Yamaha XT350 projekti 1985
Lähetetty: To Maalis 21, 2019 10:34 pm
Tuli tuossa aika tarkalleen vuosi takaperin hankittua otsikon mukainen Yamahan pikku katuenduro. Välissä meni useampi vuosi enemmän kestopäällysteelle sopivien laitteiden parissa, mutta polte syrjäisemmille ajourille ja etenkin talviajoon on aina ollut suuri. Edellinen dualsportti oli XR650L, jonka möin pois vuonna 2014.
Yamaha oli ympärivuotisessa käytössä olleena päässyt jo jossain määrin alennustilaan. Ajokuntoinen se toki oli, mutta maalipinnat olivat huonossa hapessa ja ruostuminen oli hyvin aluillaan. Lisäksi koneen mekaaniset äänet olivat kohtuullisen kovat. Aluksi tarkoitus oli ajella pyörällä ensiksi ja tehdä sitten tarpeen mukaan korjauksia ja ehostuksia. Heti ostopäivänä kuitenkin ilmeni, että nokkaketju on niin venynyt, ettei pyörällä kannata ajaa ennen kuin ainakin ko. ketju on uusittu.
Siinä vaiheessa jätin XT:n vielä tallin nurkkaan odottamaan ja tein loppuun kesken olleen XV535 Viragon "bobberointi" -projektin. Kesäkuussa sain Viragon nippuun ja pääsin XT:n kimppuun. Tässä vaiheessa ajatus oli kypsynyt siihen vaiheeseen, että tarkoitus oli käyttää XT:stä ainakin kone täysin levällään ja tutkia ja tarvittaessa uusia kuluvia osia. Isona kannustimena tähän oli ö-suotimesta löytynyt kohtuullinen määrä metallisilppua. Lisäksi samalla oli ajatus siistiä pyörä muutenkin hyvään käyttökuntoon.
Kuten näissä monesti on tapana niin mopedi karkasi hieman laukalle ja laitos tuli käytyä läpi kohtuullisen tarkastikin. Koneeseen tuli uutta kaikki laakerit, kytkin, kiertokanki, mäntä, venttiilit, ohjurit venttiilien jouset, ö-pumppu, nokkaketju pyörineen, sekä kaikki nokkaketjun kiristimen ja laahainten osat. Samalla jätin pois automaattisen puolipuristimen, koska arvelin sen olevan yksi potentiaalinen vikaantumiskohde ja pikkukoneen käynnistyvän aikuisen miehen polkaisulla ilman puolipuristintakin. Lisäksi pyörän kaikki muutkin osat kävin läpi, maalailin, kunnostin ja tarvittaessa uusin. Koska en jaksa seikkaperäistä kunnostustarinaa alkaa kirjallisesti tuottamaan ja kuvathan muutenkin kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, niin alla olevista linkeistä löytyy kuva ja videomateriaalia projektin eri vaiheista ja jopa yksi ajo aiheinen videokin. Tätä on kuitenkin tehty koko ajan puhtaasti sillä ajatuksella, että pyörä tulee aktiiviseen käyttöön kesällä ja etenkin talvella!
http://www.youtube.com/channel/UCpBRzTLDtzXYapvkeJimmMA
http://drive.google.com/drive/folders/1 ... asgcSOrl3E
Lisäksi tuolta IG -profiilista löytyy kuvia ko. projektista ja myöskin joitakin kuvia mainitusta XV535 projektista:
http://www.instagram.com/peeturu/
Ja tuolta ameriikan foorumin postauksesta löytyy alimmaisna muutamat mittakuvat joita laadin projektin aikana venttiilien simmaukseen käytettävästä työkalusta ja pyörän pinnoista:
http://thumpertalk.com/forums/topic/105 ... ky/?page=2
-Pekka
Edit: Oli lipsahtanut otsikkoon väärä vuosimalli, korjasin sen.
Yamaha oli ympärivuotisessa käytössä olleena päässyt jo jossain määrin alennustilaan. Ajokuntoinen se toki oli, mutta maalipinnat olivat huonossa hapessa ja ruostuminen oli hyvin aluillaan. Lisäksi koneen mekaaniset äänet olivat kohtuullisen kovat. Aluksi tarkoitus oli ajella pyörällä ensiksi ja tehdä sitten tarpeen mukaan korjauksia ja ehostuksia. Heti ostopäivänä kuitenkin ilmeni, että nokkaketju on niin venynyt, ettei pyörällä kannata ajaa ennen kuin ainakin ko. ketju on uusittu.
Siinä vaiheessa jätin XT:n vielä tallin nurkkaan odottamaan ja tein loppuun kesken olleen XV535 Viragon "bobberointi" -projektin. Kesäkuussa sain Viragon nippuun ja pääsin XT:n kimppuun. Tässä vaiheessa ajatus oli kypsynyt siihen vaiheeseen, että tarkoitus oli käyttää XT:stä ainakin kone täysin levällään ja tutkia ja tarvittaessa uusia kuluvia osia. Isona kannustimena tähän oli ö-suotimesta löytynyt kohtuullinen määrä metallisilppua. Lisäksi samalla oli ajatus siistiä pyörä muutenkin hyvään käyttökuntoon.
Kuten näissä monesti on tapana niin mopedi karkasi hieman laukalle ja laitos tuli käytyä läpi kohtuullisen tarkastikin. Koneeseen tuli uutta kaikki laakerit, kytkin, kiertokanki, mäntä, venttiilit, ohjurit venttiilien jouset, ö-pumppu, nokkaketju pyörineen, sekä kaikki nokkaketjun kiristimen ja laahainten osat. Samalla jätin pois automaattisen puolipuristimen, koska arvelin sen olevan yksi potentiaalinen vikaantumiskohde ja pikkukoneen käynnistyvän aikuisen miehen polkaisulla ilman puolipuristintakin. Lisäksi pyörän kaikki muutkin osat kävin läpi, maalailin, kunnostin ja tarvittaessa uusin. Koska en jaksa seikkaperäistä kunnostustarinaa alkaa kirjallisesti tuottamaan ja kuvathan muutenkin kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, niin alla olevista linkeistä löytyy kuva ja videomateriaalia projektin eri vaiheista ja jopa yksi ajo aiheinen videokin. Tätä on kuitenkin tehty koko ajan puhtaasti sillä ajatuksella, että pyörä tulee aktiiviseen käyttöön kesällä ja etenkin talvella!
http://www.youtube.com/channel/UCpBRzTLDtzXYapvkeJimmMA
http://drive.google.com/drive/folders/1 ... asgcSOrl3E
Lisäksi tuolta IG -profiilista löytyy kuvia ko. projektista ja myöskin joitakin kuvia mainitusta XV535 projektista:
http://www.instagram.com/peeturu/
Ja tuolta ameriikan foorumin postauksesta löytyy alimmaisna muutamat mittakuvat joita laadin projektin aikana venttiilien simmaukseen käytettävästä työkalusta ja pyörän pinnoista:
http://thumpertalk.com/forums/topic/105 ... ky/?page=2
-Pekka
Edit: Oli lipsahtanut otsikkoon väärä vuosimalli, korjasin sen.