Ketjujen pesu, miten se nyt on??
Valvoja: Moderaattorit
- tappi
- Pyörä: Africa twin rd07 vm.1999
Ketjujen pesu, miten se nyt on??
Sanokaapa nyt mielipiteenne kun ei taas ota selvää...yks sanoo toista...jonka toinen heti kumoaa. Kysehän ei tietenkään ole sen vakavammasta asiasta kuin ketjujen pesusta. Kannattaako niitä pestä ja jos niin millä? Motonet myy ketjujen pesuun tarkoitettua sprayta, mutta eräs kaverini sano et paras tulee kun "pesee" öljyllä. O-renkaat kuulemma saattavat ottaa iteensä noista liottimista...öljyllä pesu siksi parempi.??
Re: Ketjujen pesu, miten se nyt on??
Harvoin tulee pestyä mutta joka kerta kun olen hommaan lähtenyt olen sen tehnyt juoksevalla moottoriöljyllä. Kivasti herkistyy lenkit ja puhdasta tulee. Rasvaamiseenkin käytän jäykkää vaihteistoöljyä.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
En ole superista pessyt kertaakaan, 15 tkm on mittarissa ja ainoa (joskin usein toistunut) hoito on ollut peräöljyn (mainos) lisääminen. Ketju ja takahamppi ovat vielä OK, etuhampin olen kerran vaihtanut.
eli äänestän sen puolesta että pesu on tarpeeton toimenpide
eli äänestän sen puolesta että pesu on tarpeeton toimenpide
-
dq
- Pyörä: Monkey 125, TDM 900, XR250
Lamppuöljyllä olen itse pessyt parin pyörän ketjut. Riippuu pesun tarve varmaan siitäkin, missä ajaa ja miten/kuinka usein pesee pyöränsä, painepesurilla pysyy väkisinkin hiukan puhtaampana vaikkei itse ketjuihin yrittäisikään suihkutella. Itse pessyt siinä vaiheessa kun lenkkien liikkuvuus on alkanut tahmaamaan/lian joukossa niin paljon hiekkaa tms. että on alkanut kiristää vanne päässä. 
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
Täältä myös ääni ahkeralle öljyämiselle!
Olen tämän itselleni perustellut sillä kuvitelmalla että painavammat kiviainekset lähtevät öljyn seasta keskipakovoiman ansiosta koristamaan takavannetta ja takin selkämystä. Ja puhdasta öljyä ketjulle tankataan taas hetken päästä lisää.
Silloin tällöin kaivelen eturataskotelosta ruuvimeisselillä isoimmat "hiekkavaseliinipaakut" pois.
Sotkuistahan se on, eikä tilannetta tulevaisuudessa tule välttämättä auttamaan tekeillä oleva ketjurasvarikaan.
Olen tämän itselleni perustellut sillä kuvitelmalla että painavammat kiviainekset lähtevät öljyn seasta keskipakovoiman ansiosta koristamaan takavannetta ja takin selkämystä. Ja puhdasta öljyä ketjulle tankataan taas hetken päästä lisää.
Silloin tällöin kaivelen eturataskotelosta ruuvimeisselillä isoimmat "hiekkavaseliinipaakut" pois.
Sotkuistahan se on, eikä tilannetta tulevaisuudessa tule välttämättä auttamaan tekeillä oleva ketjurasvarikaan.
Ei ne nyt ainakaan heti ota jarrunpuhdistus aineesta itseensä, pari kertaa kokeillut mutta kyllä pidemmän päälle taloudellisempi ja järkevämpi muuten on "pestä" ne öljyllä, voitelu tulee kuitenkin siinä samalla eikä tarvi pelätä O-renkaiden kohtaloa.mutta eräs kaverini sano et paras tulee kun "pesee" öljyllä. O-renkaat kuulemma saattavat ottaa iteensä noista liottimista...öljyllä pesu siksi parempi.??
Talvella laitan pelkkää vaihteistoöljyä tai traktorin yleismonitoimi jokapaikanöljyä ketjuihin. Kesällä yleensä perusrasvoja paukkupurkista ja noin parin tuhannen välein jos on tarvis niin öljypesu myös kesällä.
Kun on yli 20 vuotta vanhaa, lähes täysi tynnyri STOU 20W-20 GL4 yleisöljyä jota ei viitsi enää ainakaan tärkeisiin kohteisiin laittaa sisään niin on ketjunpesuainetta on lopun iäksi..
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Moottoriöljyn ja hammasharjan avulla pesen. Käytän sitä bel ray litkunpaa ketju öljyä ja siihen kerääntyy ajan kanssa sen verran tomua ja hiekkaa että on paree pestä pois ehkä 1-2 kertaa vuodessa.
-
Jerry Cotton
- Pyörä: Harkinnassa.
Ketjuille on olemassa oma kliineri, melkein yhtä tehokasta kuin brake cleaner, muttei tuhoa o-renkaita (yhdet ketjut raiskasin brake cleanerilla)
On vaan niin pahuksen kallista suihketta, että nykyään pesen muutaman kerran vuodessa naftalla joka toimiikin varsin hyvin. Mä pesen ketjut ihan ulkonäön vuoksi, samalla saa hinkattua vanteen keskiöt ja pinnat puhtaaksi. Pyörän ulkonäön suhteen on täällä havaittavissa pientä perfektionismiä...
