Sekalaista harrastekalustoa kevyestä päästä

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Sekalaista harrastekalustoa kevyestä päästä

Viesti Kirjoittaja THä »

Nesteen mainosta mukaillen, kroonisen aikapulankin takia, kokeillaan yhden pyörän taktiikkaa.

Viime kesänä kiertelin koeajamassa erilaisia vaihtoehtoja vähän isommista oikeista enduroista. Aikani asiaa ihmeteltyäni päädyin siihen tulokseen, että Beta olisi kiva vaihtoehto. Ihan isoimmat koneet on jo aika mörköjä, joten päädyin tällaiseen välikokoiseen 390:iin. Tuohan on tavallaan pitkäiskuinen 350. Ei kierrä ihan niin raikkaasti, mutta vastaavasti alhaalla on vähän enempi. Tosin ei vielä hirmu ajokokemusta tästä ole.

-18 malliin tuli jonkinverran päivityksiä, joten arvoin tuon olevan hyvä ikäluokka. Hieman jo arvoaan tiputtaneet ja mm. moottoriin tuli kaksi ruiskusuutinta ja painoa viilailtiin pois. Tässä yksilössä on Silvanin shimmaama alusta. Tosin mitään maastoa en tuolla ole vielä ajanut, joten ei ole oikein tietoa tuon toimivuudesta. Tuskin kuitenkaan huono on.

Sen verran tässä vaiheessa pyörään tutustunut, että aloin piikkejä kääntää alle. Samalla kun oli vanteet pois ja tallissa yksi kotarin vannesetti, niin vähän tähtäilin saisiko noista tehtyä kohtuudella toisen vannekierroksen. Sehän käy muuten melkoisen helposti!

Takaa piti jarrulevyn puolen kotarin holkista ottaa noin 2 mm pois, jolloin kotarin vanne menee heittämällä Betaan. Tosin takajarrulevy on Betassa isompi, mutta Betan levy käy kotarin napaan. Eli takavanne meni tuolla työllä. Betan holkit ei käy kotarin takavanteeseen. Ihan nauhakoneessa hioin tuon holkin, sorvi olisi tietty vimpan päälle, mutta kun ei omassa tallissa moista ole.

Edessä Betan akseli on puoli milliä pienempi kun kotarissa, mutta Betan holkit menee heittämällä kotarin etuvanteeseen. Tosin sen verran on eroa, että jarrulevyn puolelta pitäisi holkista ottaa milli pois. En raaskinut ainoita Betan holkkeja alkaa hioa, joten eteen meni Betan oma vanne. Täytyy toiset holkit etsiä, niin silloin saa tuon etusenkin helpolla käyttöön. Jarrulevyt on edessä samat.

Jäällä oli tarkoitus ajaa nyt alkuun, joten taakse tuohon kotarin vanteeseen laitoin 50-piikkisen rattaan ja vastaavasti eteen 15-piikkinen. Tässä oli oletuksena 13/52. Tuolla tempulla ei tarvitse ketjujen kanssa pelata ja välitykset pitenee kivasti. Laatikossa tuli mukana myös 45-piikkinen takaratas. Ilmeisesti tuo 15/45 on vakio tievälitykset joilla saadaan melu kuriin. Aika aavikkovälitykset jo.

Tarkoitus oli tällä jatkossa kierrellä entiseen tapaan joitain CC-kisoja ja tuntuisi olevan pyörä jolla voi myös käydä jonkun pienen makkaranpaistoreissunkin ajamassa. Pitemmät ajot on aika lailla itseltä jääneet, joten mennään toistaiseksi näin. Jos hirmu polte iskee joskus alkaa matkoja ajamaan, niin täytyy sitten harkita taas rinnalle jotain tiekelpoisempaa kulkinetta.

Edit. Korjattu modatun takaholkin puoli oikeaksi.

