Mikon Aprilia Pegaso 650,

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650

Viesti Kirjoittaja aapo »

ATC kirjoitti:Paitti että se kytkinpaketti ympärillä olevine metallikuorineen ja osineen on ihan muualta kuin Italiaanosta... :lol:
Ja niinku foorumilla näkyy, niin kaikki paukkuu, oli sitte tehty missä ja kuinka tahansa :lol:

-aapo
-too Big to fail-
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, painelaakeri rikki

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Kuvissa tuo kyseinen painelaakeri sekä kulunut vesipumpun akseli. Vesipumpunakselin kulumat yhdessä kovettuneiden stefojen kanssa aiheutti jonkinmoista öljyn ja nesteen vuotoa kopasta ulos. Onni onnettomuudessa on se, että nesteet eivät ole voineet missään vaiheessa sekoittua keskenään. Vesipumpun stefoja on 2 kpl ja niiden välissä olevasta tilasta on tippareikä mahdollisia vuotoja vastaan. Kyllähän tässä Apriliassa jotain siis hyvinkin on suunniteltu.
Liitteet
Kytkimen paineakseli (3).JPG
Vesipumppu (1).JPG
Kytkimen paineakseli.JPG
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, painelaakeri rikki

Viesti Kirjoittaja ATC »

Paitukei paljonko on ajettu tuo laitteesi, niin tietää milloin alkaa itseltä tunnustella kytkimen toimintaa.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, painelaakeri rikki

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

ATC kirjoitti:Paitukei paljonko on ajettu tuo laitteesi, niin tietää milloin alkaa itseltä tunnustella kytkimen toimintaa.

84 000 km. Peli on lähtöisin saksasta, joten minulla ei ole tiedossa remontteja vesipumpun tai kytkimen osalta. Kytkimen voisi olettaa olevan alkuperäinen. Vesipumppu osaltaan voisi olla kerran vaihdettu. F650-forumia selailtuani olen huomannut vesipumppu remontin tulleen aiheelliseksi useille pyörille jopa 20-30 tkm välein.

Osat remonttiin ovat lähes kokonaan kasassa. Kytkinlevyt jousineen ja jokin vesipumpun osa vielä puuttui. Italiahan on tunnetusti nopeiden ihmisten ja autojen maa.
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, toimii taas vaihteeksi

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Osat ovat saapuivat ja pyörä on jälleen ajokunnossa. Italiassa elokuun aikana pidettävä kesäloma viivästytti kovasti osien saantia Suomeen.

Osat maksoivat kokonaisuudessaan noin 380 €. Hintava remontti mielestäni, sillä kyseessä oli vain osien hinta vesipumppu ja kytkinremonttiin. Osat siis nimenomaan alkuperäisiä Aprilia-osia kaikki.
- Kytkinlevyt ja välilevyt, kytkinjouset, kytkimen painelaakeri
- vesipumpun akseli, lukitustappi, pumpun siipiratas, vesipumpun kannen tiiviste.
- kaikki kopan stefat

Oli muuten viimeinen kerta kun tilaan Helsingin pyörästä ja moposta jotain. Ei edes tingattu älyttömistä hinnoista mitään.

Olisiko KTM:n omistajana päässyt edullisemmin? :cry:
Avatar
api
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 9:09 am
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, toimii taas vaihteeksi

Viesti Kirjoittaja api »

Halvalla pääsit. Menin joskus tyhmyyksissäni tilaamaan Pegasoon alkuperäiset osat startin vapaakytkimeen. En tiennyt, että samat osat olis saanut Bemarilta paljon halvemmalla. Kassaneiti käski istua, ennen kuin suostui sanomaan varaosien yhteishinnan, joka oli noin 1000 euroa. Alennuksia ei kuulemma oikein voinut antaan alkuperäisosiin. Nyt jälkikäteen asia hymyilyttää, sillon ei tullut edes yhtään sopivaa vitsiä mieleen.
Maikki_S kirjoitti:Osat ovat saapuivat ja pyörä on jälleen ajokunnossa. Italiassa elokuun aikana pidettävä kesäloma viivästytti kovasti osien saantia Suomeen.

Osat maksoivat kokonaisuudessaan noin 380 €. Hintava remontti mielestäni, sillä kyseessä oli vain osien hinta vesipumppu ja kytkinremonttiin. Osat siis nimenomaan alkuperäisiä Aprilia-osia kaikki.
- Kytkinlevyt ja välilevyt, kytkinjouset, kytkimen painelaakeri
- vesipumpun akseli, lukitustappi, pumpun siipiratas, vesipumpun kannen tiiviste.
- kaikki kopan stefat

Oli muuten viimeinen kerta kun tilaan Helsingin pyörästä ja moposta jotain. Ei edes tingattu älyttömistä hinnoista mitään.

Olisiko KTM:n omistajana päässyt edullisemmin? :cry:
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Kevyt keväthuolto pyörään tehty. Nyt pyörä kuin kuskikin ovat valmiina ensi kesän vastoinkäymisiin.

