah
KTM 690 Enduro R -09
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Re: Kurapyöräneitsyelle kurapyörää

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Ton 640 adventuren olen upottanut suohoon,ajanut rautaperseajon ja käynyt nordkapis ym pohjoisnorjaa vaimo kyydis + laukut ja säkit.
En voi muuta kuin kehua hyväks kaikkeen semmoiseen mihin minä pyörän tarvin.
Toimintasäde +500 kilsaa kuin tankki on 28L.
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

650 Transalpin jälkeen KTM Advn hommanneena voin omasta puolesta sanoa että halvemmaksi tulee hommata sellainen millä ajelet sitten jatkossakin. Sen väärän pyörän vaihtaminen on arvokasta touhua. LC4 on varmasti hyvä vaihtoehto, isokotka on paras minulle.

Jos äärimmäistä luotettavuutta haluaa niin Transalp on mainio. Katkennut jalkatapin jousi oli allek pyörässä 27 tkmmän matkalla ainoa hiuksia nostattanut ilmiö. Tankkaa ja aja. Sun spekseihin sopii myös hyvin. Funduro, pegaso ja TT-R hyviä nekin, tosin mulla mitään käsitystä noista ole.
-ari
Kamulae

Kiitos kommenteista! Tsekkailin nuita ehdotuksia ja täytyy sanoa, että tommonen maastossa viihtyvämpi malli, eli enemmän crossityyppinen palvelis mun tarkotusperiä paremmin. Adventurekokemukset kuulostaa asialliselta. Löytyykö TTR600:n haltijoilta heittää kokemuksia? Noita TTR600:sia näyttäs liikkuvan jonkuverran, kottaraisia vähemmän. Tai ainakin ne kottaraiset mitä bongannu lipsuvat yli mun hintaluokasta 6000-7000:n euron hintalappuineen. Täytynee makustella muttei liian kauaa..

Onko porukoilla ehdotella hyviä laukkuvirityksiä näille TTR600:lle tai KTM:lle? Semmoset mitkä pysyy menossa mukana.

Kamulae
Black Bombah
KTM 690 Enduro R -09
hänmies
Pyörä: YAMAHA TT600R vm.2000

Viesti Kirjoittaja hänmies »

TTR on ollu omistuksessa yli vuoden enimmäkseen tullut ajeltua sorateitä siihen tosi mukava vehe. Maastoajosta ei ole vielä kokemusta korkeus pelotti. Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä metsässä ajelemassa taka iskarin käytin madallettavana. Ja tuskin katurenkailla maastossa olisi hyvin päässyt. Ensi kesäks tarkoitus laittaa nappulat alle. Kyllähän sillä TTR:llä varmaan ajelee myös pitempiäkin matkoja isompi tankki auttaa siinä hommassa itse en ole sitä toistaiseksi hommannut.
tabbe
Pyörä: Africa Twin rd04

Viesti Kirjoittaja tabbe »

maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

äänestäisin pientä adventurea, siinä on lähes kaikki jo valmiina. Perus LC4 endurokin, ehkä. Jos paino ei tule esteeksi niin 650 Gs dakar voisi olla käypäinen.

Jammun xt 660 enduro on varmasti kestävä ja ruiskukoneena luulisi olevan pieniruokainen.

Takaboksin voi värkätä moneenkin pyörään, mutta kovien sivulaukkujen kanssa tulee sitten haastetta.
-Make-
Pyörä: Maastopyörä

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Riippuu missä meinaa vetää. Jammun TT600R saattaa mennä poluillakin kevyesti. 660 taas painaa vakiona ~50kg enemmän ja on raskas menemään poluilla...no tottuuhan kaikkeen mut minkä voi ennakoida niin kannattaa (tiedän tuon 660 ja 600R eron kokemuksesta). Saako tuolla hinnalla tarpeeksi uuden kotarin et ei tarttee ostaa niitä vanhempia missä koneet ei kestä?
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Kyll koneet kestää kunhan vaihtaa parit laakerit sun muuta :mrgreen:

Menee kylläkin mainospuheeksi mutt ei voi mitään 8)
Ainoa pyörä mitä voisin fundeerata ton 640 adven lisäksi(huom,ei tilalle) olis se 990R adve 8)
Tä mun 640 adve toimii niin perkelen hyvin kaikenlaisiin ajoihiin,käy matkat vaimo kysis,käy suraukset,suotkinkin on tullut ylitettyä (on kans jumittanut) ja nytt kun hiffasin ton tapeilta seisten ajaminen mutkat sladis niin keulakin nousee 3,mosella ilman et kytkintä joutuu käyttää kunhan tapeilta ajaa,toki joutuu repii suht paljon silloin kun tankki on täynnä ku toi 28L huomaa siin vaihees,muuten ei haittaa ajaamist mitenkään.
Mull on vuosmalli -01 ja kilsat alle 50000 eikä ollut mitään ongelmia,vielä ainakaan.
Kamulae

Jesh! Semmonen perusfiilis, että sais kamasetit olla pehmeitä. En ainakaan äkkiseltään nää nuita kovia/metallisia laukkuja osana kurapyörää.

Toi adventurer alkaa kyllä kuulostaan hyvältä, sen verran omistautunutta markkinointia tulee=) Ehkä toi isompi adv on kuitenki ekaksi pyöräksi liikaa. Mites muuten toi kokopuoli? Onko normi adventure kooltaan isompi ku esim toi LC enduro? Mulla ei oo tota vartta siunaantunu ku alta 180cm. Mietin vaan, et jos kotareissa on kokoeroa, niin kumpi sopis paremmin käsiteltäväksi. Saako muuten LC enskaan vaihdettua kans sen 28 litrasen tankin?