Edit2: toisessa vannesatsissa jouduttu molempia takaholkkeja modaamaan muutamia millejä. Eli ilmeisesti noissa on pieniä eroja jossain kohdin. Kuitenkin muutamien millien viilailulla holkeista kotarin vanteet menee Betaan. Rattaat ei käy ristiin, mutta tosiaan Betan jarrulevy menee kotarin vanteeseen.
Viimeksi muokannut THä, Ke Helmi 15, 2023 6:44 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Neljä vaihdetta riittää.
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

Loistava valinta! [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Mulla 2019 mallinen 390 ja kivaa on ollut. Oon ajellut enskaa, makkaraenskaa ja rallia(KTM Adventure rally). Laitoin IMS:n 12l tankin niin vähän pidemmätkin surauttelut onnistuu ilman että tarvii repussa bensoja kuskata.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Yhdellä tutulla on 390 ja koeajon perusteella sanoisin että erittäin hyvät kaupat teit.
Todella mukavan luontoinen kone, vetää alhaalta mutta minusta se tykkäsi vielä kiertääkkin sangen iloisesti. Yleensä isommissa tömäreissä ärsyttää ylätukkoisuus mutta Italian prinsessahan huusi ilokseen.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Tankki ei ole tosiaan vakiona hirmu suuri.

Tuli tuossa yllä ajatuskatkos. Jarrun puoleisesta takaholkista pitää se 2 mm ottaa. Eteenkin mietin että haittaako jos vanne siirtyy millin sivuun. Kuitenkin uivahan tuossa keulaputken kiinnitys on niin ei se putkia jäkitä.

Jääradalla tuli eilinen pyörittyä. Kyllä tuo kone hyvin laajavetoinen on. Alhaalta vääntää hienosti ja viruu kyllä tosiaan hyvin ylöskin. Yksi kaveri tuota kokeili ja totesi että välillä tuntuu 450:ltä ja välillä 350:ltä.

Betan jousisuositukset on kyllä vähän jänniä. Keulassa kai olisi vakiona 0,48 jouset. Tähän omaan on kai vaihdettu 0,44. Takana taas vakio on 54 ja tässä on 58. Nopeasti mittasin takaa sagin ja sain omalla noin 78 painolla 30/100 mm. Kuitenkin tuo 58 jousi on taulukon mukaan noin 15..20 kg raskaammalle kuskille. Etujouset taas ihan toiseen suuntaan.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Tähän manuaalia näyttää löytyvän esimerkiksi: https://www.chrishunt.co/beta-390/docum ... manual.pdf

Tuolta jos katsoo jousia sivulta 42, niin 4,4 etujouset olisi ehkä 65..70 kg kuskille. Tuo 58 takajousi taas yli 95 kg kuskille. Onko muut päätyneet noin jänniin jousiin mitä itsellä on? Paljonko takana on sagit?

Manuaali antaa static sag 35 mm, muttei anna race sagiksi mitään. Eihän se nyt voi olla mitään 130 mm luokkaa :roll: Nopealla googlettelullakin tuntui yleinen konsensus olevan jossain 105 mm tienoilla. Jos itse höllään esijännitystä vähän, niin olisi kokolailla tuossa 35/105 tienoilla.

Tai sitten tuo Boanon 58 jousi ei ole ihan 58 :roll:

Keula on vähän hankalampi kun tuota ei taida olla ihan noin helppo haarukoida. Toistaiseksi en taida tehdä sinne mitään.

Toinen mihin kiinnitin huomiota on takajarruvipu. On aika reilusti lyhyempi mitä vanhassa kotarissa. Joku Boanon osa tuokin on, niin mietin vain onko tässä vakiovipukin noin lyhyt vai onko tämä joku spesiaali :roll: Ihan ok se tuntui jäällä, mutta vähän erilainen vaan. Hyvä jos 10 cm jalkatapin edessä. Täytyy napata kuva jossain välissä.

Thumpertalkin sivujen kautta löytyi dynokäyriä näistä: http://www.betaboano.com/cgi-bin/allega ... NI_eng.pdf

Aika lailla tuollainen fiilis tuosta onkin, että alhaalla on enempi mitä 350:ssä ja kuitenkin viruu hyvin ylös. Tosin ei se voimalla ylös reuhua.

Täällä oli 450 krossien ja 350 kotarin dynokäyrät. Numeroista ei nyt niin paljoa voi sanoa, mutta käyrämuodot noista näkee. 350 SXF on heikompi alhaalta mutta nostaa tehoa rajoittimelle asti. 450:t taas lopettaa laulun paljon aiemmin mitä pienemmät.