Listaa tehdyistä toimenpiteistä:
-etuputkien neopreenisuojat uusittu.
- Tupla BI-xenonit 50 W
- Linkun/takahaarukan kaikki laakerit, tiivisteet + rasvanippoja 4 kpl strategisiin paikkoihin.
- Wilbers säädettävä takaiskari kävi Lehtoracingillä Lohjalla huollettavana. Onhan se tuossa jo 9 vuotta ollutkin kiinni.
- Ketjujen pesu öljyllä + hammasharjalla.
- Ohjauksen kääntölaakerit aluslevyineen.
- nopeusvaijeri + vaijerin pyöritin.
- jarrunesteet
- kaasarien puhdistus sekä kaasarien "alipainekalvot" uusittu. Pyörä ollut mulla kolme vuotta eikä se ikinä ole startannut yhtä hyvin 1 kk seisomisen jälkeen. Puhdistuksella ja kalvojen uusimisella oli ilmeinen vaikutus.
- Sähköinen kotitekoinen ketjurasvari. Säiliönä taskulampun kuori, putkiyhteinä tubeless venttiilit, moottorina tuulilasin pesurin moottori.
- Etu-umpiolle tehty suojalevu polykarbonaatista.
Avatar
Babelbabek
Viestit: 227
Liittynyt: Ma Syys 28, 2009 3:02 pm
Pyörä: cr250 -94 / domi
Paikkakunta: JKL

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, painelaakeri rikki

Viesti Kirjoittaja Babelbabek »

moi !

mulla on vastaava kapistus -99 mallinen, ja tuota tiedustelen eli siis onko jotenkin mahdollista huomata tuo vesipumpun periksi antaminen (tai lähes periksi antaminen) jotenkin avaamatta konetta? ja onko termostaatti ookoo jos se kytkee flektin joskus 80-90 celsiusta tienoilla?

sitten toinen kyssäri eli oletko löytänyt jonkin käypäsen aftermarket korkean etuloksun joka siis kävisi kiinni ilman massiivista dremelöintiä, esim. joku krossipyörän loksu varmaan olisi ookoo...

sitten tuosta takaiskarista vielä tiedustelen, eli omassa tuntuu aika onneton olevan, onko sulla kokemusta saako säätämällä mitään iloa aikaan, eli käsittääkseni tuolla iskarin alapäässä on menovaimennuksen säätö (comp?) ja sitten esijännitys niillä jousen yläpään nutikoilla...
tuntuis että paluuvaimennusta oma takaiskari kaipais eniten, mutta sille ei varmaan voi mitään...

kiitos jo etukätteen!
Avatar
api
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 9:09 am
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, painelaakeri rikki

Viesti Kirjoittaja api »

Hei

Mulla on hyllyssä uusi täysin käyttämätön Pegason Sacs-takaiskari. Sopii 98 ja sitä vanhempiin. Paluuvaimennuksen säätö + esijännitys. Uuden hinta 400 euroa. Mulla se on hyllyntäytteenä, joten jos joku tartee, niin myyntihintaa voi kysellä yv:llä.

terv api
Babelbabek kirjoitti:moi !

mulla on vastaava kapistus -99 mallinen, ja tuota tiedustelen eli siis onko jotenkin mahdollista huomata tuo vesipumpun periksi antaminen (tai lähes periksi antaminen) jotenkin avaamatta konetta? ja onko termostaatti ookoo jos se kytkee flektin joskus 80-90 celsiusta tienoilla?

sitten toinen kyssäri eli oletko löytänyt jonkin käypäsen aftermarket korkean etuloksun joka siis kävisi kiinni ilman massiivista dremelöintiä, esim. joku krossipyörän loksu varmaan olisi ookoo...

sitten tuosta takaiskarista vielä tiedustelen, eli omassa tuntuu aika onneton olevan, onko sulla kokemusta saako säätämällä mitään iloa aikaan, eli käsittääkseni tuolla iskarin alapäässä on menovaimennuksen säätö (comp?) ja sitten esijännitys niillä jousen yläpään nutikoilla...
tuntuis että paluuvaimennusta oma takaiskari kaipais eniten, mutta sille ei varmaan voi mitään...

kiitos jo etukätteen!
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, vaihteeksi ajokunnossa

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Babelbabek kirjoitti:moi !

mulla on vastaava kapistus -99 mallinen, ja tuota tiedustelen eli siis onko jotenkin mahdollista huomata tuo vesipumpun periksi antaminen (tai lähes periksi antaminen) jotenkin avaamatta konetta? ja onko termostaatti ookoo jos se kytkee flektin joskus 80-90 celsiusta tienoilla?

sitten toinen kyssäri eli oletko löytänyt jonkin käypäsen aftermarket korkean etuloksun joka siis kävisi kiinni ilman massiivista dremelöintiä, esim. joku krossipyörän loksu varmaan olisi ookoo...

sitten tuosta takaiskarista vielä tiedustelen, eli omassa tuntuu aika onneton olevan, onko sulla kokemusta saako säätämällä mitään iloa aikaan, eli käsittääkseni tuolla iskarin alapäässä on menovaimennuksen säätö (comp?) ja sitten esijännitys niillä jousen yläpään nutikoilla...
tuntuis että paluuvaimennusta oma takaiskari kaipais eniten, mutta sille ei varmaan voi mitään...

kiitos jo etukätteen!
Vesipumpun stefat päästävät ohitse valuvan nesteen tai öljyn tippareikään joka on niiden välissä. Sijaitsee siinä vasemmassa poskessa. Tuntuu tuo sinun flektin anturi olevan ok.

