Yamaha XJ650 Scrambler

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

EsaaM
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Tervehdys moottoristit...

Tänään kävin pojan kanssa koittamassa "meura ja AKH" vinkkejä koneen käynnistämiseen. Laitoin molemmat
vinkit käyttöön samalla kertaa:
- tankin korkkiin näpertelin limupullosta paineenylennysventtiilin
- kaasareitten ilmapuolelta ahdistin kuvan mukaisesti ilmanvirtausta
Kaapelit akkuun ja pyörittämään. Pojan tehtävä oli painaa starttipainiketta ja puhaltaa tankkiin painetta.
Minä sivulla istuin ja avasin aavistuksen ryyppyä. Valvoin toki kytkentäkaapeleittenkin toimintaa.
Pyöritettäessä pieni tuikku startpilottia yhteen kaasarin käynnisti pelin yhtä pitkäksi aikaa, kun poika
jaksoi puhaltaa tankkipainetta. Sammui kun ponsi loppui.

Mitäs meinaatte:
Jospa hankin jonkunasteisen polttoainepumpun seuraavaa käynnistysyritystä silmälläpitäen. Näin jälkeenpäin
alkoi myös suodattimen osuuskin askarruttaa. Jälkiviisautta!

Palailen tästä asiaan...

-Esa
Liitteet
IMG_5667.JPG
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja AKH »

Lueskelin uudestaan viestiketjua, tuosta taitaapi olla nyt tyhjäkäyntipiirit kaasareista tukossa. Jos lähtee starttipilotilla käymään, niin todennäköisesti jaksaa käydä reilulla kaasulla, jossa pensa menee pääsuutinpiirin kautta.

Tuleehan polttoaine hanasta vapaasti pensaa kun letku irti kaasarista.

Tuo tankkiin puhallus vaikuttaa siltä, että paineella saadaan ohitettua tyhjäkäyntipiiri ja sen tähden saattaa lähteä käymään.

Tyhjäkäyntipiirin reijät ovat todella pieniä, polkupyörän vaihdevaijerista yksi säije on aika sopiva millä voi yrittää puhdistella.

Kaasari irti, kohokammio pois ja sitten tyhjäkäyntisuutin pois ja siihen reikään valuttaa jotain vaikka wd40 ja kaasuläpän kohdalta löytyy pieniä reikiä, niistä täytyy virrata neste läpi.

Ovat alareunassa kun kaasutin oikein päin ja näkyy sylinterin puolelta.

Ja sitten kun tuon saa lähtemään kaymään, niin huomaat kyllä, että se oli pienin ongelma, kun tuohon ei saa alkuperäistä ilmanputsarikoteloa.

Alipainetoimisten kaasareiden toimimaan saaminen onkin sitten ihan eri juttu saada säätöihin.
EsaaM
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Tervehdys AKH...
Kävin koppaamassa kaasarisarjan irti rungosta ja ei muuta kuin tutkimaan.
Nämä ovat minulle varsin tuntematonta aluetta.
Tehty kaasareille:
-purettu pois rungosta
-hankin jenkeistä huoltokitin, joka asennettu. Mukana uudet suuttimet jatiivisteet.
Lisäksi neula yms. Kohokammiossa on neula-, pää(135)- ja tyhjäkäyntisuutin(45).
Nämä uusittu. Paineilmalla kolusin läpi.
-kurkusta läpän luota ei löydy pienempiä reikiä. Ainoastaan kurkun katossa minusta ryypyn reikä
extra satsia varten.(kuva)
Taidan laittaa satsin takaisin ja koittaa tuolla sähköisellä pumpulla mitä tapahtuu.
Muuta ei nyt oikein osaa.

-Esa
Liitteet
XJ650_kurkku.JPG
meura
Viestit: 227
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja meura »

Seuraavaksi tarkistaisin bensan pinnan koho kammioissa.

Tapahtuu seuravalla tavalla:
*Laitetaan läpinäkyvää letkua uimurikammion tyhjennys putkeen.
*Käännetään letku osoittamaan ylöspäin kaasutinta vasten.
*Avataan hana. Ehkä se "res" asento hanasta toimii?
*Avataan tyhjennys ruuvi.
*Mitataan polttoaineen nousu ja verrataan ohje arvoon.
*Säädetään kohoa, eli liparetta joka on kosketuksessa uimurin neulaan, jos on tarvista. Harvoin tarvitsee jos on uudet osat kaasuttimessa.

Ja tämä jokaiseen kaasariin.

Ps. Laita lisää kuvia kaasareista "kuva puhuu enemmän kuin nainen... :lol:
EsaaM
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Tervehdys...
Hyvä ajatus "meura". Jo uudet kohokammion tiivisteet olivat varsin paksut tiivisteliimaan verrattuna.
Nostelen bensapintaa jokaisessa kaasarissa seuraavaksi.

Perästä kuuluu...

-Esa
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja AKH »

No on kyllä eka kerta kun ei kasarissa ole tyhjäkäyntipiirille reikiä.

mihinkä se kanava sieltä suuttimelta mahtaa mennä, sinne suuttimen reikään paineilmaa taikka varovasti wd40 tai vastaavaa niin löytyy kanava, jostain se täytyy joka tapauksessa löytyä.
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja AKH »

Onko sähköpumppu tarkoitettu noille kaasareille toimivaksi, usei tarvii paineen alennuksen säätimellä, ettei tulvi pensat pyttyyn suoraan.
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja AKH »

Onko tyhjäkäynnin seos ruuvi yläpuolella kasarissa tuon alipainekalvon kannen etupuolella, jossain kuvassa näytti olevan ja se kanava on siellä ylhäällä.

