teneren ruho

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

tomiik kirjoitti:Heh. Nostalginen vehje. Tuo ”ruho” oli minulla elintenluovuttajana. Nuo ainoan ja oikean värisen Teneren katteet on vuosimallia -89 ja tuo lihalaatikoissa ollut vehje taisi olla -94. Minä ostin raadon joskus -11 tai -12 joltakin forumilaiselta Nilsiästä. Otin siitä ne violetit katteet sekä tankin. Noi sini/valkoiset jäi sitten tähän raatoon jonka myin jollekin toiselle forumilaiselle melkein heti. Näyttää olevan minun tekemät naarmut ja liimaukset edelleen tallessa noissa katteissa. :D Työkaverilla on edelleen se minun -89 Tenere josta nuo katteet ovat peräisin.

Hauskaa, että löytyy historiaa tälle pelille. Näytti olevan 92 rekisteröity peli, eli varmaankin sama elintenluovuttaja.

Tässä näyttäs edelleen olevan siitä violetista setistä etulokkari ja taka valon ympärillä oleva muovi. Olisin ne ollut valmis vaihtamaan orkkis valkoisiin, mutta kerkesin jo hätäpäissäni repiä tuosta etulokkarista sen orkkis ysäri-vino tarrankin pois. liimat tosin jäi.
Meinasin sutasta ne ensin valkoiseksi, jotta näyttäs orkkikselta, mutta ovat niin tummia, ettei ne ihan silmille hypi erilaisuuttaan.

Ja minustakin hienoin väritys mitä googlen avulla Tenereen löysin.

Ketjunlaaharikin saapui. Ehkäpä jos muut hommat ja kelit antaa periksi, pääsen ensi viikolla vähän päristelemään kadulle tuolla.
Avatar
tomiik
Viestit: 686
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 9:42 pm
Pyörä: F850GSA
Paikkakunta: Lahti

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomiik »

Juu -92 tuo raato oli.

Valkoinen etulokari ja takalampun kehys jäi tosiaan siihen -89 pyörään.
Liitteet
Tuolta se näytti.
Tuolta se näytti.
Kaikki on kaunista, kun silmä tottuu.
Avatar
tomiik
Viestit: 686
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 9:42 pm
Pyörä: F850GSA
Paikkakunta: Lahti

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomiik »

Tuossa pystymettään lähdössä.
Liitteet
Tuossa orkkis katteet, jotka nyt sinun pyörässä.
Tuossa orkkis katteet, jotka nyt sinun pyörässä.
Kaikki on kaunista, kun silmä tottuu.
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

Noniin.

Eilen sain aikaiseksi, siistiä tuon seosmittarin johdot niin, että saan sen roikkumaan tenereen.
Ensin luulin, että mittari on sökö, mutta se vaatikin vain aika pitkän lämmittelyn.

https://www.youtube.com/watch?v=DZhj6CxZ_Jc

Tuossa kaasuttelua vapaalla.
Ja sitten seuraavassa videossa, kone oli jo aivan lämmin, tuli samalla testattua flektin toiminta.

https://www.youtube.com/watch?v=oEU9h_1hO-k

Eli vähän pyrkii menemään laihalle kun jättää tyhjäkäynnille. Lisäksi kun kiihdyttää, niin vetää hetkeksi tosi laihalle.
Tässä ei taida olla kiihdytys pumppua, joten tuo ei taida kokonaan korjaantua millään.
Tilanne meni parempaan suuntaan kun kone oli kunnolla lämmin, silloin ei myöskään pers-dynolla enää huomannut kiihdytyksessä puutteita.

Sain kuin sainkin avattua vähän tuota sopparuuvia (pilot screw). Avasin sitä puoli kierrosta.
Tehtävä ei ollut helppo, tankin ja kuuman moottorin väliin on vaikea tunkea työkaluja, käsistä puhumattakaan.
Sitten loppuikin aika, joten tuloksien ihmettely jääköön seuraavaan kertaan.

Mitäs raati on mieltä, mitä tuolle pitäisi tehdä. Voiko tuossa teneressä esim nostaa neuloja.