Muista lokasuojista mulla ei ole mitään tietoa. Englantilaisella foorumilla joku sellaisen oli asentanut, mutta merkkiä ei ollut tiedossa. http://www.apriliaforum.com/forums/foru ... y.php?f=18

Mulla on tuo täyssäädettävä iskari, joten ei ole kokemuksia normi-iskarista.
Avatar
Babelbabek
Viestit: 227
Liittynyt: Ma Syys 28, 2009 3:02 pm
Pyörä: cr250 -94 / domi
Paikkakunta: JKL

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650, vaihteeksi ajokunnossa

Viesti Kirjoittaja Babelbabek »

ookoo, eli se tiputteloo vasemman posken sisään, vaiko ihan ulos asti?

pitää katsella tuota loksua jos sattus sopivan mallinen eteen osumaan...

kiitokcshet!
Maikki_S kirjoitti:
Babelbabek kirjoitti:moi !

mulla on vastaava kapistus -99 mallinen, ja tuota tiedustelen eli siis onko jotenkin mahdollista huomata tuo vesipumpun periksi antaminen (tai lähes periksi antaminen) jotenkin avaamatta konetta? ja onko termostaatti ookoo jos se kytkee flektin joskus 80-90 celsiusta tienoilla?

sitten toinen kyssäri eli oletko löytänyt jonkin käypäsen aftermarket korkean etuloksun joka siis kävisi kiinni ilman massiivista dremelöintiä, esim. joku krossipyörän loksu varmaan olisi ookoo...

sitten tuosta takaiskarista vielä tiedustelen, eli omassa tuntuu aika onneton olevan, onko sulla kokemusta saako säätämällä mitään iloa aikaan, eli käsittääkseni tuolla iskarin alapäässä on menovaimennuksen säätö (comp?) ja sitten esijännitys niillä jousen yläpään nutikoilla...
tuntuis että paluuvaimennusta oma takaiskari kaipais eniten, mutta sille ei varmaan voi mitään...

kiitos jo etukätteen!
Vesipumpun stefat päästävät ohitse valuvan nesteen tai öljyn tippareikään joka on niiden välissä. Sijaitsee siinä vasemmassa poskessa. Tuntuu tuo sinun flektin anturi olevan ok.

Muista lokasuojista mulla ei ole mitään tietoa. Englantilaisella foorumilla joku sellaisen oli asentanut, mutta merkkiä ei ollut tiedossa. http://www.apriliaforum.com/forums/foru ... y.php?f=18

Mulla on tuo täyssäädettävä iskari, joten ei ole kokemuksia normi-iskarista.
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Pyörä iski nesteet ulos parisen viikkoa sitten. Vaihdoin jäähdyttäjän korkin, termostaatin ja poistin 2 dl ylimääräistä öljyä öljysäiliöstä.

Näillä toimenpiteillä on nyt ajeltu n. 300 km ja kaikki näyttää hyvältä... Lisäkilometrit osoittavat sen poistuiko lämpöongelma.
Liitteet
DSCN20140577Kihlamatka Riika 2010.JPG
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650,

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Englanninkielisen foorumin puolelta löysin vinkin, jossa eräs sytytyspuolen vastus vaihdetaan arvoltaan suuremmaksi. Tuolla muutoksella tuntui olevan ihan konkreettinen vaikutus pyörän menohaluihin. Vastus löytyy satulan alta siitä akun yläpuolelta.
Alkuperäinen vastus pn 4,7 kilo-ohmia ja tilalle laitettava on 10 kilo-ohmia.

Lisää juttua asian tiimoilta
http://www.apriliaforum.com/forums/show ... 898&page=2
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650,

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

2-1 pakoputki on teon alla. Enään tuon hitsauskohdan maalaus uupuu. Savut putkistosta tullee varmaan loppuviikosta.

Kohta josta putki haarautuu kahdeksi on kylmästi vain laikattu pois ja hitsatu metallilatikka tilalle.

Painonsäästöä tulee 4 kg kun toinen leovincen pöntöistä ja yhdysputki poistuvat.
Liitteet
2-1 (1).JPG
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Mikon Aprilia Pegaso 650,

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Nyt on aikaa puuhastella tuota mopedia, kun iskari on vieläkin huoltoreissullaan.

Polisportin Exura etulokari löysi tiensä keulalle ja jalkatappeja on pidennetty.
Liitteet
Korkea etulokari polisport, exura.JPG
Vastaa Viestiin