Sen verta oli jäällä tehoista puhetta, että kuulemma jääratavireiset 250 nelarit antaa noin 40..42 hp takapyörältä ja vakio 450 SXF antaa samassa penkissä vähän alta 50. Viritetty 450 on sitten jo reilusti enempi. Tuon puoleen on varmaan vähän "ameriikkaa" noissa MotoUSA:n tehoissa, mutta kuitenkin käyrät kertoo hyvin koneiden luonteesta. Julmia kyllä repivät noista puolikkaista nykyään, mutta taitaa niissä jo huoltovälikin olla aika lyhyt.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Kuva

Tätä tuossa jarrussa ihmettelin. Vähän jännä on ajaa kun poljin on noin liki jalkatappia. Ehkä tuohon tottuu. Täytynee ainakin vähän nostaa ylemmäs kun noin lyhyellä vivulla on jalan liikerata aika lyhyt.

Vaihdoin enskapiikit alle kun jääkelit on mitä on. Lunta kun ei juurikaan ole, niin aika kiva on esimerkiksi metsäkoneen uria ajella. Yhtä pätkää tuli sahattua testimielessä edes takas. Huomaa taas ettei ole tullut muutamaan kuukauteen ajettua. Koskeekin taas vähän joka paikkaan.. Alkuun piti tehdä muutama lumienkeli ennenkuin alkoi taas vähän sujua paremmin. Aika hieno tuo on viedä kolmosella tuollaista jouhevaa pattiuraa. Kone pelaa laajalla alueella, vääntää alhaalta hienosti eikä stumpannut kertaakaan vaikka kuski miten tötöili. Menee hienosti ja vakaasti kun vain uskaltaa rennosti viedä vaikka alla joku 5..10 cm lunta välillä olikin eikä vähän jo kehnot piikit siten oikein mihinkään kovaan ota kiinni. Jokunen pieni puu oli kattunut uralle, mutta eipä nuokaan eritystä ohjelmaa aiheuta. Takajousitus koitti välillä vähän potkia korkeita ja jysäytellä selkäpanssaria kypärään. Täytynee jotain ruuvailla kunhan saa vähän enempi tuntumaa siihen, saattoi kyllä olla kuskissakin vikaa niin ei ihan vielä kosketa. Jousta kuitenkin inan löysäsin ja sain race-sagin hyvittäin 105 mm tienoille.

Jos 2-tahtiin vertaa, niin ainakin tuntuisi ettei tämä vikuroi niin helpolla tuollaisella uralla. Samoin omaa ajamista helpottaa kun liki tyhjäkäynniltä keula kevenee jo pienellä kaasun käännöllä. Helppo neppailla ja rytmittää teräviä patteja ja reikiä. Tosin alussa tuntui tuo kaasu hurjan herkältä ja oli vähän turhankin rytkytystä ajo. Vähän lisää itseluottamusta ja vaihto 2 -> 3, niin tuokin piirre katosi. Jos ihan hitaaseen mönkimiseen menee niin siinä kyllä 2-tahdin luonne on mukavampi. Hieman terävä tahtoo olla ihan tyhjäkäynniltä. Koitan kuitenkin ihan tuollaista mönkimistä välttää, joten siten on aika hyvä fiilis moposta.

Keula on melko herkkä ja pehmeä. Hieno lumessa ja teräviäkin kiviä päin ajaessa, mutta voi olla että kesällä loppuu ominaisuudet. En nyt kuitenkaan vielä tuolle mitään tee. Kunhan lumet sulaa, niin aletaan sitten hakea kesäsetuppia.

Osui silmiin, niin laitoin syyläriensuojat tilaukseen. Jossain vaihessa vanhasta kotkasta sain toista vähän mutkalle, niin jos vähän koittaisi noita suojata.

Edit. Sellainen huomio jäi vielä pois, että kytkin on tässä jäykempi mitä vajaatahtisessa. Liekö sitten vääntöä enempi ja tuo on tarpeen. Jos hissukseen enempi lipsutteli, niin alkoi etusormesta voima loppua ja piti siirtää keskisormi kaveriksi. Normiajossa tuskin on ongelma kun ei kytkintä niin paljoa tarvitse ja yhdellä sormella kyllä jaksaa jos ei ihan kokoaikaa tarvitse. Vähän on kyllä kahvakin liian lähellä ja pelkkä etusormi on turhan lähellä nivelpistettä. Rungon siirto muutamalla sentillä saattaa tuon tuntuman jo muuttaa.
Neljä vaihdetta riittää.
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

THä kirjoitti:Kuva

Tätä tuossa jarrussa ihmettelin. Vähän jännä on ajaa kun poljin on noin liki jalkatappia. Ehkä tuohon tottuu. Täytynee ainakin vähän nostaa ylemmäs kun noin lyhyellä vivulla on jalan liikerata aika lyhyt.

