Öljy/ilmajäähdytyksen riittävyys rypiessä?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Sassi
Pyörä: KTM 690 Enduro

Öljy/ilmajäähdytyksen riittävyys rypiessä?

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Huomenta.

Tuossa kun muutaman kerran on ollut ns. tiukka paikka, eikä matka ole oikein edennyt :roll: niin on tullut mieleen moottorin lämmöt. (Kuskihan lämpiää aina tuollaisessa tilanteessa ja ylikuumentumistilanteessa on parempi pitää pieni tauko, ettei mene mitään rikki :D ).

Öljy/ilmajäähdytys kun ei oikein tehokkaasti toimi kun pyörä on puoliksi suossa ja sitä koitetaan sieltä maanitella ylös. Sama juttu kun maasto on sellaista, että edetään kävelyvauhtia.

Tällaisessa on vaarana ylikuumeneminen? Tuota vain on vaikea todentaa mitenkään, kun tohtorissa ei mitään lämpömittaria tai edes varoitusvaloa ole.

On tullut mieleen että öljynlämpömittari olisi hyödyllinen varuste, mistä moisen saisi hankittua? Riittäisi lohkon kylkeen ruuvattava malli, ei sen tarvitse mittaristossa olla. DR:ssä on sylinterin oikealla puolella 13mm kannalla oleva pultti tulppana, onko tuo esim. sellainen paikka johon lämpömittaria voisi kuvitella? Räjäytyskuvista moiselle tulpalle ei löydy mitään selitystä.

Entä mikä on vielä turvallinen moottorin lämpötila ja minkä jälkeen on syytä jäähdytellä?
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Esim. Louisilta Germaniasta saa noita öljykorkin tilalle ruuvattavia öljynlämpömittareita, semmoisia kinkunpaistomittarin näköisiä härveleitä. Ilmajäähtyväisessä boxeribemussa minulla oli moinen ja sen luotettavuutta en ehkä menisi vannomalla todistelemaan, mutta toki tyhjää parempi.

http://www.louis.de/ ja Produktsuche-kenttään 10034190.
JoeNaz
Pyörä: Töminätör

Viesti Kirjoittaja JoeNaz »

Onko kukaan kokeillut näitä industrial standardien mukaisia lämpöindikaattori liuskoja, joissa on suuntaa antava asteikko lämpötilalle. Ne ovat kuitenkin aika tarkoiksi speksattu, ja lämpöalueita on hyvä skaala. Ne on myös tehty kestämään ulkoilmaa, mutta eihän ne kelit vaan se rypemisen rankkuus :D .

Se että mistä niitä saa, onkin eri juttu, mut luulis hyvin varustetusta LVI tai rakentamiseen keskittyneestä liikkeestä löytyvän. Tiedän että sekatavarakauppa Farnellista löytyy näitä sopivilla asteikoilla, mutta se on törkeän kallis pulju. Itse tutustuin näihin liuskoihin lopputyöni toimesta, kun aiheena oli Thermal Phenomena In Electronics, ja uskon niiden olevan melko luotettavia monien lämpötilakalibrointien tuloksena.

täs kuitenkin farnellin koodeilla pari lämpötilaaluetta:

www.farnell.com

77c - 116c alueelle 522960
121 - 160c alueelle 522971

(... :idea: voisin tietysti rakentaa pienen ja yksinkertaisen digilämpömittarin, mut hysss ei kerrota siitä muille :wink: ...)
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Taitavat nykymopot melekosia lämpötiloja kestää, en ainakaan muista kuulleeni kiinnileikkaantumisista tai rikkoontumisista tästä syystä. Onko ohjekirjoissa kannanottoja asiaan?

Mutta mitäs sitten kun se mittari näyttää lukemia, jotka tulkitaan kohtuuttomiksi? Sammutetaanko mopo siihen ja haetaan huomenna jäähdyttyään pois? Luulisi, että jos asia on kovin kriittinen, niin moinen mittari löytyisi vakiona joka vehkeestä.

Nimim. Tieto Lisää Tuskaa
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

Oottako löytäneet mistään sopivaa rypemisen kestävää flektiä tuohon jäähdytin elementin taakse? Kohtuu hintaista?