Ootko säätänyt niitä ruuveja, jos ovat kiinni, niin ei tule polttoainetta, niiden kanavien reijät ovat nyt ensimmäiseksi tarkastettava, että ovat varmasti auki.
EsaaM
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Tervehdys teille...
Kävin purkamassa nuo kohokammiot auki kaikki neljän partista. Sanottavaa kyllä löytyi:
-olin jotenkin koonnut väärin sylinterin 2 kammion. Oli tiivistekin vielä täysin kuiva
-nyt säädin kohojen "lipareet" kaikki samaan välykseen 3mm rungosta.
-laitoin neulat kohoineen paikalleen ja pensaletkuun puhaltamalla totesin toiminnallisuuden
suunnilleen samantasoisiksi.
-nyt on vielä paketti pöydällä, mutta pian kerron miten käynnistykset etenee

AKH:lle:
Seosruuvit on kaasareitten päällä. Tavallaan toisessa reunassa kuin "ryypyn" kamppeet.
Reikä kurkussa ylhäällä on juuri tuon ryyppypaketin alla.
Noita reikiä etsiskelin DR800 kaasareistakin, mutta piilossa olivat nuokin. Kun nuo partit on
nyt pöydällä, pitää katsoa mistä polttonesteet purkautuu.

Paljon kiitoksia supportista tässä progessa teille. Itsellä kaasareitten kanssa paljon harmaata aluetta.
Omaa DR800 osaan jo jollain tavalla hallita. No jaa?

Palaan pian ja kerron miten etenee...

-Esa
Avatar
smppa
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja smppa »

Mä pyörittelin 600:sta cebarista moneen kertaan akun tyhjäks, kunnes keksin kääntää tyhjäkäynti ruuvia isommalle. Ekaa kertaa siis käyntiin, kun projektina ostin. Sen kummempaa vikaa ei tarvinnut, nyt lähtee laakista.

Edit: Niin ja kaasarit olivat siis olleet irrallaan mm. ultrassa, kasaus ja seosruuvit manuaalin mukaan auki. Tyhjäkäynti oli ainoa mikä ei ollut kohillaan.
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja AKH »

Tuo on ainakin nuoremmalle väelle jotka ei ole kaasari autojen kanssa ajaneet, niin yllättävää monesti, että kun lupaajalupaa, muttet jaksa käydä, niin ei osata antaa kaasua.

Naapuri sahas aina akut tyhjäksi, kun ei uskaltanut kaasua antaa käynnistäessä.
Avatar
smppa
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja smppa »

Ei edes kunnolla luvannut, oli sen verran pienelle käännetty. Ei ryypyllä eikä ilman.

Tossa Esan pyörässähän vois sitten vilkasta että kaikissa kaasareissa on läpät suunnilleen samassa asennossa, synkkamittarilla sit tarkempi säätö kunhan saa ensin käymään. Mulla on muuten laudasta, letkusta ja 2t öljystä rakennettu synkkamittari.
EsaaM
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Tervehdys apulaisille...

Tänään oli aikaa käydä kiinnittämässä kaasaripartti projektiin ja seuraavaan yritykseen:
-edellisestä käynnistysyrityksestä säädin kohokammion neulasuuttimien lipareet tasan 3mm kohorungosta
jokaiseen kaasariin. Ylösalaisin puhaltaessani bensaletkuun jotain pihinää kuului
-Bensahanan aukaisu pienen odotuksen jälkeen näytti kaasareiden tulvivan aavistuksen
-ryypyllä pieni avitus ja käynnistys pyöräyttää koneen käyntiin
-ohjeiden mukaisesti olin lisännyt tyhjäkäynnin intensiteettiä jonkin verrankin
-minuutin käynnin jälkeen koitan kaasulla, johon vastaa mainiosti, jopa herkästi
nyt sitten seuraavaksi säätelemään vielä pensapinnat hiukan alemmaksi niin saa tulvinnan hallintaan

Tässä vaiheessa kiitokset kaikille apulaisille tämän pisteen saavuttamisesta. Pikkusen säätöä jäljellä.
Sitten sähköhommiin käsiksi, ja tuohon päälle liikennekuntoon koristelu vilkuin ja valoin.

Laittelen projektistani kuvia aika ajoin kulloisestakin vaiheesta.

Ajokelejä odotellessa...

Vielä kiitokset!

-Esa
EsaaM
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Kevät-tervehdystä motomiehille...

Kevättä on ilmassa. Vielä viikon pitää lämpösiä, niin alkaa lumipoorit vaihtua peruskummilla ajettaviin lenkkeihin.

Tässä vielä lupaamaani kuvaa talviprojektistani. Ei niinkään "Skrambler vaan Bobber" projektina luokiteltuna.
Jotain tekemistä talvelle tarvitsin. Vielä keskeneräinen, mutta toiminnallisesti kunnollinen.
Sähkötöitä edessä ja "joulukuusiripustelut" vielä edessä vilkkuineen ja valoineen.

Mukavaa tekemistä. Ajoon varmaan 2022, jolloin täyttääkin 40v. On siis vm -82. Jos siis vielä tuon saan
liikennekäytöön ja ajoon, on kulkineen ja kuljettajan yhteisikä 107 vuotta tuolloin 2022.

Ajokelejä odotellessa...

-Esa
Liitteet
XJ650_situtation_2021.JPG
Avatar
AKH
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Yamaha XJ650 Scrambler

Viesti Kirjoittaja AKH »

Onko tuolla ajettu tuon takajousituksen poiston jälkeen?

Kannattaa pikkasen varovasti ottaa ajot, jos ei tietoa tuon kestävyydestä.
Vastaa Viestiin