Vaihdoin enskapiikit alle kun jääkelit on mitä on. Lunta kun ei juurikaan ole, niin aika kiva on esimerkiksi metsäkoneen uria ajella. Yhtä pätkää tuli sahattua testimielessä edes takas. Huomaa taas ettei ole tullut muutamaan kuukauteen ajettua. Koskeekin taas vähän joka paikkaan.. Alkuun piti tehdä muutama lumienkeli ennenkuin alkoi taas vähän sujua paremmin. Aika hieno tuo on viedä kolmosella tuollaista jouhevaa pattiuraa. Kone pelaa laajalla alueella, vääntää alhaalta hienosti eikä stumpannut kertaakaan vaikka kuski miten tötöili. Menee hienosti ja vakaasti kun vain uskaltaa rennosti viedä vaikka alla joku 5..10 cm lunta välillä olikin eikä vähän jo kehnot piikit siten oikein mihinkään kovaan ota kiinni. Jokunen pieni puu oli kattunut uralle, mutta eipä nuokaan eritystä ohjelmaa aiheuta. Takajousitus koitti välillä vähän potkia korkeita ja jysäytellä selkäpanssaria kypärään. Täytynee jotain ruuvailla kunhan saa vähän enempi tuntumaa siihen, saattoi kyllä olla kuskissakin vikaa niin ei ihan vielä kosketa. Jousta kuitenkin inan löysäsin ja sain race-sagin hyvittäin 105 mm tienoille.

Jos 2-tahtiin vertaa, niin ainakin tuntuisi ettei tämä vikuroi niin helpolla tuollaisella uralla. Samoin omaa ajamista helpottaa kun liki tyhjäkäynniltä keula kevenee jo pienellä kaasun käännöllä. Helppo neppailla ja rytmittää teräviä patteja ja reikiä. Tosin alussa tuntui tuo kaasu hurjan herkältä ja oli vähän turhankin rytkytystä ajo. Vähän lisää itseluottamusta ja vaihto 2 -> 3, niin tuokin piirre katosi. Jos ihan hitaaseen mönkimiseen menee niin siinä kyllä 2-tahdin luonne on mukavampi. Hieman terävä tahtoo olla ihan tyhjäkäynniltä. Koitan kuitenkin ihan tuollaista mönkimistä välttää, joten siten on aika hyvä fiilis moposta.

Keula on melko herkkä ja pehmeä. Hieno lumessa ja teräviäkin kiviä päin ajaessa, mutta voi olla että kesällä loppuu ominaisuudet. En nyt kuitenkaan vielä tuolle mitään tee. Kunhan lumet sulaa, niin aletaan sitten hakea kesäsetuppia.

Osui silmiin, niin laitoin syyläriensuojat tilaukseen. Jossain vaihessa vanhasta kotkasta sain toista vähän mutkalle, niin jos vähän koittaisi noita suojata.

Edit. Sellainen huomio jäi vielä pois, että kytkin on tässä jäykempi mitä vajaatahtisessa. Liekö sitten vääntöä enempi ja tuo on tarpeen. Jos hissukseen enempi lipsutteli, niin alkoi etusormesta voima loppua ja piti siirtää keskisormi kaveriksi. Normiajossa tuskin on ongelma kun ei kytkintä niin paljoa tarvitse ja yhdellä sormella kyllä jaksaa jos ei ihan kokoaikaa tarvitse. Vähän on kyllä kahvakin liian lähellä ja pelkkä etusormi on turhan lähellä nivelpistettä. Rungon siirto muutamalla sentillä saattaa tuon tuntuman jo muuttaa.
Ilmeisesti betan kytkin hieman jäykempi, kun kotarin. Tähän oli laitettu midwest kytkinkahva ja on nyt hyvä. 300re vm17

Lähetetty minun I4213 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Kyllä tuo Betan kytkin on jäykempi ainakin mitä vanhassa kotarissa. On vähän siinä rajoilla onko turhan jäykkä vai ei. Ajellaan nyt toistaiseksi ja fiilistellään täytyykö tuolle kenties suunnitella jotain toimenpiteitä vai ei.