Parempaa seosvideota sitten kun kelit sen paremmin sallii.

Niin ja tuo savu mikä videossa näkyy, se taitaa olla vesihöyryä kun ei liiemmin haissut, ja ainakin termarin koppa vähän vuotaa.
Saattoi vuotaa jostain alempaa moottorin/syylarin luotakin, mutta korjataan ensin tuo koppa ja sitten ihmetellään lisää.
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

Neuloja pystyi kuin pystyikin nostamaan. Olivat alimmassa asennossa viidesta mahdollisesta ja nostin ne keskiasentoon. Muistelen, että ostettaessa tästä saattoi olla jotain puhettakin.

Jokatapauksessa neulojen muutos vaikutti juurikin haluttuun suuntaan, nyt toimii niinkuin olen olettanutkin tuollaisen toimivan. Paitsi, että nyt huomaan moottorijarrutuksen jälkeen pienen "tyhjän" alueen ennen kun yhtäkkiä herää mukaan. Eli kun vaikka risteykseen tultaessa moottorijarrulla kierrokset on 3000rpm ja avaan kaasua niin aluksi ei tapahdu yhtään mitään, moottorijarrulla mennään vaikka kaasu on osittain auki... ja sitten yhtäkkiä herääkin mukaan ja laulaakin jo aika tehokkaasti. Ärsyttävää.

Tuosta seosmittarista ei nyt paljon hyötyä ollut, kun aurinkoisella kelillä testailin niin ledeistä ei nähnyt mitään. . Ajossa en muuta huomannut ja glykolinhajuista höyryäkään ei enää näkynyt, sen jälkeen kun laitoin uuden o-renkaan termarin koteloon.

ehkäpä kokeilen tuota pilot ruuvia käännellä auki, josko se auttaisi. Ja pilvisemmällä kelillä katsella seosmittaria josko se jotain kertoisi. Lisää koeajoa, kunhan tässä kerkiää.
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

Noniin.

Nyt teneren ruho toimii niinkuin pitääkin. käy ja kukkuu nätisti koko alueella. Vähän tuo seosmittari meni laihalle moottorijarrutuksessa, mutta ihan kivasti ja jouheasti lähtee moottorijarrun jälkeen kiihtymään. Nyt tuntuu, että tehot on suunnilleen siellä alueella mitä arvelin tuollaisen olevan.

Tosiaan ensin piti tästä jotain rakennella, mutta olikin niin mukavan letkeä mopo ajella, etten tohtinut muuttaa mitään. Kiva peli, ei voi muuta sanoa. intouduin tästäkin pienen videon pätkän tekemään, muistoksi jos ei muuta. Normaalisti projektin tässä kohtaa peli olisi jo nettimotossa, mutta taidan pitää itselläni ainakin hetkisen. En yhtään ihmettele, että tälläiset adventure endurot ovat suosittuja.

Vielä toki on tehtävää. Eturengas on varmaan parikymmentä vuotta vanha, muttei mene silti lukkoon, koska etujarrut kilpailevat huonoudellaan renkaan kanssa. Takarengaskin on vanha kuin taivas, mutta lämpimänähän se intoutui kehittämään pitoa. Takajarruissa on myös omat juttunsa, palat on minunkin mittapuulla lähes loppu, mutta uusia ei arvaa ostaa tuohon uraiseen levyyn, ja pääsylinterikin on jumiavaa mallia joka ei palaudu kunnolla. Kyllä tämä kuitenkin ihan hyvin pysähtyy kun käyttää molempia jarruja. Kone ja muu tekniikkakin toimii mutten ihan moitteetta.

Annoin vähän sikaa tenerelle, mutta peli kestää sellaisenkin yllättävän hyvin.

https://youtu.be/pkJ6f-nQLTs sieltä videoon.