Aapo
Sassi
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja Sassi »

HeikkiL kirjoitti:Esim. Louisilta Germaniasta saa noita öljykorkin tilalle ruuvattavia öljynlämpömittareita, semmoisia kinkunpaistomittarin näköisiä härveleitä. Ilmajäähtyväisessä boxeribemussa minulla oli moinen ja sen luotettavuutta en ehkä menisi vannomalla todistelemaan, mutta toki tyhjää parempi.

http://www.louis.de/ ja Produktsuche-kenttään 10034190.
Kyseinen mittari näyttäisi olevan DR750/800:een.
Louisilta ei näytä löytyvän oikein mitään värkkiä DR600:een, mutta tämän tuotteen kyseessä ollessa DR650 mittari varmaan sopisi?
Eli tuote 10034155 tai 10034321 (ilman tuota kinkkumittarin puikkoa)

Lakupilotti kirjoitti:Taitavat nykymopot melekosia lämpötiloja kestää, en ainakaan muista kuulleeni kiinnileikkaantumisista tai rikkoontumisista tästä syystä. Onko ohjekirjoissa kannanottoja asiaan?

Mutta mitäs sitten kun se mittari näyttää lukemia, jotka tulkitaan kohtuuttomiksi? Sammutetaanko mopo siihen ja haetaan huomenna jäähdyttyään pois? Luulisi, että jos asia on kovin kriittinen, niin moinen mittari löytyisi vakiona joka vehkeestä.

Erittäin hyvin sanottu siellä perällä :)
Ohjekirjaa ei ole, huoltomanuaali kylläkin ja siitä ei moista asiaa ole vielä silmään sattunut. Ehkäpä huoleni on aiheeton, mutta perfektionisti kun olen luonteeltani niin...

Mutta jos tuollainen tilanne tulisi, niin mieluummin vaikka istun kannon nokassa tunnin ja odotan että kone jäähtyy, kuin yritän väkisin ja aiheutan sillä kiinnileikkautumisen :shock:

Onko kenenkään ohjekirjassa (jos pyörä on öljy/ilmajäähdytteinen) mainintaa tästä aiheesta?
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
JoeNaz
Pyörä: Töminätör

Viesti Kirjoittaja JoeNaz »

No päätin sitten selata melko tarkastikin tuota Domin huoltomanuaalia ihan mielenkiinnosta asiaa kohtaan, niin minulta ainakin jäi huomaamatta koneen lämpötilat. Siis en löytänyt sieltä muuta kuin huoltovälit ja muut vastaavat tarkistuskohdat. Tuo Domihan on varsinainen öljynkeitin :lol: kesähelteillä hiekkakuopilla ja metsässä jyrsittäessä, ei se kuitenkaan 'hullun kuumanakaan' ole mitenkään erillainen kone :shock: .

Laatikko pelaa niin kuin pittää, ja tehoja tuntuu silti löytyvän, sekä pärähtää käyntiin kertalaakilla kun välillä kuski kämmää ja stumppaa koneen. Tämä siis kuumana. Kyllä siinä on syytä kuskin välillä ajaa varjoon nauttimaan nesteitä ja 'vilvoittelemaan'... :)

Pitää kyllä ens kesäksi tehä siihen joku koneen lämmöstä kertova indikaattori, ku kyllähän tuo läpötila toki kiinnostaa... :idea:
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

sassi kirjoitti:
HeikkiL kirjoitti:http://www.louis.de/ ja Produktsuche-kenttään 10034190.
Kyseinen mittari näyttäisi olevan DR750/800:een. Louisilta ei näytä löytyvän oikein mitään värkkiä DR600:een, mutta tämän tuotteen kyseessä ollessa DR650 mittari varmaan sopisi?
Eli tuote 10034155 tai 10034321 (ilman tuota kinkkumittarin puikkoa)
Ai perskeles, kun oli puusilmä heti aamusta - olin koko ajan muistelemassa, että puhuttiin DR800:sta... :) :oops:
canam
Pyörä: canam

Viesti Kirjoittaja canam »

Minä olen ajatellut nuo lämpötilat siltä kantilta, että samoilla vehkeillä
ajetaan 30 astetta kuumemmissakin oloissa ja laitteet kestävät.
Tällä tarkoitan meidän kesälämpöjä.
Canam
Hapa