Tuossa yksi päivä kun käytin tämän nurin, niin huomasin että sarvethan sojotti ihan eri suuntaan mitä eturengas. Kevyt kopautus puun kylkeen ja sitten ne menikin jo toiseen suuntaan. Aika varovasti sai taputella, että nuo sai taas kohdilleen. Täytynee tsekata kuinka kireällä kolmiot on ja ehkä vähän tiukata. Taas jos vanhaan vertaa, niin en siitä ikinä saanut sarvia vinoon. Tosin ei minulla momenttiavainta noin pienille momenteille ole, mutta en niitä mitenkään hirmu tiukkaan koskaan vetänyt.

Keula on kyllä tässä Betassa tehty todella herkäksi. Kivasti on lumia hävinnyt, niin on aika hyvin ajopaikkoja löytynyt missä testailla. Yhtä patikkoa/pieniä hyppyjä kävin testailemassa eikä isoon vastapattiin tarvitse vähän kovempaa ajaa, niin keula menee pohjaan että kolaus käy. Kerran oli jo ranteet vähän kovilla kun tuo hieman yllätti. Jos jotain positiivista, niin vuoden vaihteessa telottu olkapää ei ilmoitellut itsestään yhtään ja tajusin tuon vasta seuraavana päivänä. Selkeästi täytyy kyllä kesäksi alustaa piukata tai käy vielä huonosti. En ole kyllä yhtään katsonut miten klikkerit tällä hetkellä on. Ainakin kivikossa menee kuitenkin tosi hienosti nyt :lol:

Oman tontin harjoitusreittiä vähän jatkojalostin perinteisemmän enduron suuntaan. On aiemmin ollut enempi muksujen mönkijäreittinä ja siten aika helppoa/leveää. Nyt vielä rakentelin yhden sillan joten saa viimeisenkin takanurkan käyttöön. Luulisin nyt omassa pihassa olevan noin 1,5 km reittiä. Olisi vielä ajatus jos saisi yhtä naapurin metsäkoneuraa hyödyntää, niin saisi useamman kilometrin lisää :roll:

Yksi fiilistelykuva:

Kuva
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Viikonloppuna näppäsin pihasta reittivideon: https://www.youtube.com/watch?v=vbi-twzG7cI

Takana ei oikein ole piikkejä kun reunoilla ja vastaavasti edessä taas ei piikkejä ole oikein kun keskellä.

Änkkäri on tässä kyllä kehvelin lähellä rengasta. Jo aiemmin kun laitoin enskapiikin alle niin siirsin änkkäriä kauemmas. Nyt on kuitenkin ilmeisesti piikit vähän menneet enempi nujuun ja taas raapii änkkäriin. Jotain 6..8 mm siirsin jo änkkäriä ja takapiikki on 110/100 jonka nyt mittasin 140 mm piikin kärjestä kärkeen. Koitin vähän paineitakin nostaa, mutta ei auta, kyllä se vaan raapii.

Kävin tuota aiemmin mainittua metsäkoneuraa ajamassa pari kertaa läpi. Suht suoraahan se on, niin vaikka ajaa renkaan urassa ja siten siinä pattia on kivien ja juurien myötä, mutta silti oli ihan rennon nopeasti ajettuna sellaista 3/4 vauhtia. Meinasi alkaa hirvittämään, vähän turhan nopeaa. Jos ajaisi urien välissä, niin tuo olisi ihan liian nopea. Jos tuota koittaisi tavallaan kisavauhtia, niin käy huonosti jos karkaa. Ehkä parempi pysyä siitä pois.

Sen verta tuon videon jälkeen vielä jalostin reittiä, että kävin naapurin metsän reunasta hakemassa 3 kpl vanhoja traktorin takarenkaita ja vein ne suoran pätkille jarruiksi/shikaaneiksi. Nopeasti ehdin hämärässä käydä nuo testaamassa. Vähän kaksijakoinen fiilis. Pakko niihin on vauhtia ottaa pois, mutta toisaalta aika kovaa niihin voi ajaa ja jos taas joku menee pieleen, niin tiedä minne ampuu..

