KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Nyt on kone auki ja olihan siellä muutakin ongelmaa tietysti kuin tuo tasapainoakselin seutu.
Kuva
Sylinteri ja mäntä olivat heikossa kunnossa, kiinnileikautuminen oli tapahtunut jossakin vaiheessa.
Kuva
SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Sylinteri männä leiman perusteella alkuperäismitassa 100,94 ja ilmeisesti hiukan on pinnoitteessa varaa hioa vaurion jälkeen? Mutta tuleekohan tämä kuntoon?
Kuva
Jarno
Viestit: 2637
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei kai noissa mitään varsinaista hiontavaraa ole, ei tuo nikasil ole mikään millien kerros, jotain kymppejä max?
Kevyt puhdistus hoonaus voi onnistua, mitään naarmuja yms vaurioita turha yrittää pois.

Vanhan pinnoituksen poisto, sylinterin kunnostus ja uudelleen pinnoitus.
Jarno
Viestit: 2637
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Taitaa olla vielä ohuempaa...

"In practical use the cylinder walls or sleeves are electroplated with a layer of Nikasil®, typically between 80 and 180 µm thick."

https://www.helmut-fischer.com/measure-nikasil-coatings
SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tulin sylinteriä tarkemmin tutkittuani siihen tulokseen että tilataan kunnostetut vaihto-osat tilalle sylinterisarjan ja kampiakselin osalta kun kiertokangen alapääkin hiukan säteisvälyksellinen jo. Onhan ne 54tkm pyörineetkin sentään ja nyt menee taas pitkään. Kampiakselin ja tasapainoakselin laakerit meinasin kanssa uusia mutta muut käytän noista vähemmän ajetun koneen osista näillä näkymin.

https://www.weber-metallmanufaktur.net/ ... linder/ktm
Viuh
Viestit: 1597
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, 660Rally, 640E+G/S

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Päivitin kanssa 640:in ’02 koneen tilalle uudemman HighFlow koneen ja sitä myötä hydraulikytkimen. Maguran pääsylintereistä (käytetyistä) taitaa melkein järjestään olla pinnoite sisältä mäsänä, niin myös siinä jonka sain haalittua käsiini. Siihen tehtiin putkitus niin luulisi kestävän. Joku pieni ero oli lohkoissa ulkopuolella, koneen etukannakeeseen rungon puolelle joutui pienen kolon tekemään öljylinjalle tms.

Katselin kanssa tuota samaa pyörää aihioksi. Mulla on yksi 660 kone hyllyssä, sen olisi voinut väsätä 640:iin ja tehdä ”hard enduron” ilman nappia ja kaikin osin kevenneltynä ja sitten HighFlow mosa adven runkoon. Mutta enpä olisi tällä välin asiaa ehtinyt edistää.

Kivan pyörän tuosta saa.
Jarno
Viestit: 2637
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Viuh kirjoitti: Joku pieni ero oli lohkoissa ulkopuolella, koneen etukannakeeseen rungon puolelle joutui pienen kolon tekemään öljylinjalle tms.
Vasemman etukiinnikkeen alemman pultinreiän alta pitää rungon korvaketta viilata jos alkuperäisessä koneessa ei ole ollut kahta männän jäähdytys ruiskua ja uudessa koneessa on.

Lohko itsessään ei ota korvakkeeseen kiinni, mutta banjopultin kanta ahdistaa.
Viuh
Viestit: 1597
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, 660Rally, 640E+G/S