Ja toi hintakysymys tosiaan vähän pohdituttaa. Nyt näyttäs tota 600R -mallia liikkuvan jonku verran neljän tonnin paikkeilla. Tuntuu, että kohtuudella ajellut tän vuosituhannen kotarien hinnat pyörii vähän turhan koholla, ku joutuu maksaan yli puolet enemmän eikä välttämättä sillonkaan riitä.

Kamulae
Black Bombah
KTM 690 Enduro R -09
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Pituuden puolesta ei varmaankaan ongelmia tule...

Laukuille tekee näppärä mies telineet itse, ei ole mikään ameriikan temppu.
Ja jos telineet onnistuu tekemään, ei itse pyöränkään huolto varmaan tuota ongelmia...
Jota tuo vaatii takuulla.

Ja seon Adventure R vuoteen 2000 asti, sen jälkeen Adventure.
Adventurer on Triumphin malli...
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Minä ostin ensimmäiseksi ja toistaiseksi viimeiseksi mopoksi LC4 enduron. Mulla on siinä 18L tankki eikä ole vielä bensa loppunut kesken. Ortliebin pehmeät laukut toimii eikä vaadi mitään telineitä.

Tykkään kuin hullu puurosta, hankintaan käytetty raha on ollut eniten hupia tarjonneet eurot ikinä! Aina hymyilyttää kun istuu satulaan ja painaa napista mopon käyntiin :mrgreen:
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ei se TTR:kään huono ole! Edellinen pyörä oli sellainen ja selvästi nykyistä SXC:tä parempi matka-ajossa, ei kyllä mikään hyvä siihen sekään minun mielestä. Mutta sitten jos pitää mennä metsään poluille jne niin erinomainen valinta. Kotareissa kyllä kivemmin potkua mutta kyllä se TTR:nkin riittää kohtuudella. LC4E voisi olla myös ihan hyvä jos rahat riittää. Sopivalla rengastuksella menee minne vain kuskilla kantti kestää ja tielläkin kohtuulinen. Tankkeja saa aina 28 litraan asti ja ainakin SXC:ssä menee ihan kivasti mukana, ei ole pakko panna täyteen jos lähtee rypemään. Jos ajo keskittyy asfaltille niin silloin kiinnittäisin huomiota ainakin jonkin verran että on vaimennettu takanapa, TTR tai SXC ssä niitä ei ole. Yhtenä ihan hyvänä vaihtoehtona laittaisin listallesi vielä Hondat XR600 ja XR650L. Noista ei ole lyhyitä tyyppejä parempaa kokemusta mutta lienevät kuitenkin asiallisia laitteita tai ainakin kokeilun arvoisia.
Huomaa myös että eri vuosimalleissa saattaa olla merkittäviäkin eroja, esim. TTR on "ihan eri pyörä" kun malli muuttuu TTR600R:stä TTR600RE:ksi. R:ssä parempi (itseasiassa todella hyvä tuon ikäiseksi/hintaiseksi) jousitus, vähän korkeampi, ei sähköstarttia... Itse ottaisin R mallin vaikka onkin vanhempi mutta jos haluaa sähköstartin niin sitten RE noista jampuista.
antti
jurpå
Pyörä: KTM 625 SC -02

Viesti Kirjoittaja jurpå »

Jos on viitsimistä niin kannattaa katse suunnata tuonne länsinaapuriin. Sillä on huomattavasti enemmän esim. KTM tarjontaa ja tuohon max. 5000 luokkaan veroineenkin löytyy jo hyvä pyörä. (katsot esim. 2002 > LV-reggad ja että tyyppihyväksynnät löytyy ruotsin otteesta. tuolta löytyy ruotsin rek. numerolla tiedot:

https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

Osaan KTM:iä saa myös helposti motot otteeseen, jolloin käyttöalue laajenee aika tavalla.
SXC on jo aika kompromissitön eikä enää kovin kiva matka-ajossa ja SC:stä puuttuu jo sitten akku ja starttikin, taas putosi paino. Ja huom. yksipaikkaisia !

Mutta sitten pitää olla vähän taskurahaa motovanteisiin, hmm. toiset vanteet piikkigummeille ois kans kivat... :)

Vaimentamaton napa nappulakumeilla on aika karu matka-ajossa.

Joten LC4E/Adv vois olla hyvä kompromissi.

esim. http://www.blocket.se/ostergotland/Ktm_ ... ca=1_5&w=3
"Tärisee ? - Se on moottoripyörä eikä kodinkone"
miki.
Pyörä: KTM 525 exc

Viesti Kirjoittaja miki. »

jurpå kirjoitti: Osaan KTM:iä saa myös helposti motot otteeseen, jolloin käyttöalue laajenee aika tavalla.
SXC on jo aika kompromissitön eikä enää kovin kiva matka-ajossa ja SC:stä puuttuu jo sitten akku ja starttikin, taas putosi paino. Ja huom. yksipaikkaisia !

Mutta sitten pitää olla vähän taskurahaa motovanteisiin, hmm. toiset vanteet piikkigummeille ois kans kivat... :)

Vaimentamaton napa nappulakumeilla on aika karu matka-ajossa.

Joten LC4E/Adv vois olla hyvä kompromissi.
Ääni SXC:lle, vaimennetun navan siihen saa kun hankkii E- tai Adv-mallin takavanteen. Vähän kuskista riippuen menee ryteikössä siinä missä EXC:tkin ja matkavarusteissahan lc4:sa on vain mielikuvitus rajana.
Vastaa Viestiin