Mistähän tähän saisi edullisen takalevyn.
Avatar
PaPaTTaJa
Viestit: 213
Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Joensuu

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja PaPaTTaJa »

Onhan se iso, ja yläpainoinen rohjo, mutta kyllä sillä yllättävänkin hyvin pärjää monenlaisessa tilanteessa. Itse tilasin Ebaysta viimevuonna vastaavan levyn taakse ( https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Dis ... SwqG1ehuUF) Toimii hyvin normijarruttelussa mutta onhan se onnettoman ohut jo uutena, hitusen yli 3mm :shock:
Mukava video!
Avatar
Koheltaja
Viestit: 8063
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyvin näyttää pyörivän stunttikentällä, mä jos yrittäisin omalla niin mulla ja pyörässä olisi kyljet ruvella :D
Kylätason kurapyöräilijä.
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

PaPaTTaJa kirjoitti: Itse tilasin Ebaysta viimevuonna vastaavan levyn taakse ( https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Dis ... SwqG1ehuUF)

Liekö se nyt brexit mikä vaikuttaa: For tax reasons it is currently not possible to buy from this seller. We apologize for any inconvenience and recommend that you search for similar items from other sellers. :o

Pitää etsiskellä vaikka saksasta tai kiinasta. Jostain syystä kiinasta tulevat tavarat tulee aina kaikkein vaivattomimmin ja vieläpä halvimmalla.
Avatar
PaPaTTaJa
Viestit: 213
Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Joensuu

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja PaPaTTaJa »

tomppu7 kirjoitti:
PaPaTTaJa kirjoitti: Itse tilasin Ebaysta viimevuonna vastaavan levyn taakse ( https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Dis ... SwqG1ehuUF)

Liekö se nyt brexit mikä vaikuttaa: For tax reasons it is currently not possible to buy from this seller. We apologize for any inconvenience and recommend that you search for similar items from other sellers. :o

Pitää etsiskellä vaikka saksasta tai kiinasta. Jostain syystä kiinasta tulevat tavarat tulee aina kaikkein vaivattomimmin ja vieläpä halvimmalla.
Jaa, en vielä ole tuohon törmännytkään, noin kuukausi sitten tilatut vaijerit toiseen mopoon (Brooksbarnparts) tulivat ihan kivuttomasti.

Mutta Kiinasta sen takalevyn itsekin aikoinaan tilasin.
Avatar
PaPaTTaJa
Viestit: 213
Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Joensuu

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja PaPaTTaJa »

Muun pikkupuuhastelun yhteydessä huomasin että tuo viime syksynä laitettu Kiinan halpislevy oli jo näköjään rapsahtanut halki reiän kohdalta. Eli laatu vastaa todellakin hintaa :? Ja todellakin levy on niin ohut että jotain tuollaista osasinkin odottaa.
Eli ei voi suositella sittenkään. Tosin noissa todennäköisesti materiaali lie mitä nyt sattuu olemaan, ja vaihtelua varmaankin esiintyy.
Tilasin sitten Briteistä, ja jo sainkin EBC:n käytetyn, mutta liki uudenveroisen levyn ja vieläpä halvalla (33.74€ rahteineen). Tuli ihan kotiovelle, käteen asti.
Tilasin Su iltana ja To aamuna oli jo levy kädessä. :)
Ja on toki laadultaan ihan jo semmoinen kuin pitääkin.

Ps. Mopon ulkona säilyttäminen talven yli hupun alla ei ole oikein hyvä vaihtoehto. Pintaruostetta siellä täällä, mm. nuo takapinnat :roll: Toisaalta ei ole muutakaan vaihtoehtoa...
Liitteet
Takalevy.jpg
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

Enpäs sitten tilannut mitään levyä vielä mistään. parinkympin palat kävin ostamassa. Hemmetin hyvin toimii, mutta varmaan kuluvat vähän nopeammin, olkoon niin.
Sain vielä sen takajarrun pääsylinterin toimimaan ilman rebuild settiä. Otin vielä kerran irti ja vähän kiillotustahnalla hoonasin sylinteriä ja rasvasin männän ja muut kumit sillä oikealla tuohon tarkoitukseen tehdyllä silkkaritökötillä. Nyt toimii niinkun kuuluukin.