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Mulla on ollut nyt pari kesää tollanen Louisin kinkkumittari pyörässäni, ja kyllä ainakin sen mukaan lämmöt nousee helposti tuonne 120 c yläpuolelle. Itse olen kuitenkin yrittänyt pitää lämmöt mielellään alle tuon 120 asteen, kun muistelisin jostain lukeneeni että öljyn voitelu ominaisuudet jotenkin heikkenisi jos käy liian kuumana.
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Ei se mittarikaan auta, jos ei ole riittävää jäähdytystä. Nykynelarien kansissa öljy käy varmaan 150-200-asteisena, josta seuraa tuo legendaarinen kolmen tunnin öljynvaihtovälisuositus kisavireisille vehkeille. Ilmajäähdytteisellä ei kannata paljon rypeä, voi tulla kallis leikki, kun kansi menee kieroksi tai mäntä leipoo. Nestejäähyisiin esim. Kotareihin saa flektin Kotarin Power Parts-listalta, jonka voi liittää esiasennettuun termariin. Hondan 450-kuutioisessa crossimönkkärissä on myös flekti, joten Hondan crossimalleissa saattaa olla termareita valmiina.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Isossa tohtorissa lämmöt käyvät siellä 120 asteen tuntumassa ja suurin lämpötila mitä olen kenenkään kuullut saaneen moiseen vekottimeen on ollut siellä 140 asteen paikkeilla. Se ei pitäisi nykyöljyille olla mikään mieletön lämpötila.

Muistelisin jonkun kertoneen, että vanhoissa ilmajäähygixereissä öljynlämmöt sai lähelle 200 astetta kun lähes paikallaan pöristeli ja hyvin nekin ovat kestäneet. Jos öljyjäähdytteinen tohtori hajoaisi mudassa möyrimisestä tai muusta hidasajosta niin niitä olisi vuosien aikana hajoillut vähintään tuhansia. Itse en ole yhdestäkään tapauksesta kuullut.
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Lakupilotti kirjoitti: Mutta mitäs sitten kun se mittari näyttää lukemia, jotka tulkitaan kohtuuttomiksi? Sammutetaanko mopo siihen ja haetaan huomenna jäähdyttyään pois? Luulisi, että jos asia on kovin kriittinen, niin moinen mittari löytyisi vakiona joka vehkeestä.

Säiliön mittari on näytellyt 130 asteen lukemia. Moottorin sisällä varmaankin korkeampia lukemia. Kun nuo lämmöt ei juurikaan tyhjäkäynnillä enää nouse niin olen antanut puksutella vähän aikaa että lämmöt tasaantuu ja sitten sammuttanut.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

canam kirjoitti:Minä olen ajatellut nuo lämpötilat siltä kantilta, että samoilla vehkeillä
ajetaan 30 astetta kuumemmissakin oloissa ja laitteet kestävät.
Tällä tarkoitan meidän kesälämpöjä.
Canam
Kyse onkin enempi lämmön siirtymisestä. Jos on paikallaan pakkasessa, voi saada flektittömän öljyllä jähtyvän koneen ihan liian kuumaksi ja rikki. Näitäkin on nähty. Samalla vehkeellä taas pärjää vaikka Afrikassa, jos on liikkeessä.

Nestejähdytysasioista käytiin taannoin mielenkiintoista keskustelua OR-pron sivuilla. Mr Niffestonekin oli mukana.
Siihen liittyen; tuo veekasini on herkkä puhaltamaan jos vähänkin on lämmin ja ajetaan kaasu auki. Sänkicrossissa flekti humisee ajossakin taukoamatta, vaikka vauhtia on välillä "aika paljon". Lisäksi öljy alkaa olemaan niin ohutta, että paine ei tahdo nousta pienen tauon jälkeen startatessa.
Syylärin tukkeutuminen tietysti pahentaa asiaa. Se pitää putsata ahkeraan. Vähemmän urheiluhenkisen cruisailun mopo ottaa eleettömämmin.

OR-pron jutuissa oli esillä semmoinen ihmelitku joka siirtää lämpöä syylärin lamelleihin tehokkaammin kuin huoltiksen pullotavara. Tilasin semmoista. Katsotaan sitten, rauhoittaako se kotarin.
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Minulta löytyy tuollainen öljynlämpömittari, parhaimmillaan se on siellä 90+ asteessa käynyt hiekkakuopalla möyrittäessä. En sen kanssa ole suossa käynyt joten en tiedä paljon se siellä nousisi. Mittari siis laitetaan mittatikun tilalle ja mittaa lämpöä pohjalta. Minulla kun öljy kiertää rungossa niin en ole varma miten se vaikuttaa mittarin näyttämään lämpötilaan. Tiellä ajettaessa lämmöt pysyvät 70-80 välillä.

Ohjekirjan mukaan neste alkaa kiertämään kennoissa 70 asteessa ja 85 asteessa alkaa tuuletin pörräämään. Lisämainintana sanotaan että nesteen lämpö saa nousta 120 asteeseen ilman mitään ongelmia. Jos valmistaja moista lupaa niin lämpö saa oikeasti varmaan nousta 150 asteeseen ilman ongelmia.
Vastaa Viestiin