Kun noissa renkaissa kikkailin, niin epähuomiossa tuossa noin 1:40 kohdilla näkyvän vanhan kivimuurin ylityksessä tötöilin kyljelleen ja kytkinkahva poikki. Ei tuo kovin hankala kohta ole, mutta kun ajatus on jossain ihan muualla.. Onneksi on varakahva, täytynee uusi varakahva hommata.. Ei varmaan olisi huono laittaa karjaraudat tähänkin. Syylärien suojaraudat on jo hyllyssä vaan ei vielä kiinni. Pitänee nuokin ruuvata kiinni ennenkuin tulee kallista vahinkoa.
Neljä vaihdetta riittää.
Enskapena
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 9:26 am
Pyörä: Trial

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja Enskapena »

Hieno on pihapiiri, oikeen kateeks käy :D
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuosta tontilta on jokusen vuoden aikana aika monta kymmentä kuutiota tullut puuta poistettua. Pikkuhiljaa siihen sitten alkoi ajoreittiä muodostua. Aika läpitunkematon oli paikoitellen tilanne vielä viitisen vuotta sitten.

Ruuvailin jäähdyttimien suojat kiinni. Tai ei ihan ruuvaamalla menneet.. Lähtökohtaisesti noin 20mm liian kapeat ja kohta mistä piti mennä rungon läpi oli varattu sähköliittimille. Noille siinä kohdalla oli ihan runkoon pultattu jakkara. Muovilevystä tein vähän spacereita ja aikani sovittelin niin nyt ne suojat on kuitenkin kiinni. Ihan tukevan oloiset nuo on.

Keulasta laskin nopeasti naksuja ja 11 taisi olla varaa comppia löysätä ja 5 kirrata. Ei kyllä riitä millään. Täytynee vielä öljypinnat katsoa, mutta saattaa noita joutua shimmauttamaan. On kyllä melkoisen herkäksi tuo keula tehty. Kivikossa on kyllä hyvä, mutta pohjaa kehvelin helposti.

Rysterit laitoin tilaukseen ja samalla otin varalle ketju/ratas-satsin. Ketjut on jo vähän elämää nähneen oloiset niin voisi ne uusia. Tosin saa nyt nähdä onko koko kesänä yhtään kisaa..
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Muutama kuvaräpsy:

Kuva

Tuon näköista köykämiiniä syylärien ympärille. Nuohan menee syylärien takaa vielä yhteen ja tukevat myös runkoon.

Vähän piti muoveja leikellä, mutta istui ne siihen:

Kuva

Myös rysterit ruuvailin kiinni. Nyt tuli ihan muoviset versiot. Kotarissa oli alumiinirunkoiset ja niistäkin sain yhden kiinnikkeen murtumaan pienen kolhun seurauksena, niin nyt ajattelin kokeilla jos muoviset olisi sen verta elastiset, että suojaisivat riittävästi mutteivät hajoaisi. Noista nyt ei tullut kuvaa otettua, mutta väki tietänee miltä moiset näyttää.

Eilen tuli käytyä juniorin kanssa kiertämässä pientä metsäkrossirataa vähän aikaa illansuussa: https://www.youtube.com/watch?v=TZVePgQXytA

Kamera ei ollut kun lasien hihnassa kiinni, niin ei oikein tahtonut pysyä paikoillaan ja piti koittaa vähän vakautetusti nuo muutama kierros ajaa. Samassa paikkaa on eräs entisaikojen suuruuskin treenannut ja noilta ajoilta tuolla on vielä renkaita ja jykeviä tukkeja jäljellä. Kovin vaan koittaa metsä tuota vallata, mutta katsotaan jos tässä keväällä saataisiin pieni peruskunnostus tehtyä. Etenkin pienellä pyörällä tuo pikkukieputus on vallan hauska ajaa ja vauhti pysyy kurissa.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Kuva

Höh. On melkoisen ohuelti muovia tuollaisessa komposiittirengaslukossa tuon pultin päällä. Enkä kirinyt hirmu tiukkaan. Korkkasi ajossa. Onko nuo tuollaisia, vai onkohan tuossa ollut valuvika?

Korjasin tuon näppäränä:

Kuva

On melko varmasti roimasti alkuperäistä vahvempi.

Tuli myös hankittua kuljetuskalusto:

Kuva
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja ttv »

THä kirjoitti:
Tuli myös hankittua kuljetuskalusto:

Kuva
Onko toi Mikkelin eläinhoitolan paku :shock:
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Kyllähän se on :lol:

Meidän 3v-tytön pyynnöstä pöllöjä ei saanut poistaa. Olisihan sen ”eläinkuljetus” -tekstinkin voinut melkein jättää kun aika tottahan se olisi ollut ja ehkä vähentänyt pitkäkyntisten mielenkiintoa.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin