Jatkumo

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Lisäsin konttoriin kalustusta.
Alkoi tuntumaan siltä, että Guukle Maps on hyvä juttu. Liittymästä riippuen sen jatkuva käyttökin on käytännössä ilmaista, tai vähintään halpaa kaikkialla EU- ja ETA- alueilla.
Siltäkin alkoi tuntumaan, että tuommoinen kookkaampi Samsung-luuri on hyvä. Paitsi kovalla pakkasella ei ollut.
Muutaman testin jälkeen askartelin tämmöisen telineen joka ei turhaan heilu, mutta suojaa ja kääntyy kun saa osumaa.
Saranoitu musta lista on aika paksua hiilikuitua ja toimii jousena, eli puristaa kännykän päättäväisesti pihtiotteeseensa. Loput osat ovat kovaa alumiinia ja rosteria.
Kuvun tarkoitus on pitää aurinko ja törmäilevät kärpäset loitommalla. Sen aihio on peräisin lastulevy & muovihelvetti- Ikeasta.

Viereinen karttakotelo on ollut käytössä jo yli 10 vuotta ja toimii ja palvelee tosi hyvin edelleen enimmäkseen maasto- ja GT-pohjaisena, ihan kaikkeen mannermatkailuun asti.
Vaikka karttaa pukkaa nyt tulemaan sekä ulkoavaruudesta, että mobiiliverkosta, en paperikarttoja hylkää. Niitä on aina mukana :)
Liitteet
53399798_2271516056245135_5234760613435015168_n.jpg
54369250_2271515882911819_7288106206168612864_n.jpg
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Eipä viimetalvinen kuitupuuhastelu ihan hukkaan mennyt. Toimii.
Teknisesti se idea, että satulan ohut runko ja tankin ohut yläholvi ovat saman muotoisina ja yhdessä yhtäkuin aika paksu, eli toivottavasti riittävän kestävä rakenne siinä päällä pomppivan kuskin perseen alla, tuntui onnistuvan ihan ok.
1. version rakenteen rytkytyksenkestävyystesti on tehty, puutteen ja heikkoudet paikallistettu ja paikattu. Ehkä versoi 2. on joiltain saumakohdiltaan erilainen, mutta muodoltaan sama.

Isosta ja painavasta ei saa pientä ja kevyttä muulla konstilla kuin vaihtamalla se mopokaupassa pieneen ja kevyeen, mutta nyt kyllä onnistuin saamaan etupainoisesta tasapainoisemman. Näin väittäisin.
Kapeus tuli boonuksena, mutta hienointa tässä on uudistunut puunylitysherkkyys.
Aiemmin piti aina edessä olevaa juttua ylittäessä jännätä sutaseeko tyhjää, vai nouseeko keula siltikin, pökkääkö päin, vai ryntääkö pystyyn.
Nyt kun painojakauma on lähes se "ilman etutankkia fiiliksen omainen", voi kaatuneen puun edessä nostella etupyörää lähes kuten on suunnitellutkin. :P
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Painopisteen parissa puuhailua edelleen

Askartelukärpänen puraisi jälleen. Siksi mulla on nyt tällaiset puolikovat, eli puolipehmeät laukut sooloilumatkoillle.
Alunperin idea lähti siitä, kun oli pakko kuljettaa aika paljon tavaraa ja oli "pakko" ajaa aika lujaa, koska kaveri eteni edellä aina karkuun vielä kovempaa. Minä koitin pysyä imussa, mutta eihän siitä painista mitään tullut. Painava takanyytti koitti kammeta mopoa tatamiin aina kun vauhti alkoi tuntumaan riittävältä.
Eli jatkossa painopistettä pitää siirtää, ellei koko reissua halua tehdä ilman telttaa, makaria, varakalsareita, makkaraa, kaljaa jne..
Tuumasta toimeen. Aloitin homman valamalla uretaanista isot klöntit molemmille puolille pyörää. Sen jälkeen veistelin koiville tilat.
Koska olen tottunut ajelemaan "pohkeilla", eli vääntämään pyörää "Steg pegzeillä", eikä niitä voi laukkujen kanssa samanaikaisesti käyttää, piti laukuista tehdä myös pohjetuet. Eturaja löytyi siis näin.
Uretaanaihion muun osan muotoilin suurinpiirtein saman kokoiseksi litroiltaan mitä vanhat ja hyväksi todetut matkalaukutkin ovat.
Sitten kuituhommiin.
Sisimmäiset- pyörän muotoja nuolevat seinät tein erittäin jäykiksi. Jäkkyys tulee osaksi kuperasta muodosta. Ne toimivat samalla "laukkurautoina". Niissä ei ole rosterirautaa kuin muutama pieni palikka.
Ulkoseinistä tein myös kovat, koska halusin laukuista ryhdikkäät.
Se varsinainen "juttu" näissä, eli pehmeä komponentti on traktorin lasikuituvahvisteista peräkärrypressua by Hankkija. Se ja ruostumattomissa ohjureissa liukuva kumiköysi yhdessä pitävät laukut aina sopivan tiukkoina ja ahtaina. Kapeimmillaan laukut ovat lähes kokonaan pois tieltä. Turhaa ilmaa ei siis mukana kulje. Ja jos haluaa sitä kuljettaa, saa tyhjätkin laukut lukittua leveimpään asentoonsa.
Vaikka vinotukia ei ole, laukut eivät kumma kyllä roiku. Aika tukeva pressukangas ja kumiköydet jäykistävät paketin yllättävän hyvin.
Yläaukon kopsasin suoraan vesitiiviitä laukkuja valmistavalta Ortliebiltä. Muut jutut tulivat omasta päästä.
Liitteet
82893965_2904791119584289_1176104440990531584_n.jpg
Viimeksi muokannut timo, Pe Tammi 24, 2020 9:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Täysi
Liitteet
83181097_2904791296250938_5554606213787811840_n.jpg
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Tyhjät.
Näistä ei tuntunut juuri haittaa olevan.
Liitteet
82888090_2904791402917594_2916475491986702336_n.jpg
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

15cm ohjaustankoa kapeampi perä.
Liitteet
83371419_2904791212917613_3568344282186121216_n.jpg
Avatar
_JPA_
Viestit: 560
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Melko seksikkäät laukut.
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Hiilikuitutankin myötä paranivat myös kallistusvarat.
Ennen pullea tankki otti ajoissa vastaan säilyttäen naarmuttomana paljon muuta. Nyt mopo on niin hoikka, että kytkinkopan yläreunakin raapi maata ja pakarin suoja repesi. :shock:
Koska kulutustavaraa, valoin uuden, hiilarista totta kai.:P
Liitteet
FB_IMG_1594569361712.jpg
Viuh
Viestit: 1597
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, 660Rally, 640E+G/S

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Mistä hankit hiilaritarpeet ja käytätkö säkitystä (alipainetta)? Iso peukku rakentelulle, näitä on vuosia luettu.
ceevu
Viestit: 1934
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Timon vastausta odotellessa, kevra vantaalla myy kaikenlaista tuon alan tavaraa.Halpa vai kallis,en tiedä. Ja oma kokemus hiilarista on että vaatii säkityksen taipuakseen muotoon,paljon jäykempää kuin lasikuitu. Mutta vanha imuri toimii siinä...sitä en tiedä kuinka pitkään mutta ser jäte se on jokatapauksessa....
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Joihinkin osiin olen imuakin käyttänyt, mutta koska siihen ei ole kunnon välineitä (itse teipatut kelmut, vanha kompura jonka kampikammiossa imuliitin jne..) tyydyn usein painevirityksiin.
Eli teen erilaisia jigejä esim. solumuovista. Hiekka on ihan jees. Sen voi jopa kuumentaa lopuksi kiehuvalla vedellä, joloin kovettuminen vauhdittuu.
Tuo tankki meni keväällä uusiksi. Tein sen kokonaan hiilikuidusta. Hartsina E-bensan kestävä vinyyli.
Tästä kirjoittelinkin tuonne ihan väärään paikkaan, ei FB:n puolelle.
Ajopainoksi (punnitushetkellä tankissa n. 5l belsaa) mopolle tuli 188kg.
Liitteet
FB_IMG_1594629408319.jpg
FB_IMG_1594629444034.jpg
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Kokemukseni mukaan Pohjolan Kurapyöräilijät-foorumi/ -porukka toimii mitä parhaimpana kehittely- ja testialustana matkaenduron kustomoinnista innostuneelle harrastajalle.

Jos jostakin, niin täältä löytyy parhaat sparraajat lajiin.

Tykkään kehitellä moottoripyörääni ja ajaa sillä, varsinkin jos tekemäni muutokset eivät ole aivan perseellään. Joskus ovat ja joskus tuntuu joku onnistuvan.

Nyt jälleen kerran tuntuu todella hyvältä. :)

Viime viikonvaihteessa Etelä-Pohjanmaalla oli koolla iso porukka telttailevia matkaenduroharrastajia.

Ajoimme perinteiset sorareittisiirtymät retkikamoinemme Karijoelle, josta alkoi varsinainen matsi metsää, suota, crossirataa, pattisuoria jne vastaan. Hauskaa oli, jokainen voitti, ja tselleni tämä oli jälleen hyvä testireissu.

Olen tuon myllyn viritellyt mieleisekseni jo aiemmin, viime aikoina panostin aika paljon pyörän painojakaumaan ja sitä kautta ajettavuuteen. Tuloksena on tonninen- aika tehokas ja pirusti vääntävä Kotari joka jopa telttakamoineen ja sivulaukkuineen pystyy yhteistyöhön muuallakin kuin suoralla tiellä. Lisäpaino, kun se on mahdollisimman hyvällä kohdalla, ei enää tee temppujaan.

Luotto pyörään myös minimipainoisena on lisääntynyt. Terävä patikko ja upottava hiekkaränni taittuu nyt entistä rennommin. Bensatankin kevennys ja sijoittelu oli pitkä projekti, mutta se kannatti.

Ja missäs näitä juttuja peremmin testailisin kuin tämän foorumin avustamana.

kuva: Antti Lehtonen
Kode
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei
Nuo laukut on kyllä tyylikkäät. Voisi luulla noita tehdasvalmisteiseksi. Hyvä tuo idea muuntuvasta tilavuudesta. Näköjään vanha sanonta pitää paikkansa että toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluaa.. Itse olen myös pyrkinyt kaventamaan pyörää takaa laukkujen kohdalta ja , mutta tämä on jo ihan eri levelillä. :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Minuksena koiven jääminen nalkkiin tapin ja laukun laukun väliin. Pari kertaa olen saanut siitä kirvelevän muistutuksen. :x Eli kun saapas osuu johonkin ja se jokin lukitsee raajan siihen koloon mistä sitä ei saa ihan heti pois.
Eli tarkkana pitää olla heinikoissa ja muuallakin missä yllärikanto voi puraista.
En silti muuttaisi mitään. Olen jo oppinut pakkaamaan tiiviimmin ne edestä, jolloin aiemmin niin tuttu peräpainon vaikutus takakorkeissa ja sladitellessa on, väittäisin että poissa. :P
Tankkilaukku on kätevä lisä, mutta häiritsee jonkinverran tapeilla ajaessa, eli se ei ole aivan kokonaan tieltä pois.
Toki reppu korvaa tankkilaukun, mutta sen "käyttöliittymä" on eineen kömpelö. Silti, jos alla hyvät nappulat ja tekee mieli ajella siirtymätkin eloisammin, niin silloin reppu.
Vastaa Viestiin