Etujarrut vielä vaatii vähän huomiota. toimii kyllä, mutta vähän spongy fiilinki niissä. Ilmasin ne jo kerran ja vaihdoin nesteetkin. Ilmeisesti pitää satulat palastella, jotta saa viimeisetkin paikat puhtaaksi, näin on käynyt ennenkin. Kyllä niillä pysähtyy, mutta onhan se vaan erifiilis ajella jos kaikki toimii kunnolla.

Ei varmaan paras paikka talvehtia pressun alla, mutta oliskohan siihen jotain öljysprayta tms... mikä sitten vähän parantaisi tilannetta, siis etukäteen suihkittuna.

Tänään ajeltiin pitkästä aikaa shortseissa ja t-paidassa... suomen kesä :D
tosin ihan lepposta kaupunki ajoa.
ceevu
Viestit: 1934
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Veikkaus että etujarruista et hyviä saa vaihtamatta myös letkuja uusiin. Onhan niillä jo ikää...Ja kumiletkut pitäs muutenkin jättää sinne 80 luvulle jos napakan haluaa...
Alkoko rungon & koneen lakka kestämään bensaa kuivuttuaan kuukausia eikä vaan viikkoja?
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

ceevu kirjoitti:Veikkaus että etujarruista et hyviä saa vaihtamatta myös letkuja uusiin. Onhan niillä jo ikää...Ja kumiletkut pitäs muutenkin jättää sinne 80 luvulle jos napakan haluaa...
Alkoko rungon & koneen lakka kestämään bensaa kuivuttuaan kuukausia eikä vaan viikkoja?
Se on muuten ihan totta, näissä on vielä paljon pidemmät letkut kun normi katupyörässä joten pieni pullistuma kertaantuu aika hyvin. Perhana.

Lakka ja maalipinta on kestänyt ihan hyvin. projekti sai bensojen suhteen olla rauhassa aika pitkäänkin sen oston jälkeen. Eikä siihen kovin montaa kertaa bensaa valahtanutkaan kun hajun takia pitää olla varovainen, varsinkin vanhan bensan suhteen. Tankin kun tyhjensin vanhasta sopasta, niin tehokkaasti riitti pilaamaan ilman isostakin hallista.
tomppu7
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2008 7:35 am
Paikkakunta: vantaa

Re: teneren ruho

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

Noniin. Vihdoin ehdin muilta projekteilta ja laiskottelulta vähän tenereäkin ruuvaamaan. Etujarru remppaa.

Otin molemmat satulat irti ja huuhtelin vanhat "jarrunesteet" eli mönjät pois.
Kokeilin tällä kertaa tehdä tuon sillä tavalla etten pulpauta mäntiä ollenkaan satulasta irti, se kun saattaa tulla kalliiksi uusien tiivisteiden myötä.
Tuossakin on kuitenkin yhteensä neljä mäntää joten 8kpl tiivisteitä.
Brakleenia ja paineilmaa ja sitten tuoretta nestettä sisään. Vanhat letkut pois ja kahvasäiliön tyhjennys myös.

Remppa oli pitkään syrjässä myös uusien jarruletkujen odottelun takia. Tupla letkut ylhäältä alas, se oli halvin tapa toteuttaa.
Kuva

Samalla sain vaihdettua hommaamani käytetyn renkaan eteen. Nyt kuviot on vähän enempi samankaltaiset kuin takana.
Lisäksi tämä minulle uusi rengas on paljon uudempi paistoskin, tuo vanha kun on yli parikymmppinen iältään. Tämä taitaa olla muutaman vuoden.
Kuva


Jarrut tuntui heti ilmauksen jälkeen paremmalta, enää kahva ei ole sellainen pehmeä. Eturengaskin tuntui pitävän ihan hyvin ainakin kuivalla asfaltilla, vanhaan renkaaseen on vaikea mennä vertaamaan kun silloin oli jarrut niin huonossa kunnossa. Tämä remppa olisi kyllä pitänyt tehdä ihan heti kättelyssä.

Sitten vähän testiä. Jarrut toimii, vaikka eivät ne vielä ihan täydelliset ole, ehkäpä uudet palat auttaisi asiaa vaikka vanhoissa kyllä pintaa vielä on.
Kuva
Vastaa Viestiin