Afrikkalaisen laatikonäänet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

tjlo
Pyörä: dominator

Afrikkalaisen laatikonäänet

Viesti Kirjoittaja tjlo »

Testailin tuossa yhtä AT:tä vuosimalli 92? malli kuiteskin RD 04. Kilometrejä kyseisessä pelissä oli noin 50 tuhatta. Kolmosvaihteella esiintyvä volina oli kuitenkin huomattavasti voimakkaampi, kuin omassa ( rd 07) Onko kyseinen malli ääniltään pahempi kuin tuo 98- vuoden ajopeli? Tämän äänekkäämmän ajokilometrit kuitenkin vajaat 50 tuhatta. Rungon kuluneisuus viittais kilometrien paikkaansapitävyyteen. Laitteeseen oli vaihdettu se legendaarinen vetoakseli. Olisko silloin pitänyt vaihtaa jotku laakeritkin? Kyseinen peli vois olla myytävänä. Itse en sitä tarvitse, kun tuo kotisomppu kyräilee tuossa ovipielessä.
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Käsittääkseni koneet ovat tismalleen samat RD04, RD07 ja RD07A -malleissa. Kaasuttimissa ja joissain kaasuttimen letkuissa on eroja. Jos pyörällä ajetaan lähes pelkkää asfalttia, niin rungosta ei paljon pysty päättelemään ajettuja kilometrejä.
404 HTTP Error File not found
JukkaH

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Hieman epäilyttää kilometrit. Miten 50tkm ajettuun on tarvinut jo vaihtaa vetoakseli?
tjlo

Äijä kirjoitti:Hieman epäilyttää kilometrit. Miten 50tkm ajettuun on tarvinut jo vaihtaa vetoakseli?
Eikös tuonmallisessa afrikkalaisessa ole eräänlainen tyyppivika tuo löysän rattaan aiheuttama vetoakselin poorien pilallekuluminen? Jostain on pääkoppaani tuollainen iskostuma tullut. Mitä lie intternetin mukanaantuomia päähänpistoja? :shock:
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

Jarrulevyistä voi ehkä parhaiten päätellä pyörän kilometrit sillä jos mittarissa seisoo 50tkm niin levyt ei vielä kovin selville urille ole kuluneet. 150tkm ajetussa ne on jo aika selvillä urilla. Yleensä levyt on vielä sen verran kalliit että niitä ei huvikseen vaihdella ja myyntitarkoituksessa vaihdetut levyt juoruaa itsensä heti.
Jos kone on ollut auki ja shimmilevyt ei ole osuneet ihan kohdilleen kasatessa niin kuluneet laatikon rattaat voi kyllä ulista aika pahaäänisesti jos eivät ole ihan jämptisti kohdillaan toisiinsa nähden? En mää tiedä...
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

tjlo kirjoitti:Eikös tuonmallisessa afrikkalaisessa ole eräänlainen tyyppivika tuo löysän rattaan aiheuttama vetoakselin poorien pilallekuluminen? Jostain on pääkoppaani tuollainen iskostuma tullut. Mitä lie intternetin mukanaantuomia päähänpistoja? :shock:
viewtopic.php?t=1018&highlight=vetoakseli on käyty keskustelu ko. aiheesta. Itse olen ajatellut hoitaa asiaa siten, että vaihdan lukkoprikan "joskus", ja huolehdin siitä että akseli on hyvässä rasvassa.

Mistään muualta en ole ko. ongelmasta kuullut/lukenut. Haku XRV -foorumiltakaan ei tuottanut tulosta.
404 HTTP Error File not found
tjlo

juh@ kirjoitti:
tjlo kirjoitti:Eikös tuonmallisessa afrikkalaisessa ole eräänlainen tyyppivika tuo löysän rattaan aiheuttama vetoakselin poorien pilallekuluminen? Jostain on pääkoppaani tuollainen iskostuma tullut. Mitä lie intternetin mukanaantuomia päähänpistoja? :shock:
viewtopic.php?t=1018&highlight=vetoakseli on käyty keskustelu ko. aiheesta. Itse olen ajatellut hoitaa asiaa siten, että vaihdan lukkoprikan "joskus", ja huolehdin siitä että akseli on hyvässä rasvassa.

Mistään muualta en ole ko. ongelmasta kuullut/lukenut. Haku XRV -foorumiltakaan ei tuottanut tulosta.
Itse olen epäillyt hulluuttani jo useita vuosia. mutta nyt on tullut vastaus kaikkiin epäilyihin?? kiitos teille kaikille. Nyt otan aikalisän, ja lähden pienelle "hermolomalle", ja pakenen vuorille, ja myyn itseni huo####.
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Minähän sitä olen tainnut joka välissä toitottaa, en kyllä ole sitä tyyppivikana sinänsä nähnyt, vaan tarkastuskohteena. Jotta kannattaa tarkistaa aika ajoin tuon kunto ja vaihtaa prikka uuteen ettei käy hassusti. Toki tuo konstruktio on hieman heppoista.

Olen vain yrittänyt levittää tietoisuutta, ettei käy niinkuin itselle että 75tkm:ssä piti leväyttää kone ja vaihtaa akseli. Jos gyntteri olisi saksanmaalla pitänyt tuosta huolta ennenkuin mopo minulle tuli tai olisin itse älynnyt sen aiemmin, vähemmällä kiroilulla olisi päästy.
tjlo

Olempa tuossa miettinyt kyseistä aihetta, ja tullut seuraavanlaiseen johtopäätökseen: Afrikkalaisen etuhammasrattaan kiinnitys on kuitenkin "kelluva" Ts. ratasta ei kuitenkaan kiritä akselille millään kiinteällä liitoksella, kiinnitysprikan ura kuitenkin on luonteeltaan sellainen, että liikkumanvaraa on puoleen, jos toiseen. Vetoakselin vaihdot taas johtuu akselimateriaalin erilaatuisista karkaisuista.. Kovempi ratasmateriaali johtaa akselin pilaantumiseen, ja kun oikea tapaus olisi, että hammasrattaan karkaisu olisi pehmeämpi, kuin tuo akseli. Tuo vetoakselivika iskostui päänuppiini ennemmin, kuin löysin nämä kurapyöräilijöiden sivustot. Varuillani silti olen, ja eturatas vaihtuu samaantahtiin, kun takainen päälykumikin, mikä on ihan järkeenkäypäkin, kun kuluneisuutta katsotaan.
Vastaa Viestiin