On vaan niin pahuksen kallista suihketta, että nykyään pesen muutaman kerran vuodessa naftalla joka toimiikin varsin hyvin. Mä pesen ketjut ihan ulkonäön vuoksi, samalla saa hinkattua vanteen keskiöt ja pinnat puhtaaksi. Pyörän ulkonäön suhteen on täällä havaittavissa pientä perfektionismiä...
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Bilteman ketjunpesuharja on ihan ok peli. Oli pakko hangata "moottoripyöräketjuöljyt" pois ja alkaa käyttelemään jälleen laatikkoöljyä. Joka paikka pysyy helpommin puhdistettavana ja voitelukin lienee paremmin taattu.
On muuten nuo CRC/WD40/vast. öljyt aika käheviä kaikenlaisen öljypaskan puhdistukseen. Tiedä sitte, syökö nuo noita O/X/vast. renkuloita.
EDIT: LIDLssä oli ketjunpuhdistussprayta ja takavanteen puhdistusliinoja myynnissä reilu viikko sitten.
On muuten nuo CRC/WD40/vast. öljyt aika käheviä kaikenlaisen öljypaskan puhdistukseen. Tiedä sitte, syökö nuo noita O/X/vast. renkuloita.
EDIT: LIDLssä oli ketjunpuhdistussprayta ja takavanteen puhdistusliinoja myynnissä reilu viikko sitten.
-
Sakkeus
- Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Öljyää silloin tällöin oikein reilusti tavallisella moottoriöljyllä ni kylläpä paska irtuaa. Toki se löytyy sen jälkeen takavanteesta tms, mutta ketjuthan ne piti saada puhtaaksi.
Eli oikein reilusti öljyä, antaa sen imeytyä paskaan ja enimpien valua rätille, sen jälkeen pätkän matkaa motari vauhtia ja kas ketjut on puhtaat! 
Renkaiden vaihdon yhteydessä otan ketjut pois ja upotan niin kuumaan veteen kun hanasta tulee ja liraus fairya sekaan niin kyllä lähtee eikä tarvitse paljoa edes vanhaa tiskiharjaa näyttää.
Konstit on on monet sanoi emäntä kun kissalla pöytää pyyhki...
Tässä taas yksi lisää. Hammasharja ja grillihiilten sytytysneste, lamppuöljy ajanee saman asian. Etuna parempi haju kuin naftassa, rasvaisempaa kuin bensa, pesee hyvin ja hammasharja toimii ketjujen puhdistuksessa yhta hyvin kuin karieksen estämisessä. Hard toimii parhaiten kun ei tarvitse sääliä ikeniä
Lopuksi puhallan ketjut kuivaksi paineilmalla ja tippakannusta uudet öljyt pintaan.
Editoitu epäselviä lauseita.
Tässä taas yksi lisää. Hammasharja ja grillihiilten sytytysneste, lamppuöljy ajanee saman asian. Etuna parempi haju kuin naftassa, rasvaisempaa kuin bensa, pesee hyvin ja hammasharja toimii ketjujen puhdistuksessa yhta hyvin kuin karieksen estämisessä. Hard toimii parhaiten kun ei tarvitse sääliä ikeniä
Editoitu epäselviä lauseita.
Viimeksi muokannut xx851z, To Heinä 23, 2009 11:30 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Heppatyttöjen isänä olen todennut hyväksi harjaksi harjakaviokoukun. Siinä on harja sekä koukku töhkän raapimista varten. Tuotetta löytyy yleensä kaupoista missä on hevostarvikkeita myynnissä, esim Prismasta.
http://horze.fi/product_info.php?products_id=26200&n=M1
PS.
Tytöillä vähän naurattaa kun isi käyttää moista työkalua
http://horze.fi/product_info.php?products_id=26200&n=M1
PS.
Tytöillä vähän naurattaa kun isi käyttää moista työkalua
Muutama vuosi sitten tuli tilattua Louisilta kettenmax niminen vehje. Yleensä vähintään huoltojen yhteydessä olen tuolla putsannut ketjut. Käsittelyn jälkeen ketjut näyttää lähes uusilta.
Puhdistusaineena olen käyttänyt Motorexin tai Motulin chain cleanereita. Bikerpointissa muistaakseni n. 10 € tuo Motulin pullo. Yhdellä pullolla pesee ainakin 2 kertaa vaikka sitä reilusti käyttäisikin.
Edellisellä pyörällä (Bandit 1250) ketjut oli viel 31 tkm jälkeen täysin kunnosssa.
Puhdistusaineena olen käyttänyt Motorexin tai Motulin chain cleanereita. Bikerpointissa muistaakseni n. 10 € tuo Motulin pullo. Yhdellä pullolla pesee ainakin 2 kertaa vaikka sitä reilusti käyttäisikin.
Edellisellä pyörällä (Bandit 1250) ketjut oli viel 31 tkm jälkeen täysin kunnosssa.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
ÖÖ. kirjoitti:Muutama vuosi sitten tuli tilattua Louisilta kettenmax niminen vehje. Yleensä vähintään huoltojen yhteydessä olen tuolla putsannut ketjut. Käsittelyn jälkeen ketjut näyttää lähes uusilta.
Hauska aparaatti!
Homma hoituu varmasti siististi, eikä pelkän ketjupesun jälkeen tarvitse koko loppu mopoa pestä liuottimilla.
Tekisköhän Kärcher tuosta oman versionsa, sellaisen painepesuriin liitettävän lisälaite-kikottimen jossa olisi vinhasti pyörivät harjakset