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Jep siitä ahisti.
SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Taidan selvitä ilman viilailua tällä kertaa, ihan samanlaiset on "uudet" lohkot tuosta kohdin, erona on yksi lisääntynyt lonkot toisiinsa kiinnittävä pultti moottorin pohjan korvakkeesta 3cm taaksepäin. Saa nähdä koska osat saapuvat Saksasta että pääsee kasaamaan, kampiakselin ta tasapainoakselin laakerit ja stefasarja vielä haettava noiden lisäksi niin saa koneen kasaan. Sitten pitäisi vielä keksiä että miksi ja milloin on kone leikannut kiinni kun hyvät jäähdytysnesteet oli nyt sisällä ja pumput sekä letkut kunnossa, tosin pari letkua kovin uuden näköisiä että on voinut jäähdytysneste vajentua jossakin vaiheessa letkuvaurioon.
Jarno
Viestit: 2637
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei se välttämättä jäähdytys ole mikä on pettänyt, voitelu jos loppuu niin leikkaa aikas varmaan.
Ja kun suurin osa laakereista on vietintälaakereita niin mäntä&sylinteri yhdistelmä taitaa olla ensimmäisenä kärsivien listalla vaikka kuinka olisi vettä seinän toisella puolella...
SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jarno kirjoitti: Pe Maalis 05, 2021 4:38 pm Ei se välttämättä jäähdytys ole mikä on pettänyt, voitelu jos loppuu niin leikkaa aikas varmaan.
Ja kun suurin osa laakereista on vietintälaakereita niin mäntä&sylinteri yhdistelmä taitaa olla ensimmäisenä kärsivien listalla vaikka kuinka olisi vettä seinän toisella puolella...
Saattaa olla näin. Täytyy öljypumput tarkistaa huolella kun on tuota romua ollut koneessa sisällä, mutta luulisi että tuo on ollut sen verran reipas rysähdys kun tasapainoakseli tuli katselemaan ulkoilmaa että ajokin olisi loppunut lyhyeen, mutta toki voi olla että öljyt karanneet osin, mennyt alumiinipurua öljypumppuun imusiivilästä huolimatta ja siitä voitelu heikoksi ja leikannut sitten. Kone pyöri kyllä hyvin ja oli puristustakin melko hyvin kun kokeilin ennen purkua, ei ole ollut mikään erityisen massiivinen leikkautuminen kyseessä kuitenkaan.
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja AKH »

Noita pumppuja ei paljoa avaamatta kannata paikalleen laittaa.

Itse ostin muutama vuosi sitten rempatulla moottorilla 640.

Oli 700 metriä ajettu pajalta ja minä n. 1km ja tein moottorin uusiksi. Ei ollut liikkeen tekijä ihan tietoinen miten moottori remontteja tehdään. Oli jättänyt öljykanavat putsaamatta.

Oli jättänyt kytkimestä yhden holkin pois, niin sen tähden avasin moottorin ja muovirattaan silppua tuli heti vastaan.
Jarno
Viestit: 2637
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

SamiT kirjoitti: Pe Maalis 05, 2021 8:07 pm
Jarno kirjoitti: Pe Maalis 05, 2021 4:38 pm Ei se välttämättä jäähdytys ole mikä on pettänyt, voitelu jos loppuu niin leikkaa aikas varmaan.
Ja kun suurin osa laakereista on vietintälaakereita niin mäntä&sylinteri yhdistelmä taitaa olla ensimmäisenä kärsivien listalla vaikka kuinka olisi vettä seinän toisella puolella...
Saattaa olla näin. Täytyy öljypumput tarkistaa huolella kun on tuota romua ollut koneessa sisällä, mutta luulisi että tuo on ollut sen verran reipas rysähdys kun tasapainoakseli tuli katselemaan ulkoilmaa että ajokin olisi loppunut lyhyeen, mutta toki voi olla että öljyt karanneet osin, mennyt alumiinipurua öljypumppuun imusiivilästä huolimatta ja siitä voitelu heikoksi ja leikannut sitten. Kone pyöri kyllä hyvin ja oli puristustakin melko hyvin kun kokeilin ennen purkua, ei ole ollut mikään erityisen massiivinen leikkautuminen kyseessä kuitenkaan.
Eihän nuo välttämättä ole tosiaankaan samaan aikaan tapahtunut, tietty tuo tp-akselin porsiminen on ollut aika suurella varmuudella se viimeisin tapahtuma.

Jos kone pyörii hyvin, puristuksia on, eikä hirveästi kuljupuolessa tunnu, niin eihän sitä välttämäti tuollaista pikku leikkaamista huomaa, tai välitä, jos edes on samalla omistajalla sattunut...
SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Sittenhän tulikin jo odotettu ilmoitus Saksasta, kunnostettu pytty ja kampiakseli uudella kiertokangella lähtivät matkaamaan tännepäin. Muutkin osat alkavat olla paikanpäällä joten jahka DHL kiikuttaa osat perille niin pääsee tätäkin hommaa eteenpäin viemään. Tasapainoakselin ulompi laakeri pitää vielä hommata varmuudeksi uusi vaikka tosi hyvän oloinen tulikin varaosalohkojen mukana, se taitaa olla aina kuulalaakeri vaikka sisempi on rullalaakeri näissä uudemmissa versioissa?
SamiT
Viestit: 70
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Moottoria aika paljon ja tässä saanut kasattua mutta aina löytyy pikku ylläreitä, nyt huomasin että hienosuodattimen kannen banjopultin reiästä kierteet korkanneet kun joskus pahasti ylikiristetty. Mahtaisiko jollakulla olla ehjää moista ihan myytäväksi asti vai tehdäänkö helicoilit jossakin siihen?

Tuon näköinen:
Kuva
Vastaa Viestiin